SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 23. - 10:40

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: T.I.D.-Tug
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 12. - 9:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdvözletem Mindenkinek :D

Közel egy éves kihagyás után, aminek részben családi, részben munkahelyi okai voltak, újra itt. :D
A fórumon zajló életet természetesen azért folyamatosan nyomonkövettem, de mivel életemben bekövetkezett változások lehetővé tették hogy újra modellezzek, kezdjük rögtön egy régi kedvencemmel.
Ez pedig a T.I.D.-tug típus.

A II. világháborús veszteségek miatt, az Angol Haditengerészet szorgalmazta egy olyan kishajó építését, mely kikötői vontatóként, parti vizeken, és felfegyverezve, konvoj kísérőként is megállja a helyét.
Külön előírás volt, hogy mivel a hajógyárak kapacitása leterhelt, olyan elemekből összeépíthető hajó legyen, aminek az elemei közúton szállíthatóak.
Így született meg a T.I.D. – Tug, mint önálló típus.
Érdekessége, hogy bár 1933 óta rendszerint alkalmazták a hegesztést, mint technológiát hajóépítésre, ez volt az első 100%-ban hegesztett kivitelű hajó.
A Richard Dalton Ltd mérnökei nyolc önálló egységet terveztek, amik bármilyen fémmegmunkálásra alkalmas üzemben legyárthatóak, és a darabok közúton szállíthatóak voltak.
A méreteket úgy határozták meg, hogy maximum: 10 x 17 x 13 láb külmérettel, és legfeljebb 6 tonna súllyal rendelkezzenek a darabok.
(3 x 5,2 x 4 méter)
Az első darab 1943 februárjában hagyta el a szerelőcsarnokot, de később már 5 naponta készültek újabbak.
Összesen 182 darab épült.
A hajó főbb méretei:
Hossz: 65 láb
Szélesség: 17 láb
Merülés: 7 láb 4 hüvelyk
Meghajtás: 2 hengeres dugattyús gőzgép
Az első 90 darab még széntüzeléses kazánnal rendelkezett, de később áttértek az olajtüzelésre.
Átlagos sebessége: 8 csomó

A munka, mindenek előtt anyaggyűjtéssel kezdődött, ami azért nem is oly egyszerű.
Amit neten találtam, nem volt sok, de egy Angol újság sokat segített.
A fejlécen jól látni, hogy 1943 április 8. a cikk megjelenésének ideje.

Kép

Kinyomtatva a képet A 3 méretben, már használható vonalrajzokat kaptam, ami alkalmas volt a szerkesztéses nagyításra.

Kép

Elsőnek maga a gerinc, majd a bordarajzok, hagyományosan körző, vonalzó segédlettel.

Kép

Az elképzelésem, egy 520 mm hosszú hajó, hogy esetlegesen, az épp aktuális bárkatologató versenyen indulhasson. :)

A végső méret 517 mm hossz lett.

Üdv Manópapa :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 12. - 10:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
A következő képek, az eredeti újságcikkből valóak. :)

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 12. - 11:42 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Szép kis lapolt-hajótest, úgy látom ezt akár sztirolból vagy pvc-ből is el lehetne "követni".

_________________
https://medvegabor.synology.me


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 12. - 11:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Úgy van. :)

Nagyon egyszerű a test, pont azért, mert nem hajóépítők gyártották, hanem olyan lakatos és más fémmegmunkálásban jártas kis műhelyek, ahol még elfértek a darabok.
Ezért volt fontos a méret is.
Anglia különböző pontjain, különböző részegységeket gyártottak, és csak a helyszínen építették egybe.
Ebben a méretben, amekkorát én készítek, a sztirol és a habosított PVC tökéletes, de nem értek hozzá, így maradok a balsa megoldásnál.
A gerinc és a bordág 5 mm, a palánkolás és a fedélzet 2 mm vastag lesz.

Üdv Manópapa :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 12. - 19:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Üdv.

Manópapa nagy tisztelettel megkérnélek a régről félbe maradt leirásaidat, ha befejezted a modelt egy képpel zárd le,ha nem nagy probléma. Ez most off volt.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 13. - 2:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
skeleton írta:
Üdv.

Manópapa nagy tisztelettel megkérnélek a régről félbe maradt leirásaidat, ha befejezted a modelt egy képpel zárd le,ha nem nagy probléma. Ez most off volt.


Sajnos az elmúlt két és fél évben többször is költöztem, így jelenleg egyetlen hajóm sincs. :)
Ezért is írtam a bevezetőben, hogy mindent előlről kezdek.

Üdv Manópapa :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 14. - 20:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :)

Kihasználva ezt a pocsék időt, dolgoztam egy keveset. :)

Elsőnek a vázszerkezet.

Kép

Kép

Első nekifutásra, meglepően jól sikerült az általam nagyított rajz alapján a vázszerkezet. Ami viszont külön meglepett, az az a tény, hogy palánkolni kifejezetten könnyű, ergo, tudtak valamit az Angol mérnökök.

Kép

Ez a fenéklemez.
Sajátos megoldás, hogy mivel rendkívül kicsik az ívek, keresztszálas formában kellett felragasztanom, viszont így a 10 cm széles lapokat nagyon gyorsan lehetett rakni.
Ha viszont a fenéklemezt kereszt száliránnyal raktam, adta magát, hogy az oldalsó lemezeket is így tegyem.

Kép

Kép

Hogy mennyire anyagtakarékos ez az eljárás?
1 db 5 mm vastag balsa a teljes vázszerkezet, és 2 db 2 mm-es a teljes palánkolás a fedélzettel együtt.

Innen kitalálható, hogy maga a test komplett kész is lett, de sajnos fényviszonyaim nem teszik lehetővé hogy lefényképezzem.
Az holnapra marad a gépészeti részével együtt.

Üdv Manópapa :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 15. - 8:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Az ígért képek. :)

Kép

Kép

A fedélzet hátsó része egyelőre nyitott, hogy a kormánymű beépíthető legyen.

Kép

Az orr, kivételesen tömbösítve lett, 10 mm vastag balsa hulladékaimból.

Kép

A tat kialakítása kissé érdekes forma, de mivel a vízvonal fölött helyezkedik el, nagy valószínűséggel áramlástanilag nem befolyásoló.
Persze, a puding próbája az evés. :)

Üdv Mindenkinek :)
Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 ápr. 23. - 18:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :)

Azért, mert mostanában nem publikáltam, a munka nem állt le, sőt.
A kisújszállási versenyre szeretném ha kompletten kész lenne.
Némi változás persze történt a hajón, mert úgy ítéltem meg, hogy ebben a méretben inkább legyen tolóhajó, hiszen a test remek hozzá, és a már meglévő rajzaim alapján, építek egy nagyobbat belőle, ami valóban a TID-tug.
Annak a mérete k.b. 80 cm hossz lenne.
Ebben a méretben, már nagy részletgazdagságot lehet biztosítani.

A test, jelenleg glettelés alatt áll, így a felépítményével foglalkozom.
Mivel ennek a hajónak nagyon osztott a gépháza, kormányállása, és mellék építményei, így egyszerűbbnek tűnt, ha sok kis dobozként építem meg, utólag összerakva.

Kép

A dobozok.

Manópapa :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 máj. 11. - 17:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :)

Akkor lássuk a dobozokat összeépítve :)

Kép

Kép

Kép

Az anyaga, közönséges MDF lap 2 mm vastagságra szeletelve vídialapkás körfűrésszel.
Persze, nem mindenki jut hozzá, így lehet használni helyette közönséges bútorhátfalat is, az 3 - 3,5 mm vastag.
Előnye, hogy rendkívül olcsó, és az Aerobond ugyan olyan jól ragasztja, mint a balsát, csak itt figyelni kell arra, hogy kétszer kell kenni a ragasztót. Az első kenés pillanatok alatt beszívódik.
A másik nagy előnye, hogy nagyon szépen csiszolható és festhető.
Innen már a nyitott kormányállás berendezései következnek, valamint a dobozok aljának ívesre csiszolása, hogy hézag mentesen illeszkedjen a fedélzethez.

Folyt. köv:

Manópapa :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 máj. 13. - 19:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek. :)

Némi haladás a tolóhajóvá avenzsáló TID kapcsán.
Elkezdtem ívesre csiszolni a felépítmény talpát.
Nyersen így néz ki.

Kép

Kép

Kép

Folyt. köv:

Manópapa :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 máj. 14. - 6:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Egy igazi" hajógyári" az építés menete!
Nekem tetszik!

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség