A legújabb darab, a Hydrograf tengeri bólyakitűző hajó.
Úgy indult, hogy kerestem egy hajót, ami szép hajóforma, de a test ívelt lapok által határolt, így a habosított PVC lemezből megépíthető. A tervet a neten találtam,a hajó maga lengyel, a terv is az. Két lapból áll, az elsőn a nézetek és bordarajzok, a másodikon a felszerelések pontos rajzai.
Az építés olyan, mintha fából történne:
- Bordák kivágása, szerelőfára rögzítés.
- Palánkoló "szabásminta" elkészítése műszaki rajz pauszpapírra.
(Értsd: a szerelőfán rögzített bordákra rásimítani egy pausz csíkot és a bordák sarokpontjait rájelölni a papírra. Ezután a pontokat laza csuklóval, szép ívelt vonallal összekötni, 1-2 mm ráhagyással, oszt ezt sablonként használva körberajzolni a habos pvc-re.
- Habos pvc-t kivágni, a palánkrészt a bordákra illeszteni, káromkodni és kezdeni újra az egészet, a pausz-rajzolást, stb. (másodikra sikerült, de istenbizony!!!)
FONTOS: a tangit ragacsot CSAK pvc és pvc között használjuk. Más anyagot NEM FOG JÓL, bár úgy tűnik. PVC és más közé: epoxi a nagyobb darabokhoz, vagy ciánakrilát pillanatragacs az apróságokhoz.
-Palánkcsíkok ragasztása szigorúan a PVC TANGIT U ragasztóval. Kötésig a palánkok ívét pillanatszorítók és a jóöreg ezüstszínű powertape biztosította. Az orrnál, ahol a görbület túl nagy feszítőerőt ad, oda ment bőven kétkomponensű epoxi. Ez aztán megfogta, mint a beton.
Bordák 3mm-es habos pvc, palánkolás 2mm-es habos pvc.
Fontos: a tönkcső pozícionálását, a bordákba a lyukak kifúrását még a palánkolás előtt megcsináltam, a szerelőfán.
A test külső borítása öntapadós Oracal fóliával készült. Az alsó piros résznél 3 kezes mutatvány, életem párja tartotta a forró hajszárítót, én meg nyújtottam a testre a fóliát.
A fedélzet szintén 2mm-es PVC, a felületre kiszerkesztettem a fedélzet borításának mintáját, oszt egy kicsi csillagcsavarhúzóval vonalzó mellett belekarcoltam.
A fedélzet és a test tangit ragaccsal össze, de a szélén végigragasztottam egy centis öntapadós fehér fóliával is. A fedélzetet lefújtam fehér festékkel is. A felépítmény helyén körben egy centis váll, jól tarttja a felépítményt, de be vizet egy grammot sem enged.
Gépészet, meghajtás:
A hajó méretéből adódóan a csiga 30 mm-es három ágú. A motor először egy 540-es méretű, nyomtatóból kitermelt darab volt, de élővízben nagyon lassú, csak kádban jó.
A második kisérlet egy standard 540-es motor egy onroad autó gyári motorja. Túl gyors, csak siklik, repesz és zabálja az áramot, nem jó.
Végső megoldás a szokásos, 350-es kefés motor, 1:5 áttétellel. De hogy mégse legyen túl lomha, 2 cella LiPo hajtja 2300mAh. Ez így már naggyon rendben van! A játékidő így kb 1 óra. (4500-as lipo is befér, így fél napot is lehet hajózni!)
A fedélzeti szépészkedés már csak egyéni elmedurranásokon múlik. A különböző csörlők és csigág nyomtatókból és elporladt pc CD játszókból származnak, reszelve vágva festve.
A hajó igazi LED temető. Eddig 8db épült be, a vevő 5V-járól táplálom őket, egyenként 1-1 220 Ohmos ellenálláson keresztül.
A hajót, a korszerű vizialkamasság érdekében korszerűsített navigációs rendszerekkel szereltem fel: Radar (ami FOG forogni!) és GPS navigáció. Antennája a kormányállás tetejének jobb oldalán.
folyt. köv. jj