SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 01. - 22:32

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 8 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: HYDROGRAF bólyakitűző 1:30
HozzászólásElküldve: 2011 máj. 31. - 23:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
A legújabb darab, a Hydrograf tengeri bólyakitűző hajó.

Úgy indult, hogy kerestem egy hajót, ami szép hajóforma, de a test ívelt lapok által határolt, így a habosított PVC lemezből megépíthető. A tervet a neten találtam,a hajó maga lengyel, a terv is az. Két lapból áll, az elsőn a nézetek és bordarajzok, a másodikon a felszerelések pontos rajzai.

Az építés olyan, mintha fából történne:

- Bordák kivágása, szerelőfára rögzítés.
- Palánkoló "szabásminta" elkészítése műszaki rajz pauszpapírra.
(Értsd: a szerelőfán rögzített bordákra rásimítani egy pausz csíkot és a bordák sarokpontjait rájelölni a papírra. Ezután a pontokat laza csuklóval, szép ívelt vonallal összekötni, 1-2 mm ráhagyással, oszt ezt sablonként használva körberajzolni a habos pvc-re.
- Habos pvc-t kivágni, a palánkrészt a bordákra illeszteni, káromkodni és kezdeni újra az egészet, a pausz-rajzolást, stb. (másodikra sikerült, de istenbizony!!!)

FONTOS: a tangit ragacsot CSAK pvc és pvc között használjuk. Más anyagot NEM FOG JÓL, bár úgy tűnik. PVC és más közé: epoxi a nagyobb darabokhoz, vagy ciánakrilát pillanatragacs az apróságokhoz.

-Palánkcsíkok ragasztása szigorúan a PVC TANGIT U ragasztóval. Kötésig a palánkok ívét pillanatszorítók és a jóöreg ezüstszínű powertape biztosította. Az orrnál, ahol a görbület túl nagy feszítőerőt ad, oda ment bőven kétkomponensű epoxi. Ez aztán megfogta, mint a beton.

Bordák 3mm-es habos pvc, palánkolás 2mm-es habos pvc.

Kép

Fontos: a tönkcső pozícionálását, a bordákba a lyukak kifúrását még a palánkolás előtt megcsináltam, a szerelőfán.

A test külső borítása öntapadós Oracal fóliával készült. Az alsó piros résznél 3 kezes mutatvány, életem párja tartotta a forró hajszárítót, én meg nyújtottam a testre a fóliát.

Kép

A fedélzet szintén 2mm-es PVC, a felületre kiszerkesztettem a fedélzet borításának mintáját, oszt egy kicsi csillagcsavarhúzóval vonalzó mellett belekarcoltam.
A fedélzet és a test tangit ragaccsal össze, de a szélén végigragasztottam egy centis öntapadós fehér fóliával is. A fedélzetet lefújtam fehér festékkel is. A felépítmény helyén körben egy centis váll, jól tarttja a felépítményt, de be vizet egy grammot sem enged.

Kép

Gépészet, meghajtás:
A hajó méretéből adódóan a csiga 30 mm-es három ágú. A motor először egy 540-es méretű, nyomtatóból kitermelt darab volt, de élővízben nagyon lassú, csak kádban jó.
A második kisérlet egy standard 540-es motor egy onroad autó gyári motorja. Túl gyors, csak siklik, repesz és zabálja az áramot, nem jó.

Végső megoldás a szokásos, 350-es kefés motor, 1:5 áttétellel. De hogy mégse legyen túl lomha, 2 cella LiPo hajtja 2300mAh. Ez így már naggyon rendben van! A játékidő így kb 1 óra. (4500-as lipo is befér, így fél napot is lehet hajózni!)


Kép

A fedélzeti szépészkedés már csak egyéni elmedurranásokon múlik. A különböző csörlők és csigág nyomtatókból és elporladt pc CD játszókból származnak, reszelve vágva festve.

A hajó igazi LED temető. Eddig 8db épült be, a vevő 5V-járól táplálom őket, egyenként 1-1 220 Ohmos ellenálláson keresztül.

A hajót, a korszerű vizialkamasság érdekében korszerűsített navigációs rendszerekkel szereltem fel: Radar (ami FOG forogni!) és GPS navigáció. Antennája a kormányállás tetejének jobb oldalán.

Kép

Kép

folyt. köv. jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 01. - 21:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Néhány részlet:

A nagyobbik, hátsó daru álló villája dönthető, emelhető és ettől különválasztva működik rajta a kötél a kampóval. A jobb használhatóság okán a daru horga 4 ágú, hogy valójában könnyen beleakaszkodhasson a kiszemelt bólyába. A horog fölé plusz nehezék is került, hogy leengedésnél biztosan meginduljon lefelé a horog.

Kép

A "gépház". A daru két független mozgását rep. forgalomból kivont, kiérdemesült hs55 szervók végzik, jó hosszú karokkal.

Kép

A végső kép, kivilágítással, korlátokkal és a korszerű design jegyében narancs színű mentőgyűrűkkel. Most már csak úsznia kell sokat....
A hajótest amúgy nagyon jó hullámállóságú, igazi tengeri darab. Simán alkalmas aknász, vagy torpedónaszád, halászhajó, jégtörő felépítményekhez is.
A bólyák kinder-tojásból készültek és terv szerint függőleges helyzetben kapcsolódik be automatikusan a rajta levő led.

Kép

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 02. - 8:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Művészi!

Fedélzet mivel lett festve?
Mentőöv miből van?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 02. - 9:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Fedélzet festése az első fehér festékkel ami itthon a kezembe akadt. Sima fehér akril spray. Elég jól fogja a habos pvc-t.

Mentőöv: Brico-ban kapható fehér műanyag függönykarika festve. (csiszolással akár lapítani is lehet...)

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 05. - 22:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Menetben, közelebb a készhez:

Kép

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 08. - 14:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Üdv. Jenö!

Nagyon tetszik a hajó.
Én is csinálok egy motoros hajót, de a hajtásnál megakadtam.
Érdeklődöm, hogy a szokásos 350-es motornak mennyi a fordulata.

Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 08. - 18:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Üdv, Feco1!

Őszintén, gőzöm sincs, kb ugyanannyit, mint egy 400-as (ami kb 4 cm hosszú és abszolúte alap modellmotor)
a részletek:

http://www.gwsus.com/english/product/po ... ps350c.htm

Annyit tudok, hogy a 300-as kefés motorok nagyon gyorsak, a kefétlen előtti időkben repülőkön, impellerekbe használtam. A 350-est 1:5-ös áttétellel hajtom. (Áttétellel egybeépítve kapható, pl GWS gyártmányú)

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 28. - 17:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szevasztok!

JJ szuper a bója rakó a képeken de élőben jobban tetszett talán mert meg is tapogathattam :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 8 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség