SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 19. - 20:37

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 40 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 24. - 15:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
A beszélgetés Feri barátommal Bánkon, szombati napon történt, másnap vasárnap délre kész volt az új égő meggyújtva gyönyörűen égett, mintt a konyhai gáztüzhely lángja.
Igaz, hogy Feri barátom mondta az égő neki csak a helyére rakva kazánba ég. Gondoltam én ügyesebb vagyok.
Adódott a gyors lehetőség a meglévő kazánomat beburkolva kész a komplett kazán.
Ime az ujabb kazán
Kép

Kép

Kép

A kazán az müködött, de a burkolata olyan forró volt, hogy a hajóba téve, a hajó belsejében fel holyagosodott a festék.
Szomorúan vettem tudomásul a kudarcot.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 24. - 15:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia!

Nyugtass meg, ugye azért happyend a történet vége?

Végezetül egy apró, szuper gőzfejlesztésű, elfújhatatlan égőjű kazánt sikerült készítened... :lol: :lol: :lol:

Izgatottan várom!

Üdv és sok sikert minden munkádhoz, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 24. - 19:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia Feco!

Ha még nem késtem el, találtam egyik könyvemben egy jobb minőségű képet a spirituszégőről:

Kép

Dichtung, Dichtungsring - tömítés, tömítőgyűrű
Gewinde - menet
Sicherheitsventil - biztonsági szelep
Rückflammsieb - "visszaégésgátló" gyakorlatilag egy fémháló, ami nem engedi a kanóc belsejében is belobbanni a tüzelőanyagot.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 24. - 21:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szia, Géza!

A vége igen egy majdnem saját készítésű jól működő kazán.

Üdv. Feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 25. - 9:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
A fenti megoldást részben egy másik Forumról vetem ahol egy kolléga hasonló kazán fényképeit publikálta.
Érdeklődésemre közölte, hogy a burkolat alatt hőszigetelés is van azbeszt lemezből.
Új burkolat készült 10mm azbeszt lemezzel kibélelve.


Kép

Kép

Ez a kazán is működött a burkolat felülete jóval alacsonyabb hőmérsékletű volt, de volt egy nagy hibája, hogy a közben
elkészült új hajóba cipőkanállal fért bele
ahhoz, hogy a felülete hozzáérjen a hajó test részeihez túl meleg volt így ez a gyors kisírelt is kudarccal végződött
A fenti két kazánnal a hajó nem volt vízen csak szárazon próbáltam.

Üdv.feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 25. - 14:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Tanulva a kudarcokon nekiláttam az újabb kazánnak.
Lehetőségeimet mérlegelve ez is vasból készül.
Külső méretei megegyezik az első vasból készült kazánéval.
A kazándob hegesztve míg a réz füstcső forrasztva készült.
A réz füstcső füstgázszekrénybe végződött és ennek a tetejére került a kémény.
Mivel az egész kazán hossza nem változott a füstgázszekrénnyel kisebb lett a hasznos térfogat,a betölthető
víz kb. 20-25%-al kevesebb lett

A kazán

Kép

Kép

Kép

Az első begyújtásnál szép lángok távoztak kéményből. Konzultálva Feri barátommal kiderült,hogy az én általam
gyártott égő mégse olyan mint az övé. Megnövelve a beszívott levegő mennyiségét tökéletes lett.
Néhány kisélet után égés közben lett egy jellegzetes hangja mint a benzinlámpának mikor már forró.
A kéményen a távozó füstgáz a szokásos hőmérsékletű lett.
Mehetett a kazán a hajóba és a vízre. Hamarosan kiderült, hogy az a 20-25%-nyi víz hiányzik.
Néhány versenyen kihagytam a legtávolabbi bójákat, hogy a versenyt betudjam fejezni.
Itt jutottam el a tápszivattyú gondolatához

Üdv:feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 26. - 7:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
A fenti kazán az új égővel jól működött teljesítménye megfelelő volt, a láng a versenyek során nem aludt ki. Üzembiztosan működött, sajnos a rendelkezésre álló víz miatt kevés gőzt fejlesztett így a versenyeken a teljes pályát nem tudtam végig menni.
Néhány gőzhajós kolléga kisebb gőzkazánnal is versenyez biztos, hogy a gőzgépüknek jobb hatásfoka van. Az idei téli feladat, jobb gőzgépeket készíteni, konzultálva gőzgépes kollégákkal, ehhez az kell, hogy pontosabban munkáljam meg az alkatrészeket.
Ennek érdekében már beszereztem egy fém- fúró- marógépet.
Visszatérve a kazánhoz.
Lemondtam a tápszívattyú gyártásáról, mert a versenyeken a kollégák lebeszéltek róla. Maradt az újabb kazángyártás. A nyár közepén az ismerős hegesztők elfogytak (nyaralás, sok munka, stb.) kénytelen voltam magam neki látni kazánt gyártani.
Az igazság az, hogy erre már régen készültem, csak nem vitt rá a kényszer.
Először nézzük a hegesztést.
Csak Pb gázos égőim vannak, meg kellett elégednem ezek teljesítményével (1,5 bar, 0,4 kg/h) 2 db van belőle. Ezüst forrasztópálcáért sajnáltam a pénzt (több mint 3.000.- Ft/db) de találtam réz-foszfor kemény forrasztó pálcát kevesebb, mint 100.- Ft/db. Ez a pálca bevonat nélküli, keresni kellett fólyatószert, próbáltam bórax-al, ami üvegszerű bevonatot képezett a forrasztandó anyagon. Mint később megtudtam a borax-nak sokkal nagyobb munkahőmérséklet kell, mint amit eltudtam érni, illetve a pálcának kell.
A réz-foszfor pálca munkahőmérséklete 730 fok, szakitó szilárdsága 25 kp/mm2.
Szerezni kellett 700-800 C fokra való folyatószert, néhány hegesztéssel foglalkozó üzletet felkerestem, de ott olyan emberekkel akadtam össze, akik nem akarták megérteni miről beszélek.
Kitartó keresés után a Bronz Kernél ráakadtam a kívánt folyató szerre. (Munka hőmérséklete 500-900 fokig)
Jöhet a munka.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 27. - 19:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Feribácsi!

Ilyen lyuggatott cső égőm nekem is van, igaz azon furatok vannak, de a lényegen sokat nem változtat. Tökéletesen működik, szépen ég, és nagy a teljesítménye. Gyári Kirck darab.

VISZONT

Abban van ám mégegy cső. A küldő vastagabb furatos csöben van egy vékonyabb belső csö ami a gáz-levegő keverést és elosztást végzi. Ettől nagyon alacsony a lángja és így alacsony tűzterekbe is jól működik, nem kormol. Teljesen csendes, semmi hangja nincs. És ami érdekes nem ég meg a külső cső. Amikor legutóbb tisztítottem, járattam egy tartálynyi gáz erejéig, és még csak meg sem kormolódott.

Ha érdekel lefotózom a megoldást, nekem nagyon tetszik.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 28. - 8:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szia Zsolt!

Engem nagyon érdekel a felajánlott égő fotói, biztosan másokat is.
Fotók mellé légy szíves írjál méreteket is, a cső átmérők, hosszak, a furatok darab száma, átmérője, mindent amit úgy látsz, hogy hasznos az égő müködésének megértéséhez.

Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 29. - 8:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
A megvalósítandó kazán méreteiben és kialakitásában majdnem megegyezik az első vas kazánoméval (gőzgépésztől kapott rajz) kivéve a nyolcas keresztcsőveket és az anyaga vörösréz.
A munka kezdete az anyag beszerzés.
Elmentem átm.100-as vörösréz csővet venni, de nem volt. Előtte két évig nézegettem, de amikor kell akkor nincs. Vettem 2mm vörösrézlemezt és neki láttam csővet gyártani. A lemezt méretre szabva már korábban beszerzett hajlitógépen meghajlitottam.

[
Kép

Persze ehhez nem kell hajlitógép kollégáktól hallottam, hogy vascsőre hajlitották a rézlemezt.
A fent leírt technikával összehegesztettemm.

Kép

Kép

Nagyon meg voltam elégedve magammal, eddig egy pisztollyal készült a hegesztés.
Jöhet a belső rész. Átmérő 32-es csőből készült a boltba vásárolt könyökkel. Szintén összehegesztettem a foszfor-bronzos pálcával.
A képen a probanyomás láthaató.

Kép

A két végét bedugtam fa, illetve danamit dugóval és a kék tömlő segítségével rákötöttem a vizvezeték hálózatra.
Jól sikerült a hegesztés.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 03. - 15:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia!

Ha még érdekel a spiritusztüzelés, megtaláltam a kanóc nélküli verzió képeit is:


Kép
Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 03. - 15:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Sajnos a nagy igyekezetembe több képet a gyártásról nem készítettem.
Sárgarézből esztergáltam gőzdomot, csonkokat a rajz szerint. Kivágtam rézlemezból a fenéklemezeket, a csőre és a fenéklemezre elkészítettem a megfelelő fúratokat.
A teli fenéklemez behegesztésével kezdtem, egy pisztollyal. Már éreztem, hogy egyre nehezebb lesz kellő hőfokra melegiteni a munkadarabot. Körül raktam téglával, ezzel a résszel is végeztem. Jött a gőzdom és a csonkok, ezek már egy pisztollyal nem mentek, befogtam a másikat, még gondosabban körül raktam téglával, ezen is túl jutottam. Befüztem a lángcsővet, sikerült a csőpaláston körbe hegeszteni, jöhet a másik fenéklemez, a lángcsővel és a vizállás mutató csonkjával.
Egyre nehezebben ment a melegités, ahogy nő a kazán felülete és súlya. A lángcsővet behegesztettem és félig a fenéklemezt is, elfogyott a türelmem a maradékot elvittem egy ismeretlen hegesztőhöz, akinek felajánlottam a foszfor-bronz pálcát, de azt mondta, hogy sárgaréz pálcával megtudja csinálni.
A lényeg, hogy jól összebarmolta, a sárgarézből készített csonkokat megolvasztotta.
Fizettem a munkáért és még két napig dolgoztam utána.
Az elkészült kazán

Kép

Kép

Kép

Végre lett réz kazánom, amit majdnem saját kezüleg készítettem. Még hátra volt két verseny, amin jól müködött.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 04. - 9:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szia Géza!
Köszönöm a képeket a spiritusz égőkről.
A legutóbb feltett képet nézegetve, úgy vélem hogyy értem hogyan működik.
Az égő melegíti a tartályt hő hatására a spiritusz párolog és a tartály tetején az alkohol gőz csővezetéken keresztül a fúvókába jut, majd az égő térbe. Ahhoz, hogy az égő kellő teljesítményű legyen a tartályba túlnyomásnak kell lenni. A túlnyomás eléréséhez a spiritusznak a tartályban valahol 60-70 C fok között kell leni.
Géza! Te nem csak nézed a képeket, mint én, hanem olvasod is a hozzá tartozó szöveget.
Jól gondolom a működést?
Ha nem légy szíves írd le a helyes működést.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 04. - 11:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Szia!

feco 1 írta:
Szia Géza!
A legutóbb feltett képet nézegetve, úgy vélem hogyy értem hogyan működik.
Az égő melegíti a tartályt hő hatására a spiritusz párolog és a tartály tetején az alkohol gőz csővezetéken keresztül a fúvókába jut, majd az égő térbe. Ahhoz, hogy az égő kellő teljesítményű legyen a tartályba túlnyomásnak kell lenni. A túlnyomás eléréséhez a spiritusznak a tartályban valahol 60-70 C fok között kell leni....
Üdv.feco 1


Pontosan így működik ez a kanóc nélküli verzió, jól látod!

De néhány szó a részletekről.

A tartály tetején három nyílás, egy a betöltő, egy a biztonsági szelep, egy pedig szabályozható tűszelep az alkohol gőzhöz. A képen látható, hogy az égőfej "keresztül van szúrva" a tartályon. Látható a levegő hozzákeverő nyílás is. Ami nem látszik, hogy az égőfej fúvókája kb. a tartály első harmada körül van.

Indítása:

Kinyitjuk a tűszelepet. Kevés spirituszt öntünk a kis tálkába, meggyújtjuk. Ez az előmelegítés. Amikor kellő gőz fejlődik, begyullad az égő. Elvehetjük a kis spirituszos tálkát. A tűszeleppel beállítjuk a "jellegzetes" hangot, ekkor ég a leghatékonyabban.

Főleg angol fórumokon barkácsolnak sok spirituszos égőt, az egyiken megtaláltam ennek az égőnek a metszetét is, de már elhánytam valahova. Ha megtalálom felteszem...

Addig is egy videó a müköd(tet)ésről:

http://www.jattyouth.com/videos/punjabi/XCLBV87BP6Y/Aster-cylinder-marine-steam-engine

Ezt pedig azért célszerű elolvasni, hogy mire is figyeljünk egy égő kialakításánál:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1316171

Értelemszerűen az általam leírt Saito illetve Aster gyári égők mentesek ilyen hibáktól...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 05. - 19:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Szia Géza!
Köszönöm a spiritusz égőkkel kapcsolatos képeket, magyarázatokat és linkeket. Nekem nagyon hasznos és tanulságos volt.
Légy szíves segíteni megfejteni, hogy az általam a topicba leirt gázégő miért csak a füstcsőbe behelyezve ég.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 40 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség