SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
V elrendezésű modell gőzgép http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=25&t=1064 |
Oldal: 1 / 5 |
Szerző: | Feco1 [ 2009 nov. 12. - 17:29 ] |
Hozzászólás témája: | V elrendezésű modell gőzgép |
Jön a tél, az idő rossz, ideje elkezdeni a gőzgép építését. A gőzgépbe tavaly Ráckevén lettem szerelmes, mikor megláttam Smidt Lajos bácsi gőzhajóját. Lajos bácsi megigérte, hogy a rajzát elküldi, amit meg is tett. Sry mester tanácsára kazán készítésével kezdtem, ami az elmúlt télen kitartott. A tűzelő berendezése van még hátra. Lajos bácsi megigérte, hogy konzultálhatok vele a gőzgép készítéséről, sajnos ezt az igéretét mát tudja valóra váltani. Mivel ez az első gőzgépem, megkérem a fórumozókat, hogy tanácsaikkal segítsenek a gép elkészítésében. Tehát a gőzgép: Tervezte : Smidt Lajos Két hengeres V elrendezésű Oszcilált vezérlésű Furat átmérő 10 mm Löket 16 mm Rajzai megtalálható a gőzgép topicban, gőzgépész rakta fel és gőzgépésszel koperálva Zoltán felrakta a galériájában. Üdv. feco 1 |
Szerző: | sry [ 2009 nov. 12. - 17:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
Jó munkát Feribácsi! remélem jövőre már úgy hajózhatunk együtt, hogy egy csillogó-villogó gőzmasina tolja majd ki a vitorlásokat krónikus szélcsend esetén. üdv.: SRY ( Csatlakozom SRY mesterhez és már előre gratulálok, antikos!) |
Szerző: | Feco1 [ 2009 nov. 13. - 9:19 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm a jó kívánságot, remélem működőképes gőzgépet fogunk készíteni. Az majdnem biztos, hogy nem csillogó-villogót, mert sajnálom az időt amitől csilloghatna. Úgy gondoltam, hogy a házkörül található anyagokból készítem az első darabot, majd a következőt az arany árba vásárolt sárgarézből. Átnézve a rajzokat a tartólemez alkatrésszel kezdem. Rajz szerinti anyaga sárgaréz lemez, nekem a vitorláshajókból van kimaradva 2 mm-es ötvözött alúlemez abból készítem. Tovább nézegetve a rajzokat, Lajos bácsi rajzolt egy írányváltot. Úgy emlékszem, hogy gőzgépész írányváltója nem ilyen volt, amit 2. tolóhajó versenyen láttam. Tisztelt gőzgépész, ha írnál valamit róla nagyon megköszönném. Üdv.feco 1 |
Szerző: | Gőzgépész [ 2009 nov. 13. - 12:36 ] |
Hozzászólás témája: | irányváltó szelep |
Tisztelt Fecó 1... Kérdésedre a választ megtalálod GŐZSZELEPEK rovat 2008.július 7.ei hozzászólásomban, és mivel a "műszaki ember rajzból ért" így a fénykép mellett azt is találsz. Kazánfűtő berendezésre javaslat a KAZÁNOK MINT MODELLÉRTÉKŰ MŰTÁRGYAK rovat első oldalán szerepel rajz és fénykép a kész berendezésről. Üdvözlettel: Gőzgépész |
Szerző: | Feco1 [ 2009 nov. 14. - 8:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
Tisztelt Gőzgépész az írányváltó rajzát megtaláltam, ilyet fogok gyártani. Még van kérdésem "O" gyürűt milyent használtál, a csapágy boltbam kapható megfelel e? Milyen tömitőanyagot használtál az írányváltónál. A tartólemez elkészült a rajz szerinti furatokat kifurtam. A következő munka a csapágyház készítése. Úgy gondoltam az első darabot csúszó csapággyal készítem. Rajz szerint esztergapadon, aluminiumból megmunkáltam, a golyóscsapágy helyére sárgaréz persely esztergáltam. Kis városunk jármű boltjába vettem átmérő 3-as motorkerékpár küllőt. Ebből lesz a forgattyús tengely. A kerékpár boltban kaptam átmérő 2-es rozsamentes kerékpár küllőt. Ebből készitem a dugattyú tengelyt. Üdvötlettel feco 1 |
Szerző: | Gőzgépész [ 2009 nov. 14. - 10:08 ] |
Hozzászólás témája: | tömítés |
Tisztelt gőzgépépítő... Az irányváltó tengelyén a szabványos és a boltban kapható O gyűrű van.A fedeleket csapágy rögzítő ragasztóval tömítettem.Az irányváltó belső elforgó reteszének illesztésére ügyelj, mert palást irányba elszökhet a nyomás.A két véglapnál szintén,de ha túl szoros melegen be szorul. Perselyen is elforog, de a csapágyon sokkal könnyebben, ezt Te is tudod.Remélem a munkakedved megmarad és most már nem hagyod abba.Én is elővettem a schoonert és folytatom az építést,csak semmi rajzom nincs és mindent úgy kell kitalálni és ez elég nehéz, mivel vitorlást még nem építettem. Üdvözlettel:Gőzgépész. |
Szerző: | Feco1 [ 2009 nov. 15. - 9:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm a tanácsokat a munkát folytatom. A rajz szerint összeszereltem a tartólemezt és a csapágyházat. Következő munkának a forgattyús tengelyt készítem. Lajos bácsi levelében jó tanácsnak azt írja, hogy " a főtengelyt a forgató tárcsába ajánlatos felékelni". Hogy rögziteni tudjam úgy gondoltam a forgató tárcsa szélességét 4-ről 5 mm-re növelem és hernyó csavarokkal rögzitem a tengelyt. Kis városunk szerszám szaküzletében a kisebb csigafurókat tized mm méret sorba lehet kapni 60-90 Ft/db árba. Persze van 200 Ft/db-t is. Az olcsó fajtából vettem pár darabot és elkezdtem az átmérő 3-kat mikróméterrel méregetni. Találtam köztük átmérő 2,97 mm-est és 3,03 mm-est többek között. Az átmérő 3-as tengelynek kifurtam a helyét 2,8 furóval, majd a szorosan illeszkedőkez 2,97-es furóval és az előre levágott motorkerékpár küllőket helyére préseltem satuba. A 3,03-as furóval a csapágyház sárgaréz perselyét furtam ki előfurás után. Üdv feco 1 |
Szerző: | Feco1 [ 2009 nov. 15. - 15:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
A következő gyártandó alkatrész a henger. Elhatároztam, hogy öntöttvasból készül. Az én általam látott nagy gőzgépek is öntöttvasból voltak. A henger 15x15-ös öntöttvasrúdból készül. Négypofás esztergatokmányba megfogtam, átmérő 8-as fúróval előfurtam, majd 9,5 mm-es fúróval tovább furtam átmérő 10-es dörzsárral méretre simitottam. A hengerre rajz szerint felfurtam a gőzbeömlő furatokat és középre az M3-as menetet. Az M3-as menetnek fontos, hogy a sikra merőleges legyen ezért esztergapdon furtam úgy, hogy négypofás tokmányba megfogtam a hengert és kifurtam a magméretet, majd a menetfurót furótokmányba fogva furtam az M3-as menet. A hengerbe behajtottam az M3-as csavart, amit sárgaréz hegesztőpálcából előre elkészítettem és Lajos bácsi tanácsa szerint lágy forrasztással bele forrasztottam. Ez után a hengerbe belogó M3-as csavart átmérő 10-es dörzsárral újra simitottam. Ezt a műveletet legközelebb nem így fogom csinálni, mert a menetnél érezhető, hogy a dugattyú kicsit fog. Előre be furom a menetet és a forrasztást elkészítem majd a furást és dörzsárazást utána végzem. Tisztelt gőzgép épitők! A következő kérdésem, hogy a dugattyú és a tükör érintkezési felületét milyen módszerrel munkáljam meg. Elég lesz e ha esztergapadon gondosan feloldalazom, vagy egyéb megmunkálás is szükséges (pl. valamilyen csiszolás, esetleg hántolás stb). Üdv. feco 1 |
Szerző: | Gőzgépész [ 2009 nov. 15. - 17:54 ] |
Hozzászólás témája: | gőzgép |
Tisztelt Feco 1.. Ha már a dugattyú és a tükör érintkezik, megette a fene.De értem a kérdést, ami a tükör és a henger érintkező felületére értendő.Én csak padon munkáltam meg és azt tapasztaltam,hogy a pad pontossági beállítása nagymértékben befolyásolja az eredményt. Ha a főorsóra nem pontosan 90 fokban jár a keresztszán, az eredmény tányér alak lesz és a két felületnél ez összeadódik.Ha ez a probléma nem áll fen szerintem elég az elérhető legfinomabb megmunkálás. Indulásnál esetleg lesz egy kis víz szivárgás, de ha melegszik beáll. Üdvözlettel:Gőzgépész. U.i:Vigyázz a hengerbe becsavart központi csavarnál a menetfúrásnál kitüremlő anyag kitámaszt! |
Szerző: | sry [ 2009 nov. 16. - 7:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözlet a gépépítőknak! Én ezt úgy csináltam, hogy esztergapadon kezdtem, mint ahogy fentebb is írják az Úrak, aztán vastag üveglapra műszerolajat kentem arra rá a csiszolóvásznat. Az olaj "odaszívja" a vásznat az üveghez, majd megint műszerolaj a vászonra és kezdődhet a csiszolás. először nyolcasosva, majd ahogy vásznat cseréltem akkor már csak "szálrahúzva". Az utolsó vászon 2000-es finomságú szokott lenni és a tükör, meg a henger érintkező felületeit annyira fel lehet így polírozni, hogy tényleg tükör lesz. üdv.:SRY |
Szerző: | Gőzgépész [ 2009 nov. 16. - 12:08 ] |
Hozzászólás témája: | gőzgép |
Uraim... Ennél a módszernél jobbat már kívánni sem lehet.A gyakorlatban biztosan jól működik. Sok sikert:Gőzgépész. |
Szerző: | Feco1 [ 2009 nov. 16. - 16:07 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm az információkat! Üdv fecó 1 |
Szerző: | Feco1 [ 2009 nov. 18. - 15:20 ] |
Hozzászólás témája: | |
Folytatva az írást és a munkát. Hát a dugattyút és a hengert összecseréltem, mert már a dugattyúnál járt a gondolatom, hogy milyen anyagból fogom csinálni rézből vagy rozsdamentesből. Végül megcsináltam rézből. Elkészültek a henger fedelek is, az alsó henger fedél tömszelencéjét betömítettem közönséges teflon szalaggal. Egyelőre még jobb megoldást nem találok jó lesz ez is. Elkészült a tükör. Egy kicsit féltem a sok fúrattól, mert nincs rendes gépsatum csak barkácsgép satú, de jól sikerültek a fúratok ott találkoztak ahol a rajzon van. A menet furásnál hiba történt, bele törtem az egyik hengerbe az M2-es menetfúrót, így csak az egyik hengert tudtam összerakni. Ez az egy henger sűritett levegővel működik. Mult héten voltam Budapesten anyagbeszerzés ügyben vettem 4x0.5 és 5x0,5 mm-es kemény vörösrézcsővet. Az újabb kérdésem, hogy tudtok-e valamilyen szabályt, hogy átmérő függvényében melyik az a legkisebb sugár, amire a csővet hajlitani lehet, illetve érdemes. Üdvözlettel feco 1 |
Szerző: | rgform [ 2009 nov. 19. - 7:02 ] |
Hozzászólás témája: | |
feco 1 írta: Mult héten voltam Budapesten anyagbeszerzés ügyben vettem 4x0.5 ...vörösrézcsővet. Üdvözlettel feco 1 Szia! Hol vetted? Üdv, Géza |
Szerző: | Feco1 [ 2009 nov. 19. - 9:13 ] |
Hozzászólás témája: | |
Géza! A rézcsővet Bronzkernél vettem, 1134 Bp. Szabolcs u. 30. 9.3o-16.30-ig nyitva, szombat vasárnap zárva. Van 4x1 és 5x1 is 3m-es szálba, kevesebbet nem adnak a két szál amit vettem kb. 1600 Ft volt. Üdv. feco 1 |
Oldal: 1 / 5 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |