SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
V elrendezésű modell gőzgép http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=25&t=1064 |
Oldal: 5 / 5 |
Szerző: | sry [ 2010 okt. 14. - 11:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Feribácsi! Ezzel a kérdéssel sikerült belenyúlni a darázsfészekbe, pontosabban nem is belenyúlni, hanem egyből fel is rúgni Ezen vita ősi mivoltára világítson rá, hogy James Watt azt állította, hogy aki 1 Bar túlnyomással nagyobb nyomással működő gépet épít az őrült, tömeggyilkos. Richard Trevithick a nagynyomású gépek atyja (mellesleg Watt tanítványa) pedig azt mondta, hogy aki nem használja ki a nagyobb nyomásokban rejlő lehetőségeket a gép teljesítménynövelésére, és egyben a gép méreteinek csökkentésére az egy bigott hülye. Na ez a vita ezzel indult valamikor 1800 körül és tart már 210 éve folyamatosan. A gőznyomás emelése mellett és ellene is van sok érv: + növelhető a térfogati teljesítmény + csökken a gépméret + jobb a szabályozhatóság + kisebb a kondenzációs veszteség + lehetőség a többszörös expanzióra (bár ez modellben igen ritka) + jobb hatásfok - veszélyesebb - magasabb hőmérsékletek - sokkal pontosabb megmunkálást igényel - kenési problémák (a hengerolajok hőtűrése komoly határt szab) - sokkal igényesebb szerkezetű gőztermelő berendezés (kazán) ezt még lehet sorolni oldalakon keresztül, de a legfontosabb (szerintem) hogy a nagyobb nyomás adta lehetség modellméretben nem minden esetben kihasználható, mert maga a gép kidolgozása nem engedi ezt meg. Szerintem a 3 bar túlnyomás még elfogadhat, de már ebben az esetben is nagyon figyelni kell a megmunkálás minőségére, a csőkötésekre, a kazán szilárdságára stb....A 3 bar túlnyomás már kb. 135 °C túlhevítést jelent, ami már képes komoly sérüléseket okozni. Az sem mellékes, hogy 3 bar túlnyomásnál már a kengőhengeres , oszcillációs megoldás mr nem megfelelő (kivéve a hajókban alkalmazott tengelytolattús verziót) . Itt azért már illik tolattyús gépet bevetni, ami donyolultabb, összetettebb szerkezet. De ez mindenkinek a maga döntése, bátraké a szerencse. Üdv.: SRY |
Szerző: | Feco1 [ 2010 okt. 17. - 16:38 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözlet Mindenkinek! A gőznyomás emeléséről lebeszéltük egymást, nézzük milyen további lehetőség van a teljesítmény növelésére. A henger átmérő növelése: Ezt egyelőre nem szívesen választom, mert nincs hozzá szerszámom. Majd kérek Mikulásra a feleségemtől dörzsárt. A hengerek számának növelése: Ez járható út számomra felhasználva B.Laci ötletét elkezdek egy háromhengeres alteráló gépet csinálni Lajos bácsi henger rajzainak felhasználásával. Üdv.feco 1 |
Szerző: | Feco1 [ 2010 dec. 09. - 16:43 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv.Mindenkinek! Elkészült B.Laci ötlete alapján a háromhengeres gőzgép. Levegővel működik több mint 30 percet üzemelt. Jöhet a kevésbé szeretem munka a csővezeték és az írányváltó készítése. Üdv.feco 1 |
Szerző: | Feco1 [ 2010 dec. 12. - 10:53 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözlet mindenkinek! A háromhengeres gőzgép készítése közben a Mikulás meghozta a kért dörzsárakat. Most már nincs akadálya,hogy egy nagyobb hengerátmérőjű gőzgépnek nekiálljak. Üdv: feco1 |
Szerző: | user_1813 [ 2013 szept. 03. - 13:59 ] |
Hozzászólás témája: | gőzgép |
Sziasztok! Kezdő vagyok még és szeretnék építeni egy gőzgépet, de nem találok hozzá tervrajzot. Legszívesebben egy V elrendezésűt építenék, hogy biztos legyen az indulás minden pozícióból. Van esztergapadom és maró gépem is, szóval a géppark nem okoz problémát. Ha tud valaki ilyen tervrajzot adni nagyon megköszönném. |
Szerző: | sry [ 2013 szept. 05. - 10:17 ] |
Hozzászólás témája: | Re: gőzgép |
gaben írta: Sziasztok! Kezdő vagyok még és szeretnék építeni egy gőzgépet, de nem találok hozzá tervrajzot. Legszívesebben egy V elrendezésűt építenék, hogy biztos legyen az indulás minden pozícióból. Van esztergapadom és maró gépem is, szóval a géppark nem okoz problémát. Ha tud valaki ilyen tervrajzot adni nagyon megköszönném. Az oldalamon ( www.sry.atw.hu ) A Modellező Web-Könyvtárban ( http://users.atw.hu/sry/konyvt.htm ) megtalálog Schmidt Lajos a Modell gőzhajó építése című cikksorozatot ( http://users.atw.hu/sry/cikk317.htm ) ebben van gép, kazán és hajó terv, és építési leírás is. Üdv.: SRY |
Szerző: | Feco1 [ 2014 márc. 18. - 9:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nézegetve a hozzászólásaimat 2010.12.09én hirt adtam egy háromhengeres gőzgép készítéséről. Hogy ez a téma ne maradjon függőbe, meg kell írnom hogy a várt eredményeket nem hozta, így a témát abba hagytam. Konzultáltam modellező kollégákkal, arra az eredményre jutottunk, hogy úgyan az általam gyártott gépek működnek, de nem hozzák az elvárható teljesítményt, mert a megmunkálások pontossága nem megfelelő. Főleg a fúratok helyének a pontosságán kell javítani. Ennek érdekében beszereztem egy fém fúró-maró gépet. Az új gép segítségével újjult erővel kezdtem a gőzgépek gyártását. Üdv.feco 1 |
Szerző: | skeleton [ 2014 márc. 18. - 15:02 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Ha szabad néhány technologia megjegyzést leirnom, hátha valakinek jól jön. Pontos furat elhelyezéshez 1, érintő az munkadarab két oldalán egy központfuróval (nem a csuccsal hanem az kissebik oldalával) noniusz nullázás. 2, A központ fúró pozicioba vitele+ a központ fúró fele. 3, Központontozás. 4, Szerszám csere, 0,2-0,3mm kissebb fúróval fúrat ki 5, Szerszám csere Furat átmérőnek megfelelő dőrzsárazás (ha kell,ha nem akkor a 4-5 lépés egybe van pontos fúróval) 6, Tovább lépés a következő fúratra vissza a második lépéshez. Elkövethető hibák: A pozicioba állásnál nem számolja hozzás a szerszám felét. Az összes fúratnál előszőr végig központoz majd fúr, soha nem lehet pontosan visszaállni legallábis hagyományos gépen. Nem veszi figyelembe a orsó holtjátékot. Kézzel be pontozza a fúratok helyét,majd megprobál géppel oda állni. Elmozgatja a szánokat szerszám cserénél (csak függölegesen szabad mozogni) |
Szerző: | Feco1 [ 2014 márc. 22. - 14:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
üDV. Kösz, hogy összefoglaltad a pontos fúrat elhelyezés szabályait. Teljesen érthető csak az 1. pont megvalósítása ütközik nálam egy kis problémába. Honnan tudom, hogy a központfúró éppen mikor éri el a munkadarabot, nem tekertem a szánt túl mondjuk 0,02 mm-el vagy nem érte el a fúró a munkadarabot megálltam előtte 0,02 mm-el. Az én öreg szemeim nem látják még szemüveggel plusz nagyitóval sem. Egyik kolléga javasolta tegyek a munkadarab és a központfúró közé vékony papírcsíkot és amikor elkapja a forgó központfúró a papírt éppen jó. Vajjon a profik ezt a műveletet, hogy csinálják? Mit tanitanak az iskolában? Aki tudja annak nagyon megköszönöm, hogy megtanitott rá. Üdv.feco 1 |
Szerző: | skeleton [ 2014 márc. 22. - 18:30 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. A papirdarab nem veszélytelen megoldás és a vastagsága miatt már benne van a csalás lehetősége. A suliban azt tanitjuk, hogy lehető legtávolabb legyen a kéz a forgácsólástól. Néhány trükk az érintőnél amikor a szerszám hozzá ér az anyaghoz megváltozik a gép hangja ,és a szerszám is ad hangot (ezért van a gyakorlat). Nem a szerszámon lehet látni hanem az anyag felülete változik meg az érintőnél. Lehet fúróval is érintőt venni feltéve a szerszám befogó pontos, és utánna központ fúróra cserélni. A rendes megvilágitás fontos! Az érintővel csak egy 0 pontot jelőlünk ki ha már 0,02mm pontoságú a dolog el értük a gép lehetséges pontoságát. Ha több alkatrész egyforma és lehetséges az összefogásuk és egybe befogásuk egybefogással érdemes az összest elkésziteni. Az érintőnél a szerszám forogjon, ugyan evidens a dolog,de a tanulóknál gyakran jelentkező hiba, valamint ha igy akkarja csinálni szerszám törés is a vége általában (nem nagy de arra éppen elegendő, hogy tönkre tegye a felületet és a fúrat pontosságát). |
Oldal: 5 / 5 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |