SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 07. - 2:25

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 110 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 21. - 15:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Koszi az infot :P
Most mar csak azt kell megtudjam, kb milyen hosszu (nalam magas) lenne ez a gep, hogy beferjen. Probalgatom a kepek alapjan megkozeltoleg kiszamolni, mert ezt a meretet sehol sem adjak meg.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 21. - 15:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia Gyula!

A hajtókar hosszától függően - mivel az modellenként változik - kb 85-120 mm a hajtótengelytől a henger(ek) tetejéig.

Ugyanaz a henger rövidebb hajtókarral megy a D52 hajós gépben (állítva) mint a D10 asztaliban (fektetve).

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 21. - 16:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Kedvcsinálónak egy jól sikerült Wilesco adaptáció, kéthengeres álló gép.

Kép

Jól felismerhetőek az eredeti Wilesco elemek, megbolondítva egy saját készítésű álvánnyal, és hengerfej burkolattal.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 21. - 17:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Az elmélkedések után, egy kis gyakorlat. Bontsuk széjjel szerzeményünket, nehogy valaki ráismerjen, hogy Wilesco alkatrésszel van dolga :lol: :lol:

Így néz ki a birtokbavételkor:

Kép
Kép

Leszerelve is még elég Wilescos

Kép

De ha meghámozzuk a "gagyi" burkolattól :!: :!:

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 25. - 14:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Üdv!

Sajnos elfoglaltságom miatt csak "virtuálisan" tudok gőzgépezni, ezért áll a topic...

De eközben találtam egy érdekes képet ami azt mutatja, hogy profi cégeknek - Krick - is eszébe jutott Wilesco alapokon építkezni :!: :!:

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 10. - 8:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

További Wilesco "utánérzések"

Kép

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 14. - 18:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Sziasztok!
Géza ne hagyd abba a sorozatot, ahogy az időd engedi kutass fel további lehetőségeket is.
A képek esztétikai élmények, de ha bővebb szöveges kiegészítéseket is tennél a gőzgép kedvelők részére még nagyobb élmény lenne.
Ha szövegesen kiegészítenéd a képaket amit már Gyulával elkezdtetek a kezdő gőzgép építők (mint én) sokat tanulnának.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 14. - 18:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia!

Nyitott kapukat döngetsz! Már majdnem elkezdtem építeni a kéthengeres, fekvő "Wilesco" alkatrészekből álló gépemet. :lol: :lol:

Remélem a hétvégét követően már képekben és szövegben is beszámolhatok róla...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 17. - 6:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

feco 1 írta:
Sziasztok!
Géza ne hagyd abba a sorozatot, ahogy az időd engedi kutass fel további lehetőségeket is.
A képek esztétikai élmények, de ha bővebb szöveges kiegészítéseket is tennél a gőzgép kedvelők részére még nagyobb élmény lenne.
Ha szövegesen kiegészítenéd a képaket amit már Gyulával elkezdtetek a kezdő gőzgép építők (mint én) sokat tanulnának.
Üdv. feco 1



gyula írta:
Egy kicsit reszletezed a Wilwsco gepek iranyvaltasat? Elso pillantasra egyszeru mint az oszcilacios gepeknel, a ki es benveztes cserejevel, de van itt meg egy valami "slip excentric" kent emlegetett alkatresz, amitol ez az egesz mukodik....


gyula írta:
Nekem tovabbra is ugy tunik, nem egyszeruen "port exchange" a wilesco iranyvaltasa (mondom en akinek sosem volt a kezeben wilesco gep :oops: ) Ezen a kepen talan jobban latszik. Mintha az excenter el tudna fordulni 90 fokot a fotengely sonkahoz kepest:

Kép



Összejött egy kis időm, így készítettem - papíron, ceruzával - néhány szemléltető skiccet ami a fentebbiekre remélem megfelelő választ ad. Elnézést Gyulától, hogy csak ennyi idő után fogok érdemi megoldást adni a kérdésére, de elsiklottam a kérdése lényege felett. Az is mutatja, hogy csak most vettem észre a szövegben 90 fokot ír, holott az excenter valójában 180 fokot tud elfordulni (és annyit is kell neki) a korrekt müködéshez.

A skiccek nem méretarányosak, erősen torzítottak. A hajtókarok nem arányosak, a vezérlési elvet szemléltetik. Terveim szerint a geometriai összefüggéseket egy későbbi skiccsorozatban ismertetném. A főtengely, és a vezérlőtengely nem geometriájában van ábrázolva, hanem az áttekinthetőség és egyszerűség végett a forgáspont által leírt segédkör van kirajzolva.

A mai napon beszkennelem és közzéteszem.

Üdv, Géza


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára rgform 2010 jún. 21. - 19:06-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 17. - 8:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Akkor amint ígértem.

Még egyszer leírom, a rajz abszolút torzított a szemléltetés kedvéért. A vezérlő dugattyú kialakítása nem hasonlít a Wilesco által használtéhoz. A rajz célja a működési elv részleteiben történő áttekintése. Hangsúlyozottan most egyhengeres gépről beszélünk, ennek később az irányváltás boncolgatásánál jelentősége lesz.

Akkor a rajz:

Kép

Akkor a működés lépésenként:

A gőzbevezetés az alsó felső nyíláson, elvezetés középen
A vezérlő 90 fokot "siet" a dugattyúhoz képest

Első képen a dugattyú felső holtpontban, mindkét gőzbevezető nyílást zárva. A gép magától nem tud elindulni, meglökjük a nyíl irányában (jobbra). A vezérlőrúd és a dugattyú elindul lefelé. A vezérlő rúd nyitja a felső (és alsó) átömlő nyílást. A felsőn a friss gőz a dugattyú főlé jut, lefelé tolva a dugattyút. Amennyiben ez "éles munkaütem lenne" ezzel egy időben a fáradt gőz a dugattyú alól az átömlő nyíláson át a középső nyíláson keresztül a szabadba jutna.

Második képen a munkaütem közepén vagyunk, a dugattyú félállásban, a vezérlőrúd alsó holtponton. A dugattyú lefelé mozog tovább, de a vezérlőrúd már elindul felfelé, zárni az átömlő nyílásokat.

Harmadik képen a dugattyú alsó holtponti helyzetben, a vezérlőrúd zárta az átömlő nyílásokat. Ekkor a mozgási energia továbblendíti a rendszert, a dugattyú elindul felfelé, a vezérlőrúd nyitja az alsó és felső átömlő nyílásokat. Ezáltal friss gőz jut a dugattyú alá, és fölülről távozni tud a középső nyíláson a fáradt gőz.

Negyedik képen a munkaütem közepén vagyunk, a dugattyú félállásban, a vezérlőrúd felső holtponton. A dugattyú felfelé mozog tovább, de a vezérlőrúd már elindul lefelé, zárni az átömlő nyílásokat.

Remélem eddig érthető, de igazán érdekes a folytatásban lesz :lol: :lol:

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 17. - 9:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A folytatásban lesz egy kis érdekesség. Főleg Gyula figyeljen, kezdem elmagyarázni a "Wilesco sonka rejtélyét". :lol: :lol:

Akkor a rajz:

Kép

Akkor a működés lépésenként:

A gőzbevezetés középen , elvezetés az alsó felső nyíláson
A vezérlő 90 fokot "késik" a dugattyúhoz képest

Gyorsan nézzétek vissza összehasonlításképpen mit is írtam az előző hozzászólásomban!


Első képen a dugattyú felső holtpontban, mindkét gőzbevezető nyílást zárva. A gép magától nem tud elindulni, meglökjük a nyíl irányában (jobbra). A vezérlőrúd és a dugattyú elindul lefelé. A vezérlő rúd nyitja a felső (és alsó) átömlő nyílást. A felsőn a friss gőz a dugattyú főlé jut, lefelé tolva a dugattyút. Amennyiben ez "éles munkaütem lenne" ezzel egy időben a fáradt gőz a dugattyú alól az átömlő nyíláson át a vezérlő alatti nyíláson keresztül a szabadba jutna.

Második képen a munkaütem közepén vagyunk, a dugattyú félállásban, a vezérlőrúd alsó holtponton. A dugattyú lefelé mozog tovább, de a vezérlőrúd már elindul felfelé, zárni az átömlő nyílásokat.

Harmadik képen a dugattyú alsó holtponti helyzetben, a vezérlőrúd zárta az átömlő nyílásokat. Ekkor a mozgási energia továbblendíti a rendszert, a dugattyú elindul felfelé, a vezérlőrúd nyitja az alsó és felső átömlő nyílásokat. Ezáltal friss gőz jut a dugattyú alá, és fölülről távozni tud a vezérlőrúd feletti nyíláson a fáradt gőz.

Negyedik képen a munkaütem közepén vagyunk, a dugattyú félállásban, a vezérlőrúd felső holtponton. A dugattyú felfelé mozog tovább, de a vezérlőrúd már elindul lefelé, zárni az átömlő nyílásokat.

Miben különbözik a két működés

Első esetben a gőzbevezetés az alsó felső nyíláson át történik. Ekkor a vezérlőrúdnak 90 fokot kell "sietnie" a dugattyúhoz képest.

Második esetben a gőzbevezetés a középső nyíláson át történik. Ekkor a vezérlőrúdnak 90 fokot kell "késnie" a dugattyúhoz képest.

Folyt. köv...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 17. - 10:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Akkor foglaljuk össze:

A két rajz alapján jól látható, hogy a "port exchange" és a vezérlés 180 fokos eltolása együttesen ugyanazt a forgásirányt eredményezi.

Ha a fenti képek alapján végig gondoljuk, hogy a vezérlés szögét nem változtatva, csak a gőz ki-be vezetést cseréljük meg, kiderül a gép ellenkező irányba járatható.

Igaz az is, hogy ha a vezérlés szögét cseréljük meg, de a gőzbevezetést nem akkor is járatható ellenkező irányba.

Hogy ad ez magyarázatot a "Wilesco sonka rejtélyére"?

Ha alaposan megnézzük a sonka kialakítását akkor azt látjuk, hogy a hajtókar / vezérlőkar közötti 180 fokos szögmódosítást tesz lehetővé. Ha a dugattyút felső holtpontba képzeljük és rögzítjük egyik kezünkkel a vezérlőtengelyt, akkor másik irányba a hajtókar addig forgatható, míg át nem kerül a dugattyú alsó holtpontba. És csak ezt követően feszül neki ismét az excenternek. Konkluzió:

- ezzel a megoldással érhető el, hogy az asztali bemutató gép (egyhengeres) irányváltó nélkül is mindkét irányba "beröffenthető" legyen.

Nyomtassátok ki valamelyik rajzot, szabdaljátok darabokra. Rajzoljátok át 180 fokkal a vezérlő pozícióját, és értékeljétek az eredményt... 8) 8)

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 21. - 10:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Módszerem. egy kis elmélet, egy kis gyakorlat. Gyakorlat akkor ha jut rá időm, és most éppen jutott :lol:

Nézzük meg, hogy lehet-e az előregyártott alkatrészekből készülő gőzgép mintájára, előregyártott alkatrészekből kazánt készíteni?! Annyit elárulok, elsőként nem egy kész Wilesco kazán átalakításáról fogok írni. Engedményt teszek azoknak akik szeretnének maguk "babrálni" a produktummal, csak éppen nem igazán vannak otthon, hogy milyen anyaggal, honnan beszerezve, milyen müveletekkel lesz gőzgép kazánuk. Meg melyik a sok közül, amiről van a neten információ.

Elsőként csak szük információ:

- alkoholos (spiritusz) vagy tablettás fűtés lehetősége
- 280 - 350 ccm bojlerkapacitás
- normál és "delux" változat
- maximum 15 000 Ft körüli alapanyagköltség (csak a kazántestre)

Amit nem lehet megúszni, az az ezüsttel forrasztás, és némi gépi munka a fittingeket (betöltő, bizt. szelep, stb csatlakozók) illetően.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 21. - 19:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A legegyszerűbb kazán:

Kép

Részei:

kazánközép - 54 mm-es rézcső
kazánvégek - 54mm-es forrasztható zárókupak
anker - 3mm-es rézpálca
forralócsövek - 4/5 mm-es rézcső
vízbetöltő csatlakozó - réz
gőzelvezető csatlakozó - réz
bizt. szelep csatlakozó - réz

Bekerülési költsége kb. 6000 Ft. Ez az elemek tényleges nettó anyagráfordítását tartalmazza. A forgalmazó cég a csöveket minimum 50cm darabokban forgalmazza, ezért a bruttó bekerülési értéke az elemeknek 8000 Ft, igaz ekkor marad a csőből 40 cm a későbbiekre
:lol: :lol:

A folytatásban egy kicsit továbbfejlesztett verzió, majd a DeLuxe kivitel. És természetesen fényképek az alkotóelemekről...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 22. - 7:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Akkor fénykép a kicsi (280ccm) bojler elemeiről:

Kép
Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 110 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség