SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

V elrendezésű modell gőzgép
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=25&t=1064
Oldal: 1 / 5

Szerző:  Feco1 [ 2009 nov. 12. - 17:29 ]
Hozzászólás témája:  V elrendezésű modell gőzgép

Jön a tél, az idő rossz, ideje elkezdeni a gőzgép építését.
A gőzgépbe tavaly Ráckevén lettem szerelmes, mikor megláttam Smidt Lajos bácsi gőzhajóját.
Lajos bácsi megigérte, hogy a rajzát elküldi, amit meg is tett.
Sry mester tanácsára kazán készítésével kezdtem, ami az elmúlt télen kitartott. A tűzelő berendezése van még hátra.
Lajos bácsi megigérte, hogy konzultálhatok vele a gőzgép készítéséről, sajnos ezt az igéretét mát tudja valóra váltani.
Mivel ez az első gőzgépem, megkérem a fórumozókat, hogy tanácsaikkal segítsenek a gép elkészítésében.
Tehát a gőzgép:
Tervezte : Smidt Lajos
Két hengeres
V elrendezésű
Oszcilált vezérlésű
Furat átmérő 10 mm
Löket 16 mm
Rajzai megtalálható a gőzgép topicban, gőzgépész rakta fel és gőzgépésszel koperálva Zoltán felrakta a galériájában.
Üdv. feco 1

Szerző:  sry [ 2009 nov. 12. - 17:40 ]
Hozzászólás témája: 

Jó munkát Feribácsi! remélem jövőre már úgy hajózhatunk együtt, hogy
egy csillogó-villogó gőzmasina tolja majd ki a vitorlásokat krónikus
szélcsend esetén.

üdv.: SRY

( Csatlakozom SRY mesterhez és már előre gratulálok, antikos!)

Szerző:  Feco1 [ 2009 nov. 13. - 9:19 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm a jó kívánságot, remélem működőképes gőzgépet fogunk készíteni. Az majdnem biztos, hogy nem csillogó-villogót, mert sajnálom az időt amitől csilloghatna.
Úgy gondoltam, hogy a házkörül található anyagokból készítem az első darabot, majd a következőt az arany árba vásárolt sárgarézből.

Átnézve a rajzokat a tartólemez alkatrésszel kezdem. Rajz szerinti anyaga sárgaréz lemez, nekem a vitorláshajókból van kimaradva 2 mm-es ötvözött alúlemez abból készítem.
Tovább nézegetve a rajzokat, Lajos bácsi rajzolt egy írányváltot.
Úgy emlékszem, hogy gőzgépész írányváltója nem ilyen volt, amit 2. tolóhajó versenyen láttam.

Tisztelt gőzgépész, ha írnál valamit róla nagyon megköszönném.

Üdv.feco 1

Szerző:  Gőzgépész [ 2009 nov. 13. - 12:36 ]
Hozzászólás témája:  irányváltó szelep

Tisztelt Fecó 1...
Kérdésedre a választ megtalálod GŐZSZELEPEK rovat 2008.július 7.ei hozzászólásomban, és mivel a "műszaki ember rajzból ért" így a fénykép mellett azt is találsz.
Kazánfűtő berendezésre javaslat a KAZÁNOK MINT MODELLÉRTÉKŰ MŰTÁRGYAK rovat első oldalán szerepel rajz és fénykép a kész berendezésről.
Üdvözlettel: Gőzgépész

Szerző:  Feco1 [ 2009 nov. 14. - 8:40 ]
Hozzászólás témája: 

Tisztelt Gőzgépész az írányváltó rajzát megtaláltam, ilyet fogok gyártani.
Még van kérdésem "O" gyürűt milyent használtál, a csapágy boltbam kapható megfelel e?
Milyen tömitőanyagot használtál az írányváltónál.
A tartólemez elkészült a rajz szerinti furatokat kifurtam.
A következő munka a csapágyház készítése. Úgy gondoltam az első darabot csúszó csapággyal készítem. Rajz szerint esztergapadon, aluminiumból megmunkáltam, a golyóscsapágy helyére sárgaréz persely esztergáltam.
Kis városunk jármű boltjába vettem átmérő 3-as motorkerékpár küllőt. Ebből lesz a forgattyús tengely. A kerékpár boltban kaptam átmérő 2-es rozsamentes kerékpár küllőt. Ebből készitem a dugattyú tengelyt.
Üdvötlettel feco 1

Szerző:  Gőzgépész [ 2009 nov. 14. - 10:08 ]
Hozzászólás témája:  tömítés

Tisztelt gőzgépépítő...
Az irányváltó tengelyén a szabványos és a boltban kapható O gyűrű van.A fedeleket csapágy rögzítő ragasztóval tömítettem.Az irányváltó belső elforgó reteszének illesztésére ügyelj, mert palást irányba elszökhet a nyomás.A két véglapnál szintén,de ha túl szoros melegen be szorul.
Perselyen is elforog, de a csapágyon sokkal könnyebben, ezt Te is tudod.Remélem a munkakedved megmarad és most már nem hagyod abba.Én is elővettem a schoonert és folytatom az építést,csak semmi rajzom nincs és mindent úgy kell kitalálni és ez elég nehéz, mivel vitorlást még nem építettem.
Üdvözlettel:Gőzgépész.

Szerző:  Feco1 [ 2009 nov. 15. - 9:10 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm a tanácsokat a munkát folytatom.
A rajz szerint összeszereltem a tartólemezt és a csapágyházat.
Következő munkának a forgattyús tengelyt készítem. Lajos bácsi levelében jó tanácsnak azt írja, hogy " a főtengelyt a forgató tárcsába ajánlatos felékelni".
Hogy rögziteni tudjam úgy gondoltam a forgató tárcsa szélességét 4-ről 5 mm-re növelem és hernyó csavarokkal rögzitem a tengelyt.
Kis városunk szerszám szaküzletében a kisebb csigafurókat tized mm méret sorba lehet kapni 60-90 Ft/db árba. Persze van 200 Ft/db-t is.
Az olcsó fajtából vettem pár darabot és elkezdtem az átmérő 3-kat mikróméterrel méregetni.
Találtam köztük átmérő 2,97 mm-est és 3,03 mm-est többek között. Az átmérő 3-as tengelynek kifurtam a helyét 2,8 furóval, majd a szorosan illeszkedőkez 2,97-es furóval és az előre levágott motorkerékpár küllőket helyére préseltem satuba.
A 3,03-as furóval a csapágyház sárgaréz perselyét furtam ki előfurás után.
Üdv feco 1

Szerző:  Feco1 [ 2009 nov. 15. - 15:45 ]
Hozzászólás témája: 

A következő gyártandó alkatrész a henger.
Elhatároztam, hogy öntöttvasból készül. Az én általam látott nagy gőzgépek is öntöttvasból voltak.
A henger 15x15-ös öntöttvasrúdból készül.
Négypofás esztergatokmányba megfogtam, átmérő 8-as fúróval előfurtam, majd 9,5 mm-es fúróval tovább furtam átmérő 10-es dörzsárral méretre simitottam.
A hengerre rajz szerint felfurtam a gőzbeömlő furatokat és középre az M3-as menetet. Az M3-as menetnek fontos, hogy a sikra merőleges legyen ezért esztergapdon furtam úgy, hogy négypofás tokmányba megfogtam a hengert és kifurtam a magméretet, majd a menetfurót furótokmányba fogva furtam az M3-as menet.
A hengerbe behajtottam az M3-as csavart, amit sárgaréz hegesztőpálcából előre elkészítettem és Lajos bácsi tanácsa szerint lágy forrasztással bele forrasztottam. Ez után a hengerbe belogó M3-as csavart átmérő 10-es dörzsárral újra simitottam.

Ezt a műveletet legközelebb nem így fogom csinálni, mert a menetnél érezhető, hogy a dugattyú kicsit fog. Előre be furom a menetet és a forrasztást elkészítem majd a furást és dörzsárazást utána végzem.

Tisztelt gőzgép épitők!
A következő kérdésem, hogy a dugattyú és a tükör érintkezési felületét milyen módszerrel munkáljam meg.
Elég lesz e ha esztergapadon gondosan feloldalazom, vagy egyéb megmunkálás is szükséges (pl. valamilyen csiszolás, esetleg hántolás stb).
Üdv. feco 1

Szerző:  Gőzgépész [ 2009 nov. 15. - 17:54 ]
Hozzászólás témája:  gőzgép

Tisztelt Feco 1..
Ha már a dugattyú és a tükör érintkezik, megette a fene.De értem a kérdést, ami a tükör és a henger érintkező felületére értendő.Én csak padon munkáltam meg és azt tapasztaltam,hogy a pad pontossági beállítása nagymértékben befolyásolja az eredményt. Ha a főorsóra nem pontosan 90 fokban jár a keresztszán, az eredmény tányér alak lesz és a két felületnél ez összeadódik.Ha ez a probléma nem áll fen szerintem elég az elérhető legfinomabb megmunkálás. Indulásnál esetleg lesz egy kis víz szivárgás, de ha melegszik beáll.
Üdvözlettel:Gőzgépész.
U.i:Vigyázz a hengerbe becsavart központi csavarnál a menetfúrásnál kitüremlő anyag kitámaszt!

Szerző:  sry [ 2009 nov. 16. - 7:27 ]
Hozzászólás témája: 

Üdvözlet a gépépítőknak!

Én ezt úgy csináltam, hogy esztergapadon kezdtem, mint ahogy fentebb
is írják az Úrak, aztán vastag üveglapra műszerolajat kentem arra rá a
csiszolóvásznat. Az olaj "odaszívja" a vásznat az üveghez, majd megint
műszerolaj a vászonra és kezdődhet a csiszolás. először nyolcasosva,
majd ahogy vásznat cseréltem akkor már csak "szálrahúzva". Az utolsó
vászon 2000-es finomságú szokott lenni és a tükör, meg a henger
érintkező felületeit annyira fel lehet így polírozni, hogy tényleg tükör lesz.

üdv.:SRY

Szerző:  Gőzgépész [ 2009 nov. 16. - 12:08 ]
Hozzászólás témája:  gőzgép

Uraim...
Ennél a módszernél jobbat már kívánni sem lehet.A gyakorlatban biztosan jól működik.
Sok sikert:Gőzgépész.

Szerző:  Feco1 [ 2009 nov. 16. - 16:07 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm az információkat!
Üdv fecó 1

Szerző:  Feco1 [ 2009 nov. 18. - 15:20 ]
Hozzászólás témája: 

Folytatva az írást és a munkát.
Hát a dugattyút és a hengert összecseréltem, mert már a dugattyúnál járt a gondolatom, hogy milyen anyagból fogom csinálni rézből vagy rozsdamentesből.
Végül megcsináltam rézből.
Elkészültek a henger fedelek is, az alsó henger fedél tömszelencéjét betömítettem közönséges teflon szalaggal.
Egyelőre még jobb megoldást nem találok jó lesz ez is.
Elkészült a tükör.
Egy kicsit féltem a sok fúrattól, mert nincs rendes gépsatum csak barkácsgép satú, de jól sikerültek a fúratok ott találkoztak ahol a rajzon van.
A menet furásnál hiba történt, bele törtem az egyik hengerbe az M2-es menetfúrót, így csak az egyik hengert tudtam összerakni.
Ez az egy henger sűritett levegővel működik.
Mult héten voltam Budapesten anyagbeszerzés ügyben vettem 4x0.5 és 5x0,5 mm-es kemény vörösrézcsővet.
Az újabb kérdésem, hogy tudtok-e valamilyen szabályt, hogy átmérő függvényében melyik az a legkisebb sugár, amire a csővet hajlitani lehet, illetve érdemes.
Üdvözlettel feco 1

Szerző:  rgform [ 2009 nov. 19. - 7:02 ]
Hozzászólás témája: 

feco 1 írta:
Mult héten voltam Budapesten anyagbeszerzés ügyben vettem 4x0.5 ...vörösrézcsővet.

Üdvözlettel feco 1


Szia!

Hol vetted?

Üdv, Géza

Szerző:  Feco1 [ 2009 nov. 19. - 9:13 ]
Hozzászólás témája: 

Géza!
A rézcsővet Bronzkernél vettem, 1134 Bp. Szabolcs u. 30. 9.3o-16.30-ig nyitva, szombat vasárnap zárva.
Van 4x1 és 5x1 is 3m-es szálba, kevesebbet nem adnak a két szál amit vettem kb. 1600 Ft volt.
Üdv. feco 1

Oldal: 1 / 5 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/