Sziasztok!
Az elején már írtam arról, hogy "nem standard modellező" aggyal találtam ki ezt az egész gőzhajósdit.
Akik közelebbről ismernek tudják kétszer ugyanazt nem szeretem csinálni, ha valamit egy módon megépítettem, akkor legközelebb a másik módot próbálom ki. Építettem hajót már palánkozva, így ez most nem tünt annyira izgatónak. Egyszerű a dolog, leveszem a formákat a rajzról, gerinc és bordák kivágva, sólyára feszítés, lécezés...
Nézegetve az ajándék testet, viszont kihívásnak tünt, hogy tudom-e "restaurálni' úgy, hogy a nekem szükséges hajótestet kapjam? Miért a restaurálni szót használom? Kettős értelmezése lehet. Egyik, hogy egy "öreg/sérült/stb." modell hajótestet kapok, amit a kívánt/nekem tetsző formára kell hoznom. A másik értelmezés kicsit a fantázia világába visz bennünket. 1910 ben Dél-amerikában a parton egy villámsújtotta hajótestet találtunk. A teljes tatja sérült volt, a bordákat tüzelőnek kihordták a helyiek
Kicsit műszakibbra véve a dolgot: a kihívás az volt, hogy egy meglévő, bonyolult formájú munkadarab (ez a hajótest) esetében le tudom-e venni megfelelően a befoglaló méreteket, meg tudom-e tervezni a kapcsolódási csomópontokat ahhoz, hogy egy teljes értékű hajótestet kapjak.
Igen, azt tüztem ki célul magam elé, hogy a hajótestet átalakítom az igényeimnek megfelelelően. Ehhez több dolgot kellet megvizsgálnom. Első az volt, hogy a kész palánkozás vajon "torzítható" oly módon, hogy a felülnézeti forma az erősen hátrafelé keskenyedő helyett lágyabb, ivesebb alakot vegyen fel. Ehhez a fartükör helyére felfelé szélesedő "vakbordát" készítettem. Addig csökkentettem a "tölcséresedést" amig a test "kinyomta" magából a bordát, jelezve, hogy túldeformálódott.
Jól látható hogy oldalanként 10-15 mm-rel szélesebb lett a hajótest vége. A hajó legnagyobb szélességében 5-5 mm "összehúzás" simán kivitelezhető volt, így a kellő felülnézeti (fedélzeti) körvonal kialakítása sikeres volt.
Ezt követően el kellett gondolkodnom azon, vajon a hiányzó víz alatti részt hogyan építem meg? Ezt rétegekből kivágott pótlással képzeltem el, hasonlóan mint itt látszik egy teljes test esetében:
Természetesen a kivitelezéshez meg kellett oldani, hogy milyen konstrukcióval építem a "régi" és az "új" hajótest részeket, hogy azok egy szilárd egészet képezzenek.
folyt. köv.
Üdv, Géza