SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
T.I.D.-Tug http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=2286 |
Oldal: 1 / 1 |
Szerző: | Manópapa [ 2013 márc. 12. - 9:31 ] |
Hozzászólás témája: | T.I.D.-Tug |
Üdvözletem Mindenkinek ![]() Közel egy éves kihagyás után, aminek részben családi, részben munkahelyi okai voltak, újra itt. ![]() A fórumon zajló életet természetesen azért folyamatosan nyomonkövettem, de mivel életemben bekövetkezett változások lehetővé tették hogy újra modellezzek, kezdjük rögtön egy régi kedvencemmel. Ez pedig a T.I.D.-tug típus. A II. világháborús veszteségek miatt, az Angol Haditengerészet szorgalmazta egy olyan kishajó építését, mely kikötői vontatóként, parti vizeken, és felfegyverezve, konvoj kísérőként is megállja a helyét. Külön előírás volt, hogy mivel a hajógyárak kapacitása leterhelt, olyan elemekből összeépíthető hajó legyen, aminek az elemei közúton szállíthatóak. Így született meg a T.I.D. – Tug, mint önálló típus. Érdekessége, hogy bár 1933 óta rendszerint alkalmazták a hegesztést, mint technológiát hajóépítésre, ez volt az első 100%-ban hegesztett kivitelű hajó. A Richard Dalton Ltd mérnökei nyolc önálló egységet terveztek, amik bármilyen fémmegmunkálásra alkalmas üzemben legyárthatóak, és a darabok közúton szállíthatóak voltak. A méreteket úgy határozták meg, hogy maximum: 10 x 17 x 13 láb külmérettel, és legfeljebb 6 tonna súllyal rendelkezzenek a darabok. (3 x 5,2 x 4 méter) Az első darab 1943 februárjában hagyta el a szerelőcsarnokot, de később már 5 naponta készültek újabbak. Összesen 182 darab épült. A hajó főbb méretei: Hossz: 65 láb Szélesség: 17 láb Merülés: 7 láb 4 hüvelyk Meghajtás: 2 hengeres dugattyús gőzgép Az első 90 darab még széntüzeléses kazánnal rendelkezett, de később áttértek az olajtüzelésre. Átlagos sebessége: 8 csomó A munka, mindenek előtt anyaggyűjtéssel kezdődött, ami azért nem is oly egyszerű. Amit neten találtam, nem volt sok, de egy Angol újság sokat segített. A fejlécen jól látni, hogy 1943 április 8. a cikk megjelenésének ideje. ![]() Kinyomtatva a képet A 3 méretben, már használható vonalrajzokat kaptam, ami alkalmas volt a szerkesztéses nagyításra. ![]() Elsőnek maga a gerinc, majd a bordarajzok, hagyományosan körző, vonalzó segédlettel. ![]() Az elképzelésem, egy 520 mm hosszú hajó, hogy esetlegesen, az épp aktuális bárkatologató versenyen indulhasson. ![]() A végső méret 517 mm hossz lett. Üdv Manópapa ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2013 márc. 12. - 10:46 ] |
Hozzászólás témája: | |
A következő képek, az eredeti újságcikkből valóak. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Szerző: | Mec [ 2013 márc. 12. - 11:42 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szép kis lapolt-hajótest, úgy látom ezt akár sztirolból vagy pvc-ből is el lehetne "követni". |
Szerző: | Manópapa [ 2013 márc. 12. - 11:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Úgy van. ![]() Nagyon egyszerű a test, pont azért, mert nem hajóépítők gyártották, hanem olyan lakatos és más fémmegmunkálásban jártas kis műhelyek, ahol még elfértek a darabok. Ezért volt fontos a méret is. Anglia különböző pontjain, különböző részegységeket gyártottak, és csak a helyszínen építették egybe. Ebben a méretben, amekkorát én készítek, a sztirol és a habosított PVC tökéletes, de nem értek hozzá, így maradok a balsa megoldásnál. A gerinc és a bordág 5 mm, a palánkolás és a fedélzet 2 mm vastag lesz. Üdv Manópapa ![]() |
Szerző: | skeleton [ 2013 márc. 12. - 19:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Manópapa nagy tisztelettel megkérnélek a régről félbe maradt leirásaidat, ha befejezted a modelt egy képpel zárd le,ha nem nagy probléma. Ez most off volt. |
Szerző: | Manópapa [ 2013 márc. 13. - 2:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
skeleton írta: Üdv. Manópapa nagy tisztelettel megkérnélek a régről félbe maradt leirásaidat, ha befejezted a modelt egy képpel zárd le,ha nem nagy probléma. Ez most off volt. Sajnos az elmúlt két és fél évben többször is költöztem, így jelenleg egyetlen hajóm sincs. ![]() Ezért is írtam a bevezetőben, hogy mindent előlről kezdek. Üdv Manópapa ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2013 márc. 14. - 20:03 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv Mindenkinek ![]() Kihasználva ezt a pocsék időt, dolgoztam egy keveset. ![]() Elsőnek a vázszerkezet. Első nekifutásra, meglepően jól sikerült az általam nagyított rajz alapján a vázszerkezet. Ami viszont külön meglepett, az az a tény, hogy palánkolni kifejezetten könnyű, ergo, tudtak valamit az Angol mérnökök. Ez a fenéklemez. Sajátos megoldás, hogy mivel rendkívül kicsik az ívek, keresztszálas formában kellett felragasztanom, viszont így a 10 cm széles lapokat nagyon gyorsan lehetett rakni. Ha viszont a fenéklemezt kereszt száliránnyal raktam, adta magát, hogy az oldalsó lemezeket is így tegyem. Hogy mennyire anyagtakarékos ez az eljárás? 1 db 5 mm vastag balsa a teljes vázszerkezet, és 2 db 2 mm-es a teljes palánkolás a fedélzettel együtt. Innen kitalálható, hogy maga a test komplett kész is lett, de sajnos fényviszonyaim nem teszik lehetővé hogy lefényképezzem. Az holnapra marad a gépészeti részével együtt. Üdv Manópapa ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2013 márc. 15. - 8:59 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az ígért képek. ![]() A fedélzet hátsó része egyelőre nyitott, hogy a kormánymű beépíthető legyen. Az orr, kivételesen tömbösítve lett, 10 mm vastag balsa hulladékaimból. A tat kialakítása kissé érdekes forma, de mivel a vízvonal fölött helyezkedik el, nagy valószínűséggel áramlástanilag nem befolyásoló. Persze, a puding próbája az evés. ![]() Üdv Mindenkinek ![]() Manópapa |
Szerző: | Manópapa [ 2013 ápr. 23. - 18:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv Mindenkinek ![]() Azért, mert mostanában nem publikáltam, a munka nem állt le, sőt. A kisújszállási versenyre szeretném ha kompletten kész lenne. Némi változás persze történt a hajón, mert úgy ítéltem meg, hogy ebben a méretben inkább legyen tolóhajó, hiszen a test remek hozzá, és a már meglévő rajzaim alapján, építek egy nagyobbat belőle, ami valóban a TID-tug. Annak a mérete k.b. 80 cm hossz lenne. Ebben a méretben, már nagy részletgazdagságot lehet biztosítani. A test, jelenleg glettelés alatt áll, így a felépítményével foglalkozom. Mivel ennek a hajónak nagyon osztott a gépháza, kormányállása, és mellék építményei, így egyszerűbbnek tűnt, ha sok kis dobozként építem meg, utólag összerakva. A dobozok. Manópapa ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2013 máj. 11. - 17:09 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv Mindenkinek ![]() Akkor lássuk a dobozokat összeépítve ![]() Az anyaga, közönséges MDF lap 2 mm vastagságra szeletelve vídialapkás körfűrésszel. Persze, nem mindenki jut hozzá, így lehet használni helyette közönséges bútorhátfalat is, az 3 - 3,5 mm vastag. Előnye, hogy rendkívül olcsó, és az Aerobond ugyan olyan jól ragasztja, mint a balsát, csak itt figyelni kell arra, hogy kétszer kell kenni a ragasztót. Az első kenés pillanatok alatt beszívódik. A másik nagy előnye, hogy nagyon szépen csiszolható és festhető. Innen már a nyitott kormányállás berendezései következnek, valamint a dobozok aljának ívesre csiszolása, hogy hézag mentesen illeszkedjen a fedélzethez. Folyt. köv: Manópapa ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2013 máj. 13. - 19:26 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv Mindenkinek. ![]() Némi haladás a tolóhajóvá avenzsáló TID kapcsán. Elkezdtem ívesre csiszolni a felépítmény talpát. Nyersen így néz ki. Folyt. köv: Manópapa ![]() |
Szerző: | Tamásbá [ 2013 máj. 14. - 6:14 ] |
Hozzászólás témája: | |
Egy igazi" hajógyári" az építés menete! Nekem tetszik! Tamásbá |
Oldal: 1 / 1 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |