SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 30. - 16:18

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 92 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 27. - 19:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Elnézést azoktól akik panoráma képszerkesztőbe nyomták a részleteket :oops: :oops: hogy lássák egybe.

Itt az egész kép egyben:

Kép


Származási hely: Dél-Amerika kb 1910...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 28. - 16:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Géza

Sajnos én magánéleti válság miatt mostanában egyáltalán nem vagyok aktív, de azért figyelemmel kísérem azt amit csinálsz.
Ez egy szép hajó lehet ha e mellett döntesz.
Ha nekem kellene választanom, akkor egy TUG Boat-ra tenném a voksomat, mert azok is szépek a maguk igénytelenségével, ráadásul nálunk idehaza nem igazán ismerik ezt a hajótípust.
Jó munkát és sok sikert hozzá.

Üdv Szilveszter /Manópapa/

U.i: Azért lassan rendeződnek körülöttem a dolgok, így az ősszel már aktív lehetek.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 28. - 17:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Én szurkolok a nagyon szép hajó megépítéséhez és " Manópapa"
visszatéréséhez is!

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 28. - 17:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Manópapa írta:
Szervusz Géza

Ez egy szép hajó lehet ha e mellett döntesz.
Ha nekem kellene választanom, akkor egy TUG Boat-ra tenném a voksomat, mert azok is szépek a maguk igénytelenségével, ráadásul nálunk idehaza nem igazán ismerik ezt a hajótípust.

Üdv Szilveszter /Manópapa/


Szia Szilveszter!

Ez is egy "TUG boat", csak nem látszik hátul a vonóbak! :wink: :wink:

Ráadásul ugye tudod, hogy neked is szereped van ennek a topicnak elindulásában? :shock: :shock: Ha nem akkor nemsokára kifejtem részletesen!

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 29. - 7:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Igazából a TID - TUG Boat-ra gondoltam.
Arra, hogy mi szerepem van ennek a topicnak az indulásában, csak tippelni tudok, a kazán miatt. :)

Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 29. - 10:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Manópapa írta:
Igazából a TID - TUG Boat-ra gondoltam.
Arra, hogy mi szerepem van ennek a topicnak az indulásában, csak tippelni tudok, a kazán miatt. :)

Üdv Szilveszter


Szia!

Egyik sem nyert!

Ha tug lett volna a választásom, akkor ezt építem:

Kép

A másodikra a megoldás: nem kazán, hanem gőzgép Wilesco alkatrészekből....

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 29. - 10:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Igértem, hogy lesz egy kis csavar az építés leírásában - és nem a hajócsavarra gondolok :lol: :lol:

Szóval akkor az ismert fordulat, ez a topic nem jöhetett volna - mostanság - létre Öreg és részben Manópapa nélkül. Akkortájt Manópapának "valamit" akart adni Öreg. Én belekotnyeleskedtem a történet menetébe és így jutottam el egy látogatás keretében Öreghez. A dolgunkat letudva - máig köszönettel tartozom érte - én is kaptam ajándékot....

Nem olyan nehéz kitalálni, egy megkezdett hajótestet:

Kép
Kép
Kép

A hajótest az alábbi tervrajz alapján készült:

Kép

Remélem kellően összezavartalak benneteket. Szóval miután ki lett mondva, hogy nem teljesen nyitott fedélzetű hajót építek, sőt már a konkrét hajó is ki lett választva, hogy kerül ide ez??

A folytatásban erről (is)...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 01. - 8:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Az elején már írtam arról, hogy "nem standard modellező" aggyal találtam ki ezt az egész gőzhajósdit. :oops: :oops:

Akik közelebbről ismernek tudják kétszer ugyanazt nem szeretem csinálni, ha valamit egy módon megépítettem, akkor legközelebb a másik módot próbálom ki. Építettem hajót már palánkozva, így ez most nem tünt annyira izgatónak. Egyszerű a dolog, leveszem a formákat a rajzról, gerinc és bordák kivágva, sólyára feszítés, lécezés...

Nézegetve az ajándék testet, viszont kihívásnak tünt, hogy tudom-e "restaurálni' úgy, hogy a nekem szükséges hajótestet kapjam? Miért a restaurálni szót használom? Kettős értelmezése lehet. Egyik, hogy egy "öreg/sérült/stb." modell hajótestet kapok, amit a kívánt/nekem tetsző formára kell hoznom. A másik értelmezés kicsit a fantázia világába visz bennünket. 1910 ben Dél-amerikában a parton egy villámsújtotta hajótestet találtunk. A teljes tatja sérült volt, a bordákat tüzelőnek kihordták a helyiek :lol: :lol:

Kicsit műszakibbra véve a dolgot: a kihívás az volt, hogy egy meglévő, bonyolult formájú munkadarab (ez a hajótest) esetében le tudom-e venni megfelelően a befoglaló méreteket, meg tudom-e tervezni a kapcsolódási csomópontokat ahhoz, hogy egy teljes értékű hajótestet kapjak.

Igen, azt tüztem ki célul magam elé, hogy a hajótestet átalakítom az igényeimnek megfelelelően. Ehhez több dolgot kellet megvizsgálnom. Első az volt, hogy a kész palánkozás vajon "torzítható" oly módon, hogy a felülnézeti forma az erősen hátrafelé keskenyedő helyett lágyabb, ivesebb alakot vegyen fel. Ehhez a fartükör helyére felfelé szélesedő "vakbordát" készítettem. Addig csökkentettem a "tölcséresedést" amig a test "kinyomta" magából a bordát, jelezve, hogy túldeformálódott.

Kép

Jól látható hogy oldalanként 10-15 mm-rel szélesebb lett a hajótest vége. A hajó legnagyobb szélességében 5-5 mm "összehúzás" simán kivitelezhető volt, így a kellő felülnézeti (fedélzeti) körvonal kialakítása sikeres volt.

Ezt követően el kellett gondolkodnom azon, vajon a hiányzó víz alatti részt hogyan építem meg? Ezt rétegekből kivágott pótlással képzeltem el, hasonlóan mint itt látszik egy teljes test esetében:

Kép

Természetesen a kivitelezéshez meg kellett oldani, hogy milyen konstrukcióval építem a "régi" és az "új" hajótest részeket, hogy azok egy szilárd egészet képezzenek.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 03. - 14:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Előveszünk egy borda metszeteket ábrázoló rajzot, és megnézzük, hogy is kell egy ilyen formájú hajótestnek kinéznie. Szerencsés ha "faépítésű" hajótestet nézünk, mert a "fémépítésű" hajótestek hátsó "keskenyedése" más ívelésű. Igen megfelelő egy közepesnél nagyobb halászhajó, vagy régi gőz vontató...

Kép

Ez alapján kiszerkesztjük a saját bordametszeteink módosított vonalait.

Kép

A kettőt összehasonlítva úgye nem is olyan rossz a "morph", azaz az alaktorzítás?

A feladatot az nehezíti, hogy nem a bordarajzok alapján kell bordát vágni, hanem rétegvonalat kell szerkeszteni a rétegekhez. Sőt tovább bonyolítja a dolgunkat, hogy a rétegeket nem síkra, hanem az ivelt, és "lejtős" hajótest aljára kell "rádolgoznunk".

Itt is a "mintával" kezdünk, vagyis vesszük az elsőként ábrázolt bordarajzhoz tartozó rétegvonalas rajzot.

Kép

Tanulmányozva a bordametszeteket, és a rétegvonalakat a munkát négy felé bonthatjuk. A hajó (hiányzó) tatja, ami rétegekből álló tömör szerkezet. A hajó tatjától visszafelé van az a rész amiben az oldal görbülete homorú. Ezt a rész is rétegelten építjük meg. Innen visszafelé van egy sík rész ami a szögét változtatja. Ez egy tömör darabból kivitelezhető a megfelelő szöget becsiszolva. És ez előtt van az a rész ami kizárólag kétkomponensű "vastag glettel" is formára alakítható.

Természetesen ez így elmondva nem mindenkinek világos. Az építés további menetében a képekről azonban érthetővé válik.

Értelemszerűen ez az egész nem építhető csak úgy a "levegőre", szükséges a csavar tönkcső és kormánylapát tönkcső, valamint a kormánylapáttartó elhelyezése. Ezért a folytatásban erről lesz szó.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 06. - 9:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Elérkeztünk az egész átalakítás legsarkalatosabb pontjához, itt dől el, hogy gányolás lesz a dologból, vagy szakszerű átalakítás és restaurálás.

Mint már írtam, a legfontosabb, hogy a hozzáépített rész szilárdsága, legalább egyező, vagy nagyobb legyen mint a hajótest szilárdsága. Akkor jó, ha az új résznél fogva a hajótest felemelhető és Buda felé lehet vele mutatni, mint Toldinak a petrencével. :lol: :lol:

Elsőként hanyatt fektetjük a hajótestet, és a fenék körvonalát átrajzoljuk egy 3mm-es rétegelt lemez darabra. Majd a körvonalat kiegészítjük a tat vonalával. Kivágjuk, így néz ki.

Kép

A kellő szilárdság érdekében a gerinc és szerelvényeit rétegelt lemezként képzelem el. Mégpedig 3mm-es rétegelt két oldalról 2mm-es 5 rétegű "repülőlemezzel" és 2mm vastag fenyőléccel erősítve.

A nyers darab kivágása után bejelöljük a kormánytengely, hajócsavar fészek, tönkcső, egyébb szépészeti dolgok helyét. Kivágjuk, és segéddarabként kivágjuk az "utolsó" ívelt borda formáját is.

Kép

Felpróbáljuk a hajóra:

Kép

Az ivelésekben még kell egy minimális igazítás, de már most jól néz ki. Az látszik, hogy a hajónál be kell pótolni a "kilátszó" gerincet a hajó hátsó harmadától az orráig. Használjuk fel ezt a hiányosságot a javunkra, úgy hogy ezáltal az új épített gerincrész szilárdsága is növekedjen.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 10. - 18:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Levágunk 2 db 90cm-es darabot az 5x2 mm-es lécből. Megfelelő távtartókkal sólyadeszkára feszitjük a fartoldatra ragasztott egyik darab lécet.

Kép

Mint látható a fartoldat alsó gerinc részét fogja erősíteni, valamint a hajófenékről hiányzó gerinc egyik oldalát képezni. A száradásig rögzítés a legegyszerűbben történik, megfelelő magasságú alátétetekkel kitámasztott, hulladék rétegelt lemez darabkák lecsavarozásával.

A száradás után megfordítjuk a munkadarabot. A lécre 3mm rétegelt lemez hulladékból "kitöltést" ragasztunk. Ezt követően ráragasztjuk a másik 5x2 mm-es lécet. A már ismert módon száradásig leszorítjuk.

Kép

Száradás után kivágjuk a fartoldat oldalsó erősítését, ami lehetővé teszi a kormánytönkcső beépítését, és a fedélzet felőli darabot.

Kép

A darabokon bejelöltem a kormányemelő helyét, amit még összeragasztás előtt ki kell vágni. Ezután a pontosabb és stabilabb illesztés érdekében a fedélzetlemez alatti első kitöltő faelemet is kivágom, és beragasztom. A far kitöltőanyagaként kemény 8-10 mm-es balsából vágok ki darabokat. A szerkezet összeragasztva:

Kép

A hajótest aljához illeszkedő rész kicsit közelebbről:

Kép

A darab alakja minden irányban megvezeti, így lehetetlen rosszul a hajótesthez ragasztani. Epoxiragasztót keverünk, minden létező illeszkedő felületet beragasztózunk, és betoljuk a kiegészítő darabot. A hosszú gerinc darabot megfelelő méretű postás gumigyűrükkel rögzítem.

Száradás után megfelelő méretű és alakú balsa darabokat vágve, elkezdem a far (bulwark) kialakítását.

Kép

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 13. - 19:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A hajófar nagyobb szilárdsága miatt két irányból átlapolva töltöm fel balsa darabokkal.

Kép

Miután teljes a far, nekilátok a test alsó részének kialakításához. Mint már írtam a bonyolult alakos forma miatt részekre bontom a kitöltést. A sík lapokkal határolt felület határait beragasztott fenyőléc darabokkal "jelölöm ki".

Kép

A gerinc alsó részére is ragasztok egy vezetőlécet.

Kép

Ezután 8-10 mm-es balsa lapokból kivágott alakos darabokkal kitöltöm a rendelkezésre álló helyet. Papírsablonokkal ellenőrizve végleges alakra csiszolom. A hézagokat kitöltöm, illetve a felületet tapaszolom. Finom papírral átcsiszolom. Nem hagyhatok egyenetlenséget, mert az "üvegezés" csak még jobban kihozná.

Kép
Kép
Kép

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 28. - 18:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Mint már írtam, a "toldalék" üvegezés előtti csiszolása, glettelése, csiszolása, glettelése, csiszolása..... a legfontosabb művelet. Amikor elérjük a 200-as papírt, befejezettnek nyílváníthatjuk az üvegezés előtti felületkikészítést.

Kép
Kép

Amikor a "Toldis" dologról írtam, nem vicceltem. A hajó toldatát úgy építettem meg, hogy a kb. 7 x 8 mm-es kormánylapát tartót megfogva a hajó kitartható mint egy petrencésrúd! 8) 8)

Kép

Miután kiállta a mechanikai tesztet, kezdhetjük az üvegezést - azaz a üvegszövet erősítésű műgyanta bevonat készítését. A szövetet úgy szabjuk ki, hogy a régi már üvegezett felületre átfedjen. Az előírás szerinti gyantát "dúsítsuk" microballoonnal, ne felejtsük el, később még csiszolnunk kell! :lol:

Kép

Ez az egyszer átkent felület! Látod az átfedés határait? Nem látod? Na látod!

Kép

Itt van a határ, a piros vonal környékén.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 30. - 18:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Itt ismét jön egy csavar az építésbe. Mivel a palánkolt hajótest nem tartalmaz bordákat - ami igen jól jött az alak torzításánál - nem a faépítésű hajóknál megszokott technológiával építjük tovább.

Bizony itt az ABS testű, mélyhúzott hajók esetében alkalmazott megoldások lesznek használhatóak. Annyi könnyebbséggel, hogy a test nem tejfölöspohárból van hanem falécekből, így jóval szílárdabb segédbordák behelyezése nélkül is.

Nézzünk egy valódi ABS hajót - egyik kedvencemet - a RANZOW jégtörő, kiszolgáló hajót.

Így néz ki az "üres" test:
Kép

Így néz ki a merevítő váz, amire majd a fedélzet kerül:
Kép

Így néz ki beépítve:
Kép

Ehhez képest annyit változtatunk, hogy nincs szükség segédbordákra, és a körbefutó merevitőperemet maga a fedélzet fogja alkotni. 3mm-es rétegelt lemezből kivágjuk a fedélzet alakját. Az erősen felfelé ívelő orr részt kihagyjuk, azt később építjük meg. Kirajzoljuk a fedélzeti nyilásokat, és lehetőség szerint kivágjuk őket.

Kép
Kép

A hajótestre helyezve látszik hol "íveli túl" a test a fedélzetete, és hol lóg túl a fedélzet a testen. A feladat úgy beragasztani a testbe a fedélzetet, hogy a test a fedélzet alakját vegye fel. Ráadásul a fedélzetnek keresztben domborúnak kell lennie, hosszában pedig homorúan kell ívelni. Nem egyszerű, de nem lehetetlen feladat. Kell hozzá 5x10mm fenyőlécből kivágott darabok, amiket ívesre reszelünk:

Kép

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 03. - 19:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A megérdemelt nyaralás után, itt a folytatás!

A kivágott segédfedélzetre alulról ráragasztjuk az ívesre reszelt bordákat. Néhány szorító segitségével rávesszük a rétegelt lemezt, hogy kövesse a bordák alakját. Amikor a ragasztó megkötött, kb így kell kinéznie:

Kép
Kép

Egy vázlat, hova is kerül a gázpalack, a kazán és a gép

Kép

A hajótestbe körbe beragasztunk néhány darab 5x10mm-es lécdarabot, 3mm-re a peremtől. Erre fog ráülni a fedélzet. Ne felejtsük el, hosszába homorúra kell hajlítanunk, jól fog jönni ha van mire felülnie.

Kép
Kép

Sok, sok ragasztóval bekenjük az illeszkedő felületeket. És minden lehetséges eszközt igénybeveszünk a rögzítéséhez :lol: :lol:

Kép
Kép

Kivárjuk míg megköt a ragasztó...

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 92 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség