SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 16. - 22:48

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 110 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 31. - 16:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Ismét tavasz, ismét idejét érzem a topic nyitásnak. Szándékosan nem keverem a témát a Gőzgépek topicba. Tiszteletben tartanám azokat akik nem építeni hanem készíteni szeretnének gőzgépet. Megmagyarázom. Bár és is azok közé tartozom akik még a fenyőlécet is maguk szeretnék a rönkből kihasítani, kénytelen vagyok megalkudni azzal, hogy olyan kevés időm marad a modellezésre, hogy abban szinte semmi nem készülne el, ha nem vennék "idegen segítséget" igénybe.

Hajó építésről már indítottam topicot, amelyben nem "készítem" a hajót, hanem gyári alkatrészekből, kittből "építem". Bár sokakat érdekelt a téma, volt akitől megkaptam, hogy igazi modellező nem alacsonyodik le idáig... :oops: :oops: Mondjuk ez engem nem zavart, az a topic is időhiány miatt áll, nem pedig mert elment a kedvem tőle.

Eléggé kitölti időmet az AT-125 gépem stafirozása, és használatának tanulása. Mióta megvan a mini eszterga azóta érzem szükségességét, hogy elgondolkodjam rajta, hogy építhetnék gőzgépet nélküle!
:lol: :lol:

Szokás szerint a műszaki elgondolásokat mindig keverem gazdasági - értsd. mennyibe fog kerülni, és megér-e annyit - megfontolásokkal.

Szeretnék végigvezetni pár fejezetben egy elgondolást, szokásomhoz híven képekkel, árakkal, linkekkel. Ebben reményeim szerint összejön egy kéthengeres, oldalvezérelt, irányváltható gőzgép eszterga és maró nélkül.

Remélem a megszokott aktivitásotokra, hozzászólásokra, kritikákra, ötletekre számíthatok részetekről.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 31. - 18:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hat en kivancsian varom (gondolom nem vagyok vele egyedul :D )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 31. - 21:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nagyon kíváncsian várom a fejleményeket!!!:)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 01. - 7:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv.

Na erre én is kíváncsi leszek. Már csak azért is mert én már építettem szelepvezérelt gépet eszterga nélkül.
http://www.youtube.com/watch?v=1lmxbSEYkVc
Bár az csak egyhengeres volt de kis leleményességgel könnyen át lehet tervezni kéthengeresre.
Jelenleg egy kéthengeres oszcillációs gépet építek szintén eszterga nélkül. (mivel nincsen esztergám).
Hamarosan teszek fel képeket.

Minden jót.
Viktor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 01. - 12:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Hadd gratuláljak Viktornak a gépéhez.

Az én fogalmaim szerint ő készíti a gépet, én pedig az építésről akarok írni, amikor több kevesebb fődarabot készen veszek elő és csak az összerakáshoz szükséges elemeket készítem. Természetesen a tőlem megszokott módon "fordított" sorrendben mesélem el a történetet, lehet eljutok egy teljesen saját készítésű géphez is...

Még valami:

a címben szereplő L M G rövidítésnek más olvasata is lehet mint azt ott megadtam. Pl. Legyen Mindenkinek Gőzgépe :lol: :lol:

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 01. - 17:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Elnézést kérek azoktól akik azt várták, hogy rögtön haladó fúrási-faragási tanácsadás kezdődik, de más módon szeretném a témát megközelíteni.

Vegyünk egy példát. Annak idején sokan voltak akik szerettek volna reptetni, de nem akartak sok pénzt vagy sok időt és kézimunkát szánni egy gép megépítésére. Nekik kitalálták az EPP, depron gépeket. Ezzel új tagokat toborozva a modellezők táborába. Közülük sokan az első ilyen gépük után gondolták meg magukat és fogtak saját gép készítésébe.

Gondoljuk ezt végig gőzgép vonatkozásában. Tudjuk a gőzgép veszélyes üzem, kicsit másképp kell megközelíteni, több tisztelettel, de azért hátha működik az elv, hogy egyes részeket "zacskóból elővéve" megkönnyíthetjük a munkánkat.

Félretéve a műszaki gondolkodást - csak egy kis időre - előtérbe jön a gazdasági. Bárkinek lehet gőzgépe aki rá szán 200 000 - 300 000 forintot. Ezért a pénzért sok cég készít különféle csilivili gépet. Ez alaposan a lélektani határ felett van. Nem igazán jogos egy magyar átlagfizetést meghaladó gépet a köz figyelmébe ajánlani.

Nyilvánvalóan kompromisszumokkal, de el kell kezdeni keresni a lehetőségeket. Lehet vitatkozni az értékhatáron, és első lépésnek - ami maximum plafon - 50 000 Ft-ban húztam egy határt. Ez durván 250$ és 190€. Ebben az érték határban beszerezhetők olyan gépek, amik kielégítik igényeinket.

Bár bemutatom a konkrét gépeket, mégsem az a szándékom, hogy azok birtoklásnak megálljak. Igazából azért állítom a két gépet etalonnak, hogy számszerűsíthető legyen mennyit is tudok megtakarítani ha egyes részeket - amikhez nem kell bonyolult szerszámpark - magam készítek el.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 01. - 18:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Akkor konkrétan a kályha amitől indulunk, igaz visszafelé.

http://www.grahamind.com/

Honlapon a található a TVR1A típusjelű, kéthengeres, Hackworth vezérlésű irányváltható gép. Ennek kittje pontosan 245$.

Így néz ki a gép:

Kép

És így néz ki kittben:

Kép

Vegyük alaposan szemügyre, ár-érték arányosan mindent hozzá hasonlítok. Bizony, bizony ha valamit készítünk mindig gondoljunk arra, hogy ennyiért, ilyen műszaki kivitelben szerezhető meg.

Természetesen nem forintosítható az amit saját kezűleg készítünk, hiszem azért modellezünk. De mindig lebegjen szemünk előtt, valami ilyet kéne alkotni...

És ezután lássuk mit is lehet kihozni olcsóbb dolgokból.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 01. - 19:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Géza :D

Ez egy nagyon szép, és nagyon jó gép.
Az ára, ha jobban belegondolok, (45.000 - 50.000 Ft.-) nem is sok. A gondom inkább az, hogy ehhez a kiszolgáló eszközök ára is hozzá jön még, mint például irányváltó, kazán.
Az irányváltó sem katasztrófa, de egy jó kazán megépítése már nem filléres dolog, és nem kevés idő.
És akkor mindez még mindig csak gép. Mire egy komplett rendszer összeáll, már közel 100.000 - 150.000 Ft.
Nagyon jó lenne, ha egy ilyen gép elkészítése kijönne fele, vagy harmad áron, és itt nem csak gazdaságossági szempontok érdekelnek, de ezt a gépet már valóban hajóba raknám.
Egy ilyen hajó megépítése pedig megint csak nem filléres dolog.
Minden esetre, kíváncsian várom a folytatást. :D

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 01. - 22:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az iranyvalto ezen a gepen rajta van... :-)

Mar egy jo ideje szemezek vele, bar az a 250 dollar sem keves, es ha igaz arra meg jon az afa is amikor megerkezik..... Probaltam megvenni, de egyelore valami banki hulyesegen elbukott, nem szerettek a kartyamat.
Sok forumon utanaolvastam, mindenhol azt mondtak, ezert a penzert a kaphato legjobb gep.

Masik gep amit meg nezegetek az a PM research 8M nevu gepje 160 dollarert.
Errol Istvan "öreg" meselhetne bovebben.

Kép Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 02. - 5:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Manópapa írta:
Szervusz Géza :D

Ez egy nagyon szép, és nagyon jó gép.

...ehhez a kiszolgáló eszközök ára is hozzá jön még, mint például irányváltó, kazán.

Üdv Szilveszter :D


Szia Szilveszter!

Rajta van az irányváltó. A z a kis kar a képen, egy Hackworth mechanikát mozgat. Azzal tud bizony irányt váltani!

gyula írta:
Masik gep amit meg nezegetek az a PM research 8M nevu gepje 160 dollarert.
Errol Istvan "öreg" meselhetne bovebben.

Kép Kép


Szia Gyula!

Ez a gép azért maradt ki a topicból, mert mint írtam NEM oszcillációs, hanem oldalvezérelt gépet próbálok végigrágcsálni!

Üdv nektek, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 02. - 11:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Hadd csavarjak egyet a történeten mielőtt nagyon beleélitek magatokat abba, hogy lehet a bemutatott gépből házilagosan részeket felhasználni. Nos, elárulom nemigen lehet. A gépet mint egy etalont mutattam be, de nem ebből fogok csemegézni a továbbiakban. Alapvetően nekünk olyan gép kell, ami nem alkatrészekből, hanem "fődarabokból" illetve "részegységekből" épül fel. A TVR1A nem ilyen. Azért került elsőnek megemlítésre, hogy kellően kritikusak legyünk minden egyébb megoldással szemben. Mint mondtam ennyi pénzért már ilyet is lehet kapni.

Akkor lássuk "ki" is a topic valódi főszereplője.

Kanyarodjunk vissza a technikai dolgok megszokott forrásához, Németországba. Ott pedig a Wilesco céghez. A köztudatba a Wilesco gépek a játék kategóriához kötődnek, ezt Ök tudatosan - marketing szempontokból - erősítik is. Gőzgépeikhez gyártanak körhintácskát, fűrészecskét, satöbbicskét ezzel jelezve a szülőnek, hogy gyerekének is megveheti, nem olyan komoly, felnőttes ez a dolog.

A valóságban, egy műszakilag jól átgondolt, letisztult, leegyszerűsített műszaki koncepció köré építik gőzgépeiket. Alapvetően gépeik - amiből sokféle van - kevés számú, egységesített fődarabból áll össze. Nekünk indulásként - második etalonként - a D48 gép komplett "aggregátja" kell. Ez önállóan a már megemlített 190€ áron belül elérhető.

Kép


Ránézésre "primitívebb", nem annyira látványos mint a TVR1A. Azonban mindazt tudja mint az. Oldalvezérelt, öninduló, irányváltható. Irányváltása a gőz be- és kivezetés cseréjével történik.

A folytatásban a műszaki megoldás ismertetése...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: L M G
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 02. - 21:08 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tiszteletem,

várom a mielőbbi folytatást annál inkább mivel Wilesco hengerekkel építem a leendő gőzmozdonyomat (D22 tipussal).
Eredeti az ötlet , remélem sok tétovázó kap kedvet az ötlet felhasználásához.

Kép

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 04. - 9:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Joszerencset!
Eloszor is Kivanok KELLEMES HUSVETI UNNEPET !!! minden kedves gozgep imado kolleganak !
Bocsanat; nem mutatkoztam be: Nyuluka51(Horvath Laszlo ) vagyok Kolozsvarrol ... akit a mozdony fustje / szinten/ megcsapott... , tehat gozgep ( mozdony) epito.
Kedves Kollegak ! Kar vitazni , hogy melyik gep az ,,uberebb,, mindketto gyonyoru!!! , de nem egy tehnikai/megoldas kategoriaban keszult ! Tehat mindketto prima szerko .
En az ,, SK,, kivitelezesnek vagyok a hive , ami hosszadalmasabb munka, de megeri . Megbocsajtast kerek , hogy mint ujonc velemenyt nyilvanitok , de a kesz alkatreszekbol , csak,,szerelni,,kell a gepet, nem alkotni !!! Faradsagos ut, de megeri !!!
Barati udv mindenkinek !
Nyuluka51 K-var apr. 04. 2010


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: L M G
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 06. - 16:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
máv275 írta:
Tiszteletem,

Eredeti az ötlet , remélem sok tétovázó kap kedvet az ötlet felhasználásához.

Kép

Üdv. máv275 :)


Szia!

Nem annyira eredeti (ill. saját) az ötlet, hiszen neked is eszedbe jutott! :lol: :lol: Viccen kívül, valóban elsőre eredetinek tűnt az ötlet, hisz hiába bújtam a netet nem találtam hasonlóra. De aztán kiderült csak "rejtőzködünk", nehogy mások megtudják, hogy ilyen alantas dologra adtunk a fejünket. Mint azt a topic nyitásnál már írtam, többször megkaptam, hogy nem igazi modellező az aki nem saját maga készíti az utolsó szögig. De mint mondtam engem nem zavar, hogy "alantasabb" kasztba sorolnak ezért...

De vissza a lényegre. Azóta már több hasonló megoldásra bukkantam, vagyis nem vagyok egyedül aki ilyennel foglalkozik. Szerintem jó dolog az, hogy azoknak is megadatik egy gőzgépet létrehozni, akiknek vagy a kézügyességük korlátozottabb, vagy pl. kis lakásuk a X. emeleten nem teszi lehetővé forgácsoló sarok kialakítását sem. Itt hagytuk abba:

Ez önállóan a már megemlített 190€ áron belül elérhető.

Kép

Amit tudni kell róla, az annyi csak, hogy alapvetően 6 fődarabból áll a gép, leszámítva a fogaskerekes kihajtás elemeit.

Irányváltó
jobb komplett cilinder
Bal komplett cilinder
Tengely
Tartóbakok
Lendkerék

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 06. - 16:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Mint írtam fokozatos megközelítéssel haladunk a végkifejlet felé. Így elsőként ne azoknak kedvezzünk akik egy szál svájci bicskával akarnának gőzgépet, legalább rendelkezzenek egy oszlopos (állványos) fúrógéppel.

Ezt feltételezve szinte biztos, hogy legyártható a tartóbak, a tengely, a lendkerék. Vagyis kellene az irányváltó, meg a komplett két cilinder.

Onnan indultunk, hogy 190€ a teljes aggregát. Nézzük mennyit faragunk az árból ha a fentebb felsorolt apróbb elemeket magunk gyártjuk...

Wilesco 1344 komplett cilinder 32€

Kép

Wilesco 1345 komplett cilinder 32€

Kép

Wilesco irányváltó 45€

Kép

Ez így összesen 109€

De a Bengs-Modellbau irányváltójával, ami 27€, csak 91€ lenne.

Kép


Vagyis 29 000Ft illetve 24 000Ft.


A türelmetlenek kedvéért igyekeztem végigrohanni a dolgokon, hogy minél hamarabb ide eljussak. Igazából a valódi műszaki-gazdasági ínyenckedés most indul még csak.

Kérdés, ami felmerülhet az, hogy lehet-e ezt még olcsóbban, vagy lehet-e ennyiért növelni a műszaki beltartalmat?

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 110 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség