Sziasztok!
Akkor amint ígértem.
Még egyszer leírom, a rajz abszolút torzított a szemléltetés kedvéért. A vezérlő dugattyú kialakítása nem hasonlít a Wilesco által használtéhoz. A rajz célja a működési elv részleteiben történő áttekintése. Hangsúlyozottan most
egyhengeres gépről beszélünk, ennek később az irányváltás boncolgatásánál jelentősége lesz.
Akkor a rajz:
Akkor a működés lépésenként:
A gőzbevezetés az alsó felső nyíláson, elvezetés középenA vezérlő 90 fokot "siet" a dugattyúhoz képestElső képen a dugattyú felső holtpontban, mindkét gőzbevezető nyílást zárva. A gép magától nem tud elindulni, meglökjük a nyíl irányában (jobbra). A vezérlőrúd és a dugattyú elindul lefelé. A vezérlő rúd nyitja a felső (és alsó) átömlő nyílást. A felsőn a friss gőz a dugattyú főlé jut, lefelé tolva a dugattyút. Amennyiben ez "éles munkaütem lenne" ezzel egy időben a fáradt gőz a dugattyú alól az átömlő nyíláson át a középső nyíláson keresztül a szabadba jutna.
Második képen a munkaütem közepén vagyunk, a dugattyú félállásban, a vezérlőrúd alsó holtponton. A dugattyú lefelé mozog tovább, de a vezérlőrúd már elindul felfelé, zárni az átömlő nyílásokat.
Harmadik képen a dugattyú alsó holtponti helyzetben, a vezérlőrúd zárta az átömlő nyílásokat. Ekkor a mozgási energia továbblendíti a rendszert, a dugattyú elindul felfelé, a vezérlőrúd nyitja az alsó és felső átömlő nyílásokat. Ezáltal friss gőz jut a dugattyú alá, és fölülről távozni tud a középső nyíláson a fáradt gőz.
Negyedik képen a munkaütem közepén vagyunk, a dugattyú félállásban, a vezérlőrúd felső holtponton. A dugattyú felfelé mozog tovább, de a vezérlőrúd már elindul lefelé, zárni az átömlő nyílásokat.
Remélem eddig érthető, de igazán érdekes a folytatásban lesz
Üdv, Géza