Szia!
buddha írta:
Mivel kell egy ilyen hajót lefesteni manapság?
Kössz.
Üdv: B.
Tegnap már nekifutottam a hozzászólás írásának, de aztán nem küldtem el, ne én legyek az első...
Annyit előrebocsátok, aki csinált eddig összesen 1 darab hajót, és azt sikerült a leggagyibb spray festékkel jól lefestenie, az onnantól esküdni fog arra...
Inkább felsorolásszerűen ötletelek, mint szoktam:
- ha akril spray, akkor valamilyen "automotip", gépkocsira való. Az OBI, PRAKTIKER, TESCO, METRO spray-k igen furcsán tudnak viselkedni. Ami igaz valóban "csiszolópapírzabáló" az "automotip", ez ellensúlyozható némileg ha a megszokottnál eggyel durvábbal haladunk rétegenként és a végén "hirtelen" váltunk egész finomra, illetve eggyel előbb kezdjük vizezni... Ilyennel fújtam a springerem...
- ha sok pénzünk van akkor minden 2K, a szórógitt, az alapozó, a festék. Drága, meg én személy szerint utálom mosogatni a szórópisztolyt, fújni csak a "legvégső" esetben fújok. Nem igazán szeretek gyantázni sem, meg 2 komponensű anyagokkal dolgozni mert viszi a szűkös időmet a méricskélés, kevergetés... Másnak már fújtam ilyet, magamnak még nem.
- ha sok pénzünk van, meg német kapcsolatunk akkor pl. GRAUPNER ALKYFIX enamel... Anno a GRAUPNER WESER-hez használtam, tapad mindenen, ABS-től a fáig, fed mindent, stb, stb...
- amit én szoktam használni, az kicsit "fapados", de ha jól emlékszem ezt (ilyet) használtam az első nagyobb hajóm festésénél 1974-ben
Azóta is ezzel dolgozom. Ezekhez odarohanok, kinyitom, esetleg megkeverem és felkenem (ecsettel). A legutolsó (max 2 ) réteget elég fújni, akkor egy kicsit több hígító kell... Bár az EU miatt ezek a festékek már nem ugyanazok mint negyven évvel ezelőtt, de megfelelnek az igényeimnek. Annak idején még "szikkatívval" hígítottam a gyorsabb munka végett, ma már jó részük vízbázísú...
Akkor nézzük a teljes technológiát:
Általában üvegszövet + gyantázok, de működik "natúr" fára is.
Ezután a képen látható Neoflex javító tapasz, alkalmazható foltban, de telibe tapaszolva is. A TRINÁT mestertapasz nekem nem jött be. A gyári ajánlás szerint 0,2mm -e rétegekben vihető fel, ekkor 2 órán belül csiszolható. Tapasztalatom szerint 2-4 mm-es réteg sem reped meg, csak 1 napig szárad és "behúzódik". Tapasztalatom szerint tapad fára, alapozóra, gyantára, mindenféle festékre... És nem kamu, valóban az árcímke szerinti 430Ft a tubus, az kb. 1 darab 1m hosszú hajóra elég...
Ezután jön a Supralux alapozó (fehér). Valójában TRINÁT alapozó lenne a sorba illő, de itt Kápolnásnyéken a Gazdaboltba ez volt kapható, és így hozzászoktam. Ecsetelhető, "vastag" matt fehér festék, szinte semmin nem folyik meg normál vastagságban. Így egy hajótest alja,teteje, oldala egy menetben körbekenhető. Kb. 2x vastagabb egy fújt rétegnél, így van miből csiszolni, kitölti a nagyobb csiszolási karcokat is. 6-8 óra alatt porszáraz, csiszolható így egy nap - ha korán kelünk - kétszer is dolgozhatunk vele. Mivel matt fehér így a legvilágosabb színeknél is használható az ősi festőtrükk, vagyis ha úgy ítéljük meg, hogy kész az alapozás "ráködölünk", majd teljesen visszacsiszoljuk. Ha mindenhol csak az alapozó látszik, akkor tényleg síkban vagyunk gödröcskék nélkül!
Legvégül TRINÁT zománc. Hadihajókhoz matt szürke, illetve matt rozsdavörös meg némi matt fekete: TRINÁT matt zománcfesték a végén fújva. A mostani gőzhajómhoz matt fekete, matt rozsdavörös de ecsetelni fogom nem fújni. Halászhajókhoz (mediterrán) TRINÁT selyemfényű zománc szintén ecsetelve. Yachtokhoz TRINÁT magasfényű fújva.
Mindegyik nagyon jól "vékonyítható", bírják azt, hogy felszórjuk az utolsó réteget majd kb. 20 - 30 perc múlva rászórunk egy második "finish" réteget. Igény estén jól csiszolhatóak, utólag tapaszolhatóak, átfújhatóak.
Üdv, Géza