SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 29. - 10:19

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 64 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 dec. 13. - 17:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
39. RÉSZ
Nelson motorok
Henry Nelsont jól ismerik a magyar modellezők. A Team Racing nemzetközi versenyeken sikeresen szerepelt, hazánkban is járt és az általa gyártott motorokkal hazai versenyzőink is jó eredményeket értek el. Nelson az 1974-es világbajnokság után otthagyta vállalatát és elhatározta, hogy versenymotorok gyártására saját vállalatot alapít. Ez merész vállalkozás volt, mert versenymotorok gyártása lényegesen igényesebb megmunkálást, sok kézi munkát, drágább anyagokat, kísérletezést és minden motor egyedi beállítását igényli. E mellett a darabszám is alacsony, így nehéz versenyezni azokkal a cégekkel, amelyek több ezres sorozatban ontják a motorokat és általában ezeket bejáratás nélkül hozzák forgalomba.
Nelson azonban sikeres volt. Jelenleg is 3-4 alkalmazottal és CNC géppel dolgozó kisvállalata által gyártott minőségi verseny motorjai, sikert aratnak a versenyzők körében. Gondoskodik a motorok tartalék alkatrész ellátásáról is és figyelembe veszi a speciális igényeket és a motorokhoz egyedi szerelvényeket is készít. Először főleg RC motorokat gyártott, de készített motorokat az F1C kategória számára, valamint a Pylon Racing kategóriában is jelentős sebességet érnek el motorjaival.
Nálunk elsősorban a TR motorja aratott sikert, ezért ezt ismertetem Horváth István gyűjteményéből. A Nelson 15 D TR 2,5 cm3-es dízelmotor felépítése is jellegzetes. A forgattyúházon a henger teljes hosszában kialakított ráöntött hűtőbordázat, a megmunkált bordázott hengerfej, a hátranyúló kipufogócsonk, a forgóhüvelyes vezérléshez hajló ferde szívócsonk, meghatározó külsőt ad a motornak. A forgattyútengely két golyóscsapágyban van ágyazva, a csapágyház a forgattyúházzal van egybeöntve, a forgóhüvelyes vezérlés a szívótorokkal, négy csavarral van a forgattyúházhoz rögzítve.
A motor dugattyúja szilíciumötvözésű alumínium, a hengerpersely szintén alumíniumból készül, futófelülete krómbevonatú, gondosan összeleppolva a dugattyúval. A Schnürle rendszerű két csatornás átömlő rendszer, biztosítja a henger jó átöblítését a kipufogónyíláson keresztül. A hengerpersely lazán van a forgattyúházba illesztve. Ez, valamint a dugattyú, hengerpersely és a forgattyúház közel azonos hő tágulása, minimalizálja az eltérő hőfokú alkatrészrészekből, valamint a dinamikus erőkből származó alakváltozást, illetőleg torzulást
Kevésbé ismert nálunk Nelson F1C kategória részére készült motorja, amelyet a vonóerő kedvezőbb hasznosítása érdekében, redukciós hajtóművel alakítottak ki, ami nagyobb átmérőjű légcsavar alkalmazását teszi lehetővé. Az alapmotort Nelson gyártotta, az áttétel mechanizmust Dog Galbreath és Ed Keck készítették. A 2,5 cm3-es izzógyertyás, tengelyszívású motort, a 2001 világbajnokságon mutatták be.
A mechanizmus egy 4:1 áttételű bolygókerekes fordulatszám csökkentő hajtóműből, hátrahajló légcsavarból és légcsavar fékrendszerből áll, melyek a motor elejére vannak szerelve. Összeállításuk a Model Engine News-ből átvett képen látható. A motor 7 mp működés után leáll, a légcsavar hátrahajlik, működébe lép a légcsavar fék, és a modell átáll vitorlázó üzemmódba.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 02. - 17:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
40. RÉSZ
Cox motorok 1.
A Cox modellmotorokat modellezőink is alkalmazták kisebb számban, de történetük és jelentőségük nem eléggé ismert. Úgy gondolom, hogy érdemes e motorokkal bővebben foglalkozni, mert kevesen tudják, hogy a Cox motorokat gyártották a legnagyobb darabszámban! Irodalmi adatok szerint, a világ összes modellmotort gyártó cég termékeinek összesített darabszáma, nem érte el a Cox cég által gyártott motorokét!
Leroy M. Cox Amerikában a II. világháború alatt fa játékok gyártásával kezdte tevékenységét, mivel a fém hiánycikk volt. A háború után először meghajtás nélküli lemez játékautókat gyártott. 1949-ben már kisméretű kétütemű motorokat épített az autókba, de ezek alkatrészeit először részben még, más cégtől vásárolta. A gyorsan növekvő repülőmodell piac egyre több modellmotort igényelt. Ezért Cox áttért a modellmotorok gyártására. Első motorjait 0,049 köb inch lökettérfogattal (kb. 0,8 cm3) hozta forgalomba. Később 0,09, 0,01, 0,02, 0,051 és 0,15 köb inch lökettérfogatú motorokat is készített. A motorok gyártása során, a 0,049 köb inch lökettérfogatú motorok különböző típusai voltak a legnépszerűbbek. 1950-ben már a 0,049 Cox Thermal Hopper és Space Bug néven kibocsátott motorok uralták az amerikai piacot, amelyeket a későbbi évtizedekben -állandó továbbfejlesztéssel- különféle változatban gyártottak.
Leroy Cox a végletekig leegyszerűsített, nagy sorozatgyártásra kialakított motort tervezett munkatársaival, amely rendkívül üzembiztos, könnyen indítható és méretéhez viszonyítva, jó teljesítményű. Valamennyi motorja izzógyertyás, zömében rezgőszelepes, amely megoldás egyszerűsíti és olcsóbbá teszi a gyártást, valamint csökkenti a forgácsolandó alkatrészek számát. Az első motorjait 7 $ alatti árért értékesítette. A forgalmat növelte, hogy motorjaihoz repülőmodelleket is készített. Modelljeit és motorjait Cox úgy népszerűsítette, hogy Disneyland-ben egy körpályát épített, ahol fiatal pilóták U-control modellekkel bemutatókat tartottak a látogatók tízezrei előtt és tanították is az érdeklődőket repíteni. A helyszínen megvásárolhatták gyártmányait.
Ebben az időben Santa Ana-ban épített gyárában 250 alkalmazottja készítette óriási darabszámban, a motorokat és motoros repülő modelleket. Cox a legjobb tervezőket foglalkoztatta. 1960-ban forgalomba hozta legkisebb motorjait a 0,01 köb inch lökettérfogatú Tee Dee és a 0,02 köb inch Pee Wee motorokat, amelyek szintén nagy sikert arattak. A 0,16 és 0,32 cm3-es lökettérfogatú motorok voltak a világ legkisebb sorozatban gyártott motorjai, amelyek üzembiztosan működtek. Később versenymotorok is készültek, amelyek már nem rezgőszelepes, hanem tengelyszívású és forgószelepes kivitelűek voltak, de a legnagyobb motor lökettérfogata sem haladta meg a 2,5 cm3-t.
Leroy Cox 1969-ben eladta a gyárát, amely 1996-ban ismét gazdát cserélt. A Cox motorok gyártása azonban folytatódott és a cég 2005-ben ünnepelte a 60 éves évfordulóját. 2009-ben a céget felszámolták és a maradék eszközöket és gyártmányokat eladták. Leroy Cox 1981-ben halt meg 75 éves korában, de nevét motorjai megőrzik.
Jelenleg az első Cox motorokról közlök felvételeket, de a részletes műszaki ismertetésre még visszatérek. Az adatokat Leroy Cox életrajzából és a Wikipedia-ból vettem át.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_221 2012 jan. 20. - 12:07-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 03. - 13:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
elnézést, hogy belekotyogok, de ez nekem itt fentebb egy igazi szolveszteri meglepetés. Nagy COX motor rajongó, és buherátor vagyok. Nagyon jók ezek a kis motorok, kiváló alapja mindenféle kísérletezőkedvű motorépítésnek, átépítésnek stb...

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 04. - 12:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kis türelmet kérek, folytatom!

Üdv: Somi


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 04. - 15:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Somi írta:
Kis türelmet kérek, folytatom!

Üdv: Somi


Én várok türelmesen, és örülök ha új bejegyzéseket olvashatok.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 09. - 1:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Segítséget szeretnék kérni.
VT-8 jelöléssel milyen paraméterű motort árultak/használtak az 50-es 60-as években. Ha jól gondolom Vella gyártmány a jelölések alapján, de pont a 8-as számúról nem találtam semmit. Tehát jól gondolom-e, hogy Vella gyártmány? Hány cm3 lehetett? Tippem 1, ill. 1,5 cm3, de nem tudom bizosan. Előre is köszönöm, ha valaki tudja és megírja.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 11. - 15:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
VT-8
Aquilla Baby
A VT-8 típusú, Aquilla Baby néven ismert 1 cm3-es dízelmotort a Vella testvérek 1955-ben hozták forgalomba. A hazai felhasználás mellett főleg Svédországba exportálták. A motor furata 10 mm, lökete 13 mm, súlya mindössze 60 gramm. A motor teljesítménye 13000/ perc fordulatnál 0,082 LE. A motor felépítése a mellékelt képen látható.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 11. - 16:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
41. RÉSZ
Cox motorok 2.
A Cox motorokból, legnagyobb darabszámban a Cox.049 típusú motorok készültek, melyekből az évtizedek során – továbbfejlesztésekkel – számos változat készült. A típusnévvel ellátott motorok száma meghaladja a húszat. A fejlesztett alkatrészeknél mindig figyelembe vették a csereszabatosságot, így az utólagos módosításokkal a részben cserélt alkatrészekkel, a típusváltozatok száma tovább nőtt. A kisebb darabszámban készült típusok értéke, az idők folyamán a gyűjtők körében megnőtt és az eredetileg 4-7 dollárért eladott motorokért, ma már 300 dollárt is megadnak.
A Cox.049 típusú motorok furata 10,31 mm, lökete 9,8 mm, lökettérfogata 0,8189 cm3. A motorok kétüteműek, izzógyertya gyújtásúak és döntő többségük -az egyszerűség miatt- rezgőszelepes vezérléssel készült, bár gyártottak tengelyszívású és forgószelepes változatokat is. A rezgőszelep a forgattyúház hátsó fedelében helyezkedik el, melyhez csatlakozik a szívócső a tűszelepes porlasztóval. A levegő üzemanyag keverék, a szívócsövön és a porlasztón keresztül jut el a vékony lemezből készített rezgőszelephez, amely a dugattyú felfelé haladása közben a szívóütemben, az üléséről eltávolodva kinyílik. A munkaütemben, amikor a dugattyú lefelé halad, a forgattyúházban kialakuló nyomás hatására zárul és az üzemanyag keverék, a hengerben kialakított átömlő nyílásokon át jut fel az égéstérbe.
A rezgőszelepes vezérlés jellegzetessége, hogy a motor mindkét forgásirányban üzemeltethető. Kézi indításnál ezért előfordulhat, hogy a motor rossz forgásirányban indul el. A Cox cég motorjai indításának megkönnyítése érdekében, gyakran start rugót alkalmaz. A csapágyház köré csavart rugó egyik vége rögzített, a másik végét a légcsavarhoz hajlítva, a légcsavar ellenkező forgásirányba forgatásával a startrugó előfeszíthető. A légcsavart elengedve az előfeszített rugó gyorsan megforgatja a tengelyt, míg a motor eléri a gyújtási fordulatszámot és elindul. Ez indításkor csökkenti a kéz sérülés esélyét.
A rezgő nyelvet többféle anyagból és különféle kivitelben készítették. Kezdetben kettős réz nyelvecskéből, később csillag alakú berillium rézlemezből, majd ovális vékony rozsdamentes lemezből alakították ki és rögzítése is változott. Az utolsó gyártási fázisban a szelep készült teflonból, vagy Mylar műanyagból. A tapasztalatok szerint, a műanyagból készített szelepekkel a motor könnyebben indítható, a fordulatszáma magasabb, de a szelepek élettartama kisebb, mint a rozsdamentes lemezből készülteké.
A Cox motorok felépítését jól szemléltetik a Cox Sure Start típusú motor szétszerelt alkatrészei, a Cox TD metszetén, valamint a fontosabb alkatrészek képein. Az első motor sorozatok után, az öntött forgattyúházról áttértek az extrudált alumínium rúdból forgácsolt forgattyúházak gyártására. Ez adja a Cox motorok jellegzetes külalakját. A forgattyús tengely, melyen a lengő tömegek kiegyensúlyozása érdekében, forgácsolással ellensúly van kialakítva, perselyezés nélkül, a csapágyház alumínium furatában van ágyazva. Természetesen a tengelyszívású változat nagyobb átmérőjű tengellyel készül.
A motor legjellegzetesebb alkatrésze a fekete védőbevonattal ellátott henger, mely egy darabból, acél anyagból forgácsolással készül, perselyezés nélkül, megmunkált hűtőbordázattal. A persely belső futófelülete gondosan megmunkált, és a felületén vannak kialakítva az átömlő nyílások. Rögzítése a forgattyúházhoz, menetes kötéssel történik. Felső furatában szintén menet van kialakítva, amelyhez a bordázott alumínium hengerfej csatlakozik. Ebben sajtolással van rögzítve az izzógyertya. Tehát az izzógyertya csak a hengerfejjel együtt cserélhető.
A henger az idők folyamán számos fejlesztési folyamaton ment keresztül. Legfontosabb módosítás volt az első sorozat után, a falvastagság növelése. Ugyanis a henger túlzott meghúzásakor deformálódott és ütközéskor könnyen sérült. E mellett a rajzon jól látható módon változtatták az átömlő csatornákat és hozzá tartozóan a kipufogó nyílásokat, a szereléshez szükséges rögzítő kulcsnyílásokat, és a hűtőbordázatot. E változásokkal is, valamennyi módosított henger csereszabatos és a korábbi forgattyúházakhoz illeszkedő.
A hengerfejnek is több változata ismert. Módosították az égéstér felőli oldal alakját, a kompresszió viszonyt, a hűtőbordázatot, stb.. A nagyobb lökettérfogatú motorok hengerfeje már ettől eltérő és abba menettel csatlakozó, szokásos kialakítású izzógyertyát szereltek. A besajtolt izzógyertyák izzószála is több változatban készült.
1957-ig a motorokhoz „három részű” dugattyúkat készítettek. Ehhez alumínium hajtórudat alkalmaztak, amelynél a hajtórúd gömb fejét menetes hasított közdarabban kialakított gömbfészekkel kötötték a dugattyú szoknyához. Ezt kicsavarodás ellen, rögzítő gyűrűvel biztosították. Ezután tértek át a lényegesen egyszerűbb megoldásra, mely a motor metszeten jól látható. Ennél a vékonyfalú dugattyúban, az acélból készült hajtórúd gömbfejének ágyazására csapágyfészket alakítottak ki, melynek palástját a képen látható szerszámmal visszaperemezték. Ezzel a gömbfej rögzítése és mozgása megfelelő hézag biztosításával, megoldható. Az előírt hézag 0,03-0,08 mm. E megoldás lehetőséget ad ahhoz is, hogy hosszabb üzemidő után jelentkező kopás esetén, a szerszámmal az előírt hézagot visszaállítsák.
A dugattyú gyártása során, az egész felületét galvanikus rézbevonattal látják el, hogy megakadályozzák a nitrit keményítő hatását, a hajtórúd gömbfej csapágyazása környékén, amely a beperemezést bizonytalanná tenné. Ezután a palástot méretre, fényesre munkálják, ami úgy tűnik, mint ha krómozva lenne és a rézbevonat csak a dugattyú tetőn és a belső részen látható. A dugattyú és a henger azonos hőtágulása, szűk illesztési hézagot enged meg. Ezért a miniatűr motorok fordulatszáma és teljesítménye meglepően magas. Az Aeromodeller Magazin 1962 évi mérése szerint a Tee Dee.049 motor 22000/perc fordulatszámnál 0,105 LE teljesítményt adott le 25% nitrometán tartalmú üzemanyag keverékkel.
A motor fejlesztése során, a súlycsökkentés érdekében, számos alkatrészt műanyagból készítettek. Így műanyagból készült az üzemanyag tartály, a hátsó zárólap, a levegő beömlő csonk és a startkészülék menesztő tárcsája. Az eltérő típusváltozatokat, a külső forma változtatása mellett megfelelő színezéssel is kiemelték. A henger fekete színezése azonban minden típusnál változatlan.
A motorhoz mindenféle csatlakozó alkatrész vásárolható. Az üzemanyag tartály különféle űrtartalommal, változó formával, a felhasználástól függően, szabadon repülő, körrepülő, vagy rádióirányítású modellekhez készült. A tartályok beépített rezgőszeleppel kerültek forgalomba.
Az extrudáld alumíniumból készült forgattyúház tervezése és bevezetése William Selzer nevéhez fűződik. Ez jelentősen lecsökkentette a motorok árát. 1956-ban a Babe Bee.049 motorokat 4 dollárért árusították, ami megpecsételte számos konkurens amerikai motorgyár sorsát. 1960-ban Bill Atwood tervezte a .01 köb inch lökettérfogatú legkisebb motorsorozatot és az ő nevéhez fűződik a Tee Dee, valamint a Medallion típusú motorok tervezése, melyekkel a Cox évtizedekig a világ vezető motorgyártója lett. A képen látható Golden Bee .049 motort 1957-1980 között 23 évig, főleg műrepülő modellekhez gyártották, A Killer Bee .049 1995-1996 között mindössze két évig volt gyártásban.
Az utóbbi évtizedben gyártott motorok egyre fejlettebbek lettek, de az áruk is felszökött a korábbi 4-7 dollárról, 30-50 dollárra. Ezekből már nem tudtak nagy sorozatokat értékesíteni. A Tee Dee.05 RC motorból is mindössze 1000 db készült és a szintén kis számban gyártott Venom típussal együtt, ezek a gyűjtők legkeresettebb Cox motorjai.
Somi

Kép

Uploaded with ImageShack.us

Kép

Uploaded with ImageShack.us

Kép

Uploaded with ImageShack.us

Kép

Uploaded with ImageShack.us

Kép

Uploaded with ImageShack.us

Kép

Uploaded with ImageShack.us

Kép

Uploaded with ImageShack.us

Kép

Uploaded with ImageShack.us

Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 13. - 12:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Somi!

Nagyon köszönöm a segítséget! Ha zavaró, kitörlöm a kérdésem, hogy ne tördelje szét ezt a remekül felépített áttekintést! Még egyszer köszönöm.

ranti


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 14. - 11:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Ranti!

Szívesen segítek, ha tudok!
Üdv:
Somi


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 25. - 18:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
42. RÉSZ
Cox motorok 3.
A Cox.049 motoron kívül, a többi Cox motornál is általánosan alkalmazták a rezgőszelepes vezérlési rendszert, egyszerűsége miatt. A mellékelt Cox.049 motormetszet rajzon ez jól látható részleteiben is. A konstrukciót úgy alakították ki, hogy minden vezérléshez szükséges alkatrészt az üzemanyag tartályban helyeztek el úgy, hogy ez több típushoz is illeszkedjen, de alkalmazástól függően, a tartály űrtartalma növelhető. A levegő a tartály végén kialakított nyíláson lép be, melyet általában szűrőráccsal borítottak, vélhetően az idegen anyag bejutása ellen. Ennek előnye nehezen magyarázható, mert a keresztmetszet leszűkítésével növeli az ellenállást. Közvetlenül a levegő belépése után, a legszűkebb keresztmetszetnél van a tűszelepes porlasztó, majd bővülő keresztmetszetű légcsatornán át jut a levegő-üzemanyag keverék a rezgőszelephez és a forgattyúházba.
A Cox motorsorozat legkisebb példányának a Cox Tee Dee.01 konstrukciója, Bill Atwood nevéhez fűződik. Az extra kis méretnél a rezgőszelep már nem működött megbízhatóan, ezért ez már tengelyszívású vezérléssel készült. A tengelyszívást később bevezették a nagyobb motoroknál is, mert ezzel a teljesítmény növelhető. A Cox Tee Dee.01 motor furata 6 mm, lökete 5,7 mm és 0,16 cm3-es lökettérfogatával, ez volt hosszú ideig a világ legkisebb sorozatban gyártott modellmotorja.
A sorozat második legkisebb motorja a Cox Pee Wee.02 korábbi kistestvérével együtt 50 éven keresztül gyártásban volt. E motort hazai versenyzőink is alkalmazták segédmotoros vitorlázó modellbe. Furata 7,62 mm, lökete 7,16 mm. Lökettérfogata 0,32 cm3 és teljesítménye megközelítette nagyobb testvéreiét. Ez a motor rezgőszelepes vezérléssel készült.
Nagyságrendben a sorozat következő tagja a Cox Tee Dee.09 típusú motor, amelyet már sport célokra gyártottak. Az 1,5 cm3-es motor furata 12,6 mm, lökete 11,96 mm. Megjelenésében tükrözi a Cox motorok általános jellemzőit, acél henger, extrudált alumínium rúdból forgácsolt forgattyúház. Felépítése azonban erősebb. Feltűnők a vastagított hengeren kialakított nagy keresztmetszetű kipufogó nyílások. Nagyon tetszetős a csapágyház körül kialakított áramvonalas műanyag közdarab, az ezt rögzítő fényesre polírozott rögzítő gyűrű és légcsavar szorító tárcsa, a szorító kúppal. A közdarabhoz csatlakozik a tengelyszívás beömlő csonkja a porlasztóval.
Amikor a CIAM a szabadon repülő és a körrepülő sebességi kategóriában, a motoroknál előírta a 2,5 cm3-es maximális lökettérfogatot, a Cox az előírásnak megfelelő nagyobb motorokkal is megjelent a piacon. A Cox.15 motorok tervezője is Bill Atwood volt. E motorok készültek rezgőszelepes, tengelyszívású és forgóhüvelyes változatban is. Furatuk 15,01 mm, löketük 14,12 mm. Először e motoroknál is a hajtórúd és a dugattyú között gömbcsuklós kötést alkalmaztak, de ilyen nagy teljesítménynél ez már nem vált be. Ezért áttértek öntöttvas, sík tetős dugattyúra, amelybe csapszeget illesztettek, két végén alumínium távtartókkal. A hajtórúd anyaga kovácsolt alumínium. A 2,5 cm3-es Cox motorok közül a Cox Tee Dee Special.15 felépítése, külsőleg nagyon hasonlít 1,5 cm3-es kis testvérére. Ez is csúszócsapágyas, tengelyszívású vezérléssel. A hengerben hármas átömlő csatorna és egyoldalú kipufogó nyílás van kialakítva. A csapágyházat körülvevő műanyag közdarabot szorító tárcsa rögzíti. A közdarabba csatlakozik a porlasztó, mely elfordítható és a légbeömlő Venturi cső szorítja a helyére. A Model Airplan News tesztsorozatában közölt teljesítmény diagram szerint, 19000/perc fordulatnál a motor teljesítménye 0,38 LE.
A Cox.15 Sportsman a 2.5 cm3-es motorok közül a legegyszerűbb kivitelű. A forgattyúház extrudált alumínium rúdból alakra megmunkált. Rezgőszelepes vezérlésű. A szelepház, tűszelepes porlasztó és a ráccsal fedett levegő beömlő Venturi cső a hátsó zárólapon, menettel illeszkedik a forgattyúházhoz.
A Cox.15 Special Olimpic már igényesebben kialakított változat. A forgattyús tengely két golyóscsapágyban van ágyazva. Vezérlése fogóhüvelyes. A vezérlő rész műanyagból van kialakítva és csavarokkal rögzítették a forgattyúházhoz. A csavarok furata ovális kiképzésű, ami megengedi a vezérlő rész kismértékű elfordítását, mellyel a vezérlés optimumra állítható. A műanyag részhez csatlakozik a tűszelepes porlasztó, melyet a szívótorok szorít a helyére.
A Cox.15 Medallion R/C rádióirányítású modellekhez készült. Csúszócsapágyas, tengelyszívású vezérlésű. A csapágyházra rögzített közdarab műanyagból készült, egy darabból a szívótorokkal, amelyhez a tűszelepes porlasztó csatlakozik. A henger és a forgattyúház közé alumínium öntvényből készített kipufogógáz gyűjtőhenger csatlakozik, amely magába foglalja a távvezérléssel működtethető fojtószelepet.
A Cox.15 Diesel kivitele már teljesen eltér a szokásos Cox motorokétól. A dízel változatot a Cox Conquestből alakították ki, melynek tervezője Ron Young volt. Az irodalmi adatok bizonytalanok abban, hogy e motort a Cox vállalat, vagy más készítette. Az öntött kivitelű forgattyúház merev kialakítású, ráöntött hűtőbordázattal és átömlő csatornával, hátra nyúló kipufogó csonkkal. A hengerperselyt a fényesre munkált hengerfej, csavarokkal rögzíti a helyére, ebbe menettel csatlakozik az ellendugattyú szabályozó csavarja. A forgattyús tengely két golyóscsapágyban van ágyazva. A vezérlés tengelyszívású, a házra öntött szívócsonkkal, amelyhez a tűszelepes porlasztó és a megmunkált szívótorok csatlakozik.
Az ismertetett Cox motorokon kívül, számos motorváltozat van forgalomba. Ezek számát csak növelte, hogy a különféle csereszabatos alkatrészek felhasználásával további motorváltozatokat lehetett létrehozni, melyek leírása már meghaladja ennek az ismertetésnek terjedelmét. Az adatokat és a fotók egy részét a Cox cég és forgalmazóik anyagából, valamint a Wikipediából vettem át. E mellett felhasználtam saját és James Dunkin fotóit.
Somi

Uploaded with ImageShack.usmi[/b]
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 18. - 17:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
43. RÉSZ
ED motorok
Sorozatom 4. részében már megemlékeztem az ED MK II típusú motorról, mely arról volt nevezetes, hogy ezzel a motorral állította fel Benedek György hazánkban, az első körrepülő sebességi rekordot. A gyártó cégről és motorjairól azonban kevés adat ismert hazánkban. Az Electronic Developments Ltd 1946-ban kezdte meg tevékenységét Angliában. A cég modellmotorokat és rádióirányító berendezéseket gyártott és különösen tevékenységének első két évtizedében, Európa egyik legjelentősebb modellmotor forgalmazója volt. Az amerikai, japán és európai motorgyárak azonban, mind nagyobb konkurenciát jelentettek. A cég először német érdekeltségbe került, majd 1985-ben végleg megszűnt.
Az ED vállalat első motorja, egy 2 cm3-es résvezérlésű, csúszócsapágyas dízelmotor volt, amely MK I, vagy „Penny Slot” néven ismert. Ez utóbbi név onnan származik, hogy -a motormetszeten láthatóan-, az ellendugattyút a menetes hűtőbordázott hengerfejjel lehetet állítani a hengeren úgy, hogy a hengerfej tetején kialakított toldat résébe (slot) helyezett egy pennys pénzérmével forgatták. A résvezérlésű motor, acél hengerét csavarok rögzítették az alumínium forgattyúházhoz. A hengeren volt az átömlő csatorna kialakítva és ezzel szemben a szívócsonk, melyhez menettel csatlakozott a tűszelepes porlasztó és az üzemanyag tartály.
Egy éven belül megjelent a motor korszerűsített változata, ED MK II típusjelzéssel, amelyet korábban ismertettem. Ez felépítésében nagyon hasonló, de gyártás szempontból egyszerűsített és az ellendugattyú már szabályozó csavarral állítható. Ez a motor megjelenése után gyorsan népszerű lett és elterjedt.
A legnagyobb sikert a cég az 1 cm3-es motorjával érte el, amelyet ED Mk I Bee néven hoztak forgalomba. E motorból több mint 300000 példányt adtak el. A motor felépítése egyszerű, de már korszerűbb, mint elődei. A siklócsapágyas dízelmotor, forgószelepes vezérléssel készült. Az acél hengerpersellyel bélelt alumínium forgattyúház hátsó fedele, menettel csatlakozott a forgattyúházhoz és ebben csapágyazták a forgószelep tárcsáját. A műanyag üzemanyagtartályon keresztül vezették a szívócsövet, amelyhez szintén a tartályon keresztül csatlakoztatták a tűszelepes porlasztót.
Az 1 cm3-es motornak kialakították egy korszerűsített változatát is, melyet ED Mk II Bee néven hoztak forgalomba. A motor szépen kialakított kokillaöntésű forgattyúházzal készült, ráöntött kipufogó csonkkal, bordázott csapágyházzal. A hátsó záró-lap nem menettel, hanem négy csavarral van a forgattyúházhoz rögzítve. A vezérlés és az üzemanyagtank kialakítása, hasonló az előző kivitelhez. A hűtőbordázattal ellátott hengert, a hengerfejjel, csavarok rögzítik a forgattyúházhoz.
Az ED cég másik sikeres motorkonstrukciója volt a mindössze 0,46 cm3-es kis dízelmotor, melyet ED Baby néven hoztak forgalomba. A siklócsapágyas tengelyszívású kismotor hengerperselyét, hűtőbordázott menetes hengerfej szorítja a helyére, melyen a hengerpersely kipufogónyílásához csatlakozó rést marással alakították ki. A hátsó záró-laphoz műanyag üzemanyagtartály csatlakozik.
Az ED cég forgalmának növelése érdekében 1951-ben egy hajómodelljével, Dover és Calais között átkelt a csatornán. A hajóba 4,5 cm3-es vízhűtésű ED Miles motor volt beépítve és ED gyártmányú rádió adó-vevővel irányították a modellt. A sikeres reklámot 1954-ben megismételték egy rádióirányítású motoros repülőmodellel. Az 3,46 cm3-es ED Hunter motorral felszerelt modell 40 perc alatt repülte át a csatornát.
Az ED Mk IV Hunter csúszócsapágyas, forgószelepes vezérlésű, dízelmotor. A talpas, hűtőbordázott acél hengert, négy csavar rögzíti a forgattyúházhoz. Az alumínium hengerfejbe csatlakozik az ellendugattyú szabályozó csavarja. A hátsó záró-lap szintén csavarokkal van a forgattyúházhoz rögzítve. Ez foglalja magába a forgószelepet, szívótorkot és a tűszelepes porlasztót.
Az ED Hornet, a cég 1,5 cm3-es motorja szintén csúszócsapágyas, forgószelepes, dízelmotor. A hátsó rész kialakítása, a forgószeleppel, szívócsővel és a műanyag tankkal, hasonló az 1 cm3-es változathoz. A hengerperselyt, az egy darabból készített bordázott hengerfej, menetes kötéssel szorítja a helyére. A motor körkipufogós rendszerű.
Az 5 cm3-es ED Miles Special izzógyertyás forgószelepes vezérlésű motor. Tengelye golyóscsapágyakban van ágyazva. Merev, durva felületű forgattyúháza homoköntésűnek tűnik, kétoldalú kipufogó csonkkal. A megmunkált hűtőbordázatú acél hengerperselyt, alumínium hengerfej, csavarokkal rögzíti a forgattyúházhoz. A hátsó záró-lap négy csavarral csatlakozik a forgattyúházhoz, ebben van csapágyazva a forgószelep. A szívócsonk a tűszelepes porlasztóval, menetes csatlakozással és ellenanya biztosítással van rögzítve a hátsó záró-laphoz.
Az ábrákat és fotókat, az Aeromodeller, Model Aircraft folyóiratokból és az English Model Diesel Engines Engine Photograph Gallery-ból vettem át.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 márc. 12. - 15:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
44. RÉSZ
Fox motorok

A Fox motor hazánkban a körrepülő műrepülés megindulása után vált ismertté. 1958-ban Brüsszelben a világbajnokságot nyert magyar csapatban Bene Péter épített modelljébe Fox.35 típusú motort. A Fox motorok története, a különféle célokra készült típusok és a jelenleg kereskedelmi forgalomban lévő korszerűbb konstrukciók, azonban kevéssé ismertek.
Duke Fox - a motorok alkotója - korán megismerkedett a motorokkal, mivel apja autó-értékesítéssel foglalkozott és műhelyében a motorok javítása során, az alkatrészek szerepét és a motor működését megtanulta. Fiatalon bekapcsolódott a repülőmodellezésbe és rendszeresen részt vett versenyeken. Iskolái befejezése után a Hughes Aircraft cégnél dolgozott. Ekkor történt, hogy az Egyesült Államok Pearl Harbor megtámadása után, belépett a háborúba. Ebben az időszakban készítette el az első motorját a Fox.59 típust, amely jelenleg az AMA múzeumban látható.
A háború után az apja garázsában kezdte el a modellmotorok gyártását Los Angelesben. Kölcsön felvételével és társával, Dale Arnolddal a Fox.35 műrepülő motorjával hamar sikereket értek el és 1949-ben már megvásárolta első gyárát. A kereskedelmi sikerek után, 1954-ben Fort Smithbe költözött, ahol az ipari központban egy nagyobb, jobban berendezett gyárat létesített és egymás után jelentek meg új motorkonstrukciói. Duke Fox 1991-ben halt meg és az üzem vezetését először felesége, majd a fia Ralph Fox vette át. Ralph már fiatalon dolgozott apja üzemében és a motorok bejáratásával foglalkozott. A gyár vezetésének átvétele után korszerűsítette az üzemet. Komputervezérlésű gépeket állított munkába, amelyekkel a motorok minőségét, a megnövekedett igények mellett is biztosítani tudta. A cég jelenleg is számos korszerű modellmotor típust állít elő.
Ebben a részben a Fox üzemének felfutó szakaszában készült motorokat ismertetem. A Fox.59 RC típus volt a gyártás első motorja, amelyből kb. 1000 darab készült. A 10 cm3-es izzógyertyás motor jellegzetessége a szokatlanul hosszú tengely, valamint a forgattyúház hátsó részre négy csavarral rögzített rezgőszelepes vezérlés és a felfelé nyúló négyszög keresztmetszetű szívótorok. A motor fordulatszáma, a téglalap keresztmetszetű kétrészű kipufogócsonkba szerelt pillangó fojtószeleppel, szabályozható. Az acél hengerperselyben gyűrűzött dugattyú mozog. Később a motort átalakították műrepülő célra. A tengelyt lerövidítették és a vezérlést tengelyszívásúra módosították. Ebből a típusból 2000 db készült.
A cég legeredményesebb konstrukciója a Fox.35 műrepülő motor, amelynek sikere egybeforrt a cég ötvenes években történt fellendülésével. Az 5,77 cm3-es izzógyertyás, tengelyszívású motor, csúszócsapágyas, egybeöntött alumínium forgattyúházzal, melyben az acél hengerperselyt a bordázott hengerfej csavarokkal rögzíti. Az alumínium dugattyú tömítését öntöttvas dugattyúgyűrűk biztosítják. A motorból golyóscsapágyas kivitel is készült. Ennél a forgattyúház és a motor szerelvényei megegyezőek a csúszócsapágyas kivitellel, de a csapágyház csavarokkal van a házhoz rögzítve és feltűnő a téglalap keresztmetszetű előrehajló szívócső. A cég készített 4,75 cm3-es motort is, ennek részleteiről nem találtam adatokat az irodalomban. A 6,45 cm3-es Fox.40 kialakítása teljesen megegyezik a Fox.35-el csak lökettérfogata tér el attól kis mértékben.
A cég 1965-ben hozta forgalomba 2,5 cm3-es Fox.15 RC típusú motorját. Külső megjelenése nagyon hasonló a Fox.35 motorhoz, csak annál zömökebb. A csúszócsapágyas, tengelyszívású, izzógyertyás motor, rádióirányítású modellekhez készült. A fordulatszabályozás úgy történik, hogy a kipufogócsonk előtti lap forgatásával zárja a nyílás keresztmetszetét, amelyet összekötöttek a szívócső fojtásszabályozó karjával. Az izzógyertya ferdén illeszkedik a hengerfejbe. Feltételezhető, hogy a dugattyútető gázterelő fejrésszel készült. A motor később számos fejlesztésen ment át.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 ápr. 07. - 16:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
45. Rész
Fox motorok 2.
A Fox Matufacturing Company azon kevés modellmotor gyár közé tartozik, amely 1947 évi megalakulása óta, -65 éve- folyamatosan gyártja motorjait. Ez alatt az időszak alatt, számos motorgyártó tűnt fel és gyakran egy-két évtizedes sikeres szereplés után, nem tudott versenyben maradni és kénytelen volt kapuit bezárni.
A Fox cég –Duke Fox fiának, Ralph Foxnak irányításával, jelenleg is gyártja továbbfejlesztett motorjait és széles választékát kínálja minden célra, korszerű gépeivel előállított típusainak. Ezek közül néhány motor külsőleg alig változott. De pontosabban megszemlélve kiderül, hogy belső kialakításuk, anyagválasztékuk és megmunkálásuk, lényegesen korszerűbb, mint a korábbi években azonos típusnévvel kínált változatoké.
Erre jó példa a Fox 35 típus, mely 60 évvel ezelőtt a legsikeresebb motorként alapozta meg a cég hírnevét. Ennek egyik továbbfejlesztett változata a Fox 35 Ceramic típus. A tetszetős forgattyúház öntvénnyel és hangtompítóval felszerelt motornál a régi változathoz képest legnagyobb eltérés, hogy alumínium hengerperselyt alkalmaznak, melynek futófelületére termikus, vagy plazmaszórással vékony keramikus réteget visznek fel. A keramikus futófelület növeli a kopásállóságot és a motor élettartamát. A katalógus adata alapján 20 %-al megnövelték a motor fordulatszámát és az alumínium hengerpersely súlya is 35 %-al csökkent a hagyományos hengerperselyekhez viszonyítva.
A Fox 15 BB, 2,5 cm3-es izzógyertyás motor, tengelyszívás vezérléssel és Schnürle átömléssel. Tengelye két golyóscsapágyban van ágyazva. acél hengerperselyben öntöttvas dugattyú fut. Az alumínium forgattyúházra két csavarral van felerősítve a szintén öntött alumínium szívótorok a porlasztóval. A motor érdekessége a hátsó záró-fedél, amely felnyúlik egészen a hűtőbordázatig és négy csavarral van a forgattyúházhoz erősítve. Ezen a tengelyvonalban egy besüllyesztés van kialakítva, amely leszűkíti a ház forgattyús mechanizmusának térfogatát. Ilyen megoldást idáig csak a Fox motoroknál láthattunk.
A Fox 25 Schnürle, 4,1 cm3-es izzógyertyás tengelyszívású motor. A sűrűn bordázott öntött alumínium forgattyúházon a csapágyház ráöntött, melyben két golyóscsapágyban ágyazva fut a forgattyús tengely. A csapágyházon kialakított csonkba illeszkedik a megmunkált szívótorok. A porlasztó a csonkba csatlakozik, a porlasztótűre erősített recézett szabályozó gombbal. Az átömlési rendszer Schnürle rendszerű. A záró fedél ennél a motornál a szokásos kivitelű.
A Fox 40 CL Delux 6,55 cm3-es izzógyertyás tengelyszívású motor. Külső megjelenése hasonló a Fox 15 BB motorhoz. Ráöntött csapágyházban két golyóscsapágyban van ágyazva a forgattyús tengely. A megmunkált szívótorok, merev négyzet keresztmetszetű csonkba csatlakozik, melyben a 2.5 cm3-es motoréhoz hasonló porlasztót illesztettek. Ezen a motoron is a hűtőbordázatig felnyúló hátsó záró fedelet alkalmaztak.
A Fox 60 CL, 9,83 cm3-es izzógyertyás tengelyszívású motor. Forgattyúháza vízszintes síkban megosztott és csavarokkal van összekapcsolva. A felsőrészben van a hengerpersely, melyet a bordázott hengerfej rögzít a helyére. A hengert magában foglaló rész, a kipufogócsonkig bordázott, melyhez hangtompító csatlakoztatható. A forgattyúház alsó részre ráöntött csapágyházban, két golyóscsapágyban forog a tengely. A szívócsonk a porlasztóval a csapágyházról leszerelhető. A hátsó záró fedél a szokásos kivitelű. A motor gyűrűs dugattyúval, vagy ABC kivitelben vásárolható. Az osztott forgattyúház lehetőséget biztosít a kipufogó csonk oldal, vagy hátsó pozícióba állítására.
A Fox motorokról az adatokat és fotókat, Duke Fox önéletrajzából és a cég reklám anyagaiból vettem át.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 máj. 15. - 15:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
46. RÉSZ
K&B motorok
A K&B Manufacturing vállalatot, - az Egyesült Államok, egyik legnagyobb modellmotor gyárát - 1946-ban alapították John Brodbeck és Lou Kading. A cég története napjainkig nagyon mozgalmas. Egyesült más vállalatokkal, többször gazdát cserélt, megszerezte a Veco gyártmányait, új gyárat épített, végül 1999.ben a MECOA megvásárolta és jelenleg Californiában működik. E cég K&B, Veco és az újabb motorokat MECOA márka néven forgalmazza, megtartva a K&B Manufacturing cégnevet.
A cég motorjai Magyarországon leginkább Torpedo, vagy Veco néven ismeretesek. Tudomásom szerint az újabb MECOA motorokból, még nagyon kevés érkezhetett hazánkba. Először a cég életének első másfél évtizedében készült típusaiból ismertetek néhányat.
Az 1946-ban először forgalomba hozott Torpedo B .299 típusú motorból csak rajzot tudok mutatni, mert megfelelő fotó nem került elő. Az egybeöntött könnyűfém házas, izzógyertyás motor, hűtőbordázott fekete hengerfejjel került forgalomba. A forgattyúház henger része sűrűn bordázott, csepp alakú kipufogó nyílással és a ház alsórészét is bordázottan készítették. Vezérlése tengelyszívású. A tengely a házra öntött sikló csapágy házban ágyazott. A hátsó fedélhez üzemanyag tartály csatlakozik, ahonnan műanyag csővezetéken jut el a keverék a porlasztóhoz. A motor lökettérfogata 4,9 cm3.
Kereskedelmi szempontból a cég talán legsikeresebb típusa a 0,33 cm3-es Infant Torpedo, ( Gyermek Torpedo ) melyből 1949-től közel félmillió darabot hoztak forgalomba. Valószínű, hogy ezek nagyrészét be sem indították, csak dísztárgyként alkalmazták a szokatlan kisméretű motort. A csúszócsapágyas, tengelyszívású, izzógyertyás motor, a hátsó fedélen kialakított nyílásokkal rögzíthető a modell homlokrészéhez. Érdekessége a kisméretű alumínium üzemanyagtartály, melyet a csapágyház aljára rögzítettek.
A 3,26 cm3-es K&B Torpedo .19 külső formájában már magán viseli a későbbi Torpedo motorok jellegzetes vonásait. A tengelyszívású, izzógyertyás motor, merev öntött alumínium forgattyúházán, a kiemelkedő átömlő csatornán, már megjelent a kidomborodó Torpedo jelzés. A csúszócsapágyas tengely szerelőnyílásának fedelét úgy alakították ki, hogy –megtartva a házon a szokásos felerősítő füleket – a homlokfelerősítést is biztosítsák. A Bordázott acél hengert, öntött hűtőbordázatú hengerfej, csavarokkal rögzíti a forgattyúházhoz.
A 4,9 cm3-es izzógyertyás K&B Torpedo 29-S motor, hasonló a Topedo .29 típushoz. Tengelyszívású, csúszócsapágyas, ráöntött szívótorokkal, de rögzítése csak a hagyományos fülekkel lehetséges. A bordázott acél henger feketére színezték, míg a leszorító hengerfejet zöldre festették. Ekkor, eloxálás még nem jelent meg a motoron.
A 7,34 cm3-es K&B Torpedo-45 RC motor a Torpedo .29 formáit követi. Szintén tengelyszívású, csúszócsapágyas, izzógyertyás motor. A rádió irányításhoz szükséges fordulatszám szabályozás érdekében, a csapágyházra csavarral rögzítették a szívótorkot és a speciális porlasztót. A porlasztóhoz két karral csatlakozó fojtószelep, a kipufogócsonk közepén kialakított forgáspont körül fordulva, nyitja és zárja a csonk kiömlő keresztmetszetét. A motorra itt is jellemző az olajban feketére színezett henger és szerelvények, valamint a zöldre festett hengerfej.
A külső felfüggesztővel rendelkező hajómodell motorok első generációjához tartozik a 0,8 cm-es K&B Sea Fury. /Tengeri fúria/ A 90 fokkal elfordított izzógyertyás motor léghűtésű. A motortest, lemez üzemanyag tartállyal van körülvéve. Az öntött alumínium csavarmeghajtás házának csatlakozási pontjait és műszaki megoldásait, nehéz meghatározni. A rögzítő felfüggesztés úgy van kialakítva, hogy a hajócsavar a vízvonalhoz képest dönthető és szögben állítható. A motor felső tengelyvégére lendítőkerék csatlakozik.
Somi
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us
Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 64 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség