SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
FEJEZETEK A MODELLMOTOROK MAGYARORSZÁGI TÖRTÉNETÉBŐL! http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=21&t=964 |
Oldal: 2 / 5 |
Szerző: | user_221 [ 2010 jan. 19. - 11:12 ] |
Hozzászólás témája: | |
20. Rész Jovics motorok A sorozat első részében, amikor beszámoltam a magyar modellmotor gyártás megindulásáról, sajnos kimaradtak a Jovics motorok. 1953-ban megjelent Repülőmodell motorok c. könyvemben már röviden ismertettem a JM-3 és JM-4 modellmotorokat, de nem említettem Jovics Mihály nevét. Róla csak Sütő István emlékezett meg röviden, a Modellezés folyóiratban közölt „A magyar modellmotorok története” c. cikksorozatában. Megpróbáltam részletesebben tájékozódni Jovics Mihályról, de ez közel 60 év távlatában nem egyszerű. Krizsma Gyula emlékezik rá, hogy az ötvenes évek elején bejárt a mai Erzsébet téren -azóta lebontott épületben- működött kísérleti műhelybe és bemutatta az általa tervezett és gyártott motor prototípusokat. E motorok jellemzői, hogy kezdetben forgattyúházaik nem öntött kivitelűek , hanem alumínium tömbből kimunkáltak voltak. Általános jellemzőik a precíz megmunkálás, ami szakmai rátermettségre vall. Értékelésüknél figyelembe kell venni, hogy motorjai izzógyertyás gyújtásúak, amelyek abban az időben még nem voltak elterjedtek. Későbbi motorjainak forgattyúházai már öntött kivitelben készültek. Ugyancsak felkészültségére vall, hogy gyártott alumínium dugattyús motorokat is, öntöttvas gyűrűkkel. Sajnos a motorok forgalomba hozott darabszámáról nincsenek adataink, de Jovics Mihályt mindenképpen a meginduló magyar modellmotor gyártás, úttörői közé kell sorolnunk. A számítógép közelebb hozta a világot, így a modellmotorok területén is felgyorsult az információ áramlás. A különböző országok motort kedvelő modellezői között is, baráti kapcsolatok alakultak és egymást kölcsönösen segítve, cserélnek adatokat, fényképeket és motorokat. Véletlenszerűen kerültem kapcsolatba Vladimir Zivanovic szerb mérnök modellezővel, aki számos külföldi motor motorszakértővel segített összeköttetést kialakítani. Tőle kaptam Jovics Mihály JM-4 motorjáról részletes tájékoztatást. A JM-4 motor izzógyertyás, tengelyszívású, a tengely a forgattyúházra öntött csapágyházban, bronz perselyben van ágyazva. Feltűnő a nagy átmérőjű ráöntött hűtőbordázat. A hengerfej három csavarral rögzíti a házhoz az acél hengerperselyt, melyen négyzet alakú kipufogó és átömlő nyílások vannak kialakítva. Az átömlést a perselyvégen, félkör alakú kimarás könnyíti meg. A motor keresztöblítésű és az öntöttvas dugattyún terelő taréj van kialakítva. A hátsó zárófedél enyhén kúpos, sajtolással van a házba rögzítve. A ház a hengerpersely kipufogó nyílásai előtt, átmarással van réselve. A porlasztó a szívócsonkba sajtolással rögzített. A motor furata 13,2 mm, lökete a tengelyen mérve 9,7 mm, a motor lökettérfogata 1,327 cm3. Tengelyátmérő 6,5 mm, szívófurata 4 mm, a forgattyúcsap átmérője 4 mm, a lengő tömegek kiegyensúlyozása a kar háromszögletű levágásával van megoldva. A fényképeket és a motor adatait Vladimir Zivanovic gyűjteményéből vettem át. Somi Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us |
Szerző: | user_221 [ 2010 feb. 11. - 15:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
21.RÉSZ MOM motorok A sorozatban még nem emlékeztem meg a MOM motorokról. E motorok közvetlenül a rendszerváltás előtti években jelentek meg, amikor a nagyvállalatok sorsa –köztük az egyik legjelentősebb finom-mechanikai üzem, a Magyar Optikai Művek- helyzete is hanyatló szakaszba került. Pedig a modellmotor gyártáshoz, az üzem nagyszerű műszaki lehetőségekkel rendelkezett. Az MOM zalaegerszegi gyárának egyik műszaki vezetője Hársfalvi István, -aki versenyzőként és modellező vezetőként is jól ismert- egy olaszországi üzleti útja során kapcsolatot teremtett olasz autómodellezőkkel. A megbeszélés során felmerült autómodell motor gyártásának igénye. Az üzem szűkülő gyártási profiljának bővítésére, ez kedvező lehetőségnek mutatkozott. Kiindulásként egy 3,5 cm3 –es olasz motor alapján készítettek kokillát a forgattyúházhoz, a motort pedig Mayer Imrével közösen alakították ki. A prototípus motor bemutatása a rendelőnél, mind üzemi, mind pedig műszaki és kidolgozási szempontból sikert aratott és ennek alapján megindult a sorozatgyártása. A motor MOM, illetőleg MMI M 21 jelzéssel került forgalomba. Olaszországban a motor a versenyeken is sikerrel szerepelt és 1991-ben a 3,5 cm3 -es MMI M 21 típusú motorral működő Compagnucci 399-es jelzésű RC autót, az év autómodelljének választották, mint arról Gere József is beszámolt, a „100 éves Magyarországon a repülőmodellezés” című kiadványban A sikeres bemutatkozások után, a szélesebb körű felhasználhatóság és a nagyobb darabszámok gyárthatósága érdekében, a forgattyúház kismértékű átalakításával kialakították az M 21 típus Pylon, RC hajós, és RC autós változatait is. A motorok importőrökön keresztül -több száz darabos sorozatban- nyugati piacokon kerültek értékesítésre, Micro Motors Internacional néven. Innen ered a motorokon látható MMI jelzés. Az M 21 típusú 3,5 cm3 –es lökettérfogatú, izzógyertyás, tengelyszívású MOM motorok felületi edzésű forgattyútengelye, a könnyűfémből öntött egyrészű forgattyúházban, golyóscsapágyakban van ágyazva. A bronz hengerpersely futófelülete keménykrómozott, melyben gondosan illesztett alumínium dugattyú fut. Az RC motorok szívócsövéhez távirányítással szabályozható porlasztó csatlakozik. A pylon változat hengerfeje bordázott, a hajó kivitelé vízzel hűtött, az autóváltozat hengerfeje, a jobb hűtés érdekében, nagyobb átmérőjű, magasított és sűrűn bordázott. Mindegyik változatnál a kipufogó nyílás hátrafelé irányul és a toldathoz rezonátor vagy hangtompító csatlakoztatható. A hangtompítót is a MOM gyártotta. A mellékelt fotókat Gere József készítette, a gyűjteményében lévő motorokról. Somi Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us |
Szerző: | user_221 [ 2010 máj. 23. - 15:53 ] |
Hozzászólás témája: | |
26. RÉSZ Többhengeres modellmotorok Bár a többhengeres modellmotorok nem tartoznak igazán a versenymotorok közé, de gyakran használják nagy repülőgépek élethű modelljeihez, valamint főleg Amerikában honos, nagy modellek erőforrásaiként. Ez utóbbiak azonban főleg gyertyagyújtású benzinmotorok, mert a nagy hengerűrtartalom és teljesítmény miatt, jelentős a fogyasztásuk, amit drága üzemanyag keverékkel nem célszerű üzemeltetni. Teljesítmény növelés érdekében nem célszerű a hengerszámot többszörözni, mert azonos lökettérfogat esetén, az egy hengerből elérhető hasznos teljesítmény kedvezőbb, mint több hengeres motornál. Ez utóbbi esetén ugyanis kedvezőtlenebb a mechanikus és volumetrikus hatásfok. Bár sorozatgyártás esetén –gazdasági okokból- előfordul a teljesítmény növelés érdekében a hengerszám növelése, mert ezzel elkerülhető egy teljesen új motortípus tervezése és csak különbözeti alkatrészeket kell gyártani. Többhengeres motoroknál háromféle henger elrendezést alkalmaznak: soros, boxer és csillagmotoros kivitelt. Néha találkozhatunk egész különleges elrendezésekkel is. Ezek azonban rendszerint a nagy motorok kicsinyített másai, amelyek főleg technikai és kidolgozási megoldások tekintetében inkább kuriózumok, mint a gyakorlatban felhasználható motorok. A soros motorra jó példa az 5 cm3-es Alag Twin, amelyet a sorozatunk 8. részében mutattunk be és amelyet Németországban két 2,5 cm3-es Alag X-3 ból állítottak össze, egy közdarab felhasználásával. Hasonló elrendezésű kéthengeres soros motor az 5 cm3-es angol Tornado Twin, valamint a 20 cm3-es Krines motor. Nagyon jól szemlélteti a kéthengeres soros motor műszaki megoldását a 2x24,92 cm3-es MOKI M 300 TWIN RC motor, amelyet két darab MOKI M 150 RC motorból állítottak össze. Ennél látható, hogy a két motor alkatrészeinek zöme azonos, bele értve a forgattyúházat is, amelyhez így nem kellett új öntvény kokillát készíteni. A két motort közdarabbal kapcsolták össze. Ehhez csatlakozik a porlasztó és a két főtengely egymáshoz képest 180 fokra van beállítva. A két soros motor fotóját Prof. Tegtmajer gyűjteményéből kaptam, míg az M 300 TWIN RC motor rajzát és fotóját a MOKI prospektusából vettem át. Somi Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us |
Szerző: | user_221 [ 2010 júl. 06. - 18:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
27. RÉSZ Többhengeres modellmotorok 2. Az előző részben a többhengeres modellmotorok közül, soros elrendezésű motorokat ismertettem. A leggyakoribb többhengeres motorváltozat, elsősorban boxer elrendezésű. E változatnál a két henger egymással szemben helyezkedik el -általában fekvő elrendezésben- és a két henger gyújtása 180 fokkal követi egymást. A hajtórudak külön forgattyúcsapokon futnak, a két henger középvonala ezért nem esik egy vonalba. A boxer motorokra a német Fricke által tervezett és kis sorozatokban gyártott FMO motorok fotói (az FMO jelzés a Fricke motor rövidítése) jól érzékeltetik e motorok jellegzetességeit. A boxer és a csillagmotorok előnye az egyenletesebb járás, de a beszabályozásuk nehezebb. A 2,5 cm3-es FMO Boxer dízelmotor forgattyúháza egyrészes, a csapágyház négy csavarral illeszkedik a forgattyúházhoz. A ház hátsó részében foglal helyet a két henger közös porlasztója és a vezérlő tárcsa. Ennek lezárása és a hűtőbordázott hengerfejek rögzítése, menettel történik. A 6,5 cm3-es FMO Boxer dízelmotor elrendezése hasonló, de a forgattyúházon nem csak a csapágyház, hanem a hátsó fedél is csavarokkal van rögzítve. A ház öntvény tetején rögzítőfül van kialakítva és a porlasztó a szívótorokkal egy csavarral van az öntvényhez rögzítve. A kipufogó rendszer kiáramló gázai, ráöntött gyűjtőcsatornán keresztül, lefelé vannak elvezetve. A 9,2 cm3-es FMO Boxer forgattyúháza hasonló a 6,5 cm3-es motoréhoz. Az acél hengerperselyek azonban a bordázott hengerfejjel, fejescsavarokkal van a helyére rögzítve. Ezért az öntvényen menetes szemeket alakítottak ki. Így a kipufogógáz a hengerpersely nyílásain keresztül szabadon áramlik ki. A Webra boxermotor kialakítása az előző típusoktól eltérő. A forgattyúház a tengely vonalában osztott és csavarokkal van összeerősítve. A csapágyház, valamint a motor hátsó rész a porlasztóval és vezérlő elemekkel, szintén csavarokkal van a házhoz rögzítve. A hűtőbordázat rá van öntve a forgattyúházra és a hengerperselyeket a bordázott hengerfejjel, csavarokkal rögzítették a házhoz.. A Micron cég négyhengeres boxer motort is készített. A forgattyúház, a négy henger és a felerősítő lap csatlakozásához megmunkálva, egy öntvény darabból készül. Az alkatrészek szereléséhez nagyméretű ablakot készítettek az oldalán, amely acél fedéllel van lezárva. Ezen helyezték el a porlasztót. A bordázott peremes acél hengerperselyeket, melyeken irányított kipufogó csonkok vannak elhelyezve, könnyűfém bordázott hengerfejek, csavarral rögzítik a forgattyúházhoz. A csapágyházat is csavarkötés rögzíti. Fricke FMO jelzésű három hengeres dízel csillagmotort is készített. A csillagmotor hengerei egy síkban vannak és a hajtórudak a forgattyúcsapon körbeforgó tárcsához csatlakoznak. A hengerperselyeket megmunkált bordázott, menetes csatlakozású hengerfejek rögzítik. A csapágyház, valamint a motor felerősítő és porlasztótartóval egybeöntött hátsórész, csavarokkal vannak a forgattyúházhoz rögzítve. A motorok fotóit Dr. Prof. Tegtmeier bocsátotta rendelkezésemre. Somi Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us |
Oldal: 2 / 5 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |