SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 19. - 17:57

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 15 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Kémény
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 20. - 10:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok,

A napokban találtam egy remek ötletet a neten. Egy amerikai srác roppant leleményesen azt javasolja, hogy súlycsökkentési célból a kéményhez használjunk rézcső helyett egy üres szivartokot. :lol:
Rögtön egy példa:
Kép
Egy hajónál nyilván számít minden gramm, esetleg még jól is nézhet ki. Ilyen tok meg van rengeteg átmérőben. Lehet, hogy hamarosan szivart venni is sublerrel megyek, csak orvost ne hívjanak....
(Egyszer már összeszaladtak az eladók, amikor vizespoharakat válogattam átmérő szerint... pedig magyaráztam, hogy egy ősrégi viharlámpa restauráláshoz kell, de nem nagyon hitték. Biztos ami biztos, egy csoportba gyűltek, esetleges dühöngésem esetére)

Üdv / Feri


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 20. - 12:13 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ez tényleg kiváló ötlet. Van is szivartokom egy jópár. Annó amikor
még dohányoztam sokat kaptam ajándékba. Mióta nem dohányzom a
családom egy része bánja is, mert nehezen találnak még egy ilyen
univerzális és relatív olcso ajándékot :-)

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 05. - 23:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ide irom,mert ez is a kemennyel kapcsolatos.
Olvasgattam a kovetkezo cikket:
http://www.alanstepney.info/page19.html
meg a folytatasat:
http://www.alanstepney.info/page14.html
es nem igazan ertem.
Tobb helyen is lattam, hogy amig a gep el nem indul, egy kis ventilatorral kemeny tetejen javitjak a huzatot, aztan, gondolom a faradt gozt a kemenyben kieresztik es az folytatja. Itt ha jol latom errol van szo, csak nem igazan ertem. Valaki hozza tud szolni? Vegul is az volna az erdekes, hogy mekkora legyen egy kemeny, es hol es mekkora duznin kell elereszteni a faradt gozt.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 06. - 20:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves gyula!

Gőzmozdonyos magyarázatot tudok adni a dologra. Ott eleve rövid a kémény, és ezért kicsi a természetes huzat. A hideg kazán befűtésekor jön is a füst rendesen mindenhol, legkevésbé a kéményen. A működő gőzgép kipufogó gőzét kezdetben az álló kazán elején lévő hengeres dobba -amit füstszekrénynek hívnak- engedték, és ennek a tetején van a kémény. Ahogy nőtt a mozdonyok teljesítménye úgy lett nagyobb a kazán, nőtt az átmérője, és már nem fért el a keretek között, egyre magasabbra került. Mivel a vasúti jármű méretét az ún. űrszelvény behatárolja -ebből nem lóghat ki semmilyen alkatrésze- a kémények szükségszerűen rövidültek. A modern nagy teljesítményű gőzösök kéménye csupán egy 30-40 cm magas gyűrű. A tervezők e kényszer hatására agyalták ki a fúvót. A kipufogó gőz közös gyűjtőcsőbe kerül amely pont a kémény alatt van és a vége szűkített, vagy a mozdonyvezető által egy rudazat segítségével változtatható a keresztmetszete. Az amúgy is nagy sebességgel kilépő, és még mesterségesen tovább gyorsított gőz vákumot csinál a fűstszekrényben. Ez a vákum a hamuláda légcsappantyúin keresztül a rostélyon, tűztéren, füstcsöveken keresztül szívja a levegőt, és táplálja az égést. Hogy mennyire? Az egyszerű polgárnak a salgótarjáni csikós lábú tűzhelyben égő jófajta kányási darabos szénről vannak emlékei. No itt nem ilyen a helyzet. Járó gőzgépnél a tüzelő ajtó kinyitásakor csak egy szalmasárga gomolygó lángot lehet látni, ami betölti a tűzszkrényt, sőt a hosszkazán füstcsöveibe is hosszan behúzódik. A huzat mértékére jellemző, hogy az ajtóhoz tartott lapátról a szénport azonnal beszívja, a kisebb széndarabok is így járnak. Kérdezhetnénk, hogy mi van akkor, ha áll a mozdony és gőzt kell termelni, vagy is nem működik a fúvó? Erre az esetre találták ki a segédfúvót. A kazán gőzét megcsapolva és a füstszekrénybe engedve lehet a huzatot fokozni, de ez meg sem közelíti a járó gőzgépnél lévő huzatot. Begyújtásnál marad a bevezetőben említett mindenhol füstölés. Egy kéményhez helyezett ventilátor szívóereje segítene, de ki tartana oda egy ilyet? A kis gőzgép modellnél ezt lehet, és jó ötlet, hogy a huzatot így fokozzák. A kipufogó gőz kéménybe vezetése pedig teljes mértékben azonos a gőzmozdony fúvójával. Okos megoldás.Hadi lábon állok az angollal, de ha ZF Kolléga megnézné, talán tudna használható adatokat kiolvasni, mert úgy látom, hogy vannak ilyenek.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 13:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Azt hiszem, gyr barátunk tökéletesen elmagyarázta a fúvó szerepét és szükségességét. Amit még hozzátennék az az, hogy elsősorban a gőzmozdonyok esetében kérdés a kérdés, mivel ezeknél relatíve kis méretben kell biztosítani a nagy teljesítményt, ráadásul úgy, hogy közben a szerkezet mozog (és viszi magával a szükséges tüzelőanyagot + a tápvizet). Következésképpen a hatásfok a lokomotívoknál sokkal fontosabb (volt), mint a stabil gépeknél.
Magának a huzatnak a kérdése azért fontos, mert ha kicsi, akkor nem megfelelő az égés, nem fejlődik elég hő (ráadásul még szénmonoxid is keletkezik, ami nem túl egészséges). Ha viszont nagy, akkor túl sok plusz levegőt szívunk be az égéstérbe, amitől ugyan az égés hevesebb lesz, de a keletkezett hő jelentős része a kéményen szalad ki, ahelyett hogy a kazánban levő vizet fűtené. Ezért próbálnak valami optimumot találni a tervezők.
No, de igyekszem nem elugrani a kapott feladat elől! :lol:
Átfutottam a gyula találta referenciákat, nagyjából a következőkről van szó bennük:
A fúvóval kapcsolatos (blast nozzle) eszmefuttatás kiindulásként azt mondja, hogy tervezéskor nem olyan izgalmas a méret, mert a gyakorlatban később egyszerű módosítani. Mindenestre ad egy táblázatot kiindulásként, ahol a hengerfurat, ill. hengerszám függvényében javasol fúvóka keresztmetszeteket. A cél egy olyan kompromisszum elérése, ami egyrészt elég (de nem túl nagy) huzatot csinál, másrészt nem kell hozzá annyira leszűkíteni a fúvóka keresztmetszetét, hogy ellennyomást okozzon a hengerekben. Pont ezért azt javasolja, hogy a fúvókákból készitsünk többet, ami szükség esetén a megfelelő méretű furattal ellátva rátehető a fúvócső végére. Lényeges, hogy a fúvóka a kémény tengelyében legyen és hogy a fúvóka által létrehozott gőzsugár kúpja kitöltse a kémény belsejét.
Bár alapvetően jó közelítésnek érzi a srác a fent elmondottakat, meghivatkozza egy holland cimbora irományát (ez a második cikk), ami alapján még tovább növelhető a hatásfok. No, ebben a cikkben a hollandus szépen és tudományosan elmagyarázza, hogy miért nem jók egyes ökölszabályok.
Ahogy kifejti, a tüzelés során keletkezett gőz és füstgázok mennyisége összefüg. Feltételezve, hogy az égés során keletkezett hőnek - jó esetben - a fele melegíti csak a kazánban levő vizet, egy kiló szén elégése szükséges 4 kiló gőz termeléséhez. Egy kiló szén elégetéséhez elvben 11.5 kiló levegőre van szükség, így összesen 12.5 kiló füstgáz keletkezik. Viszont a szénmonoxid fejlődés elkerüléséhez extra levegőre van szükség (kb. 20%), így mindösszesen kb. 19 kiló füstgáz/gőz keverék távozik a kéményen.
A kéménynek képesnek kell lennie arra, hogy kiengedje ezt a keveréket, méghozzá a gőzfúvócsőn kiáramló gőz sebességének 4/19-énél. Következésképpen a kémény keresztmetszete és a fúvőcső keresztmetszete között elvben hasonló aránynak kell lennie, bár rögtön hozzáteszi, hogy a valóságban ez az arány 1:3-hoz.
Ezután felhoz néhány rossz példát a gyakorlatból: A "Speedy" modellmodonynál a fúvókaátmérő 6.35 mm, a kéménytoroké 34.84mm, ami 1:1.55 arányt ad. Így jóval több fölösleges levegőt szív át a tűztéren, mint amennyi valóságban szükséges. A "Modell Enginnering" újságban pont ezért szerepelt egy javaslat, hogy csökkentsék a kéménykeresztmetszetet 26.2 mm-re, ami jóval közelebb van valós életben használt arányhoz.
Amit én még hozzátennék, hogy szerintem egy egyszerű (hogy ne mondjam: játék) gőzgépnél nem igazán érzem jelentőségét a kérdésnek - a hatásfok számunkra azt hiszem csak másodlagos. Felteszem, hogy az elején leírt ökölszabályok alapján nagyot nem lehet tévedni.
Még egy gondolat: valóban használnak sok modellnél a begyújtás idejére szívó ventillátort a kémény tetejére rakva, de rögtön hozzáteszem, hogy elsősorban széntüzelésű kazánoknál. A gáz- és a spritusztüzelés esetén erre ritkán van szükség.
Remélem tudtam egy picit segíteni!


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_35 2008 jan. 07. - 13:41-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 13:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Van viszont valami, ami az első meghivatkozott cikkből érdekes lehet, nevezetesen a gőzvezetékek mérete.
Alapszabály, hogy a beömlő (friss gőz) cső keresztmetszete mindig kisebb, mint a kiömlő, de legalább akkora, mint a henger gőzbeömlő nyílása. Kisnyomású modell gőzgépeknél az a javaslat, hogy a kiömlő cső keresztmetszete duplája legyen a beömlőének. A fáradt gőz kiömlő csövet azért is célszerűbb nagyobb keresztmetszetűre választani, nehogy ellennyomás keletkezzen a hengerben (különösen kisnyomású gépeknél kell erre vigyázni).
Felhoz egy pédát, miszerint egy kéthengeres mozdonynál (furat/löket 1.5”/2”) a túlhevítőtől a hengerek felé vezető elágazásig 1.5”-es, innen a hengerekig 3/8”-es, a hengerektől a fáradt gőz gyűjtőcsői 1/2”, majd innen a fúvócsőig 5/8”-es keresztmetszetű csövet célszerű használni. A mellékelt táblázatben megadja, hogy különféle henger furat/löket méretekhez milyen átmérőjű beömlő ill. kiömlő csöveket javasol.
Befejezésül még megemlíti, hogy a gőz sebessége a csövekben ne haladja meg a 5000 láb/mp értéket... szóval tessék sebességet mérni! :o)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 13:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kép
Ennek a mozdonynak egyszeru kanocos alkoholos egoje van ( a teljes oldal ).


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 14:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Na, megbuktam.... :oops:
Ez nyilván az említett "ritkább" eset :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 14:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Akkor amikor megtalaltam azt a bizonyos cikket, eloszor megorvendtem, hogy, na ez itt megmondja, hogy islegyen az a gozbevezetes a kemenybe,de aztan ugy elbonyolodott a szamolas, hogy feledtam :oops:
Egyszeru azt irni, hogy a gozsugar toltse ki a kemenyt, de hogyan?Elsore az a rajz ugy nezki, mintha adna egy egyszeru valaszt, valami kartonbol kivagando segedezkozzel, de az adatok hianyosak.

Az egesz onnan jon, hogy nem akarodzik nekem gazfutest hasznalni, az alkoholra meg jo lenne valamivel rasegiteni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 15:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves ZF Kolléga!

Köszönjük az értékes fordítást! A lényeg kiderül, hogy alapvetően modellmozdonyos problémát feszegetnek, én is azért bátorkodtam a nagyvasúti péládával előjönni. Az ötlet adaptálható hajóhoz, stabil gőzgéphez egyaránt. Mielőtt bele bonyolódnánk a több ismeretlenes differenciál egyenletekbe, annyit kellene megjegyezni -ezt ZF Kolléga is leírta,- hogy változtatható fúvóka sorozatot kell készíteni, és próbálkozni. Amelyik a legjobb azt akár már fel is lehet keményforrasztani a cső végére. A fúvó furatát kifelé tágulóra célszerű készíteni, hogy egy gőzsugárkúp lépjen ki belőle, ami kitölti a kéményt, és azon keresztül haladva, mint ha egy valami dugót húznánk ki, vákumot képez a kazánban. Ez nyilván függ a gép fordulatszámától, vagy is gőzfogyasztásától. Egy el nem talált méretű fúvó is többet ér, mint a semmi. Az is lehet, hogy ilyen kis méretben és nyomásnál a rossz és az optimális között alig van különbség. De még egyszer: A rossz is többet ér, mint a semmi.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 15:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hat igen :P
Koszi a segitsegeteket, ezzel is okosabb lettem :wink: Most aztan munkara fel.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 07. - 16:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A Gyula által hiányolt méretezésre vonatkozóan a cikk annyit említ, hogy ha a füstszekrényt függőlegesen három részre osztjuk, akkor a kémény felülről kb. 1/3-ig lóg bele, a fúvó pedig alulról 1/3-ig.
A mellékelt rajzocskán jól látszik a kúpok kialakítása mind a fúvóka, mind a kémény esetében. Szerintem itt azt próbálja megmagyarázni, hogy a fúvó táguló kúpjának nyilásszöge meghatározza a fúvó-kémény távolságát (erre javasolja a kartonból készült sablont), hogy a gőzsugár kitöltse a kéményt.
A holland srác hozzáteszi (és ez is rajzhoz tartozó magyarázatnak tekinthető) hogy a fúvó kúpja 1:3 arányú, míg a kémény kúpjáé 1:6. Ebből, meg a távolságból számolható a kémény átmérője, illetve - figyelembe véve a korábban elmondottakat is - az átmérőkből számolható a távolság.
Szerintem a dolog kicsit túl van lihegve. Gondoljunk a nagy elődökre (Watt, Boulton, Stephenson), hogy milyen jól elvoltak fúvócső nélkül! Szemlesütve bevallom, hogy attól félek, nálam nem lesz esztergált kúpszögű kémény, max sima rézcső... :oops:


A spiritusz kontra gáz ügyben én is hezitálok. Az alkoholhoz vonzódok inkább (természetesen kizárólag tüzelési szempontból :lol: ), de elismerem a gázfűtés előnyeit is. Főleg azóta, amióta több említést láttam egy apró szerkezetről, ami a kazánnyomás függvényében szabályozza a gázmennyiséget... valahol egy rajzocska is volt erről a neten, csak a megfelelő forgácsoló műhely hiányzik... Nyilván egy ilyen adaptív megoldással nem lesz fölösleges túlnyomás a kazánban, de segít elkerülni szegény Cugnot úr esetét is az első gőzkocsival: állandóan meg kellett állnia, hogy a gőznyomás fokozódjon egy kicsit....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 10. - 8:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sűrű elnézéskéresek közepette kell megkövetnem Mr. Stephensont... :oops:
Nem hagyott nyugodni a fúvócső kérdése, ezért aztán este kutakodtam egy kicsit. Kiderült, hogy a fáradt gőz először Trevithick vezette be "Invicta" nevű mozdonya (1804 - az első gőzmozdony!) kéményébe.

Kép

Az ötlet jó volt, de igazán hatékonnyá egy Timothy Hackworth nevű úr (egy ideig Stephenson munkatársa) tette, amikor kidolgozta a mai értelemben vett fúvócsövet, megfelelően méretezett kiömlő nyílással. Ez a javított kivitel már bekerült a "Locomotion" nevű mozonyba (1825), más egyéb zseniális megoldásokkal együtt, mint pl. a csatlórúd a kerekek között.

Kép

Következésképpen bizony Stephenson már természetesen alkalmazta a fúvót mozdonyain. A híres rainhilli mozdonyversenyen (1829), amit a "Rocket" nyert meg, a résztvevő négy mozdonyból háromban már ott süvített a fúvó - és süvít mindmáig az öreg gőzparipákban!
(Melléktörténet: Hackworth szintén indult a mozdonyversenyen, egy a "Rocket"-nél nagyobb teljesítményű mozdonnyal, a "Sans Pareil"-jel. Pechjére menet közben elromlott a tápszivattyúja és emiatt az apró műszaki malőr miatt Stephenson nyerte a futamot és a máig tartó világhírt... )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 10. - 11:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
En olyan kivancsi lennek a SRY velemenyere is ebben a tamaban...
Please.... :wink:
Tudom, hogy most tejes gozzel a springeren dolgozol, de hatha erre is jut egy kis idod...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 10. - 12:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Csatlakozom gyulához!

Kedves sry, nagyon érdekelne minket a véleményed az ügyben!

Üdv / Feri


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 15 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség