41. RÉSZCox motorok 2.A Cox motorokból, legnagyobb darabszámban a Cox.049 típusú motorok készültek, melyekből az évtizedek során – továbbfejlesztésekkel – számos változat készült. A típusnévvel ellátott motorok száma meghaladja a húszat. A fejlesztett alkatrészeknél mindig figyelembe vették a csereszabatosságot, így az utólagos módosításokkal a részben cserélt alkatrészekkel, a típusváltozatok száma tovább nőtt. A kisebb darabszámban készült típusok értéke, az idők folyamán a gyűjtők körében megnőtt és az eredetileg 4-7 dollárért eladott motorokért, ma már 300 dollárt is megadnak.
A Cox.049 típusú motorok furata 10,31 mm, lökete 9,8 mm, lökettérfogata 0,8189 cm3. A motorok kétüteműek, izzógyertya gyújtásúak és döntő többségük -az egyszerűség miatt- rezgőszelepes vezérléssel készült, bár gyártottak tengelyszívású és forgószelepes változatokat is. A rezgőszelep a forgattyúház hátsó fedelében helyezkedik el, melyhez csatlakozik a szívócső a tűszelepes porlasztóval. A levegő üzemanyag keverék, a szívócsövön és a porlasztón keresztül jut el a vékony lemezből készített rezgőszelephez, amely a dugattyú felfelé haladása közben a szívóütemben, az üléséről eltávolodva kinyílik. A munkaütemben, amikor a dugattyú lefelé halad, a forgattyúházban kialakuló nyomás hatására zárul és az üzemanyag keverék, a hengerben kialakított átömlő nyílásokon át jut fel az égéstérbe.
A rezgőszelepes vezérlés jellegzetessége, hogy a motor mindkét forgásirányban üzemeltethető. Kézi indításnál ezért előfordulhat, hogy a motor rossz forgásirányban indul el. A Cox cég motorjai indításának megkönnyítése érdekében, gyakran start rugót alkalmaz. A csapágyház köré csavart rugó egyik vége rögzített, a másik végét a légcsavarhoz hajlítva, a légcsavar ellenkező forgásirányba forgatásával a startrugó előfeszíthető. A légcsavart elengedve az előfeszített rugó gyorsan megforgatja a tengelyt, míg a motor eléri a gyújtási fordulatszámot és elindul. Ez indításkor csökkenti a kéz sérülés esélyét.
A rezgő nyelvet többféle anyagból és különféle kivitelben készítették. Kezdetben kettős réz nyelvecskéből, később csillag alakú berillium rézlemezből, majd ovális vékony rozsdamentes lemezből alakították ki és rögzítése is változott. Az utolsó gyártási fázisban a szelep készült teflonból, vagy Mylar műanyagból. A tapasztalatok szerint, a műanyagból készített szelepekkel a motor könnyebben indítható, a fordulatszáma magasabb, de a szelepek élettartama kisebb, mint a rozsdamentes lemezből készülteké.
A Cox motorok felépítését jól szemléltetik a Cox Sure Start típusú motor szétszerelt alkatrészei, a Cox TD metszetén, valamint a fontosabb alkatrészek képein. Az első motor sorozatok után, az öntött forgattyúházról áttértek az extrudált alumínium rúdból forgácsolt forgattyúházak gyártására. Ez adja a Cox motorok jellegzetes külalakját. A forgattyús tengely, melyen a lengő tömegek kiegyensúlyozása érdekében, forgácsolással ellensúly van kialakítva, perselyezés nélkül, a csapágyház alumínium furatában van ágyazva. Természetesen a tengelyszívású változat nagyobb átmérőjű tengellyel készül.
A motor legjellegzetesebb alkatrésze a fekete védőbevonattal ellátott henger, mely egy darabból, acél anyagból forgácsolással készül, perselyezés nélkül, megmunkált hűtőbordázattal. A persely belső futófelülete gondosan megmunkált, és a felületén vannak kialakítva az átömlő nyílások. Rögzítése a forgattyúházhoz, menetes kötéssel történik. Felső furatában szintén menet van kialakítva, amelyhez a bordázott alumínium hengerfej csatlakozik. Ebben sajtolással van rögzítve az izzógyertya. Tehát az izzógyertya csak a hengerfejjel együtt cserélhető.
A henger az idők folyamán számos fejlesztési folyamaton ment keresztül. Legfontosabb módosítás volt az első sorozat után, a falvastagság növelése. Ugyanis a henger túlzott meghúzásakor deformálódott és ütközéskor könnyen sérült. E mellett a rajzon jól látható módon változtatták az átömlő csatornákat és hozzá tartozóan a kipufogó nyílásokat, a szereléshez szükséges rögzítő kulcsnyílásokat, és a hűtőbordázatot. E változásokkal is, valamennyi módosított henger csereszabatos és a korábbi forgattyúházakhoz illeszkedő.
A hengerfejnek is több változata ismert. Módosították az égéstér felőli oldal alakját, a kompresszió viszonyt, a hűtőbordázatot, stb.. A nagyobb lökettérfogatú motorok hengerfeje már ettől eltérő és abba menettel csatlakozó, szokásos kialakítású izzógyertyát szereltek. A besajtolt izzógyertyák izzószála is több változatban készült.
1957-ig a motorokhoz „három részű” dugattyúkat készítettek. Ehhez alumínium hajtórudat alkalmaztak, amelynél a hajtórúd gömb fejét menetes hasított közdarabban kialakított gömbfészekkel kötötték a dugattyú szoknyához. Ezt kicsavarodás ellen, rögzítő gyűrűvel biztosították. Ezután tértek át a lényegesen egyszerűbb megoldásra, mely a motor metszeten jól látható. Ennél a vékonyfalú dugattyúban, az acélból készült hajtórúd gömbfejének ágyazására csapágyfészket alakítottak ki, melynek palástját a képen látható szerszámmal visszaperemezték. Ezzel a gömbfej rögzítése és mozgása megfelelő hézag biztosításával, megoldható. Az előírt hézag 0,03-0,08 mm. E megoldás lehetőséget ad ahhoz is, hogy hosszabb üzemidő után jelentkező kopás esetén, a szerszámmal az előírt hézagot visszaállítsák.
A dugattyú gyártása során, az egész felületét galvanikus rézbevonattal látják el, hogy megakadályozzák a nitrit keményítő hatását, a hajtórúd gömbfej csapágyazása környékén, amely a beperemezést bizonytalanná tenné. Ezután a palástot méretre, fényesre munkálják, ami úgy tűnik, mint ha krómozva lenne és a rézbevonat csak a dugattyú tetőn és a belső részen látható. A dugattyú és a henger azonos hőtágulása, szűk illesztési hézagot enged meg. Ezért a miniatűr motorok fordulatszáma és teljesítménye meglepően magas. Az Aeromodeller Magazin 1962 évi mérése szerint a Tee Dee.049 motor 22000/perc fordulatszámnál 0,105 LE teljesítményt adott le 25% nitrometán tartalmú üzemanyag keverékkel.
A motor fejlesztése során, a súlycsökkentés érdekében, számos alkatrészt műanyagból készítettek. Így műanyagból készült az üzemanyag tartály, a hátsó zárólap, a levegő beömlő csonk és a startkészülék menesztő tárcsája. Az eltérő típusváltozatokat, a külső forma változtatása mellett megfelelő színezéssel is kiemelték. A henger fekete színezése azonban minden típusnál változatlan.
A motorhoz mindenféle csatlakozó alkatrész vásárolható. Az üzemanyag tartály különféle űrtartalommal, változó formával, a felhasználástól függően, szabadon repülő, körrepülő, vagy rádióirányítású modellekhez készült. A tartályok beépített rezgőszeleppel kerültek forgalomba.
Az extrudáld alumíniumból készült forgattyúház tervezése és bevezetése William Selzer nevéhez fűződik. Ez jelentősen lecsökkentette a motorok árát. 1956-ban a Babe Bee.049 motorokat 4 dollárért árusították, ami megpecsételte számos konkurens amerikai motorgyár sorsát. 1960-ban Bill Atwood tervezte a .01 köb inch lökettérfogatú legkisebb motorsorozatot és az ő nevéhez fűződik a Tee Dee, valamint a Medallion típusú motorok tervezése, melyekkel a Cox évtizedekig a világ vezető motorgyártója lett. A képen látható Golden Bee .049 motort 1957-1980 között 23 évig, főleg műrepülő modellekhez gyártották, A Killer Bee .049 1995-1996 között mindössze két évig volt gyártásban.
Az utóbbi évtizedben gyártott motorok egyre fejlettebbek lettek, de az áruk is felszökött a korábbi 4-7 dollárról, 30-50 dollárra. Ezekből már nem tudtak nagy sorozatokat értékesíteni. A Tee Dee.05 RC motorból is mindössze 1000 db készült és a szintén kis számban gyártott Venom típussal együtt, ezek a gyűjtők legkeresettebb Cox motorjai.
SomiUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.us