SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
HALNY-1 tolóhajó http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=535 |
Oldal: 1 / 12 |
Szerző: | Manópapa [ 2008 júl. 20. - 19:18 ] |
Hozzászólás témája: | HALNY-1 tolóhajó |
Gábor barátunk szeretné megépíteni ezt a hajót, ami persze nekem is nagyon tetszik. Az eredeti rajz, 1:20 méretarányú, ami jól illeszkedik a Springerekhez, vagy a Gödény-hez. Ráadásul, a már meglévő, és még tervben lévő többi uszályhoz is. Közös játéknál ez nem utolsó szempont. Mamut Csongrádja ugyan nem tudom milyen arányú, de az uszálya ... ![]() ... egyszóval, nyálcsorgató. ![]() Gábor, helyhiány és szállíthatóság miatt 1:40 ben szeretné megoldani, ami szerintem kár, de az ő döntése, az Ő döntése. ![]() ![]() ![]() ![]() A rajzokat jobban szemügyre véve, kiderül, hogy egy érdekes meghajtást választottak. Lényegében a vízsugár hajtómű elve, két oldalról beáramló vízzel. Emiatt a térgörbület miatt, elég macerás a hajó tatrészének kialakítása modellként, de szerintem érdemes megpróbálkozni vele. Én Gábornak a tömbös építést javasoltam, de ha valakinek van jobb ötlete, szívesen vesszük. Ahogy örülni fogunk minden hozzászólásnak. ![]() Jó építést mindenkinek, aki csak kedvet kap hozzá. Üdvözlettel Manópapa |
Szerző: | user_199 [ 2008 júl. 20. - 19:48 ] |
Hozzászólás témája: | |
(gyorsabb voltál ) ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2008 júl. 21. - 17:22 ] |
Hozzászólás témája: | |
Gábor barátunknak megígértem, hogy értelmezem a hajó rajzát, főleg a hátsó részt. A legegyszerűbb az volt, hogy kivágtam a bordák rajzát, és sorba ragasztottam egy kartonlapon, mert így vizuálisan is értelmet nyer. ![]() Ez csak a fél bordarajz, ezért egy tükröt használva értelmezhetőbb. ![]() Ez látszana, a hajóorr felől nézve. ![]() Ez már a kiáramló vízsugár helye a tat felől. Nem csináltam meg végig a teljes bordázatot, csak a 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 bordákat, mert már ebből is látszik, hogy milyen görbületről van szó. Megjegyzem, hibátlan. A 3, 2, 1, 0, -1 bordákat, illetve a 11, 12, 13 bordákat, azért nem raktam fel, mert ennyi is épp elég kezdetnek. A 4 től a -1 ig, az összes borda egy síkon van, és erre épül fel a két uszony, illetve a kormánymű. Ezek is kiszerkeszthetőek a vízvonal rajzokból. A 10 től 13 bordák, meg az oldalsó beáramló nyílás alakját adják meg. A víz áram csatornába 1:20 méretaránynál, 30-as hajócsavar illeszkedik be. Ezért nem célszerű kisebben megépíteni. 1:20 nál a hossz még mindig csak 1020 mm, szélesség 208 mm. Ideális méret a már meglévő tolóhajókhoz. Üdv Manópapa |
Szerző: | user_199 [ 2008 júl. 21. - 17:59 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kedves Manópapa! Köszönöm a képeket, én is valami ilyenre gondoltam ![]() ![]() A lényeg: egyre több dolog szól az 1:20 mellett - sokal több, mint ellene. ![]() A heti program az lesz, hogy a rajzokat beteszem CAD alá, és elkezdem digitalizálni. Közben vadul gondolkozni fogok, hogy az egyes elemeket miként vonjam össze, miből legyenek. - meg Anyát meggyőzöm ![]() Kérdés a rajzhoz, egészhez: 1. ezen bordák 'fölött' van még rajz. (a fényképeken arra ragasztottad a bordákat.) Azok milyen részletek? 2. egy ekkora hajónál milyen anyagból készül a test - az _biztos_, hogy fa lesz, mert azzal vagyok a legjobb barátságban. 5-ös rétegeltlemez, vagy elég a 3-as is? 3. a hátsó részeknél kell minden borda, mert úgy lehet az íveket rendesen kiakakítani. Az első részen milyen sűrűn kell(ene) lenniük, hogy a kellő stabilitás meglegyen? 4. Az első részen a bordák lehetnek-e U alakúak? (biztos, mert különben hova kerülne az elektronika ...) Most hirtelen ennyi ![]() Trükkös ez a tükrös megoldás ![]() Üdv! g. (egy gépet leheltem életre, este leszek otthon... ) (ha már megy a gép, akkor használjuk ki ...) továbbá: az előző leírással együtt már kezdem látni a hajó formáját (nem nevetni - hangosan - a térlátást tanulni kell ![]() ![]() Az, hogy így hogyan lesz hátramenet, azt nagyon nem értem, de majd VALAKI megmondja. g. |
Szerző: | Manópapa [ 2008 júl. 21. - 18:38 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kezdjük az alapoknál. ![]() A bordarajz vízszintes vonalzása alulról felfelé haladva W0, W1, ... stb A W4 itt KLW = tervezett vízvonal. Az úszó test a W4 és W5 között határolódik el a felépítménytől, ezért nem találkozik sok helyen a felépítmény bordarajza az úszótestével. Ha jobban megnézed, olyan, mint ha két félből lenne összerakva a hajó. ![]() Ez egyébként szerencsés megoldás, csak nekem most nem volt szükségem a hajó teljes oldalmagasságára, így az egyik (W5) vonalnál vágtam el a rajzot. Anyag választás: Mivel a hajó teljes hosszán egyenletesen 24 mm minden borda távolsága, szerencsés a 4mm-es rétegelt lemezt használni. Így a bordaközök 20 mm-esek. Azért jó ez, mert a hátsó részt tömbösíteni így célszerű. Példa: a 13-as borda a legszélesebb, ezért ennek a 12felé eső oldalára felragasztasz 20 mm balsát. Utána jön a 12, és így a végéig. Amikor kész van az összes, összefogod, ragasztod, és el kezded csiszolni. A rétegelt lemezt sokkal nehezebb, mint a balsát, így a formád szinte tökéletes lesz. Az elejével is ezt érdemes megcsinálni. A középső egyenes szakasz, gyakorlatilag egy U szelvény, ide tehát elég néhány borda is. Ebből adódóan, anyagvastagság 4 mm rétegelt lemez. Hátramenet. Véleményem szerint, mivel mindkét oldalra tolja a vizet, egyenes irányban jó lehet. |
Szerző: | user_199 [ 2008 júl. 21. - 18:48 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm, jegyezetem! Témakörök: 1. bordarajz értelmezése 2. hajótest anyagának méretezése 3. bonyolult formák megoldása tömbösítéssel. (ma sem keltem fel hiába ![]() Üdv! g. |
Szerző: | user_199 [ 2008 júl. 21. - 21:23 ] |
Hozzászólás témája: | rajzok v2 |
Összeraktam a rajzokat. Megpróbáltam feltölteni, de egyenként is nagyobbak mint 3 MB. Átméretezni nem akarom, mert akkor romlik a felbontás... Ami kicsit kár, hogy az eredeti 5 lapból állt, ez pedig csak az első kettő. (Manópapával egyeztetve a dolgok teljesen szabványosak rajta, nem nagyon kell több rajz...) Az eredeti újságot a lengyel 'Vaterán' hirdetik, de nem tudok lengyelül regisztrálni ![]() g. |
Szerző: | user_199 [ 2008 júl. 22. - 22:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kedves Manópapa! Alább egy link, ill. egy kép. Megrajzoltam a bordákat - 1:20-ban, de ez nem fontos ![]() Lécci, nézz rá, hogy valóban ilyennek kellene lenniük? Szerintem igen, de erősíts meg ebben. (sajnos, jobb képet nem tudok kinyerni ...) Üdv! g. ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu |
Szerző: | Manópapa [ 2008 júl. 23. - 5:48 ] |
Hozzászólás témája: | |
Átnéztem a rajzaidat, és lényegében ilyen. Ahol eltértél, az a 3, 2, 1, bordák. Azok ugyan olyanok, mint a 0, és a -1. Gyakorlatilag sima az aljuk, csak erre van ráépítve a két uszony, és a két kormánylapát. Ha jobban végignézed a bordarajzot, látszik, hogy a 4-es borda az utolsó, amelyik még ívelt. A többi mindegyik jó. Én a hagyományos eljárással rajzoltam ki, majd beszkennelem, és össze tudod hasonlítani. Üdv Szilveszter |
Szerző: | user_199 [ 2008 júl. 23. - 8:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ok, értem. Tkp. én is rájöttem erre a hibára, csak már akkor, amikor feltettem a képet. Este javítom, és kicserélem. Tehát, a 4. borda az utolsó, ami borda. Kérdés az uszonyról: a. ezt nem érdemes a bordával együtt kezelni? Úgy gondolom, hogy a borda részeként értelmezni, és erre - a két határoló közé - betenni az uszonyt? b. hol látod ezt a rajzon? ![]() (Méretezés: kinyomtattam a rajzot 200dpi felbontással - a kép annyival volt szkennelve. Így a bordák szélessége 204mm. Ha a képet beillesztem CAD-be, akkor a mérőléc alapján ez 200mm. Ez a rajz torzítása, vagy??? A Te 20mm-es bordatávodnál mennyi a bordaszélesség? Vagy ennyire nem kell pontosan venni a dolgot?) Köszönöm! g. |
Szerző: | Manópapa [ 2008 júl. 23. - 8:56 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az az érdekes Gábor, hogy az első nyomtatást a rajzról itthon csináltam, és a borda szélesség 204 mm lett. Amit bent a munkahelyemen nyomtattam, ott már csak 198 mm. ![]() Lényeges eltérést akkor jelentene, ha a két rajzot keverném, de eleve a benti rajzokat használom, így a hajótest egységes marad. Az építésnél úgyis össze kell csiszolni a bordákat még a közéjük ragasztott balsa nélkül. A borda távolságok 24 mm-esek. Ez úgy jön össze, hogy a bordarajz tulajdonképpen kiterjedés nélküli vonal. Mivel 4 mm a rétegelt lemez vastagsága, és 2db 10 mm vastag balsa a köz, így tengelyméretként 2+10+10+2=24 adódik. Ezért írtam az anyagválasztásnál a 4-es rétegelt lemezt. Erős is, könnyű is, no meg a palánkoláshoz is jó, mert itt nincsenek ívek. Az uszonyt és a kormánylapátot még majd később kitárgyaljuk, de az uszonyt ne kezeld a borda részeként. Inkább utólag legyen felragasztva a helyére. Üdv Szilveszter u.i: Utánaszámoltam, és a te bordatávolságod a jó. Tehát, 20mm. 2+8+8+2=20 ![]() A Hajó! hossza csak cirka 90cm, a többi a hátsó cső szerkezetből, és az első tolóbakból jön össze. Másik észrevétel, érdemes 3 darabban elkészíteni a hajót. 1; -1 től 18-ig. 2; Középrész. 3; Orr rész. Így nem foglalsz sok helyet, ergo, megmarad a családi béke. ![]() |
Szerző: | user_199 [ 2008 júl. 23. - 14:16 ] |
Hozzászólás témája: | |
Na ezért írok/kérdezek mindig. Általában én nézek el valamit, illetve amíg leírom, addig is átgondolom a dolgot... A tagolásra én is gondoltam. Én az orrészt -> 41-34, a közepét -> 33-14, és a végét -> 13 - -1 tagolást gondoltam. Lehet, h. a Tied jobb a -1 - 18 közötti, mert nagyobb az átmenet a sima és a tagolt rész között. Méretezés: én a 'saját' rajzomat fogom használni, akkor nagy baj nem történhet. Önmagában zárt rendszer. (családi béke ![]() ![]() g. |
Szerző: | Manópapa [ 2008 júl. 23. - 14:50 ] |
Hozzászólás témája: | |
Én másként osztanám, de a te elképzelésed sem rossz. A -1 től 19 ig azért lenne jobb, mert ott még egyforma magas a fedélzet. Igaz, ez majdnem a fél hajó. ![]() A 15, 16 lenne az ideális, mert így egységesebben ki tudod csiszolni a negatív íveket. Az elejét is hosszabban építeném, legalább a 30-as bordáig. Így kellő hosszú egyenes része lenne mindkét végének ahhoz, hogy a közepét szépen össze tudd dolgozni. A tat részen, ha 4-es rétegelt lemezből kivágod a vízszintes farok részt, nincs szükség az 1, 2, 3 bordákra. Csak a -1, és a 0 az amire szükség van. Most csinálom meg papírból, és jól látszik. Majd ha végeztem, rakok fel róla képet. Üdv Szilveszter |
Szerző: | user_199 [ 2008 júl. 23. - 15:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
(A végén a javított bordarajz.) Gondolkoztam a dolgon. Végül is mindegy, hogy a bordák hogyan állanak össze (milyen csoportokban), mert előbb-utóbb egybe lesznek fűzve... ![]() A következő dolog: én a _mostani_ eszemmel tömbösíteném a 4-14 és a 33-41 részt. Ezt csiszolnám formára, egyebek. A kettő közti bordák _alsó_ része azonos, eltérés a magasságukban van. Ez 18 db borda. Itt nem tenném be az összeset, hanem csak minden 2. 3. darabot. Kérdés: jelentene-e ez valami hátrányt a szilárdságban? Továbbá: a fedélzetet 'telibe' tenném a szintekkel együtt, és utána vágnám ki a felépítmény helyét - mint a Walrus-nál. Itt a bordák nem lennének 'tele', hanem a külső ~1.5-2cm-es részüket hagynám meg - ez gyakorlatilag a fedélzet alatti részt jelenti valami ilyen alakban lenne: [___] <- ASCII grafika ![]() Valamint: a terv szerint a fedélzetnek van egy íve. Ez meg szokott jelenni modelleken ![]() És még - bár ez az első kérdésem lehetett volna: Ezt a hajót lehet-e gerinc nélkül építeni, mint a Walrus-t, vagy kell bele? Köszönöm a türelmet! Le tudok ülni egyedül is ![]() g. ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu (*) ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu |
Szerző: | Manópapa [ 2008 júl. 23. - 16:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kezdjük érteni egymást. ![]() A -1, és 41 bordák kivételével, az összes bordát megcsinálhatod ilyenre. Még az íveseket is, csak a 4-esnél kell figyelni arra, hogy a vízszintes farok rész, csatlakozni tudjon. Ha kivágtad a bordákat, 1 cm távolságra körberajzolod, és az a belső oldala. A tömbösítendő daraboknál is csak oda kell a betétfa, jelen esetben balsa. Belülről, az egész hajó végig üreges. Gerincre nincs szükség, és a bordákból is a középső részen elég akár minden ötödik. Négy milliméteres borításnál, kalapáccsal sem tudnád szétverni. ![]() A fedélzet ívessége nem igazán látszik, csak az elején, és a hátulján. A jelentős része be van építve. Ha elég vastag anyagot használsz hozzá, mondjuk a 8-as balsát, szépen be lehet csiszolni ívesre, és mivel a teljes hajón egyformák az ívek, elég egy lemezsablon hozzá. |
Oldal: 1 / 12 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |