39. RÉSZNelson motorokHenry Nelsont jól ismerik a magyar modellezők. A Team Racing nemzetközi versenyeken sikeresen szerepelt, hazánkban is járt és az általa gyártott motorokkal hazai versenyzőink is jó eredményeket értek el. Nelson az 1974-es világbajnokság után otthagyta vállalatát és elhatározta, hogy versenymotorok gyártására saját vállalatot alapít. Ez merész vállalkozás volt, mert versenymotorok gyártása lényegesen igényesebb megmunkálást, sok kézi munkát, drágább anyagokat, kísérletezést és minden motor egyedi beállítását igényli. E mellett a darabszám is alacsony, így nehéz versenyezni azokkal a cégekkel, amelyek több ezres sorozatban ontják a motorokat és általában ezeket bejáratás nélkül hozzák forgalomba.
Nelson azonban sikeres volt. Jelenleg is 3-4 alkalmazottal és CNC géppel dolgozó kisvállalata által gyártott minőségi verseny motorjai, sikert aratnak a versenyzők körében. Gondoskodik a motorok tartalék alkatrész ellátásáról is és figyelembe veszi a speciális igényeket és a motorokhoz egyedi szerelvényeket is készít. Először főleg RC motorokat gyártott, de készített motorokat az F1C kategória számára, valamint a Pylon Racing kategóriában is jelentős sebességet érnek el motorjaival.
Nálunk elsősorban a TR motorja aratott sikert, ezért ezt ismertetem Horváth István gyűjteményéből. A
Nelson 15 D TR 2,5 cm3-es dízelmotor felépítése is jellegzetes. A forgattyúházon a henger teljes hosszában kialakított ráöntött hűtőbordázat, a megmunkált bordázott hengerfej, a hátranyúló kipufogócsonk, a forgóhüvelyes vezérléshez hajló ferde szívócsonk, meghatározó külsőt ad a motornak. A forgattyútengely két golyóscsapágyban van ágyazva, a csapágyház a forgattyúházzal van egybeöntve, a forgóhüvelyes vezérlés a szívótorokkal, négy csavarral van a forgattyúházhoz rögzítve.
A motor dugattyúja szilíciumötvözésű alumínium, a hengerpersely szintén alumíniumból készül, futófelülete krómbevonatú, gondosan összeleppolva a dugattyúval. A Schnürle rendszerű két csatornás átömlő rendszer, biztosítja a henger jó átöblítését a kipufogónyíláson keresztül. A hengerpersely lazán van a forgattyúházba illesztve. Ez, valamint a dugattyú, hengerpersely és a forgattyúház közel azonos hő tágulása, minimalizálja az eltérő hőfokú alkatrészrészekből, valamint a dinamikus erőkből származó alakváltozást, illetőleg torzulást
Kevésbé ismert nálunk Nelson F1C kategória részére készült motorja, amelyet a vonóerő kedvezőbb hasznosítása érdekében, redukciós hajtóművel alakítottak ki, ami nagyobb átmérőjű légcsavar alkalmazását teszi lehetővé. Az alapmotort Nelson gyártotta, az áttétel mechanizmust Dog Galbreath és Ed Keck készítették. A 2,5 cm3-es izzógyertyás, tengelyszívású motort, a 2001 világbajnokságon mutatták be.
A mechanizmus egy 4:1 áttételű bolygókerekes fordulatszám csökkentő hajtóműből, hátrahajló légcsavarból és légcsavar fékrendszerből áll, melyek a motor elejére vannak szerelve. Összeállításuk a Model Engine News-ből átvett képen látható. A motor 7 mp működés után leáll, a légcsavar hátrahajlik, működébe lép a légcsavar fék, és a modell átáll vitorlázó üzemmódba.
SomiUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.us