SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 02. - 17:21

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 549 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 37  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 07. - 22:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv mindenkinek!

Alakulnak a dolgok gőzgép ügyben!
A hétvége folyamán édesapám egy barátjától kölcsön kaptam egy orosz műszerész esztergát, így lényegesen gyorsabb lesz az építés.

Az eszterga így néz ki, kis egyszerű darab, de az én céljaimnak tökéletesen megfelel.
Kép

Ma vettem hozzá egy MK1-es 10mm-es fúró tokmányt, hazahozva gyorsan ki próbáltam és megcsináltam a gépvázba kerülő siklócsapágyak egyikét.
Kép[/img]

A gépvázat méretre martam és kifúrtam a rögzítő csavarok helyét.


Egyenlőre ennyi.

Folyt. köv. !

Üdv.: Tomi


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 15:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Üdv: Géza!

Szorgalmasan nézegetem a spirituszégőről készült rajzodat. Úgy gondolom, hogy erről a
rajzról legyártható.
De mielőtt belefognák a gyártásba jó lenne a működését megérteni.
Elsősorban az érdekelne, hogy a tartályban milyen nyomás uralkodik és a nyomást mi hozza létre.

Üdv: feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 16:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
feco 1 írta:
Üdv: Géza!

Szorgalmasan nézegetem a spirituszégőről készült rajzodat. Úgy gondolom, hogy erről a
rajzról legyártható.
De mielőtt belefognák a gyártásba jó lenne a működését megérteni.
Elsősorban az érdekelne, hogy a tartályban milyen nyomás uralkodik és a nyomást mi hozza létre.

Üdv: feco1


Szia!

Ennél a verziónál nem a nyomás juttatja az égőfejbe a spirituszt, hanem kanóc! Annak pontos "kialakítását" is lefotózom majd. A kialakuló nyomás a tartály melegedéséből származik, hiszen fémesen össze van kötve az égőfejjel. Mint irtam a kapillaritás és külső nyomás összefügg, de pontos értékén nem kell agyalni. A biztonág kedvéért legyen egy lefújó szelep a tetején.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 10. - 9:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Akkor egy kicsit megint más!

A pakolás közben előkerült, jó 15 éve készült, kéthengeres gőzgépem. A gépről annyit, hogy ismeretek hiányában, egy tervrajz "szolgai" interpretálásával készült. Igaz géppark hiányában sok maróval készítendő alkatrész lett tűreszelővel kifaragva. :oops: :oops: Mai szemmel nézve sok egyéb "hiba" van a gépben, de előnyére szóljon hogy működött. Elgondolkodva ezen, jó ötletnek látszik a "géptervezés" empirikus megvilágítása, hátha kezdők, akik nem mernek belevágni a rajzok bonyolult méretezési és tűrési előírásainak megvalósításába, kedvet kapnak a gépfaragáshoz.

Másik oldala a dolognak, hogy egy gőzhajó projektből már csak egy új gép hiányzik, a többi megvan (csak meg kell csinálni :P :P) :

- megvalósulni látszik a spirituszégő projekt
- Dieter Miedek úr ötletei alapján sikerült nekem tetsző kazánt találni
- köszönet Öregnek a hajótestért, amiből tovább léphetek hajót csinálni

Elsőnek tisztázzuk mitől empírikus? Azért mert a tervezés folyamán abból a tényből indulunk ki, ha valaki a világban már csinált adott méretű és formájú gépet, akkor azt nem számoljuk újra, nem állítunk fel képleteket, hogy tényleg ennyire jön-e ki, hanem átvesszük, beépítjük a gépünkbe.

Ezért a mostani figyelemfelkeltő ismertető nem tartalmazza lépésről-lépésre a gép teljes méretezését, ráadásul igyekszik az egyes méretek kialakítását "humoros" oldalról magyarázni.

Számtalan bonyolult alakú alkatrészekből álló (igen dekoratív) gépterv került eddig a szemem elé. Igazából ezekből csak a fő méreteket olvastam le (henger furat, magasság, stb.) és igyekeztem leegyszerűsített formát alkalmazni az egyes funkcionális helyeken. Elsőként rögtön a hengerfej egy darabból állna. Hasonlóan mint Pintér úr gépe.

Nézzük, az előzetes elképzelés alapján történő anyagválasztást, majd rátervezést. Hogyan lehet a legkevesebb féle anyagból operálni? A tervezett gép legalább 12mm x 14mm löketű legyen. Vagyis a hengerfej 25x30 vagy 30x30 anyagból lehet. Miért is? 14 mm löketnél hornyolt, egyéb tömítés nélküli dugattyúval számolva ( 10mm) + 2 x 2mm az alsó-felső gőzátömlés esetén kell a 30mm-es magasság. A gőzátömlő hornyok korrekt takarása miatt a fedelek legalább 5mm-es peremmel kell hogy rendelkezzenek, ez esetben 12 + 10 adja ki a 25mm-es szélességet. Még jól is mutat a fedél mellet az az 1-2 mm!

Vagyis a fedelekhez 22mm átmérőjű rúd kell. Mennyi kell a forgattyús tengely sonkáihoz? A 14mm-es lökethez a középponthoz képes 7 mm-el eltolt középpontú 4mm-es csap kell, így egy 22mm rúdanyagból szelt körszelet estében marad 2mm-es anyagvastagság.

Az oldalsó körtolattyúk estében hasonló a számítás menete.

A tervezés lépései: felrajzoljuk az oldalmetszetet, a felülnézetet, majd ebből szerkeszthetjük a főtengely és a csapágyazás főbb méreteit. Ha nem megfelelő anyagvastagságok jönnek ki, akkor újraszerkesztjük a hengerfej nézeteit, módosítva a furattávolságokat, míg össze nem áll a gép.

Ennyi nagy vonalakban.

Ha érdeklődésre tart számot, akkor szívesen ismertettem, hogyan lehet adott külső geometria mellet, más (akár sokkal nagyobb) furat -löket arányú gépet tervezni...

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 16. - 22:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv!

Ismét haladtam egy kicsit a szerkezettel :

Kép

Folyt. köv.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 16. - 21:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A "gőzháromság" - gép, kazán, hajó - középső tagja, a kazán is szépen alakul. A külső és belső kazán anyagát sikerült összegyűjtenem.

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Kupak
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 18. - 10:24 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tiszteletem,

Szép munka.

Géza a végzáró kupakok saját elkövetés vagy gyári.

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: Kupak
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 18. - 14:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
máv275 írta:
Tiszteletem,

Szép munka.

Géza a végzáró kupakok saját elkövetés vagy gyári.

Üdv. máv275 :)


Szia!

Szép lett volna legyártani egy szerszámot, és a végzárót is magam készíteni. De végül győzőtt a realitás. Egy darab ilyen szépen kialakított kupak 11EUR, úgyhogy a gyári mellet maradtan...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 18. - 14:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
rgform írta:
Sziasztok!

A "gőzháromság" - gép, kazán, hajó - középső tagja, a kazán is szépen alakul. A külső és belső kazán anyagát sikerült összegyűjtenem.


Üdv, Géza


Pontosabban hol lehet ilyent rendelni? Mennyi lett a végösszeg?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 18. - 15:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia!

A kazántest, rézcső 100x150mm

http://www.modellbau-hartmann.de/produc ... 00-mm.html

A végzárók

http://www.modellbau-hartmann.de/produc ... -0-mm.html


Nekem kb. a felébe volt, mert én az Ebay-on láttam meg, és ott alkudhattam rá :lol: :lol:

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 19. - 8:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Egy ilyen méretű, és kb 4 bar üzemi nyomásra méretezett kazán anyagát az alábbiak közül válogathatjuk:

0,8 - 1 mm nirosta
1 - 1,2 mm sárgaréz
1,5 - 2 mm vörösréz

Amennyiben teljesen "home made" szeretnénk kivitelezni, a vörösréz tünik a legjobb választásnak, az ugyanis elég lágy ahhoz, hogy a végzáró kupakokat keményfa sablonra kalapálva kialakíthassuk. Így elkerülhető a szerszám legyártása. Egy kis utánmunkálással kellően szép felületet kapunk. Ráadásként a vörösréz nemcsak drága ezüsttel forrasztható, de foszforos pálcával is.

Ami miatt mégsem ezt választottam - bár az igazi modellező még az ércet is maga bányássza :lol: :lol:

Egy 89 mm átmérőjű vörösréz cső - cutechnik.hu - métere 22 488Ft, a 150 mm-es darab tehát 3373 Ft, már ha levágják nekünk...

A vörörézlemez - conrad.hu - 5690 Ft, vagy - muveszwebshop.hu - 3700 Ft.

Vagyis alsó hangon is 7100 Ft-nál tartunk anyagban ami kb. 26EUR

Ezután valahogy ki kell vágnunk 2 darab kör alakot a lemezből. Csinálni kell keményfából egy korongot, kellő rádiuszos éllel, amire a rézlemezt kalapáljuk. Valószínüleg kalalapálás közben lágyítanunk is kell a lemezt, a kellő eredmény eléréséhez.

Jelentősen tovább drágítja, ha szerszámot készítünk. A három részből álló szerszám anyag és munkaigénye irreális ahhoz, hogy egy kazán legyártásához elkészítsük.

Így szemlélve az előkészített "félgyártmány" megvétele tünik a "legeconomikusabb" megoldásnak.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Réz
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 19. - 17:55 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tiszteletem,

sajnos vagy szerencsénkre több alternatíva is van anyag beszerzésre, ami rossz legtöbb esetben külhonból még postával is olcsóbb mint itthon.
Köszönjük a részletes tájékoztatást.

Érdekes oldal sok megvásárolható dokumentációval:

http://www.dampfmodellbauer.de/bauplanbestellung.htm

ez pedig minden gőzzel kapcsolatos gyűjtemény:

http://dampfhobby.de/links.shtml

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 28. - 9:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.rc-network.de/magazin/artike ... 21-01.html
Lehet, hogy volt már,DE!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 28. - 14:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.modellbau-jakob.de/index3.htm
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 aug. 30. - 13:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.modelismonaval.com/foro/view ... =13&t=3339
:lol: :lol: :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 549 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 37  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség