SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Hajómodellben is szép az Antik! http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=580 |
Oldal: 1 / 5 |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 19. - 14:55 ] |
Hozzászólás témája: | Hajómodellben is szép az Antik! |
Üdv. Mindenkinek! Egy cserebere keretében jutottam hozzá valami igazán szép és egy hajómodellezőnek nagy értéket képviselő felszereléshez. Ami most jön arról Antikos kolléga tudna hosszasan mesélni és remélem egy-két korabeli élményét meg is osztja velünk. A dolog úgy néz ki, hogy hozzájutottam egy részlegesen összeépített Graupner Commodore hajómodellhez. Ezt a típust ne is keressétek a mai katalógusokban, a Graupner 1970-1971-ben forgalmazta ezt a típust. ![]() ![]() ![]() ![]() egy idős szerkezetről van szó. Még a google is alig talál képet-infot erről a hajóról. Egyébként tipikus 70-es évek beli formákat felvonultató retro hajó. Elég nagy, saccra 75 cm hosszú és 25 cm széles. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3501991 Van még a tetején egy híd, tetővel, de az nincs most fenn mert össze van törve és újjá kell építeni. A hajó így is elég munkás, de hát mit várjunk egy 37 éve hányódó hajómodelltől. Az biztos, hogy nagyon szép modellt lehet építeni belőle. Szerencsére minden dokumentáció, és brossúra megvan hozzá, így a restaurálás jól meg van támogatva szakanyaggal. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3501999 Itt legalább látszik hogyan kéne ennek kinéznie. Ez önmagában is jó, de most kivételesen nem a hajó a lényeg. Sőt a hajó maga csak egy mellékszereplő a történetben. A lényeg ez: http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3501995 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Itt kéne átadni a szót Antikos Kollégának! Mert ez innentől már az ő asztala, én csak ámulok és bámulok. Azért megpróbálom leírni mi is lakható a képen (képeken). Ez egy Graupnar Grundig VARIOPHON S 4/8 csatornás adó De nem akármilyen ketyere ám. Ez egy kapcsolós üzemű fix 27.12 MHz-s adó. Nem proporcionális, tehát On/Off funcciók vannak csak a csatornákon. Jelentekzzen aki Antikos Kollégán kívül találkozott már ilyen adóval ![]() ![]() (További adatok muzeális R/C adókról: http://home.arcor.de/karlheinz.schmid/news/index.html ) Na de hogy fokozzam a kedélyeket, mert ügyebár egy adó magában csak egy doboz, ami semmire sem jó. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3501988 Ez itt az adóhoz való 27 MHz-s moduláris felépítésű vevő. Az egyes szines kockák egy-egy csatorna vevőfokozata. Nagyon komoly fémdobozkban vannak a fokozatok. A kis dobozok szétválaszthatóak. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3501998 Ez itt nem a paksi atomerőmű alkatrésze, hanem a sebességszabályzó fokozat. Láthatóan egy toroid ellenállástekercs , amit egy motor hajtotta csuszka pásztáz. (a kék rúd a motor). Jobbra alul az a szürke valami az irányváltó szervo. Külön csatorna van az irányváltásra ![]() ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3501993 Ez a kormányszervo. Ez sen proporcionális, azaz van végkitérés jobbra és van végkitérés balra. Közte mi azt nem tudom, majd kipróbálom. Minden esetre érdekes lesz ilyen rendszerrel hajót irányítani. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3501984 Ez a káosz van a hajótestben. Az alklatrészek leváltak a ragasztó kidöglött a kötésekből. Persze 37 évvel ezelőtt a ragasztók sem voltak olyan jók mint ma. http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/3501989 Már a beltérfotón is látható volt a két motor (na meg az érdekes csuklós kuplung is) , így egyértelmű, hogy kétcsavaros a hajó. Ha lesz időm majd csinálgatom ezt a hajót (is). Természetesen ezzel a muzeális R/C felszereléssel fog menni, hiszen ez a legnyagyobb érték az egészben. üdv.:SRY |
Szerző: | Manópapa [ 2008 aug. 19. - 15:38 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ez nem semmi Zsolt ![]() Kíváncsi leszek, működik e ennyi idő után az elektronikája. Ha igen, márpedig a Németek időt álló dolgokat gyártottak, akkor nagyon komoly értéke lesz. ![]() Maga a hajó is szép. Arra azért külön kíváncsi lennék, hogy a ligetben egy versenyen, hányan sárgulnának az irigységtől. ![]() Üdv és jó munkát hozzá Szilveszter ![]() |
Szerző: | user_57 [ 2008 aug. 19. - 18:35 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szép napot! Hát ez pazar.Sőt...... Gratula. agina |
Szerző: | user_34 [ 2008 aug. 19. - 19:29 ] |
Hozzászólás témája: | |
![]() |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 19. - 21:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Gyula! Köszi a képet. Mire ez a hajó a képen látható állapotban fog kinézni..... .... nos az igazi történelmi távlat ![]() akkor olyan 10-15. körülit kaphatna most. Asztalon van egy-két (három ![]() bérépítés. Be kellene fejezni az úszódarut, a San Remo-t, a Walrus-ok átalakításáról nem is beszélve. Aztán van itt egy Wilesco gőztraktor amit át kell alakítani alkoholos üzemre és még van néhány tétel a listán ami megelőzi a Commodore restaurálást. De ha egyszer elkészül, akkor mindenképp különleges modell lesz. üdv.:SRY |
Szerző: | Tamásbá [ 2008 aug. 22. - 16:07 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nagyon sok modellezőnek volt ilyen az 1960-as évektől. " Szerencsére " nekem Masznyik Gabi és Rádóczi Nándi csinálta az adót, vevőt, csak a szervó volt egy Aristokraft tipus. A motor forgásirányának megváltozásával egy kuplung szerkezeten keresztűl volt a mozgás biztosítva. A hajtó motor általában ablaktörlő motor volt. Amivel én sok versenyt nyertem az egy Campig kocsi ,vizpumpa motor volt, ezt az Európa Bajnokságon kunyeráltam el Wili Senftől a friss Bajnoktól. Az akkuk a Mechanikau Művek ezüst-cink akkumlátorai voltak úgy 40V feszültségben!!! Na most ami nagyon lényeges és érdekes, NAGGYÁBÓL EZEK A FELSZERELÉSEK 5-6 MODELLEZŐ TÁRSAMNAK IS BESZEREZVE LETT, igy mindenki egyforma lehetőséggel indult a versenyeken! Az én hajóm fából készült és a " bevonása " vékony finom zsákvászonnal lett behuzva-varva -Kocsis János csodálatos kezű barátom közreműködésével - és műgyanta bevonatot, majd festést kapott. ( János festő volt a Szalámi gyárba é Ő tudott szerezni műgyantát!) Nagyon szép és jó átmenetű testet lehetett csinálni. A modell tervét Senf barátomtól kaptam, igy nem csoda, ha nagyon ment és nyerte a versenyeket. Érdekességként, Németországban ÚJ MAGYAR REKORDDAL bronzérmes lettem! Hazai rekordok és versenyek sokaságát teljesítettem jó eredményekkel. Nem szabad elfeledni a MOKI RC munkájáról. Nagy Miklós barátom-mérnök- igen eredményesen az 1958-as évektől tervezte és készített az akkori idők legmodernebb adó és vevőit. Csőves adóval és már tranzisztoros vevővel csináltam a vitorlázó sebességi magyar rekordot Miklós segítségével! A szervó az általam " kifejlesztett " digitális " "madzagszervó " volt! Egy 1,5V-os kicsi motor tengelyére cérna-madzag lett kötve, az áramforrás 1,5V-os elem. Amikor jelt kapott a motor megindult és egész röviden és feltekerte a cénát, MEGHÚZTA AZ OLDALKORMÁNYT. Elengedve a gumi-ami az oldalkormányra volt szerelve - visszahúzta a kormányt-a szervo motort is. Amikor középen kellett tartani a kormány, apró " digitális " mozdulatokat kellett csinálni az adó nyomógombjával, igy a kormány középen maradt! Hát ez van-volt! |
Szerző: | Tamásbá [ 2008 aug. 23. - 6:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
A " RUM I " története! Ez nem egy kubai rum fajta, hanem a SZU-ból kapott-beszerzett modellirányító berendezés volt. Valószinüleg egy a 40-es évekből származó amerikai koppintás volt. Csöves adó és csöves vevő, csavarmenetes szervóval-végálláskapcsolóval. Egy biztos hajómodellbe belefért és viszonylag jó volt. A csöves adó a földön volt 2m70-es antennájával és a nyomógomb - az irányításhoz - hosszú madzaggal a kézben volt. Nemzetközi versenyen vettünk részt Elekfy Ákos és Romhalmi Gyula barátaim-versenyzők által. Magdeburgban a német precizitással kivolnult az egész Német Posta az adók frekvenciájának ellenörzésére. Amikor a mi RUM adóinkat ellenőrizték, meglepődve tapasztalták, hogy az oxiloszkópón 16 helyen jelenik meg a jel, kissebb-nagyobb intenzitással. Kérdezi a preciz német szakember, hogy voltaképpen milyen frekvencián ad ez az adó. Mondom 27 Mhz-n! Vakarja a fejét a kolléga és bizonytalan volt az engedélyezés tekintetében. Mondom neki " Das Ist Ein Russise Anlage " magyarúl ez egy orosz adóberendezés! Felugrik a preciz mérő és haptákba vágja magát és szalútál! Ja Das Ist Ganz Ornung, vagyis nagyon is rendben van az adónk!!! Szóval megint csak azt tudom mondani " ez van-ez volt "! |
Szerző: | Tamásbá [ 2008 aug. 23. - 7:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
A " digitális földelés " hajómodellben! Szóval nekem jól ment az FSR hajómodell-versenymodellem. Sok más a rossz vezetést rádió hibára fogták ugyan ebben az időben. A verenyhajó tetejét négy mágnessel fogadtuk le, hogy gyorsan lehessen levenni és főleg ráteni a start pillanatában. Kérdezték nem e zavarja a mágnes a vevő müködését a hajóban? Mi montuk, de nagyon és ezért egy szigetelt áramvezetéket huzunk a hajó után ami földelést jelent! A következő versenyen nagyon sokan ezzel a földelő dróttal jelentek meg a starton, csak a mi hajónkon nemvolt ilyen. " Egy-sok ellenfélel kevesebb " mondta ilyenkor Champi barátom! ( Nem tudok róla 20 éve, Angliában volt 1956 után) Visszajött úgy a 70-es évek elején, leszáll a repülőgépről és a hona alatt egy RC vitorlázó. Rögtön mentünk a Hármas Határ Hegyre és Ő ott mutatta először a gumis startot, sikerrel! Ez van-ez volt! |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 23. - 8:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Antikos! Ha már így belecsaptunk az Atntik hajómodellezésbe nem írnál egy pár sort az R/C hajómodellezés hazai kezdeteiről? Nem a sebességi versenyosztályokra gondolok, hanem az élethű hajómodellekre. Volt valami híres EVIG modellező csoport (de lehet, hogy a gyárra rosszul emlékszem), akik még Augusztus 20.-án is bemutató úsztatást adtak elő a nagyközönségnek a dunán a vizi és légi parádén. Meg egyszer láttam-olvastam egy cikket egy Kőbányai modellpályáról, ahol még modellméretű világítótorony is volt. De olvastam ám én egy cikket bizonyos K.T. monogrammú modellezőről aki Donald Kacsát rakott a motorcsónakja tatjára valamikor a 60-70-es években. Ez olyannyira megmaradt a jelenlévők emlékezetében, hoyg még a MODELLEZÉS újság is külön cikkben írt róla ![]() ![]() ![]() üdv.:SRY |
Szerző: | Tamásbá [ 2008 aug. 23. - 13:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
Persze a Dunán a viziparádé alatt, csak FSR gyors hajók jöhettek számításba. 10 hajóval és az én igazi motorcsónakommal álltunk készen a bemútató startokra. Kaptunk egy stéget a parlament elött. Igy a nagyfőnökök is láthatták a tevékenységünket. Azt modták szólnak mikor kell indulni-vizretenni a modelleket. Én láttam, a zászlóvivő szárnyashajók elött még sima a viz ,igy indultunk és jó 80-as tempóval a szárnyashajók elött mentünk a Duna közepén lefelé. Úgy 200m megtétele után a parton visszajöttünk és még lehetőség volt mégegy menetre. A viziparádé alatt még többször mentünk, amikor egy kicsi hullámmentes " űr " volt a programban. Én nagy leszúrást kaptam, hogy hogyan mertünk menni a zászlóvivő hajók elött! A sima vizre hívatkoztam amitt el is fogadtak. A következő évben már a programot is ehhez a felálláshoz igazították. Igy este én nyugodtan tudtam zsilipelni a Kisdunán és felmenni a csónakházi VIZITELEPÜNKRE, mert az is volt, csak volt! Ez van, ez volt! |
Szerző: | Tamásbá [ 2008 aug. 23. - 13:20 ] |
Hozzászólás témája: | |
A 60-as évek elején léptünk be a NAVIGÁBA igy a szabályoknak megfelelően az önjáró makett hajómodellek jöhetettek számításba. Elsősorban Botlik Endréék az EVIG-ben, Romhalmi Gyula a Ganz klubban, a nagykörösiek Székelyhidi József vezetésével kezdték el a makett hajók építését. Kereskedelmi és hadihajók épültek elsősorban lengyel rajzok alapján. De épültek más tervrajz beszerzési forrásból is hajók. A BKV klubból Molnár Laci egy német szebcirkálót a Graf Sp. épített, Molnár Józsi egy gyönyörű vizibusz modellt készített, dunai rendes kikötővel. ( Azt hiszem cimlap fotó van ebből a Modellezés újságban.) A zsebcirkáló eredeti tengerészeti zászlajával megjártuk, mert Magdeburgban a versenyen morogtak ránk! Amikor a hajóval megnyertük a verseny, már csend lett. A bemútatókon nagyon jól és érdekesen ment Kocsis Jancsi 1 ccm-es vizhűtéses-áttételes Vella motorja. A kis diezel-étteres motor nagyon jól indult és jól és hosszan lehetett vele szórakozni. A nagy Yachtok is sikert arattak a bemutatókon Elekfy és Romhalmi építésében-vezetésével. Ezekbe a nagy hajókba a nagyméretű RUM készülék is belefért! Lassan az önjáró hajókat kezdték átalakítani RC -re é s tényleg volt a EVIGESEKNEK a köbányai tavon egy saját pályájuk világító toronnyal! Ez van, ez volt! |
Szerző: | sry [ 2008 aug. 23. - 22:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Antikos! Nagy érdeklődéssel olvasom a beszámolód a régi időkről. Sajnos ebből a nagy hajómodellező életből mára már nemsok maradt. Nem sopánkodni akarok, mert eleve nem szeretem az olyan kiszólásokat, hogy "régen jobb volt...", inkább mondjuk azt, hogy más volt. Nem jobb vagy rosszabb, hanem más. Ej ha most , az elérhető technikai felszerelés mellé olyan sok klubb, versenyző és verseny lenne mint a 60-70-es években, akkor biztosan modellező nagyhatalom lennénk. ![]() Azért arra kíváncsi lennék, hogy mit szólnának állami vezetőink ha bejelentené valamely modellező klub (esetleg a szövetség), hogy részt venne egy ilyen augusztus 20.-ai rendezvényen? Beleférne a sok százmilliós PR keretbe? (Ez költői kérdés volt, nem kell rá válaszolni, úgy is tudjuk mindannyian a válasz ![]() ![]() üdv.:SRY |
Szerző: | Manópapa [ 2008 aug. 24. - 5:28 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kedves Zsolt Martin Luter King elhíresült mondása azzal kezdődik, hogy "Van egy álmom." Neked is van, nekem is van, és bízom benne hogy másoknak is van egy álma. Egy álom, ami nem az öncélúságról, nem a magamutogatásról szól, hanem arról, amit te is, én is képviselünk. Te Gombán, én itt Ráckevén. Adni valamit a gyerekeknek, a körülöttünk élő embereknek, ami esetleg az életük során később, meghatározó lehet. És ez nem a csodaszép modellek világa, hanem a játék. A játék szeretete, mert azt látom, hogy ebben a megélhetési világban, nem merünk önfeledten játszani. És ha mi nem játszunk velük, ki fog? És kikkel fognak ők játszani, ha egyszer felnőnek? A Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre, mint projekt, ezért jött létre. Ezért építek pontont, "menekült tábort", Te ezért csinálod a versenypályát. Péntek esténként itt a Dunán, amikor játszunk a gyerekekkel, gyakran jönnek úgy oda, hogy azt kérdezik, "Ez hogy működik?" És amikor azt mondom, rádió távirányítással, nem értik. Azután jön a második kérdés. "Mennyit kell fizetni ezért?" És megütközve hallják a választ, hogy "Gyerekektől akkor sem fogadnék el pénzt, ha ez a megélhetésemet jelentené." Ilyen világban élünk. És ez ellen csak úgy tudunk tenni, ahogy Te is teszel, Én is teszek, és a Baráti Kör is tesz. Bízom benne, hogy előbb, vagy utóbb, de ott leszünk egy Augusztus huszadikai vízi parádén. ![]() Üdv Szilveszter |
Szerző: | Tamásbá [ 2008 aug. 24. - 8:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
Most már megpróbálom a technikai emlékeket előtérbe helyezni a " rég-mult " időkből! 1957 szeptembertől megkezdődőtt a magyar hajómodellezés szisztematikus fejlesztése. Nagyon sok nagyvárosban-községekben tartottunk hajómodell bemutatót, Papp János Szeged, Hódi László Hódmezővásárhely, Elekfy Ákos, Gutshson Péter, Romhalmi Gyula Molnár László segítségével Budapestről. Technikai érdekesség ebből az időből: Papp egy- méteres óceánjárója gőzturbinával hajtva. A turbina háza egy cipőkrémes doboz volt! Áttétel nélkül is nagyon jól ment a hajó. Hódi és Gutshon sebességi motorcsónakjai-hasonlítva a nagy motorcsónakokra, még RC nélkűl is körözve nagyon jól mentek. Elekfy nagy Lilla Yachtja már a RUM rádióval müködött és méghozzá milyen jól! Nemzetközi versenyeket nyert vele Batumiba ( látni a föld végét az üveghegyet, én ott voltam!) és Magdeburgban. Nekem is volt egycsatornás RC-vel két kicsi hajóm, a Donáld kacsás és egy teljesen hungárócelböl-stiropolból készült Yacht ( amerikai félkész modell). Érdekesség a szervók: A RUM szervója egy végállással ellátott menetorsó. az én modellemben Aristó Craft kuplungos szervó volt. MIUTÁN A VEVŐKBEN RELLÉK VOLTAK EZEK KAPCSOLTÁK A SZERVÓ- MOTOROK IRÁNYBAN TÖRTÉNŐ KAPCSOLÁSÁT-INDÍTÁSÁT! Az én vevőmet Rádóczi Nándi készítette,az adó csöves Nagy Miki féle MOKI adó volt. Elég kicsi csövek voltak benne és 45V-os nagyothalló készülékbe való anód teleppel müködött. Késöbb Masznyik Gabi csinált nekem egy négycsatornás adót, már tranzisztorokkal és Graupner négy funkciós botkormánnyal. Ugye ezek min TIP-TIP rendszerű berendezések voltak! További érdekesség az első BENTLAKÁSOS HAJÓMODELLEZŐ ISKOLA Dunakeszi Repülőtéren! Három hét bentlakással, 40 fő MEGÉPÍTETTE A WOLGÁST TEHERHAJÓ ARANYOS 50CM-ES MODELLJÉT, áttételes Pikó motorral. A tábor-iskola vezető oktatója Németországból jött! A gyakorlati képzést elméleti oktatás is követte, párhuzamosan a gyakorlati építéssel. Egy csoport az iskolán 10-es vernyvitorlást épített persze még RC nélkül. NAGYSIKERŰ ZÁRÓVERSENY VOLT MINDKÉT ÉPÍTÉSI KATEGÓRIÁBAN, persze, hogy nagy élményekkel mentek haza az iskola résztvevői. Általában klubvezetők és megyei modellező vezetők voltak az iskolán, igy módjuk volt a tanúltakat átadni! Érdekesség, hogy a MOKI segített az építési anyagok előkészítésében! Az akkori idők technikai érdekessége volt Asztalos László barátom által PAPIRMASSÉBÓL készitett M-kategóriájú gyönyörű versenyhajója. Laci apukájának könyvkötő műhelye volt, igy Laci is értett a papirmassé munkához. Ha lesz ideje SRY mesternek egyszer előkeresi a történetekhez tartozó újság leirásokat és fényképeket. Ez van, ez volt! |
Szerző: | Tamásbá [ 2008 aug. 24. - 10:30 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ugye a legtöbb hajómodellező repülőmodellező is egyben, igy volt rutinuk az építésben és főleg a versenyzésben-modell vezetésben. Igy adódik egy technikai érdekesség. Azor László többszörös világbajnok is ott volt a dunakeszin a modellépítő iskolán mint oktató. Ő is csinált magának repülős módon, balsából egy kicsi Yacht modellt. Ami a lényeg technikailag: Hajóbordák kihagyásával a balsa lapok megszerkesztésével-bevágásával csodálatos áramvonalas-vizdinamikailag tökéletes hajótestet csinált! Ezt a módszert még a mai napig sem tudom utánozni! Ez van,, ez volt! |
Oldal: 1 / 5 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |