SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 16. - 17:10

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 64 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jún. 03. - 8:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
47. Rész
K&B motorok 2.
A K&B Manufacturing az 1960-as évek után egyre korszerűbb motorokat hozott forgalomba. Ezek egy része a korábbi típusok korszerűsítésének tekinthető, de emellett formában és műszaki megoldásokban is, újabb motorok jelentek meg. A K&B Torpedo .29 bár lökettérfogata megegyezik a korábban ismertetett K&B .29 S motorral, már külső megjelenésében is kevéssé hasonlít elődjére. A 4,9 cm3-es izzógyertyás motor már nem tengelyszívású, hanem forgószelepes. A forgattyúház háromrészű. A középrész kipufogócsonk fölötti része megmunkáltan bordázott. Ebben van a hengerpersely, melyet az öntött bordázott hengerfej csavarokkal szorít a helyére. A csúszócsapágy ház és a hátsó fedél, melyen a szívócsonk és a porlasztó foglal helyet, csavarokkal van rögzítve a ház középrészhez. A ház öntvényen a kipufogó nyílással szemben az átömlő csatorna erősen kidomborodó és ezen látható a motor típusjelzése.
Horváth Istvántól kaptam a K&B Torpedo .15 R sebességi motor fényképét, amely 1961-ben jelent meg kereskedelmi forgalomban. A maga idejében nagyon népszerű volt a modellezők körében. A 2,46 cm3-es izzógyertyás, forgószelepes motort a Torpedo .29 újabb kiadásának fotójával összehasonlítva láthatjuk, hogy azzal nem csak felépítésével teljesen megegyező, hanem egyúttal kisebb testvérének is tekinthető. Feltételezhető, hogy belső szerkezeti alkatrészei is attól csak méreteikben eltérőek.
A 3,44 cm3-es K&B Torpedo .21 izzógyertyás, forgószelepes vezérlésű motor. Tengelye golyóscsapágyakban van ágyazva és a csapágyház külön öntvényként kapcsolódik a forgattyúházhoz. A hengerperselyt megmunkált bordázatú hengerfez csavarokkal rögzíti a házhoz. A házon kidomborodó átömlő csatornák Schnürle öblítést jeleznek. A kipufogó csonk hátrafelé irányul. A hátsó fedélen a szívótorokhoz csatlakozó porlasztó, forgóhüvelyes rendszerű. A katalógus adatai szerint, fordulatszáma 2000-25000/perc között szabályozható és maximális teljesítménye 1,25 LE..
A szintén 3,44 cm3 –es K&B Torpedo .21 Htípusú izzógyertyás, forgószelepes motor, az előbb ismertetett típus hajómodellhez alakított változata. Forgattyúháza, porlasztó berendezése és belső alkatrészei is megegyezőek az alapváltozatéval. Hengerfeje azonban vízhűtésű. A kipufogó nyíláshoz csavarral rögzítették a ferdeszögben hajló, rezonátorcső csatlakozót. Így a modell üzemi helyzetében jobban hasznosíthatja a rezonátor csőből kiáramló kipufogó gázok tolóerejét. A tengelyvégre lendítőkereket szereltek és a hajócsavar meghajtását ellátó tengely gömb csatlakozása is, a tengelyvégre van szerelve.
A K&B Torpedo .40 RC6,55 cm3-es, tengelyszívású, izzógyertyás motor. Feltűnő a nagyon szilárdra méretezett forgattyúház, különösen ennek csapágyháza, melyben a tengely két golyóscsapágyban van ágyazva. Az öntvényen kialakított szívócsonkra külön egységként csatlakozik a szívótorok, a forgóhüvelyes porlasztóval. A megmunkálással kialakított bordázott hengerfej, a csapágyház és a hátsó záró-lap, csavarokkal van a forgattyúházhoz rögzítve. A kipufogó csonkot úgy alakították ki, hogy arra csavarozással hangtompító rögzíthető. A motor típusjele a ház átömlő csatorna oldalán kidomborítással van feltüntetve. A motor gyűrűs dugattyúval, vagy ABC kivitelben is kapható, melynél az alumínium dugattyú krómozott bronz perselyben fut.
A K&B Torpedo .18 motor kibocsátásának évjárata nem ismeretes, de kialakítása már a jelenlegi motorok korszerű formáját mutatja. A 2,96 cm3-es izzógyertyás, tengelyszívású motor forgattyúháza, a csapágyházzal egy darabban öntve készült. A ház és a hengerfej nagy hűtőfelületű bordázata, nem hengeres, hanem négyzet alakú, amely jellegzetes formát ad a motornak. A csapágyház, melyben a tengely golyóscsapágyakon forog, körkörösen bordázott. Az öntött szívócsonkon a szívótorok és a porlasztó, leszerelhető egységként foglal helyet. A kipufogócsonkhoz öntött kivitelű hangtompító csatlakozik, amely a jó hőelvezetés érdekében szintén bordázott. A motor Schnürle öblítésű és a dugattyú, valamint a hengerpersely ABC kivitelű. A katalógus szerint maximális teljesítménye 1,15 LE, 19000/perc fordulatszám mellett.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 02. - 16:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
48. RÉSZ
MECOA motorok
Amint már előzőleg jeleztem, a MECOA 1999-ben megvásárolta a K&B Manufacturing vállalatot, bár gyártási profilja ettől teljesen eltérő volt. Úgy látszik, hogy jó üzletet sejtett a modellmotorok gyártásában. Jelenleg Kaliforniában, Monroviában gyártják a motorokat, Kezdetben K&B jelzéssel, de újabb motorjai már MECOA típusjelzéssel kerülnek forgalomba.
A MECOA .15 Aero már magán viseli a korszerű modellmotorok minden jellemzőjét. A magas nyomással kokillában egyben öntött forgattyúház, szögletes vonalaival, négyzet alakú ráöntött, nagy felületű hűtőbordázatával és a merev bordázott csapágyházával, jellegzetes képet nyújt. A 2,46 cm3-es izzógyertyás motor tengelyszívású, Schnürle átömléssel. Két golyóscsapágyban ágyazott tengelye felületi edzésű, hajtórúdja mindkét fejnél perselyezett és alumínium dugattyúja keménykrómozott bronz hengerperselyben fut.
A MECOA .32 motorcsaládból a helikopterekhez készített változatot ismertetem. A MECOA .32 Heli 5,24 cm3-es tengelyszívású motor Schnürle átömléssel. Kokilla öntésű alumínium forgattyúháza, csak a csapágyház bordázatától eltérő, a .15 típustól. Hengerfeje kékre eloxált, hatszögletű, megnövelt felületű hűtőbordázattal. Belső szerkezeti elemeinek műszaki megoldásai, azonosak a MECOA.15 típusnál felsoroltakkal.
A MECOA .46 típusú motorok három változatban készülnek és külső felépítésük, csak az alkalmazásuk módjától függően térnek el. Mindhárom motor 7,46 cm3-es, tengelyszívású,, két golyóscsapágyban ágyazott tengellyel, Schnürle átömléssel. A dugattyú és a hengerpersely ABC kivitelű, a hajtórúd mindkét feje perselyezett. Az egy darabból nyomás alatt öntött könnyűfém forgattyúházak, valamint az RC porlasztók teljesen azonosak. A MECOA .46 Aero megmunkált bordázott hengerfejjel készül és kipufogó csonkjához hangtompító, vagy rezonátor csatlakoztatható. Fordulatszáma 2000-17000/perc között szabályozható, maximális teljesítménye rezonátorral 1,43 LE. A MECOA .46 Heli az Aero kiviteltől csak a hengerfej kialakításával tér el. A nagy felületű, sűrűn bordázott téglatest alakú hengerfej, a helikopter kis repülési sebessége esetén is biztosítja a szükséges hűtést. A MECOA .46 Marine hengerfeje vízhűtésű, amelyen két csonkhoz csatlakozik a hűtővizet szállító és elvezető műanyag cső. A tengelyvégre rézből készült lendítőkereket erősítettek.
A MECOA .21 Outboard 3,5 cm3-es vízhűtésű, tengelyszívású hajómotort, a MECOA gyártja, de még K&B jelzéssel hozza forgalomba. A bordázott csapágyházban két eltérő méretű golyóscsapágyban forog a főtengely. A csapágyház négy csavarral van a forgattyúházhoz rögzítve és erre van erősítve a sárgaréz szívótorok és RC porlasztó. A hátsó záró-lap, amely egyben a motor rögzítésére is szolgál, magában foglalja a golyóscsapágyas tengelykihajtást, amelyhez flexibilis meghajtás csatlakozik. A kétrészű alumínium hajócsavar meghajtás házban forog a flexibilis tengely és a hajócsavar mögötti csőből áramlik a hűtővíz, a hűtött hengerfejhez. A hajócsavar védelmét fölül vízszintes, alul függőleges öntvény nyúlvány biztosítja. A külső felfüggesztésű hajómotor vízszintes és függőleges síkban is elfordítható. A motor 2,500-23000/perc fordulatszám között szabályozható és maximális teljesítménye 1,1 LE.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 30. - 17:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
49. RÉSZ
Enya motorok
A világ egyik legnagyobb modellmotor gyártó cége a japán Enya Metal Products Ltd. Tokióban. Egyetlen gyár sem állít elő annyi féle modellmotort, - a repülő. helikopter, hajó és autómodell - kategóriák számára, mint ők. Katalógusukban jelenleg 63 féle típust számoltam össze! Ezek működési módjukban, henger űrtartalmukban, műszaki megoldásaikban különbözők. De azonos méreten belül is számos változatot kínálnak, szinte megkérdőjelezve a változatok sokaságának gazdaságosságát. A cég által kibocsátott motorok darabszáma a hírek szerint meghaladja a havi több tízezres nagyságrendet!
Az Enya család, modellező tevékenysége, az 1930-as évekig nyúlik vissza, amikor az idősebb Enya testvérek apjuk kis műhelyében gumimotoros modelleket készítettek eladásra. A második világháború porrá zúzta a japán ipart és évek teltek el a felemelkedés kezdetéig. Saburo Enya gépészmérnök a kis műhelyben készítette el első saját tervezésű modellmotorját 1949-ben. A sorozatgyártás, 1950-ben indult az Enya 19 típusjelzésű motorral és 10 év alatt az Enya motorok minőségük, tartósságuk, és megbízhatóságok alapján, az egész világon ismertté váltak. Saburo Enyát a legkiemelkedőbb modellmotor tervezők – Dick Mc Coy, Duke Fox, Shigo Ogava és Juares Garofali – közözött tartják számon. Saburo Enya 2008-ban hunyt el 85 éves korában, de a tervei alapján készülő motorok, még hosszú ideig ismertek lesznek a modellezők körében.
Az Enya motorok műszaki megoldásaikban is úttörők voltak. Elsőként alkalmazták a hajlékony rugós porlasztótűt, a krómozott hengerperselyt, valamint a „kocka” motort, amelynél a furat és löket méret azonos volt. Később ezen is tovább léptek, és rövid löketű motorjaiknál a furat átmérőnél kisebb löketet is alkalmaztak.
Az első nagy sorozatban gyártott motorjukat Enya-19 néven hozták forgalomba. A 3,25 cm3-es izzógyertyás, tengelyszívású motor, csúszócsapágyas, homoköntésű forgattyúházzal készült. Jellegzetessége a rövid szívótorokkal kialakított és a forgattyúházhoz csak három csavarral csatlakozó csapágyház. Az acél hengerperselyben öntöttvas dugattyút illesztettek. Később e típus fokozatosan módosult, amit jól szemléltet az egymás mellé helyezett változatok képe. Áttértek a kokillaöntésű házra, a kipufogó csatorna a ház baloldalára került. Ennek alakja először ovális, majd lekerekített párhuzamos lett, amelybe később beépítették a fojtószelep csapágyazását. A csapágyház rögzítése négy csavarosra változott, áramvonalas szívótorokkal.
A cég másik nagy sikert aratott motorja az Enya-29, szintén nagy sorozatban és fokozatos módosításokkal készült. Furata 18,7 mm, lökete 17,9 mm, tehát rövid löketű. A 4,91 cm3-es izzógyertyás motor, tengelyszívású, ez általában jellemző az Enya motorok döntő többségére. A forgattyúház számos kivitelben készült, ráöntött és leszerelhető csapágyházzal, négyzet keresztmetszetű, valamint tölcséres szívó torokkal, csepp alakú és ovális kipufogó csatornával. A tengely csúszócsapágyban, vagy egy, illetve két golyóscsapágyas kivitelben is készült. Érdekes, hogy az egy golyóscsapágyas megoldást, az európai és amerikai gyártóktól eltérően, gyakran alkalmazzák. A motor hengerperselye acél, egyes változatoknál krómozott, a dugattyú öntöttvasból készült. A cég jelenlegi kínálatában ez a típus már nem szerepel.
A cég korai gyártású motorjai közül a legkisebb az Enya 09 típus. Ez 1,62cm3-es izzógyertyás, tengelyszívású, csúszócsapágyas motor. Elsősorban sport célra készült, de később jelentős fejlesztésen ment keresztül. A kokillaöntésű könnyűfém forgattyúházban acél hengerpersely és öntöttvas dugattyú foglal helyet. A kipufogó csatorna szögletes téglalap keresztmetszetű. A bordázott hengerfejet a korai motorokhoz hasonlóan, csak négy csavar rögzíti a forgattyúházhoz. A csapágyház szintén csavarokkal kapcsolódik a ház öntvényhez, amelyre 45 fokra előrehajló szívótorok van ráöntve. A porlasztó egyszerű tűszelepes kivitelű.
Szintén a korai gyártású motorok egyik érdekes példánya, a vízhűtésű, hajómodellekhez készült Enya 60 H típus. Ez 9,95 cm3-es, izzógyertyás, tengelyszívású, csúszócsapágyas motor. A könnyűfém forgattyúház minden eleme, beleértve a bordázott hengerfejet is, öntött kivitelű. Szokatlan, hogy a vízhűtésű köpenyrész, a házzal egy darabból van kialakítva. A csapágyházat hat csavarral rögzítették a forgattyúház öntvényhez. A rövid széles szájú szívótorokban egyszerű, hajlékony tűszelepes porlasztó illeszkedik. A ház kipufogó nyílására öntött kivitelű gázterelő csatorna, csavarral van rögzítve.
Az adatokat Bob Allen cikkeiből, és Enya ismertetésekből, a fotókat Enya prospektusokból, valamint Ron,s Model Engine News kiadványából vettem át.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 14. - 15:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
50. RÉSZ
Enya motorok 2.
Az Enya motorok rendkívül széles választékából bemutatok néhány példányt, amelyek jelenleg is a cég katalógusaiban szerepelnek. Ez persze csak töredéke a teljes kínálatnak, de kialakításuk, műszaki megoldásaik, jól jellemzik a cég folyamatos fejlesztési munkáját, amely lépést tart a fejlődéssel és igyekszik a piac igényeit teljes mértékben kiszolgálni.
Ha az Enya 09-IV típusú motort összehasonlítjuk az előző fejezetben ismertetett kezdeti Enya 09 motorral, akkor már külalakjában is jelentős változást láthatunk. Az 1,62 cm3-es izzógyertyás motor, 13 mm átmérőjű furattal és 12,2 mm lökettel készült, teljesítménye eléri a 0,16 LE-t. Tengelyszívású, csúszócsapágyas, RC porlasztóval 2500-14000/perc fordulatszám között szabályozható. Acél hengerperselye, lappolt öntöttvas dugattyúja van és keresztöblítésű a gázcsere folyamata. Forgattyúháza merevebb, ráöntött hűtőbordákkal. hengerfeje megmunkált kivitelű. A motornak kettős golyóscsapágyas változata is van, ennek teljesítménye 0,18 LE.
A 2,5 cm3-es kategóriában a cég számos motorváltozatot hozott forgalomba, mind izzógyertyás, mind pedig a dízel kivitelben. A kilencvenes végén megjelent Enya SS 15 típusú izzógyertyás, tengelyszívású motor. Furata 15 mm, lökete 14 mm, lökettérfogata 2,47 cm3. Egy golyóscsapágyas, mely közvetlenül a tengely forgattyúkarja előtt helyezkedik el. A motor Schnürle átömlésű, perselye és dugattyúja ABC rendszerű. Csapágyháza négy csavarral van a könnyűfém forgattyúházhoz erősítve, melyen RC porlasztó foglal helyet. Ezzel a motor 2700 és 18000/perc fordulatszám között szabályozható. Maximális teljesítménye 0,45 LE.
A motor dízel változata az Enya 15 SS D felépítése hasonló az izzógyertyás kivitelhez. Tengelyszívású, egy golyóscsapágyas, Schnürle rendszerű átömléssel. Lökete és furata az izzógyertyáséval megegyező, valamint a forgattyúház öntvénye is azonos. A hengerfeje megmunkált, hűtőbordázat nélkül. Dugattyúja és hengerperselye ABC rendszerű, Hajtórúdja mindkét végén bronz persellyel csapágyazott. Porlasztója RC kivitelhez alkalmas.
A cég dízelmotorjának egy nagyobb változata az Enya 25 SS típus. A 4,08 cm3-es rövidlöketű motor, (17,8/16,4 mm), tengelyszívású, Schhnürle átömlő rendszerű. A dízelmotor tengelye, két golyóscsapágyban van ágyazva. Nyomás alatt öntött könnyűfém forgattyúházán a hűtőbordázat is ráöntött kivitelben készült. Az átömlő csatornák, belső megmunkálás nélkül domborodnak ki a házból. Hengerperselye edzett acél, dugattyúja öntöttvas, alumínium hajtórúdja mindkét végén bronzpersellyel csapágyazott. A megmunkált bordázatlan hengerfej, a persely fölött még egy öntöttvas gyűrűt szorított le, amelyben az ellendugattyú mozog. Porlasztója kettős tűszelepű. A kipufogó csonkhoz hangtompító csatlakoztatható.
Az Enya 35 X H helikopter modellekhez készült 5,65 cm3-es izzógyertyás tengelyszívású motor. A csapágyház, a forgattyúházra öntött, amelyben a tengely két golyóscsapágyban ágyazott. A forgattyúház ráöntött hűtőbordázatú, a tengelyvonallal egy irányban hűtőbordázott nagyméretű hengerfej, szintén öntött kivitelű. Átömlési csatornái Schnürle rendszerűek. A hengerpersely és dugattyú ABC kivitelű. RC porlasztójával a fordulatszám 2500 és 18000/perc között szabályozható. A motor maximális teljesítménye 1,1 LE
Hajómodellek részére készült a 7,45 cm3-es Enya 45 II M típusjelű, vízhűtésű, tengelyszívású, izzógyertyás, motor. Csapágyháza a forgattyúházhoz négy csavarral van rögzítve, melyben a tengely, két golyóscsapágyban ágyazott. A vízköpenyt, megmunkált, bordázott hengerfej szorítja a forgattyúházhoz. A motor keresztöblítésű, gyűrűzött alumínium dugattyú fut az acél hengerperselyben. RC porlasztóval fordulatszáma 3000 és 15000/perc között szabályozható. Maximális teljesítménye 1,05 LE.
Az Enya 60-IIIB 9,95 cm3-es, izzógyertyás, tengelyszívású motor. .Alumínium forgattyúházán a hűtőbordázat megmunkált, a hengerfej bordázata öntött kivitelű. Csapágyháza négy csavarral csatlakozik a házhoz, melyben a tengely két golyóscsapágyban van ágyazva. A fotón látható szívócsonkba megmunkált torok csatlakozik, egyszerű hajlékony porlasztótűvel, de szállítják műanyag szívótorokkal és RC porlasztóval is. A motor keresztöblítésű, az acél hengerperselyben gyűrűzött alumínium dugattyút illesztettek. A motor maximális teljesítménye 1,45 LE.
Az Enya cég kínálatában nem csak kétütemű, hanem négyütemű motorok is szerepelnek. Ezek közül ismertetem a 8,69 cm3-es Enya 53-4C típusjelű motort. Az alul vezérelt, felül szelepelt, izzógyertyás motor, alumínium forgattyúháza és hengerfeje, ráöntött sűrű hűtőbordázattal készül. A forgattyúház mellső részén, a leszerelhető csapágyházban, a főtengely két golyóscsapágyban van ágyazva. A forgattyúház hátsó részéhez csatlakozik a vezérlő fogaskerék ház. A főtengely forgattyúcsapja hajtja meg a tárcsás fogazott végű vezérlő tengelyt, amely a fogaskerékházban két golyóscsapágyban van ágyazva. A fogazott részhez csatlakozik, a főtengely fordulatszám felével forgó két fogaskerék, melyek tengelyvégén vannak kialakítva a szívó és kipufogó bütykök. Ezek mozgatják a védőcsőbe helyezett tolórudakat, amelyek a hengerfejben lévő szívó és kipufogó szelepeket, a szeleprúgók ellenében, kétkarú himbák segítségével nyitják és zárják. Az acél hengerperselyben öntöttvas dugattyú mozog. A hengerfej szerelvényeit hengerfej burkolat védi. A motor teljesítménye 12000/perc fordulatnál 0,82 LE.
A motorok adatait és fotóit Enya katalógusokból és leírásokból, Bob Allan cikkeiből, valamint Steve Webbtől vettem át.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
------------------------------------------------------------------------------------


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 64 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség