SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 18. - 14:10

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 70 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 19. - 9:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
feco 1 írta:
Az újabb kérdésem, hogy tudtok-e valamilyen szabályt, hogy átmérő függvényében melyik az a legkisebb sugár, amire a csővet hajlitani lehet, illetve érdemes.


Ez nagyon függ a csőfal vastagságtól és anyagminőségtől.
Általánosságban elmondható hogy ágyabb anyagú csöveknél a legkisebb
hajlítási sugár r= Dk*3, a ridegebb, keményebb anyagú csöveknél
r= Dk*6 , de minden csőfajtánál célszerű próbahajlítást végezni, mert
pl. a gépkocsi fékcső, vagy a klimacső r=Dk*2 sugárral is gond nélkül
hajlítható, sőt r=Dk*0,5 is elérhető, ekkor "megroppan" a cső, de
kis kalapálásos egyengetésel helyreállítható az átfolyó keresztmetszet
és igy gyakorlatilag derékszögű, sarkos hajlításokat is lehet csinálni.

Kép

Az viszont további fontos szempont, hogy minden hajlítás, minden
"kanyar" a csőban kvázi nyomáscsökkentőként funkciónál. Minél
szűkedd a hajlítási ív, és minél több van belőle annál nagyobb a
nyomásesés a csőben, így a legjobb ha a fő-gőzvezeték a lehető legy
egyenesebb, és leg vastagabb. Komoly veszteségeket lehet elszenvedni
egy kanyargós, vékon gőzvezetékkel.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 21. - 10:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Sry Mester!
Köszönöm a nagyon hasznos tanácsot csőhajlítással kapcsolatba. Ennek alapján készítem a hajlitó szerszámot, beszámolok az eredményről.
Nagyon elkeseredtem az M2-es menetfúró balesete miatt, főleg azért, hogy Budapestre kell menni menetfúróért.
De vannak még csodák kis városunk szerszám boltjában kaptam M2-es menetfúrót mindjárt vettem 2 db.
Nagyon régen tudom, hogy sárgarezet csak olyan szerszámmal szabad megmunkálni, amit más anyagra nem használtam. Gondosan el kell különiteni ha van rá lehetőség a sárgaréz megmunkálására használatos szerszámokat, mert különben úgy járunk mint az M2-es menet fúrom.
Persze hajlamos az ember az elkülőnitést elfelejteni és megtörténik a baleset.

Elkészült a gőzgép második hengere és levegővel kiprobáltam 0,4 bar nyomásnál már szépen forog. Most már jöetne gőzzel való próba, de előbb gőzolajzót kell készíteni.

Tisztelt gőzgépész
Légyszíves újra adj tanácsot, hogy milyen méretű legyen a gőzolajzó.
Gyula feltett a gőzolajzó topicba egy elvi olajzót, valami hasonlót szeretnék csinálni. Az átmérője és a hossza kellenne és az olaj beeresztő fúrat átmérője a gőzcsövőn.

Üdvözlettel feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: olajzó
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 21. - 15:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Feco 1...
A gőzolajzó üvegcsövének általam alkalmazott mérete: Belső átmérő 9 mm.,Külső átmérő 12 mm, hossza 50 mm.A befogadott olajmennyiség két futamra is elegendő, tapasztalatom szerint.A gőzcsövön 1 mm. furatot alkalmazok.Először csak a gőzcső felső részén létesítek furatot (mint a rajzon) és ha üzemközben kevés olaj fogy és gyanítható az elégtelen kenés,folytatva a furatot átfúrom az alsó cső szakaszt is
Ne veszítsd el az építési kedved.Én is megkezdtem a Schooner tovább építését.Ki lesz előbb kész?
Üdvözlettel: Gőzgépész.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 23. - 8:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Tisztelt Gőzgépész!
Köszönöm az olajzó méreteit, a következő munkám az olajzó lesz.
Úgy gondolom, hogy a munka dandárja még hátra van, rengeteg idő és aprolékos munka a szerelvények és a csővezeték készítése.
Jó munkát kívánok a Schooner készítéséhez, biztos, hogy a Schooner előbb lesz kész mint az én gőzhajom.
Készülni kell hadikap regattára, ami november 28-án lesz, így egy kis időre abba hagyom a gőzgép építését.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 24. - 7:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Van nekem olyan kicsi (mint egy kisúj alsó két perce) mintavételező
kémcsövem egy csomó. Ebből nagyon csinos gőolajzót lehetne
készíteni, olyasmi megoldásban mint a régi benzinszűrők voltak. Egy
kengyel tarthatná a kis kémcsövet. Esetleg ha érdekel valakit a dolog
szóljon és próbálok postázni, majd kitalálok valamit, hogy egyben
odaérjen.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 24. - 8:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Csináltam egy fotót a mini-kémcsőről:

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9408927

Vaku nélkül kellett fotózni, mert vakuval alig látszik belőle valami. A
kémcső külső átmérője 9,8 mm a belső átmérő 8 mm a teljes hossz
45,3 mm az alsó része zárt, félömb lezárással.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 25. - 9:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves SRY!

Aranyos a kis kémcső de vajon a 0,9 mm falvastagság elvisel 3-5 bár nyomást? Rutnos gőzgépesek szerint 1,5 de inkább 2 mm falvastagság kellene. :?
No majd felhívom az üvegtechnikust vajon mint mond. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 29. - 15:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Köszönöm az ötleteket az olajzó készítéséhez.
A mielőbbi próbához rézcsőből készítem az olajzót a gőszgépész által megadott méretek szerint.
Én úgy gondolom, hogy sokkal vékonyabb falú üvegcső is kibirja a 2-3 bar nyomást, amit nem bír ki az a véletlenszerű ütődés.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 02. - 9:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Üdv. Mindenkinek!
Elkészült a gőzolajzó, készül az ideiglenes csővezeték a kazántól a gépig.
Nézegetve más gőzgép rajzokat is azon gondolkodom, hogy milyen ismérvei vannak annak a gőzgépnek amelyik hajóba szerelve a tó közepén biztosan elindul.
Arra gondolok, hogy egy kéthengeres egyszeres működésű 180 fokra elékelt főtengelyű biztos nem indul el.

Ha gőzgép modellezéssel nagy gyakorlattal rendelkező társak vennék a fáradságot és az ujaknak összefoglalnák, hogy milyen rajzot nézegessenek annak érdekében, hogy a hajó ne maradjon a tó közepén.
Üdv.fecó 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 02. - 10:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Feri bátyám :D

A 90 fokos elforgatás a garantált megoldás. :D
A V elrendezés, nem ok nélküli.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 02. - 10:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ha 120 fokkal csinálod még jobban jársz, a 90 fokos eltolásnál alsó fölső holtpontba belefutottam egyszer kétszer ezért a Strongbownál már 120 fokos eltolást használtam a Reménynél meg a 3 hengeres gőzgépnél 90-90 fokot. A körtolattyús gépemnél szintén 120 fokos szöget használtam. A 90 fokos szögnél ölég sokat kellet szöszmötölnöm.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 04. - 7:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Sziasztok!
B Laci köszönöm a tanácsokat.
Bevallom Lajos bácsi V elrendezésű gőzgépét készítve, levegővel járatva van egy pont, ahol megállítom ott áll meg és nem akar elindulni. Ez 10 eset közül ötször előfordul.
A V két szára 90 fokos szöget zár be és meggondolva így az eltolás 90 fokos és elvileg el kellene indulni.
Valószinű a készítésnél adodó pontatlanságok miatt nem indul el.
Mit szóltok hozzá ha a V két szárát 120 fokra készítem s igy tanácsod szerint 120 fokos az eltolás, aminek javaslatod szerint biztosabb indulást kell eredményezni.
Azzal kelltt volnka kezdeni, hogy 2009. l2.03. 17 órakor elindult a gőzgépem gőzzel és 20 perces járatás után zártam el a főgőzelzáró szelepeet.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: gőzgép
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 04. - 16:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Feco 1... és minden gőzhajóépítő...
Elsősorban gratulálok az új gép valóságos gőzüzemű, sikeres főpróbájához.Visszaemlékezve a saját gépem indítására, még most is jóleső érzés tölt el, ha rágondolok arra a pillanatra, amikor a kis gép magától elindult.Jó az , ha más is átéli ezt az élményt.További sok sikert.
Véleményem szerint a 90 fokos elékelésnél két henger esetében nincs jobb! Mivel nyilvánvaló, hogy a 180 a legrosszabb,a 120 fok csak 30 fokra van minek következtében a két henger holtpontjai nagyon közel esnek.A 90 fokos elékelés ideálisabb.A hajtókarok egy közös csapon csatlakoznak a főtengelyen elhelyezett tárcsához.Ha ez a csap és a tárcsa nem pontos megmunkálású akkor a csap kóvályog és holtpontok közelében befeszül, és így mindig itt ál meg és nem hajlandó elindulni.A tárcsa síkját könnyű a tengelyhez viszonyítva 90 fokosra kialakítani, de a rajta elhelyezett csapot én mindig mérőórával centrálom, hogy ne kóvályogjon és a főtengellyel párhuzamos henger és ne kúp palást mentén forogjon.Így az én gépeim mindig indulnak és soha se kell rásegíteni az indulásra.
Tisztelt Feco 1. Légy szíves közöld velem azt az esetet, amikor a felvetett problémádra a nagyobb gyakorlattal rendelkezők nem válaszoltak és így nem segítettek.Nem igen volt ilyen.Így nem értem a szemrehányásnak tűnő megjegyzésedet, miszerint: HA VENNÉK A FÁRADSÁGOT és összefoglalnák.Én és B. Laci is már sokszor " vettük a fáradságot" és igyekeztünk segíteni.Részemről igaz, hogy csak konkrét kérdésre válaszolok, mert már jártam úgy, hogy MINEK DUMÁL, EZT MÁR TUDOM.Így biztosítva látom azt is,hogy a segítség annak szól aki valóban gőzgépet épít, és így hasznosítja is a tanácsot, nem csak elengedi a füle mellett.Mindezek után ismét gratulálok a működő gőzgépedhez.
Üdvözlettel:Gőzgépész.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 05. - 8:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Tisztelt gőzgépész!
Nem volt szándékomba, hogy megbántsalak, vagy bárki mást.
Amit írtam nagyon szerencsétlen mondatnak sikeredett,
Elnézésedet kérem és mindenkitől elnézést kérek akit megbántottam a szerencsétlenre sikeredett mondatommal.
Tanusitom, hogy kérdéseimre, felvetett problémáimra mindig válaszolltatok és elláttatok a gép építéséhez szükséges tanácsokkal.
Mégegyszer elnézést kérek a figyelmetlen mondatomért nem állt szándékomba senkit megbántani.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: levél.
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 05. - 12:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Feco 1...
Tudtam én, hogy nem úgy gondoltad, mint ahogy esetleg félre lehet magyarázni.Szent a béke, örök a BARÁTSÁG!
Üdvözlettel:Gőzgépész.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 70 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség