SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 27. - 22:51

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 110 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 14. - 13:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia Gyula!

Ez az alkatrész "Kurbelscheibe mit Bolzenschraube". Népiesen "fötengely sonka" rögzítőcsavarral.

Valami információs áthallás ott lehet, hogy a gőzgépek irányváltása mechanikusan, a vezérlés főtengelyhez viszonyított szögeltolásával történik a leggyakrabban.
A lényege a főtengelyen lévő excenter (jellegű alkatrész), ami ezt "megvezérli". Azonban ennek az excenternek körmozgását, megfelelően változtatható egyenes vonalú mozgássá alakító "szerkezetek" már sokfélék lehetnek.

Pl. kettős excenter - Stephenson (villás), lengőíves - Walschaert, Hackworth, stb. Már előzőleg linkeltem olyan cikket amiben van "slip eccentric" -en alapuló megoldás.

Két dolog:

Elnézést a gőzgépek profijaitól, de a megnevezéseim a népszerű angol-német kifejezések tükörfordításai nem pedig a magyar szakzsargoné.

Amennyiben "port exchange" - t használunk, alapvetően nincs szükség a szelepvezérlés útjának (időzítésének) mechanikus korrekciójára.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 14. - 16:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nekem tovabbra is ugy tunik, nem egyszeruen "port exchange" a wilesco iranyvaltasa (mondom en akinek sosem volt a kezeben wilesco gep :oops: ) Ezen a kepen talan jobban latszik. Mintha az excenter el tudna fordulni 90 fokot a fotengely sonkahoz kepest:

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 14. - 18:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
rgform írta:

Amennyiben "port exchange" - t használunk, alapvetően nincs szükség a szelepvezérlés útjának (időzítésének) mechanikus korrekciójára.

Üdv, Géza


Szia Gyula!

Most már értem mire gondolsz! Amikor az irányváltásról írtam, akkor mint idéztem, nem szükséges nekünk az irányváltó mechanizmussal beavatkozni a szelep útjába! Elég a "port exchange".

Azonban a teljes működést figyelembe véve, megvalósul a szelepút "korrekciója". Amikor a dugattyú irány vált, az általad is bemutatott alkatrész "szabadonfutó" módon elfordul, és megfelelő késleltetéssel kezdi el a szeleprúd mozgatását. Ez hasonlítható a Stephenson rendszerhez ahol egy előremeneti és egy hátrameneti excenter van, amik között folyamatosan "választhatunk". Esetünkben az egy darab excenter - pontosabban a vezérlő tárcsája - vált előremeneti ill. hátrameneti üzemmódba.

Bocsáss meg de túlzottan arra koncentráltam, hogy kell e nekünk az irányváltóval mechanikusan is beavatkozni a szelepvezérlésbe, és nem esett le, hogy az automatikus szelepútválasztás lehet az amit kérdezel.

Ha szükséges, holnap szép világosban lefotózom a D10 irányváltásának lépéseit, és felteszem...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 14. - 18:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szia Géza!
Én nagyon várom, hogy az igért fotokat elkészitsd és közre add.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 14. - 18:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hat ezzel kisse lelohadt a kezdeti lelkesedesem. En ugyanis mar kineztem a nagyobbik hengereket, egy kifejezetten lassu jaratu gephez, da azokhoz nincs meg ez a szerkezet, tehat vagy el kell kesziteni, vagy maskepp kell megoldjam az iranyvaltast.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 14. - 19:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia Gyula!

Annyi biztos, hogy a nagy cilindereseknek eltérő a vezérlőrúdjuk D20:

Kép

Ez meg a D10

Kép

Ez alapján az Anton mintájára, lehet hogy nem szükséges a tolattyú shiftelése.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 14. - 20:26 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tiszteletem,

elnézést , hogy beleszólok a D22 - nek tartozéka a keresett alkatrész.

Kép

és itt a saját készítésü kép

http://kephost.com/images/34Wilescohenger_002.jpg


Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára máv275 2010 ápr. 15. - 11:20-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 15. - 8:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Amíg a video elkészül, és bedigitalizálom, nézzük a képeket. Érdemes figyelni a dugattyú tengely, a sonka illetve a "vezérlőbütyök" helyzetét.

A lendkerék balra forog, a dugattyú felső holtponthoz közel, jól látható hogy a sonkán lévő kivágás jobb szélére támaszkodik a vezérlőbütyök

Kép
Kép

A dugattyú az alsó holtponthoz közelít

Kép
Kép

Amikor a dugattyú irányt vált, a lendkerék jobbra indul, a vezérlőtengely nem mozdul, míg a bütyök "át nem ér" a sonkán lévő kivágás bal oldalára:


Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 15. - 20:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szia Géza!
Kösz a fotókat.
A következő gőzgépem amit csinálok oldalt vezérelt lesz.
A kiválasztásához pedig szeretném megérteni a különböző vezérlési tipusokat, hogy a technikai lehetőségemnek megfelelőt válasszak.
Ha tudtok linket vagy linkeket a különböző gőzgép vezérlésekről legyetek szívesek közre adni.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 15. - 21:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves fecó 1 :D

Nem szeretném Géza barátunk topikját rongálni, de ha már vezérlési elvre vagy kíváncsi, akkor jöjjön a kedvencem. :D

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Van nagyobb kép is róla, de az elv így is jól látszik.
Külön érdekessége, hogy több mint 50 éves újságcikk!!!

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 16. - 19:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Kedves Manópapa!
Köszönöm a rajzokat, de nekem is meg van.
Én bevallom nem ilyenre gondoltam, hanem valami aminációra, amelyek bemutatják az ismert gőzgép vezérléseket.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 16. - 19:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Inen letoltheto sok gozgep vezerlese. Kis programok formajaban van, le kell menteni, elinditani, hagyni, hogy instalalja magat, aztan lehet nezegetni, a kulonbozo parametereket valoztatni, stb


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 17. - 16:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szia Gyula!
Köszönöm a gőzgépvezérlés programokat, pont ilyenre gondoltam.
Egy kicsi t bonyult nekem első ránézésre, de remélem idővel mindig többet megértek belőle.
Azért ha találsz egyszerübbet gondolj rám és tedd fel valamelyik gőzös topicra.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 20. - 15:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
gyula írta:
Hat ezzel kisse lelohadt a kezdeti lelkesedesem. En ugyanis mar kineztem a nagyobbik hengereket, egy kifejezetten lassu jaratu gephez, da azokhoz nincs meg ez a szerkezet, tehat vagy el kell kesziteni, vagy maskepp kell megoldjam az iranyvaltast.


Szia Gyula!

Öreg szíves jóvoltából nemsokára - ha időm engedi - boncolgathatok egy olyan Wilesco hengereket felhasználó gépet, amelynél a sonkákon nincs az a bizonyos elfordulást megengedő vájat. Remélem az ott látható információk majd megnyugtatnak.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 21. - 11:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia Gyula!

Remélem végképp megnyugtat az alábbi fénykép. Egy D16 "kurbelscheibe" csak éppen hátulról fényképezve, ahogy ritkán látjuk.

Ott van benne a horony, amit hiányoltál....

Kép


Csak mivel ennek már "van anyagvastagsága", nem átmenő a horony, hanem elég volt bemarni.

Így most már nyugodtam beszerezheted a lassú járású hengereket...

Üdv, Géza

P.s.: ez a Wilesco D10, ami eddig terítéken volt:

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 110 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség