SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Egy kis technika történelem http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=758 |
Oldal: 1 / 2 |
Szerző: | Manópapa [ 2009 jan. 11. - 10:20 ] |
Hozzászólás témája: | Egy kis technika történelem |
1871 december 17.-én az orosz haditengerészet, egy új koncepcióval állt elő. Ma már kuriózumnak tűnhet, de ha bele gondolok, úttörő munkát végeztek. A hajó neve, gondolom nem véletlenül, NOVGOROD lett. ![]() Nagy Péter cár emléke előtt akartak tisztelegni vele. Néhány adat. Hossz, 101 láb. Tömeg, 2491 tonna. Meghajtás, 8 széntüzelésű kazán, 6 csavar. Sebesség, 7 csomó. És amiért kuriózum volt: ![]() ![]() Tengerre bocsátották, 1873 május 21. ![]() ![]() A kivonására sem kellett túl sokáig várni, mert 1903 július 4.-én erre is sor került. A kísérlet minden esetre jó volt, hiszen elkezdődött a tengeralattjárók tervezése, és építése... A szépsége ... ![]() ![]() ![]() ![]() És már mint modell... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Én, aki köztudottan nem szeretem a hadihajókat, csak lestem, és csodáltam. ![]() Fiaim ezek után már le tudtak venni a lábamról. ![]() ![]() ![]() Üdv, és szép napot mindenkinek. Egy boldog Manópapa ![]() |
Szerző: | user_226 [ 2009 jan. 11. - 14:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
Naggyon Király!!!! ![]() ( Csatlakozom és gratulálunk a hajó fényképének felfedezőjének,antikos!) |
Szerző: | Manópapa [ 2009 jan. 11. - 14:53 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ha már az Orosz haditengerészetnél tartok, megemlíteném még az általuk kifejlesztett gyorsnaszádot is. ![]() Tüzetesebben megnézve a rajzot, a meghajtás módja az ami érdekes. ![]() Ez már diesel motoros volt az első világháborúban. Később, a megalakuló új kormány, BK 2 elnevezéssel rendszeresítette. Még a Nagy Honvédő Háborúban is úszott belőlük nem egy a Volgán. ![]() A fiataloknak jegyzem csak meg, hogy a második világháborút hívta így Sztalin. ![]() Üdv Manópapa ![]() u.i: Fiaim erre beszéltek rá ![]() |
Szerző: | sry [ 2009 jan. 11. - 19:29 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Erről a kerek hajóról olvastam már Angol hajózási szakkönyvekben. A krimi háborúban megütköztek az angolok hajóival. Hamar kiderült , hogy a kerek hajó érdekes ötlet, de nem bírja a hullámzást, gyakorlatilag irányíthatalan, és összességében semmire nem jó. Egy ideig célbalőttek rá, aztán széttépték darabokra az Angol ütegek. Érdekes kísérlet volt, de lényegében egy bármire alkalmatlan műszaki tévedés volt. üdv.:SRY Ui.: elnézést ha tele van hibákkal amit írok, de laptopról próbálkozom egy mozgó autóban. |
Szerző: | user_226 [ 2009 jan. 13. - 8:18 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sry Mester! Remélem nem Te vezetted az autót miközben a hozzászólást írtad! ![]() |
Szerző: | rgform [ 2009 jan. 13. - 9:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv! Érdemes lenne ezt a topicot átkeresztelni, és egy szovjet (orosz) hajók topicot csinálni belöle - SZVSZ Rendkívül sok találékonyság - fejlesztések vagy "szerzett" ötletek - találhatók a hajóikban. Régebbi - háború környéki v. előtti hajóik- igen jól dokumentáltak különböző fórumaikon. Sok rajz jelent meg a "modeliszt konstruktor" című újságban, és ezek szinte kivétel nélkül szkennelve is megvannak. Külön hab a tortán, hogy sok neves nyugati szakíró cég írt róluk a "warship" brossúráikban. Első nekifutásra két, látványossága ellenére aránylag egyszerűen megépíthető hajó tennék közkinccsé. G5 torpedóvető ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu BKA-1124 és BKA-1125 "bronekater" azaz ágyúshajó Érdekessége hogy T34 lövegtornyokkal szerelték, valamint volt olyan változata ahol emellett egy "Katyusa" volt a hátsó fedélzeten. ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Üdv, Géza |
Szerző: | sry [ 2009 jan. 13. - 10:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Otako! Nem-nem...de jobb egyben is egy rémálom ilyesmit csinálni. Én még soha nem voltam tengeribeteg, pedig elég sok úszó, meg repülő ketyerén megfordultam már, viszont autóban lefele nézve egy képernőt bámulni, és megpróbálni eltalálni a betűket (jó hazai utak tesznek róla, hogy minden betűnek neki kelljen futni vagy kétszer-háromszor) nem egyszerű dolog. Hamar elveszti az ember az egyensúlyérzékét és elkezd kóvályogni a feje. Szóval senkinek nem ajánlom. Ki kellett próbálni, hogy működik-e a dolog.....jelentem működik, de gyakorlatban nem használható. T. Rgform! A G5-höz van rendes nagyméretű rajzkészletem. Nekem olyan érzésem volt amikor néztem, hogy valaki felnagyított egy repülőgép úszótalpat és szerelt rá egy kormányállást, meg egylöveget. Viszont az a torpedóvetési technika, amit ez a hajó csinál, az valami elképesztő. Érdemes megnézni a hajó tatrészét, a torpedóvető láncokkal (bizony láncok, nem sűrített levegős apparát) , meg a fura kormánymegoldást. Szerintem nagyon atraktív modellt lehetne építeni belőle. üdv..SRY |
Szerző: | rgform [ 2009 jan. 13. - 10:54 ] |
Hozzászólás témája: | |
sry írta: T. Rgform! A G5-höz van rendes nagyméretű rajzkészletem... Szerintem nagyon atraktív modellt lehetne építeni belőle. üdv..SRY Üdv! Akkor minden összejöhet az építőknek. Kedvcsinálónak néhány kép: ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2009 jan. 13. - 20:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv! Lehet hogy a "Hogyan? Kis elektromos sporthajó!" topicban lenne a helye ![]() ![]() De itt is jól mutat a PG-117 -es. ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu Üdv, Géza |
Szerző: | Manópapa [ 2009 jan. 17. - 7:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv Mindenkinek ![]() Zsolt hozzászólásához, csak annyit tennék hozzá, hogy a krimi háborúban ugyan valóban kipróbálták ezeket a hajókat, (több is készült belőlük kísérletképpen) de a Novgorod sosem bocsátkozott harcba. ![]() Az Orosz mérnökök hamar rájöttek arra, hogy az úszásképességükkel baj van, (de ha már megépítették, használni is kellett) így elindult egy új fejlesztés, ami már biztatóbb volt. ![]() Az eredeti elképzelés kerek formáját ötvözték a klasszikus hajótesttel. ![]() ![]() ![]() És hogy ez mennyire volt életképes? Íme a modellje versenyen. ![]() ![]() Tervezői ötleteik eredményeként pedig megszületett az Ős Tengeralattjáró ![]() Ha megfelelő meghajtást kapott volna, bizony működött volna. Persze, ott van az a ... Ha ... ![]() ![]() Ezek után már csak egy kérdés, miért foglalkozom ennyit ezzel a témával? A válasz a folytatásban lesz. ![]() ![]() ![]() Üdv Manópapa ![]() |
Szerző: | sry [ 2009 jan. 17. - 12:22 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ezek az Oroszok....mindíg meglepődök rajta, hogy a hozzánemértés miket tud eredményezni. Az Orosz-szovjet hajókkal, repülőgépekkel mindíg az a baj, hogy eleve nincs egy műszaki kultúra abban az országban. Így akármilyen agyabeteg ötletet meg lehet valósítani, ha megfelelő összeköttetései vannak az embernek. Viszont a legjobb ötletből sem lesz semmi, ha nincs meg a megfelelő "hátszél". Így aztán jön egy ember, elég magasan trónoló barátokkal és akármire kap pénzt, támogatást. Ez igaz volt egyaránt a cári és a pártállami időkre is. Szerencsétlen Jakovlev (meg a többiek) terveit maga Sztálin hagyta jóvá, mint repülőműszaki szaktekintély ![]() ![]() ![]() csak a sikeres típusokra emlékszik, pedig minden sikeres típusra minimum egy (de inkább kettő) ökörség jutott. Ez így elég gazdaságtalan módja a fejlesztésnek. Így aztán a megfelelő innovatív műszaki környezet sincs meg ahhoz, hogy igazán új dolgokat alkossanak. A hajózásban nem tudok olyan jelentős típust, példányt mondani, ami az Orosz/Szovjet iparhoz köthető. Talán az atommeghajtású jégtörőt lehetne említeni, de az is határeset, mert a nagy jértörőhajó kidolgozása Angol munka, az atomhajtásu hajó meg az USA találmánya. Ez a lapos építésű hajó is egy igazi Orosz katyvasz. A formavilágára egyértelműen a kor Francia hajóépítése, a Dupuy De Lóme irányzat hatott (Dupuy De Lóma francia hajótervező volt az egyetlen ember akiről még aktív munkássága alatt hadihajót neveztek el, ennyire nagyratartották a Franciák). Az építés alapelve az Ericsson-i idea, az alacsony építésről. Ennek az eredménye lett a nagyon sikeres Monitor hajóosztály, de az Oroszok ezt "kissé" félreértelmezték. Később ők is rájöttek, hogy a Devastation kijelölte irány a jövő útja, és el is kezdtek ahhoz hasonló hajókat építeni, csak éppen ez ilyen kerek hajó meg hasonló haszontalan kitérőkkel rengeteg időt, pénzt, erőforrást pazaroltak el teljesen feleslegesen. Itt egy pár jó fotó a Novgorod -ról: http://navsource.narod.ru/photos/04/021/index.html És összehasonlításul egy pár kép a HMS Devastation-ról minden későbbi sikeres hadihajó közös őséről: http://www.cityofart.net/bship/devast.htm ![]() Érdemes összehasonlítani őket. Mint modell viszont érdemes foglalkozni ezzel az Orosz hajóval is, hiszen a modellel sem csatát nem kell vívni, sem a nyílt tengeren hajózni, így a nyilvánvaló hiányosságai modell mivoltának értékéből nem vonnak le semmit. Érdekes, különleges szerkezet és minden bizonnyal nagy figyelmet vívhat ki magának. Üdv.:SRY |
Szerző: | Manópapa [ 2009 jan. 17. - 14:18 ] |
Hozzászólás témája: | |
Zsolt megjegyzéséhez nincs mit hozzá tennem, hiszen alapvetően ez az én véleményem is. ![]() Azok a nemzetek, akik nagy műszaki, technológiai kultúrával rendelkeznek, messze felülmúlják ezt a szintet. (Anglia, Franciaország, Németország, később az Egyesült Államok ... stb ... stb...) Nem véletlen például az sem, hogy a feudalizmusból alig negyven évvel korábban kilépett Japán császárság 1905-ben szinte kivégezte a velejéig korrupt, és hozzá nem értő orosz haditengerészetet. Amiért ezt a topikot elindítottam, az volt, hogy Joskac kolléga felkért egy gyors, de tetszetős kishajó közös építésére, illetve annak a bemutatását egy külön topikon. Miközben keresgéltem a NET-en, bele akadt a látókörömbe a NOVGOROD. ![]() Gondoltam, e mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Ha pedig technika történet, kuriózum, akkor érdemes komolyabban is foglalkozni ezzel a témával. Az 1800as évek vége, 1900as évek eleje, rengeteg jó példát nyújt ehhez. Visszatérve a kishajó kérdéshez, én a BK 2 építését javasoltam, de végülis a rakétavető gyorsnaszád mellett szavazott a köz. ![]() A rajzait már felnagyítottam a nekünk megfelelő méretre, de sajnos a nagyításkor derült ki, hogy nem egészen pontos. Ha esetleg valakinek megvan, és ez első sorban Zsoltnak, illetve Gézának (rgform) szól, nagyon megköszönnénk ha a rendelkezésünkre bocsátaná. Én még el vagyok foglalva a temzei bárkával, de két héten belül befejezem. ![]() Sajnos a hossza 660 mm így az RG 65 már nem megfelelő versenykategória. ![]() ![]() ![]() Üdv Manópapa ![]() |
Szerző: | rgform [ 2009 jan. 17. - 14:35 ] |
Hozzászólás témája: | |
Manópapa írta: Visszatérve a kishajó kérdéshez, én a BK 2 építését javasoltam, de végülis a rakétavető gyorsnaszád mellett szavazott a köz. ![]() A rajzait már felnagyítottam a nekünk megfelelő méretre, de sajnos a nagyításkor derült ki, hogy nem egészen pontos. Ha esetleg valakinek megvan, és ez első sorban Zsoltnak, illetve Gézának (rgform) szól, nagyon megköszönnénk ha a rendelkezésünkre bocsátaná. Üdv Manópapa ![]() Üdv! Egész pontosan melyik rakétavető gyorsnaszádról van szó? Van néhány... Üdv, Géza |
Szerző: | sry [ 2009 jan. 17. - 18:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Manópapa! Van egy kazal rakétavető, meg torpadóvető, meg partvédő gyorsnaszád rajzom. Tuti Lengyel kivitelben is amiben még a beltér elemei is egyenként meg vannak rajzolgatva. Valami támpont kellene, hogy milyen jellegű hajóra gondoltatok, és keresek hozzá rajzokat, aztán lehet válogatni. üdv.:SRY |
Szerző: | Manópapa [ 2009 júl. 19. - 16:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv Mindenkinek ![]() Az elmúlt hetek kutakodása közepette találtam rá erre a "gyöngyszem"-re. ![]() HMVS CERBERUS 1867-ben az Ausztráliai Viktória állam megbízást adott a Royal Navi vezető mérnökének, Sir Edward Reednek, hogy tervezzen, és építsen a Port Phillip öböl védelmére alkalmas hajót, az akkoriban már ismert USS Monitor alapján. Először tervezett egy erősen páncélozott lövegtorony alapot, ami kiemelte a lövegtornyokat a fedélzet szintjéből, így szabad kilövési pályát biztosított a 2 db 10 hüvelykes lövegnek. Most már nem voltak útban a fedélzeti lejárók, szellőző ventillátorok, és egyúttal mellvédet is építhetett a fedélzet körül. A két huzagolt löveg együttesen 360 fokos tüzelést biztosított, amit a későbbiekben szabványként alkalmaztak. Reed másik nagy újítása, a lövegtornyok fölé épített „repülő fedélzet”, ami a kormányállást biztosította. A CERBERUS volt az egyik első hadihajó, amit már a kezdetekkor vitorlázat nélkül, kizárólagosan gőzgépes meghajtásra terveztek. Technikai adatok. Hossz: 67,5 m. Szélesség: 13,5 m. Merülés: 4,5 m. Fegyverzet: 4 db 10” huzagolt löveg, 2 – 2 elrendezésben. Meghajtás: 4 db kazán, 2 db Maudslay horizontális gőzgép, 2 db 4 ágú hajócsavar. Sebesség: 9,75 csomó. Személyzet: 82 fő. Végignézve rajzait, csodálattal kell adóznom Reed mérnöki képességeinek. Üdv, és jó kutakodást mindenkinek. ![]() Manópapa ![]() |
Oldal: 1 / 2 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |