SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

joskac és az új projekt
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=768
Oldal: 1 / 1

Szerző:  Manópapa [ 2009 jan. 18. - 15:28 ]
Hozzászólás témája:  joskac és az új projekt

A történet eleje már mindenkinek ismerős lehet egyéb helyekről, így inkább nem ismétlem. :D
Amit viszont csak kevesen tudnak, az az, hogy ez a program már a téli szünet végén elkezdődött.
Az eredeti elképzelésem, az amerikai tengerészgyalogság folyami őrnaszádja lett volna, mivel számomra feledhetetlen élmény volt a nagy sikerű Apokalipszis most című film, amiben fő szerep jutott ennek a típusnak, de le lettem beszélve róla. :D
Maradt tehát a NETen való keresgélés, míg a megfelelő jelöltet meg nem találjuk.
Az OSA I. rakétahordozó változata mellett döntöttünk, de közben találtam egy igazi "gyöngyszemet" az Orosz BK 2-t. :D
Fiaim, nem kis meglepetésre, rá is beszéltek a megépítésére, pedig így is ki sem látszom a munkából.
Gyakorlatilag akkora termelés folyik itt, mint az Óbudai Hajógyárban fénykorán. :D
Jelenleg négy különböző típus van "sólyán" és ebbe még nem számoltam bele az OSA-t. :D

Ami viszont ide vág, az a BK 2. :D

Kép

folyt. köv: mint rgform barátunk írná. :D

Üdv Mindenkinek.

Manópapa :D

Szerző:  Manópapa [ 2009 jan. 18. - 16:01 ]
Hozzászólás témája: 

A rajzokkal volt némi gondom, mert a kellő méretre való felnagyítása csak hagyományos, vonalzós körzős szerkesztéssel ment volna, ami eléggé időrabló, így inkább maradtam a fénymásolós technológiánál, ami eléggé torzít. A dolog lényege, hogy sok fénymásoló képes az A 4 méretről A 3-ra nagyítani, így több lépésben elérhető a kívánt méret.
A gond csak az, hogy az első torzulás tovább torzul minden lépésnél, így a végén már elég jelentős lehet.
Nekem ez nem okoz gondot, de aki még csak most kezd modellezni, vagy még nincs kellő tapasztalat a háta mögött, az csúnya csapdában találhatja magát.
Én az egyszerűség kedvéért, (lustaságból is :D ) 5 mm vastag balsából kezdtem el az építését. A hajótest formája egyébként is kedvez ennek az építési módnak.

Kép

Mivel a balsa nagyon könnyen törik, az első borda és az orr rész között három rétegű az orrtőke. A szálirány keresztezi egymást mint a rétegelt lemezeknél, így jelentős a stabilitása.
A far tőke hasonló módon, sok réteg egymásra ragasztásával, tömbösen készült.
Az utolsó három bordát összekötő két 5 x 10 mm-es fenyőlécnek nem csak merevítő szerepe van, de erről majd később.

Kép

Kép

A következő lépés, a fedélzet szintjén végigfutó egy-egy 5 x 10 mm-es fenyőléc helyének kivágása volt, illetve az első ragasztás.
Idő közben az első négy bordát szintén összekötöttem középen egy darab léccel, aminek később fontos szerepe lesz.

Ez a művelet folytatódik az alsó élnél is, míg a váz lényegében el nem készül. :D

Kép

Kép

A teljesen egyforma méretű, és hibátlan szálú fenyőlécek, egyformán görbülnek, így a hajótest két oldala lényegében szimmetrikus.
Ami a bordákból esetleg kiáll, az már a száradás után egyszerűen egy vibrációs csiszológéppel lecsiszolható.
Ez a nagy előnye a balsának a rétegelt lemezzel szemben. :D
Innen már a hajótest borítása következik. :D

Üdv Manópapa :D

Szerző:  user_83 [ 2009 jan. 18. - 19:30 ]
Hozzászólás témája: 

Szia Manópapa!

Ezt nevezem gyorsaságnak. Ha így haladsz akkor mire neki tudok állni a projektnek, Te már rég úsztatod a tiéd. Látom bele kell húznom. :D
Ezért ha már letisztult az anyag igény akkor légyszíves azt is tedd közzé.

Üdv: joeskac

Szerző:  Manópapa [ 2009 jan. 18. - 22:35 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv Joskac :D

Amint meglesznek a rajzok, közzéteszem az anyag igényét is.
A gyorsaságról csak annyit, hogy ez közel két hét termése, mert a munkám miatt hajnal háromtól este tízig nem tudok modellezni.
Valamikor aludni is kell, no meg megsimogatni a Mamát, és a gyerekeket is. :D
Viccen kívül, talán két olyan napom volt, amikor érdemben tudtam vele foglalkozni. Ami viszont így az előnyömre válik, az az, hogy van ideje bőven a ragasztásnak és majd később a glettelésnek száradni. :D

Más:
Az általunk elképzelt méret, valahol a 600 és a 700 mm között lenne.
Hogy ez méretarányban mit jelent, fogalmam sincs, de nem is versenyzési célra épül. :D

Üdv Manópapa :D

Szerző:  Manópapa [ 2009 jan. 24. - 2:58 ]
Hozzászólás témája: 

Azért ha lassan is, de haladok. :D

Kép

Kép

Kép

Itt már a bordák egy része kivágásra került.

Kép

Kép

Elnézve meteorológia előre jelzését, azt hiszem, ma és holnap nagy előrelépés fog történni.
Anyag ugyanis van bőven. :D

Üdv Manópapa :D

Szerző:  Tamásbá [ 2009 jan. 24. - 9:17 ]
Hozzászólás témája: 

Nem hiába " fa nagymester " a " Manópapa "!
Én ezt nem tudnám utánozni?!

Szerző:  user_83 [ 2009 jan. 24. - 14:17 ]
Hozzászólás témája: 

Alakul mint púpos gyerek a prés alatt. :D :D :D
Szép lesz. Már várom, hogy nekiállhassak.

Szerző:  Manópapa [ 2009 jan. 25. - 7:05 ]
Hozzászólás témája: 

A tegnap esti állapot. :D

Kép

Kép

Kép

Kép

Ma délelőtt megkapja a test az alapozását, csiszolását, és kezdődhet a neheze.
Mivel ez a hajó eredetileg fa építésű volt, így a páncélzatot utólag szegecselték, illetve csavarozták rá.
Lesz mivel elbíbelődnöm ma, de nem bánom. :D
Közben találtam egy szépséget is.
Az Osztrák Magyar Monarchia MAROS nevű monitorának modelljét.
Kár hogy csak ezt az egyet sikerült, de még kutakodom, mert nagyon tanulságos.

Kép

Üdv és jó munkát mindenkinek. :D
Egy nagyon elfoglalt Manópapa :D

Szerző:  sry [ 2009 jan. 25. - 11:42 ]
Hozzászólás témája: 

Szép a motoros Manópapa!

MÁS

Akárki csináltam is ezt az S.M.S. MAROS-t rendesen benézte a dolgot.
Ez a hajó egyáltalán nem így nézett ki. Itt a testvérhajója (teljesen
egyformák voltak az első átépítésig) az S.M.S. LEITHA

Kép

Egyetlen eset volt amikor a monitorok oldalait ideiglenes deskamelvéddel
megmagasították,, amikor áthajóztak a Fekete Tengeren a nagy Orosz
folyókra és ott teljesítettek szolgálatot. Azt nem tudom így fejből, hogy a
Maros is részt vett-e ebben a vállalkozásban, de szerintem nem, csak
az újjabb és nagyonn egységek mentek. Viszont ha részt is vett a
hajó ebben a csodaszámba menő akcióban akkor is rossz a modell, mert
a magaqsítás nem így nézett ki, másrészt harchelyzetben az első árboc
vonalában lévő kis, a modellen szürke) felépítményeket leszerelték,
ugyanis ezek voltak az illemhelyek :D :D nehogymár a csatában
szétlőjjék a budit :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Egyébként a kedvenc hajóim közé tartoznak az Osztrál-Magyar
Monarchia Haditengerészet, Duna Flotilla hajói. A maguk korában a
világ legjobb folyami hadihajói voltak. Ez nem túlzás! Az első világháború
utánni marakodásban, mindenki magának akarta ezeket a hajókat, a
Román és a Szerb küldöttség majdnem összeverekedett azon, hogy
kié legyenek ezek a csodaszép hajók......

Egyébként az S.M.S. LEITHA egy igen kacifántos sorstörténet után
megmaradt. Ez egyetlen és utolsó hírmondója ezeknek a hajóknak. Ma
a Neszmélyi Hajóskanzenben látható, a fehérre festett úszóteste. A
békeidőbeni katonai festésben pompázó (ez volt a fehér) hajótest
ma is impozáns és megdöbbentő látvány. Olyan alacsony, hogy a
hajótestben én nem tudok sehol felegyenesedni mert beverem a fejem.

A hajó papírmodellje itt megrendelhető:
http://store.jsc.pl/?d=katalog&k_id=12

A "Zoltán Alapítvány" honlapja (az ő kezelésükben van a hajótest)
http://www.zoltanalapitvany.hu/


üdv.:SRY

Szerző:  sry [ 2009 jan. 25. - 11:58 ]
Hozzászólás témája: 

Na itt egy jó kis kép:

[img]http://lh3.ggpht.com/_3WZmCxgOpkI/R1g68VVZLFI/AAAAAAAAAC8/H5I4sCRhwWs/Neszmély.jpg[/img]

Jobbról a NESZMÉLY oldalkerekes gőzös, balról a SOPRON motoros ,
középen meg a LEITHA hajóteste. Jól látszik milyen lapos egy valami.
A merülése is 1,1 méter csak. Annak idején azért tervezték ilyenre,
hogy a gázlókon is simán átjusson, viszont ne adjon nagy, vízből
kiálló cél-felületet az ellenséges lövegeknek. Annó úgy készült a terv,
hogy meghatározták az 1.1. m merülés a vízügyi statisztikai adatok
alapján, aztán a hajó közepére felmértek a gerinctől 180 cm
magasságot, hogy egy ember a legnagasabb pontnál állva elférjen,
majd innen minden irányban lejt a fedélzet. Ezért is olyan kis
púpos az egész.
Ráadásul ez még gőzüzemű volt, a kor egyik legalacsonyabb kazánját
és gőzgépét szerelték bele.

Későbbi, nagyobb utódainak (S.M.S. TEMES) megvan ateljes
rajzkészlete, de szinte sz összes monitorról és őrnaszádjól ha más nem
jellegrajzom van.

üdv.:SRY

Szerző:  Tamásbá [ 2009 jan. 25. - 12:33 ]
Hozzászólás témája: 

Nem tudom mi van, de a " piros x-es " fényképeket nem tudom megnyítni.
Szerintem nálam van a hiba!

Szerző:  Manópapa [ 2009 jan. 25. - 13:05 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm az információt Zsolt. :D

A Maros modelljét biztos hogy nem hozzáértő készítette, mert eleve a Spanyol barátaim küldték mint linket, hogy nem ismerős e.
Náluk az ilyen asztali modell, inkább dekoráció mint történelmi tárgy. Ez sokszor látható még a saját hajóik megmintázásán is, lássd például a Szanta Maria asztaldíszeit.
Az tény és való, hogy van ezekben a "békebeli" hajókban valami sajátosan Magyar, amitől kifejezetten szépek.

Üdv Szilveszter :D

Szerző:  user_226 [ 2009 jan. 26. - 10:38 ]
Hozzászólás témája: 

Kedves Fórumtársak!

Manópapa nagyon trükkös! :lol: Csak többszöri átnézegetés után jöttem rá, hogy palánkolás után vágta ki a középső 3 bordát! :) Először csodálkoztam is, hogy hol lesz benne a gépészet..... :oops:

Szerző:  Manópapa [ 2009 jan. 26. - 17:05 ]
Hozzászólás témája: 

Nem csak a középső hármat. :D
A dolog egyszerűen az, hogy a balsa bordák azért eléggé gyengék az oldalirányú szorításhoz. Ha viszont a fenyőlécek már megkötöttek a sarkoknál, akkor hihetetlenül erős a szerkezet. A palánkolása is más mint a megszokott, mert a palánk vastagsága 4 mm. Ezt erre az ívre hajlítani, eléggé macerás. Keresztben viszont semmi gond.
Ráadásul, anyagtakarékosabb mint hosszában kivágni a palástot.

Üdv Manópapa :D

Szerző:  user_205 [ 2009 jan. 26. - 18:17 ]
Hozzászólás témája: 

Üdvözlet!

Ez nekem nagyon tetszik. Iszonyú szép munka. Egyre nagyobb késztetést érzek egy ilyenek vagy egy hasonlónak a megépítésére. Nagyon várom a folytatást.


Üdvözlettel: Szilárd!

Oldal: 1 / 1 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/