Sziasztok!
Hogy érthetőbb legyen az elképzelés egy "pre-skicc" a munkadarabról.
Rövid szöveges ismertetés, mi miért van úgy ahogy van a méretezésben:
Legfontosabb, hogy a fenékfurat készítéssel kiváltottuk a teljesen átfúrt hengerek esetében szükéges fedél legyártását, tömitését, szerelését. Jól látható, hogy a fenékfurat csúcsába vezető gőzfurattal milyen "kedvező" holtteret tudtunk kialakítani. Természetesen a preciziós
mérettartás igen fontos esetünkben.
Második hozzáfűznivalóm, hogy az a rajz csak a "fúrógéppel gyártható" stádiumig mutatja a munkadarabot, így türelmet kérek tőletek, míg eljutunk odáig, és megmagyarázom miért marad oldalt annyi "hús" a furat körül. (Szigorúan csak esztergával rendelkezőknek!)
A hátul megmaradó anyagvastagság adja magát. Ugyanis a hengerekbe egy-egy kis zsákfurat kerül, ami a gép tartóvázán átmenő és kétoldalra kiálló csapra ül rá, ez képezi a pivotot. Illetve ez a távolság kell a dugattyúkaroknak is, hogy azok akadálymentesen elforoghassanak a gépvázba ültetett siklócsapágy + főtengelysonka előtt.
A hengereket párosan két rugó húzza össze (szorítja a vázra). Ezek a húzórugók a hengerek oldalába csavarozott két csap közé kerülnek (a rajzon dupla nyílllal jelölt helyen), és ezek húzzák össze a két hengert, ráfeszítve az alapvázra.
Következőkben foglakozzunk kicsit a gépvázzal is...
folyt. köv.
üdv, Géza