SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

Gözzel -meleg levegővel hajtott modellek, motorok
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=25&t=69
Oldal: 5 / 5

Szerző:  user_300 [ 2009 júl. 22. - 0:24 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Köszönöm szépen az elismeréseket.
Szilárdka, a géped egyáltalán nem nevetséges, hanem nagyon is jó, hiszen melegvízzel megy, gratula.

Az építési leírás kicsit húzós, mivel én sokkal sokkal trehányabb vagyok, meg fényképem sem nagyon van.
Azért próbálok majd valamit összeszedni.
A buktatókat viszont már jól ismerem:
3 dolog nagyon fontos a Stirling gépnél:
Tömítettség
geometriai arányok
súrlódás

Tömítettségnél megint 3 pont van:
munkadugattyú, ezt jól meg lehet oldani membránnal, ekkor viszont nő a súrlódás (deformációs ellenállás). Ezért használok orvosi kesztyűt, de nem gumit, hanem vinilkesztyűt, mert az hőformázható.

Kiszorítódugattyú megvezetése:
Üveggyöngyös megvezetést alkalmaztam alucsőbe ragasztva, a tengely 0,8 mm acéldrót. Így a súrlódás is csökkenthető.

A kiszorítóhenger rögzítése:
Tapasztalataim alapján az alulemez ragaszthatatlan, ráadásul a hőtágulása is sokkal nagyobb a műanyag hengerfalnál ezért szilikonos tömítést és műanyag csavaros rögzítést alkalmaztam. Fém nem jó, mert átvezeti a hőt az alső és felső lemez közt.

Súrlódás: A tengelyeim csapágyazottak, de jól működik a 0,8 acéldrót és üveggyöngy csapágy is.

Geometria:

Az LTD (alacsony hőmérsékletkülönbségű) motornál a kiszorítóhenger térfogata, pontosabban a mozgatott levegő térfogata mintegy 50x-e a munkadugyattyúének, a kiszorítóhenger nagy területű a jobb hőátadás miatt, tehát nagy átmérőjű, kis lökethosszú kiszorítódugattyú kell. Az oldalfal ételesdobozból 11-12 mm vastag gyűrű levágva. A kiszorítódugattyú 6 mm vastag depron, 4 mm lökethosszal, a rés az oldalfal között 2 mm. A munkadugattyú lökethossza is 4 mm.

Így hirtelen ezek jutottak most eszembe

Üdv mindenkinek,
Gábor

Szerző:  sry [ 2009 júl. 22. - 10:27 ]
Hozzászólás témája: 

Köszi.....de nem úszod meg ilyen könnyen :D :D :D :D

Mik a gép méretei? Ez a Depron dugattyú nagyon tetszik, nem gondoltam
volna, hogy ezzel működik egy Stirling gép.

üdv.:SRY

Szerző:  user_300 [ 2009 júl. 23. - 12:05 ]
Hozzászólás témája: 

Szia kedves és igen tisztelt Sry!

Megpróbálok írni egy részletesebb jellemzést:
A gép sima levegővel megy. Szelep (membrános lábszelep) van rajta, ez a gép középnyomását légköri nyomáson tartja.
Tervrajz ugyan nincs róla, de a gépeimet alapvetően a photologie gépek stílusában építem. http://www.photologie.fr/
Ami fontos méret:
Munkahenger: filmesdoboz, ez kb 30 mm átmérőjű.
Magasságát a lökethossz határozza meg. Mivel az 4 mm, + 0,5-1 mm a membrán ráhagyás, a dugattyú vastagsága 2 mm, ezért a peremmel együtt a filmesdobozból egy 12 mm hosszú szeletet vágtam le.
Membrán: hőformázott orvosi vinilkesztyű.
Dugattyú: lejárt jogsiból 2 db 22 mm átmérőjű kör, a membrán eközé van fogatva, szilikonnal tömítve.
Kiszorítóhenger: ételesdobozból, külső átmérője 137 mm volt.
Lemezek: 2mm alu.
összefogás: műanyag M3 csavarok.
Tömítés: szilikonpasztát nyomtam a lemezekre, 2 rajzlap távtartónak (0,5 mm ) és lesúlyoztam. Kötés után körbevágtam.
Kiszorítódugattyú: 6 mm vastag depron, középen 20 mm átmérőjű balsával erősítve, regenerátor nincs. A rúdja 0,8 mm acélhuzal. A dugattyú oldalát lekerekítettem, a rés 2 mm, ezért a dugattyú átmérője 130 mm.
Lökethossz 4 mm, ezért a henger magassága 12 mm. (1-1 mm a károstér), de közelebb nem vittem a dugattyút, mert vákuumhatás alakul ki.
A főtengely és a hajtókarok csapágyazottak, a kiszorítórúd megvezetését alucsőbe ragasztott 2 db üveggyönggyel oldottam meg.
Esztétika és olajozás miatt erre még egy rézcsövet is húztam.
A lendkerék 4 réteg műszaki rajzlapból készült műgyantával átkenve.
Fáziseltolás 90°
A hajtókarokat az M3 menet miatt (180° elforgatási lépés) 0,25 mm pontossággal lehet szabályozni mind a munkadugattyúnál, mind a kiszorítódugattyúnál.

Van egy nagyon jó magyar fórum Stirling gépek házi készítésére: Infrared fóruma,
http://mywebside.extra.hu/forum/phpBB2/ ... ic.php?t=3

Hudák Gábor készített egy príma és jól követhető, egyszerű leírást, amihez semmilyen speciális anyag vagy szerszám nem kell:
http://mywebside.extra.hu/keptar/keptar.php

Én meg megpróbálom majd leírni a hőformázást, de most 2 hétig nem leszek itthon.
Üdv, CsiziGabi :oops:

Szerző:  user_83 [ 2010 máj. 18. - 22:12 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv!

Nekem is nagyon megtetszettek ezek a Stirlig motorok.
Az érdekelne, hogy ezeket kissebb kivitelbe is le lehet gyártani?
Mondjuk 3cm - 4cm es külső átmérővel, hogy egy kishajóba elférjen.
És a "meleg" oldali részt gyertyával lehetne melegíteni.

Ha tudtok leírást ilyen megoldásról kérlek linkeljetek be néhányat.

Köszönettel: joeskac

Szerző:  user_300 [ 2010 máj. 19. - 14:53 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv!

A Stirling motorokkal az az egyik baj, hogy kicsi az energiasűrűségük.
Itt van pl a továbbfejlesztett gépem, ami ugyan 1,6 °C delta T-nél már megy, forró vízzel és jéggel pörög 1000-et,
http://www.youtube.com/watch?v=CdX7hwjhgA4
de hajót nem tudna meghajtani.
Az alfa elrendezésű gépekben nagyobb a kompresszióviszony és ezért ez energiasűrűség is.
Ezen a japán oldalon találhatsz ötleteket, sőt komplett tervrajzokat is (angolul):
http://www.nmri.go.jp/eng/khirata/stirl ... dex_e.html

Hali
Gábor

Szerző:  user_83 [ 2010 máj. 19. - 21:32 ]
Hozzászólás témája: 

Szia Csizi!

Köszönöm az infót. Gondoltam, hogy nem olyan egyszerü ez a motor.
Ha az lenne mindenkinek ilyen hajtaná a járműveit. :D
Habár a linkelt oldalon láttam egy olyan felépítésü motorral szerelt "hajót" mint a tiéd csak az légcsavart forgatott.
Mit gondolsz a légcsavaros megoldással lehet egy kis csónakfélét hajtani?
Mondjuk kb 30cm hosszút.

Üdv: joeskac

Szerző:  Feco1 [ 2010 máj. 20. - 19:13 ]
Hozzászólás témája: 

Üdvözlet Mindenkinek!
Csízi által feltett japán oldalon a hajóban lévő Stirling motort régóta nézegetem, de sajnos a működését nem értem.
Bizonyára a japán úr precizen leírja az elvi és gyakorlati működését, de én nem értek angolul.
Ha valaki tudja, hogyan működik ez a motor néhány mondatban szíveskdjen leírni.
Köszönettel feco 1

Szerző:  user_34 [ 2010 máj. 21. - 13:34 ]
Hozzászólás témája: 

A kovetkezo leirast talatam valahol, azt hiszem a japan hajocskan is pont ilyen motor van
Kép
"...a Stirling-motornak két dugattyúja van.
Az A munkadugattyú (az animáción a felső) -ami szorosan illeszkedik a munkahengerbe, ez nyomja össze a levegőt (gázt)-, és a B dugattyú (az animáción az alsó) , ami egy másik hengerben található. A B henger dugattyúja és hengerfala között laza az illeszkedés, a B dugattyú ezért nem nyomja össze a gázt (!!!), csak ide-oda söpri a hengerben.
Az A és B dugattyúk 90 fokos fáziseltolással mozognak egymáshoz képest.
A körfolyamat lépései:
- a B dugattyú a B henger végébe tereli a gázt, ahol azt kívülről melegítik,
- a melegített gáz nyomása megnő, és így az A dugattyút tolva mechanikai munkát végez,
- a B dugattyú előre van nyomva, a levegőt (gázt) a motor bordázott részébe sepri, ahol az lehűl."

Szerző:  user_300 [ 2010 máj. 21. - 14:35 ]
Hozzászólás témája: 

Bocs, hogy eddig nem írtam...

Kedves Gyula!

Az animáción szereplő motor "gamma" elrendezésű, a japán hajókban "alfa" típus van.

De mi is ez az alfa, béta, gamma Stirling?
Igen jó leírás és animáció is van a Wikipédián
leírás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Stirling-motor
animáció alfa: http://www.keveney.com/Vstirling.html
béta: http://www.keveney.com/Stirling.html
gamma: http://www.stirlingengine.com/mm5flash/mm5flash.html
ezért csak röviden:
Az alfa típusban két munkahenger van, egy hideg és egy meleg, melyek össze vannak kötve. Mechanikus fáziseltolás vagy V elrendezéssel, vagy a lendkeréken. Ennek a típusnak a legnagyobb a kompresszióviszonya.
A gamma és béta típusban van egy munkahenger és egy kiszorítóhenger, melyben a kiszorítódugattyú és a henger fala közt rés van, ezért a levegő (vagy más munkaközeg) vándorol a kiszorítóhenger meleg és hideg oldala közt.
A gamma típusban külön található a munkahenger és a kiszorítóhenger, akár egy hosszabb csővel is össze lehet kötni a kettőt. (ez látható Gyula kommentjében)
A béta elrendezésben közös hengerben van a kiszorító és munkadugattyú, ezért ez a legkompaktabb, és legkisebb károsterű elrendezés. Mechanikai megvalósítása viszont ennek a legbonyolultabb, mivel a kiszorítódugattyú tengelye átmegy a munkadugattyún.

A "Ringbom" Stirling motoroknál nincs mechanikus kapcsolat a munkadugattyú és a kiszorítódugattyú között.
A kiszorítódugattyú mozgását a belső nyomásváltozások okozzák.

Még egy utolsó megjegyzés, ha lehet:
A hajókon is látható, hogy az egyik probléma az üzemanyagban rejlő energia borzasztó rossz kihasználtsága. az üzemanyag nagyrészt a környezetet fűti, nem a motort.
Üdv, Gábor

Szerző:  tibsim [ 2016 máj. 15. - 17:45 ]
Hozzászólás témája:  Re: Gözzel -meleg levegővel hajtott modellek, motorok

Köszönöm az újraaktiválásomat!
Itt sok ügyes, és okos ember van, hátha valakinek megtetszik...
https://www.youtube.com/watch?v=e0cp2pFqscM
https://3.bp.blogspot.com/-dRiTzPAwRkU/VyhT9MUvFII/AAAAAAAACOI/hKhSvRE52s0J3UxTWHPCf0m469OIg-HtwCLcB/s1600/bluepaint.jpg

Szerző:  Hilbi105 [ 2016 júl. 11. - 16:09 ]
Hozzászólás témája:  Re: Gözzel -meleg levegővel hajtott modellek, motorok

Sziasztok.

Érdeklődnék van-e itt a fórum valaki aki készített modell mini benzinmotort? Én éppen ilyennel bíbelődök, hátha tudnák valakivel eszmecserét folytatni.

Oldal: 5 / 5 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/