SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 28. - 10:39

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 70 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 14. - 11:05 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Feribácsi!


Ezzel a kérdéssel sikerült belenyúlni a darázsfészekbe, pontosabban
nem is belenyúlni, hanem egyből fel is rúgni :twisted: :twisted: :twisted:

Ezen vita ősi mivoltára világítson rá, hogy James Watt azt állította, hogy aki
1 Bar túlnyomással nagyobb nyomással működő gépet épít az őrült,
tömeggyilkos. Richard Trevithick a nagynyomású gépek atyja (mellesleg
Watt tanítványa) pedig azt mondta, hogy aki nem használja ki a nagyobb
nyomásokban rejlő lehetőségeket a gép teljesítménynövelésére, és
egyben a gép méreteinek csökkentésére az egy bigott hülye. Na ez a
vita ezzel indult valamikor 1800 körül és tart már 210 éve folyamatosan. :twisted: :twisted:


A gőznyomás emelése mellett és ellene is van sok érv:
+ növelhető a térfogati teljesítmény
+ csökken a gépméret
+ jobb a szabályozhatóság
+ kisebb a kondenzációs veszteség
+ lehetőség a többszörös expanzióra (bár ez modellben igen ritka)
+ jobb hatásfok

- veszélyesebb
- magasabb hőmérsékletek
- sokkal pontosabb megmunkálást igényel
- kenési problémák (a hengerolajok hőtűrése komoly határt szab)
- sokkal igényesebb szerkezetű gőztermelő berendezés (kazán)

ezt még lehet sorolni oldalakon keresztül, de a legfontosabb (szerintem)
hogy a nagyobb nyomás adta lehetség modellméretben nem minden
esetben kihasználható, mert maga a gép kidolgozása nem engedi ezt
meg.

Szerintem a 3 bar túlnyomás még elfogadhat, de már ebben az esetben
is nagyon figyelni kell a megmunkálás minőségére, a csőkötésekre, a
kazán szilárdságára stb....A 3 bar túlnyomás már kb. 135 °C túlhevítést
jelent, ami már képes komoly sérüléseket okozni.

Az sem mellékes, hogy 3 bar túlnyomásnál már a kengőhengeres ,
oszcillációs megoldás mr nem megfelelő (kivéve a hajókban alkalmazott
tengelytolattús verziót) . Itt azért már illik tolattyús gépet bevetni, ami
donyolultabb, összetettebb szerkezet.

De ez mindenkinek a maga döntése, bátraké a szerencse.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 17. - 16:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Üdvözlet Mindenkinek!
A gőznyomás emeléséről lebeszéltük egymást, nézzük milyen további lehetőség van a teljesítmény növelésére.
A henger átmérő növelése:
Ezt egyelőre nem szívesen választom, mert nincs hozzá szerszámom.
Majd kérek Mikulásra a feleségemtől dörzsárt.
A hengerek számának növelése:
Ez járható út számomra felhasználva B.Laci ötletét elkezdek egy háromhengeres alteráló gépet csinálni Lajos bácsi henger rajzainak felhasználásával.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 dec. 09. - 16:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Üdv.Mindenkinek!
Elkészült B.Laci ötlete alapján a háromhengeres gőzgép.
Levegővel működik több mint 30 percet üzemelt.
Jöhet a kevésbé szeretem munka a csővezeték és az írányváltó készítése.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 dec. 12. - 10:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Üdvözlet mindenkinek!

A háromhengeres gőzgép készítése közben a Mikulás meghozta a kért dörzsárakat.
Most már nincs akadálya,hogy egy nagyobb hengerátmérőjű gőzgépnek nekiálljak.

Üdv: feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: gőzgép
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 03. - 13:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Kezdő vagyok még és szeretnék építeni egy gőzgépet, de nem találok hozzá tervrajzot. Legszívesebben egy V elrendezésűt építenék, hogy biztos legyen az indulás minden pozícióból. Van esztergapadom és maró gépem is, szóval a géppark nem okoz problémát. Ha tud valaki ilyen tervrajzot adni nagyon megköszönném.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: gőzgép
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 05. - 10:17 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
gaben írta:
Sziasztok!

Kezdő vagyok még és szeretnék építeni egy gőzgépet, de nem találok hozzá tervrajzot. Legszívesebben egy V elrendezésűt építenék, hogy biztos legyen az indulás minden pozícióból. Van esztergapadom és maró gépem is, szóval a géppark nem okoz problémát. Ha tud valaki ilyen tervrajzot adni nagyon megköszönném.


Az oldalamon ( www.sry.atw.hu ) A Modellező Web-Könyvtárban ( http://users.atw.hu/sry/konyvt.htm ) megtalálog Schmidt Lajos a Modell gőzhajó építése című cikksorozatot ( http://users.atw.hu/sry/cikk317.htm ) ebben van gép, kazán és hajó terv, és építési leírás is.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2014 márc. 18. - 9:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Nézegetve a hozzászólásaimat 2010.12.09én hirt adtam egy háromhengeres gőzgép készítéséről. Hogy ez a téma ne maradjon függőbe, meg kell írnom hogy a várt eredményeket nem hozta, így a témát abba hagytam.
Konzultáltam modellező kollégákkal, arra az eredményre jutottunk, hogy úgyan az általam gyártott gépek működnek, de nem hozzák az elvárható teljesítményt, mert a megmunkálások pontossága nem megfelelő. Főleg a fúratok helyének a pontosságán kell javítani.
Ennek érdekében beszereztem egy fém fúró-maró gépet.
Az új gép segítségével újjult erővel kezdtem a gőzgépek gyártását.

Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2014 márc. 18. - 15:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Üdv.

Ha szabad néhány technologia megjegyzést leirnom, hátha valakinek jól jön.
Pontos furat elhelyezéshez

1, érintő az munkadarab két oldalán egy központfuróval (nem a csuccsal hanem az kissebik oldalával) noniusz nullázás.

2, A központ fúró pozicioba vitele+ a központ fúró fele.

3, Központontozás.

4, Szerszám csere, 0,2-0,3mm kissebb fúróval fúrat ki

5, Szerszám csere Furat átmérőnek megfelelő dőrzsárazás (ha kell,ha nem akkor a 4-5 lépés egybe van pontos fúróval)

6, Tovább lépés a következő fúratra vissza a második lépéshez.

Elkövethető hibák: A pozicioba állásnál nem számolja hozzás a szerszám felét.
Az összes fúratnál előszőr végig központoz majd fúr, soha nem lehet pontosan visszaállni legallábis hagyományos gépen.
Nem veszi figyelembe a orsó holtjátékot.
Kézzel be pontozza a fúratok helyét,majd megprobál géppel oda állni.

Elmozgatja a szánokat szerszám cserénél (csak függölegesen szabad mozogni)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2014 márc. 22. - 14:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
üDV.
Kösz, hogy összefoglaltad a pontos fúrat elhelyezés szabályait.
Teljesen érthető csak az 1. pont megvalósítása ütközik nálam egy kis problémába.
Honnan tudom, hogy a központfúró éppen mikor éri el a munkadarabot, nem tekertem a szánt túl mondjuk 0,02 mm-el vagy nem érte el a fúró a munkadarabot megálltam előtte 0,02 mm-el.
Az én öreg szemeim nem látják még szemüveggel plusz nagyitóval sem.
Egyik kolléga javasolta tegyek a munkadarab és a központfúró közé vékony papírcsíkot és amikor elkapja a forgó központfúró a papírt éppen jó.
Vajjon a profik ezt a műveletet, hogy csinálják?
Mit tanitanak az iskolában?
Aki tudja annak nagyon megköszönöm, hogy megtanitott rá.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2014 márc. 22. - 18:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Üdv.

A papirdarab nem veszélytelen megoldás és a vastagsága miatt már benne van a csalás lehetősége. A suliban azt tanitjuk, hogy lehető legtávolabb legyen a kéz a forgácsólástól.

Néhány trükk az érintőnél amikor a szerszám hozzá ér az anyaghoz megváltozik a gép hangja ,és a szerszám is ad hangot (ezért van a gyakorlat). Nem a szerszámon lehet látni hanem az anyag felülete változik meg az érintőnél. Lehet fúróval is érintőt venni feltéve a szerszám befogó pontos, és utánna központ fúróra cserélni. A rendes megvilágitás fontos!

Az érintővel csak egy 0 pontot jelőlünk ki ha már 0,02mm pontoságú a dolog el értük a gép lehetséges pontoságát.

Ha több alkatrész egyforma és lehetséges az összefogásuk és egybe befogásuk egybefogással érdemes az összest elkésziteni.

Az érintőnél a szerszám forogjon, ugyan evidens a dolog,de a tanulóknál gyakran jelentkező hiba, valamint ha igy akkarja csinálni szerszám törés is a vége általában (nem nagy de arra éppen elegendő, hogy tönkre tegye a felületet és a fúrat pontosságát).


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 70 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség