SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Leader , Pilot boat születik. http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=550 |
Oldal: 1 / 4 |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 01. - 8:28 ] |
Hozzászólás témája: | Leader , Pilot boat születik. |
Üdvözlet Mindenkinek! Ennek a topicnak a megnyitásán elgondolkodtam kicsit, mivel "bérépítés"-ről van szó. És ezeket nem szoktam közhírré tenni. Viszont annyi újdonság, érdekesség lesz ezen a hajón (hajóban), hogy talán mások is profitálhatnak az építés, beállítás tapasztalataiból. A kezdet, hogy érkezett postán egy 81 cm hosszúságú üres héjjazat, és több alkatrész. Valamint két nagyméretű (M1:1) rajz is. Első lépés (nálam) ilyenkor, hogy elő a mérleggel és listázunk: 1.) Héjjazat: 352 gramm 2.) 12V, 3.2 Ah Yuasa NP3.2-12 tip. ólom savas akkumulátor: 1326 gramm 3.) CONRAD S-4251 szervo: 47 gramm 4.) Quannum Drive 36-55 tip háromfézisú motor: 225 gramm 5.) Himodel Navy FLY-70-OPTO szabályzó: 48 gramm Ez eddig 1998 gramm. A listából egyből feltűnhet, hogy a hajó kefenélküli motorral és ólom-savas akkuval fog üzemelni. Itt kezdődnek érdekessé válni a dolgok. Nézzük a mocit: tip: Quannum drive 36-55 kihajtótengely: 5 mm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kv: 1350/Volt áramfelvétel: 50A Hextronik HXT3655 további adatok: http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBB ... oduct=2044 Hát ez elég brutális egy valami. A szabályzó: Tip: HiModel NAVY FLY-70-OPTO Terhelhetőség: 70/90 A Bec: NINCS ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kezelt akku: 6-16NC / 2-5LiXX további adatok: http://bolthely.hu/sylkamodellsport/id/ ... _A_reverse Tehát a szabályzó megfelelő a motorhoz és az alkalmazott akkuhoz. Viszont nincs BEC, tehát külön akkumulátor kell majd a rádiórendszernek, és 5 mm a motor kihajtó tengelye ami némi esztergamunkát vetít előre. De az biztos, hogy ez a 80 centis pilot hajó kifejezetten jó erőben lesz ![]() (mondhatni menni fog mint a veszettfene) ... .. . |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 01. - 8:44 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... Szóval a fenti cucc jött a megbízással együtt, de a figyelmes olvasó észreveheti a hiányosságokat. Mert azért valahogy a vízre kéne vezetni azt a nagy motorerőt. Egy kis kavarás jött, de sikerült beszerezni ami kell. Itt hívnám fel a figyelmet, hogy hajóalkatrész beszerzési ügyekben a SZÁM Bt.-t keressétek (van csomagküldés is) mert ahogy látom a dolgokat, ők hozzák be a Graupner alkatrészeket és a többi modellbolt tőlük veszik át. Tehát az első hazai lépcső a SZÁN Bt. a kereskedelmi láncban, így oda célszerű fordulni. http://www.szanmodell.hu/ Tehát jött a postával tegnap: 1.) Robbe Navy Kardan 35 No.1596 2.) Graupner 6 mm-es tönkcső, M4 tengely 175/200 hossz Best.-Nr.3380 3.) Graupner 50 mm átm. M4 3 ágú hajócsavar Best.-Nr. 2308.50 A hajtás szerelt elemei összesen 44 grammot nyomnak a mérlegen. Most már neki lehet állni az építésnek. Miért csak most? Mert amíg nincs meg minden gépészeti elem (akku is ![]() ![]() ![]() kezdjen hajóépítésbe, mert nagyon kellemetlen meglepetések érhetik. Csak egy példa. A boltokban, web-shop-okban pl. ki van írva, hogy a tönkcsövek 200 mm hosszúak. Aztán amikor megjön akkor kiderül, hogy a csavartengely 200 mm, a tönkcső csak 175. Ha 200 mm-hez már beépítettük a motortartó bordát, akkor igen nagy bajban vagyunk, mert éppen 25 mm eltérés lesz amivel igen nehéz bármit is kezdeni. A másik nagy hiba az akku beépítés szokott lenni. Kialakít az ember egy akkuhelyet az elméleti-katalógus adatokból, aztán sehol nem sikerül beszerezni a megálmodott akkut. Amit sikerül beszerezni azt meg nem lehet beépíteni a kialakított helyre, vagy rossz helyen lesz a súlypont. Szóval amíg nincs meg minden, addig senki ne ragadjon rétegelt lemezt és ragasztót. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 01. - 10:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kezdődnek a bajok ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Megtaláltam a rajzon az ajánlott úszóképes össztömeget: 2300 gramm Ehez képest most tartunk 2042 gramm-nál és se bordák, se fedélzet se felépítmény se semmi. A hiányzó töménytelen alkatrészt és kiegészítőt képtelenség kihozni 258 grammból. A héjjazat is hagy némi kivánnivalót maga után. A rajzhoz képest 12 mm-el hosszabb a hajó mint kéne. A tat nem olyan alakú mint a rajzon van és ami a legborzasztóbb, hogy átlagosan 17 mm-el keskenyebb a kelleténél, szóval a rajz és a héjjazat jelentős eltéréseket mutat. Most jön az, hogy varázsolunk ![]() üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 01. - 10:35 ] |
Hozzászólás témája: | |
Egy kis fotóanyag: ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3219696 A héjjazat és a rajz ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3219698 Ezek meg a bajok ![]() Egyenlőre Herry Potterrel és Szürke Gandalffal konzultálok, egyszerre kéne egy zsugorító és egy szélesítő varázslat ![]() ![]() ![]() De legalább üvegszálas műgyanta a hajótest, így a ragasztással nem lesz gond. Sajnos üvegpaplannal és nem üvegszövettel készült és ahogy nézem poliészter gyanta. Ez árulkodó a hajótest korát illetően....nem mai gyerek. üdv.:SRY |
Szerző: | user_35 [ 2008 aug. 01. - 11:28 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kedves Sry! Köszi a Szán Bt-s infót! Én ugyanis Graupner-mániás vagyok ![]() Ahogy látom van ott egy - korábban már kitárgyalt - eszköz is, a gőzgenerátor 3,400 forintért (bár én azért maradok az igazinál). Bár jövő héten azt fogom modellezni, hogy villanyszerelő vagyok és nekiugrok falat vésni, de remélem egyszer ez is befejeződik és ha nagyon nem verem szét a kezemet a kalapáccsal, akkor normálisabb dolgokra is lesz időm... ![]() Az izzókat ne felejtsd el, nem kívánhatjuk, hogy raktározással is foglalkozz a kedvünkért! Nem beszélve az anyagiakról. |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 01. - 20:19 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. ZF! Örülök ha segíthettem! Közben alakult a LEADER is. Elkezdtem a hajtás összeállítását. Itt is volt egy kis kavalkád, mivel a motor kihajtó tengelye 5 mm átmérőjű, a csavartengely meg 4 mm-es. A kuplung amit rendeltem pedig 4/3,2 mm átmérőjű. Szerencsére a 3,2 mm egy szűkítővel értendő, tehát 4/4 mm-es a kuplung. Mást nem is nagyon lehet kapni ebben a nagyobb méretben. Először gondoltam felfúrom esztergán a kuplung egyik oldalát 5 mm-re és meg is vagyunk. DE ! Ez a hajó nem az enyém lesz, és ha sérül, esetleg tönkremegy a kuplung akkor mi lesz? Rendel a tulaja egy újat és azt nem fogja tudni feltenni. Mérgelődik, esztegályost keres stb..... Inkább úgy döntöttem csinálok egy közdarabot a motorra AlMgSi ötvözetből, így a "dobozból kivett" új kuplung bármikor felrakható, de persze erre soha ne legyen szükség. ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3226976 ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3226588 Ezt a részét annyira nem csípem a hajóépítésnek. Csak trógerol az ember aztán semmi látszatja. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 09. - 20:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
Épülget tovább a hajó.... A mai munkát egy kis lakatoskodással kezdtem. Csináltam két siklócsapágyat, egy kormánytönkcsövet, meg egy kormánytengelyt. A kormánylap 3 réteg 2 mm-es rétegelt lemez lesz. Ezek műgyantával összeragasztva, majd formája alakítva adják (majd) a kormámylapátot. Jó masszív lesz. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3349257 http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3349256 Így ágyazódik bele a rétegelt lemezbe a kormánytengely (a felső lap itt nincs feltéve). A kormánymozgató kar is elkészült, ez is sárgaréz, így biztosan nem fog eltörni, mint a boltban kapható műanyag karok. De a lényeg ez: http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3349258 Ez itt a fedélzet kiszerkesztett lemeze. Végül is újraterveztem a fedélzetlemezt. A rajzon lévő nem menne rá a hajóra, a hajó kiadta lemez, meg igencsak silány eredményeket hozna. Szóval a kettő közé kellett szerkeszteni fedélzetlemezt. Ez 3.5 mm-es rétegelt lemezből van, hogy elég erős legyen, mivel szét kell nyomnia a hajótestet így megadva annak helyes alakját. Egyébként a belső vonal a hajótest vonala, a külső meg a szerkesztett új körvonal. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3349255 Ennyivel szélesebb a fedélzetlemez, mint a hajótest. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3349259 És így néz ez ki miután belepajszeroltam a hajótestbe. A pajszerolást szó szerint kell érteni, aki szerelt már autó , vagy motorkereket feszítővassal (régi szép időkben ladakerék szerelővasas gumicseréje) az nagyjából el tudja képzelni milyen meló is ezt ide berakni. Na de bennt van és ez a lényeg. Ez a fedélzet ügy volt az egész építés legnehezebb része...........de elkészült ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 14. - 20:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözlet Mindenkinek! Beszámolok már, hogy mennyit alakult a hajó az előző hozzászólás óta. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3429732 Igaz, hogy a hajóban nagyon korszerű technika lesz (kefenélküli motoros hajó még nem sok van élethű kategóriában), de azért a régi technológiákat is elő kell venni az elkésztültéhez. A fedélzetet tartó lemezt egy koronaléc fogja tartani. Ez 3x3 mm-es fenyőléc, és igazán ősi módszerrel, hajlítólámpán készült, majd száradt 3 napig. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3430200 http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3430197 A megszáradt koronalécet kicsit profilozni kellett, majd epoxi-val beragasztottam a helyére. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3429725 A fedélzetlemezből ki lett vágva a "búvónyílás", és kapott egy réteg lakkot a lemez alja. Ha már a helyére lesz ragasztva ehez a részhez már nem lehet majd hozzáférni. Ez is szárad most vagy két napig, aztán újjabb lakkréteg és megint két nap. Jó ez az új lakk amit használok, de kegyetlen lassan szárad. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 14. - 20:38 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3429728 Elkészült a kormánylapát is. Ez már rendesen profilozott rétegelt lemez lapát. Már van két réteg lakk rajta, ha megszáradt akkor még a belépőélre teszek némi védőlemezt, aztán már csak a festés hiányzik róla, de az még arrébb lesz. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3429730 "Némi" tönkcső tuning. A gyári Graupner tönkcső kapott egy zsírzó- csövet, trimm uszonyt és egy "töltelékfa"-t, ami most éppen rézlemez, de ha ez a neve ám legyen töltelékfa. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3429724 Kezd teljessé válni a gépészet. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3430067 A tönkcső dőlésszögét beállítottam a hajócsavar mérethez. A hajócsavarkör 1,5 mm-re halad el a fenéklemez alatt. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3430068 http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3430069 Most már el lehetett készíteni a hajótest alján a hajtás és a kormány kivágásait. Meg össze lehetett próbálni az egyes elemeket, hogy mindenki elfér-e. Ha benn lesz a fedélzet, akkor a helyükre lehet majd laminálni a tönkcsövet, a töltelékfát, és a kormánytönkcsövet. Ha ezek benn lesznek már akár úszhatna is egyet a hajó ![]() ![]() ![]() üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 18. - 20:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Alakulgat tovább a ketyere: http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3487164 Elkészült a kormánylapát lemezelése is, így most már jöhet a homokos víz, meg minden más is, nem fogja "lerágni" a lapátot http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3487161 Ez itt a motortartó borda (egy része, mert a lábai nincsenek rajta a képen). Elkészültek a tartócsavarok is, meg az alátétek. Ezek a csavarok megérdemelnek némi figyelmet, mert ha hosszúak, akkor kárt tesznek a motorban betekeréskor, ha meg rövidek, akkor kiszakadhatnak a motorból és akkor meg ezért megy tönkre. A túl rövid és a túl hosszú állapot között 4 mm a különbség. ![]() ezért kell odafigyelni. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3487158 Így fogja tartani a motort a borda és a csavarok. A motortartó borda bele lesz laminálva a hajótestbe. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3487635 Ha már laminálásnál tartunk. Epoxi gyanta és üvegszövet segítségével a helyére lett ragasztva a tönkcső és a kormánytönkcső. A tönkcső töltelékfa felnyúló réz lemeze vissza lett hajtva és úgy került beragasztásra. A kormáyntönkcső pedig kapott egy rétegelt lemez korongot és egy támasztó háromszöget, hogy bírja a kormáyntengelyen keletkező hajlító igénybevételeket. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3487163 http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3487152 Ez itt viszont már valami látványos ![]() ![]() ![]() ültetve felragasztottam egy szervotartó keretet, amit megtámaszt egy másik rétegelt lemez elem. Így nagyon erős lett a kormánymű váza. Elkészült a kormánymű is. Mint látható egy gömbcsuklós-snapperes megoldás készült a hajóba. A tolórúd 2 mm acél. Ez a lehető legpontosabb (kottyanás mentes) és nagyon erős megoldás. Ilyen erejű hajóknál már nem szabad elnagyolni a kormányszerkezetet. Egyrészt nagyon nagy a víznyomás a kitérített lapáton, másrészt a hajó gyors és nehéz, ha ez nekimegy valaminek nem fog megállni, hanem átgázol rajta. Ilyenkor a kormányszerkezetre iszonyatos erők hatnak. Mintha kalapáccsal verne oda neki valaki. Erre a terhelésre kell méretezni a szerkezetet. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3487634 Végül felkerült a fedélzetlemez. Ez most el is lesz két napig amíg a műgyanta megköt. Aztán jöhetnek a további munkaszakaszok. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 22. - 19:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Alakulnak a dolgok: http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3545797 Ez itt bal oldalon a motorillesztő közdarab és a karbáncsukló. A jobb oldalon egy keményfa alkalmatosság van ami azonos hosszúságú a közdarab-kardán egységgel , az egyik végén 4 mm-es a másik végén 5 mm átmérőjú egytengelyú furat van. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3545770 Mire is jó ez a fadarab? Ezzel lehet beállítani a csavartengely és a motor tengely egyenfutását. Miután ezzel összekötöm a motort a hajócsavartengellyel, kialakul a motortartó lemez végleges helye és dőlési szöge. Be is lehet ragasztani a motortartó lemezt, majd üvegszövet és poliészter gyanta segítségével belaminálom a helyére. Így pontos és erős a motorbekötés. Sok modellen látom, hogy nem egy tengelyen fut a motor és a csavartengely, azt mondják erre, hogy minek fusson együtt, úgyis ott a kardámcsukló. De ha a kardáncsukló állandóak hajlong, akkor kopik, csökken az élettartama, és a súrlódásával energiát emészt fel. Szóval szerintem az a jó ha olyan pontos a motorbeállítás, hogy akár kardáncsuklóra se lenne szükség. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3545768 Közben nekiálltam a felépítménynek is. Eddig idáig jutottam. Sajnos a rajz ez ügyben nem az igazi segítség, mert a fénymásolás miatt torzult egy kicsit. De sebaj, kiszerkesztettem az alkatrészeket újra. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3545769 http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3545774 Így néz ez ki a hajótesten. A fedélzet homorú íveltsége szinesíti a probléma megoldását. A felépítménybe eddig 6 keresztbordát raktam, hogy elég masszív legyen, hiszen ez a hajó nagy sebességgel akár hullámos vizen is közlekedhet. Ekkor viszont nagyon kemény pofonokat kap a hajó, nem lenne túl elegáns ha széthullana a felépítmény. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 szept. 09. - 22:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Alakul a gépezet. Nem túl látványos, de annál macerásabb munka van soron. A fedélzeti felépítmény kialakítása. A döntött, hajlított , néhol többszügű falak rendesen feladják a leckét, de azért ezt is meg lehet csinálni. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3836688 http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3836680 http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3836685 A fedélzeti felépítmény szilárdságát egy belső bordarendszer biztosítja, és ezek a bordák is szerepet játszanak a forma kialakításában. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3836678 üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2008 szept. 15. - 21:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
Rajzok (axonomaterikus is) a hajóról: http://www.rcrevue.cz/objednejte-si/pla ... r%5B123%5D üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 szept. 16. - 14:59 ] |
Hozzászólás témája: | |
Egy kis kedvcsináló ezekhez a különleges kis hajókhoz: http://www.youtube.com/watch?v=OEmfKuiUN5s Jó videó, és láthatóan olyan készítette aki érti a révkalauz szakmát. Érdemes megnézni, hogy a fedélzeti ház körül futó korlát nem is igazi korlát, hanem egy sínrendszer, amihez egy biztonsági kötéllel kikötik maguk, így álladó a vízbe esés elleni biztosítás. Ha valakinek kétségei lennének ezeknek a kis hajóknak a képességeit illetően, akkor nézze meg ezt: http://www.youtube.com/watch?v=U13atcRF ... re=related Ílyen megvadult időjárásba, ilyen kis hajókat csak akkor engednek ki ha azok Pilot-Boat-ok. Mondjuk őket nem is engedik, hanem egyenesen küldik. ![]() üdv.:SRY |
Szerző: | user_257 [ 2008 szept. 19. - 19:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
Én i szemezek ezzel a hajóval. Megtaláltam az eredetijét, Nelson 40-s tipusú pilot boat. |
Oldal: 1 / 4 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |