Igen, ezt én is nagyon szeretem, sőt, valamikor időszámításom előtt tulajdonképpen emiatt kezdtem álmodozni az evezős gályákról.
De aztán átváltottam a triers-re, csak végül elriasztott a rengeteg evező. Akkor jött a képbe a velencei gálya típusú Kadirga, amit az ismert okok miatt elhalasztottam. Így került sor egy olyan hajó kiválasztására, amiről viszonylag kevés adat van, hogy töb tere legyen a saját fantáziámnak.
(hát itt megakadtam, egyelőre nem értem, hogyan kell képet feltölteni, úgyhogy ide beírom a linket, bár azt is csak úgy manuálisan:)
http://www.therafoundation.org/wallpaintingexhibition(el kéne mélyednem ebben a számítógép használatban...)
Van kérdésem bőven a hajókkal kapcsolatban. Azoknál a hajóknál, amik vitorla nélkül haladnak, hátul látható egy "batyu", ami feltehetően a vitorla, mert a vitorlával haladó hajón ez nincs. Ámde ugyanilyen felosztásban, a vitorla nélkül hajóknál úgy látszik, mintha a vízszintes vitorlarúd a hajó oldalára fektetve hátranyúlna. De mi tartja őket? Ugyanis az a színes, "döfőorrszerű" nyúlvány csak ezeknél látható, ott, ahol a vitorla ki van feszítve, ez nincs. Persze lehet, hogy a rudak víz fölé lógó végét egyszerűen felkötötték a tatra, de a freskókon ez a szerkezet bonyolultabbnak látszik (aminek oka az is lehet, hogy elszíneződött a vakolat...)
A "lampionos" hajót szeretném megcsinálni, bár nagyon vonzó az is, ami vitorlával van ábrázolva, és az oldalán madaras minta van. A festmények arányai persze nem valósághűek. Egy evező mozgatásához 90 cm köz kell, különben folyton hátbavágnák egymást, és az egyik hajón 22 lapát látható (kissé bizonytalanul), ami azt jelenti, hogy majdnem 20 méter hosszú volt a törzsnek az a része, ahol az evezősök ültek. Ehhez képest a kormányos figurája valóságos óriás (az evezős rész hosszának egyharmada, vagyis kb. 6 m). De természetesen nem várom az ókori művészektől, hogy műszaki rajzot csináljanak nekem a hajóikról, a fényképeik meg nem maradtak fent.
Most megijedtem, mert újraszámolva az arányokat, 1:20-as léptéknél majdnem három méteresre jött ki a makett hossza a fartól az orrig, de ez biztosan nem reális. Az evezős rész a valóságban nem lehetett csak az egyharmada a teljes hossznak. (Persze a számolásban több hiba lehet, pl. nagyjából 180 cm magasnak tekintek egy embert, amin lehet vitatkozni. De az ókori leírások egy részében az olvasható, hogy a "tengeri népek" magasak voltak. És ha jól emlékszem, a krétai-mükénéi kultúrában feltárt sírokban is ez volt a jellemző. De ha mondjuk az átlag magasság csak 170 cm volt, az nagyon sokat nem változtat a méreten. Az evezőknél a kinyújtott kar hossza a döntő, ami általában négy és fél tizede a testmagasságnak, vagyis alig kevesebb, mint a fele, tehát a 170/180 cm esetén a különbség kevesebb tíz centinél, ami a makett szempontjából már lényegtelen. Így az evezők közti távot 4,5 cm-nek veszem, mert ezzel könnyű számolni.)
Ezek a hajók - feltételezésem szerint - átmenetet alkotnak az ismert egyiptomi és görög hajók közt, bár az sem kizárt, hogy a freskó egy képzeletbeli, mitológiai jelenetet ábrázol egy, a képek keletkezési korában többezer éves legendáról. De abban biztos vagyok, hogy nem bordára épített hajók voltak. Kicsit elméletben modelleztem is egy három, hajlított gerendára palánkolt dióhéj szerkezet készítését. De majd még alakul.
Üdv
Laci
[/url]