Üdv. Mindenkinek!
Felmerült az igény, hogy kéne készíteni úszótalpat egy Easy Star
típusú modellre. Azért nyitottam ennek új topicot, mert sokaknak van
ilyen típusú gépe, így talán érdekelhet másokat is. Arról nem is beszélve,
hogy ha jól emlékszem az úszotalpak méretezéséről, készítéséről, és
beállításáról még nem beszéltünk.
Szóval van egy Easy Star-unk aminek a repképes össztömege 1500
gramm. Ez igen sok, mert a legutóbbi ES amit rendelésre összeraktam
611 gramm volt repkészen és általában sem szokott ez a gép nehezebb
lenni 680-700 grammnál. Na de ez egy különleges darab amiről szó van,
ezért ilyen kő nehéz.
Az úszótalp tervezés első lépése az össztömeg meghatározása, mert
ügyebár az úszótalpak plusz súlyt jelent. Így előre elég nehéz
megmondani mekkora pluszsúlyt jelent majd az új szerkezeti elem.
Irányadónak elmondható, hogy nagy felületi terhelésű gépeknél
+10...20 % súlynövekedést okoz az úszótalp, kis felületi terhelésű
gépeknél pedig +25...35 %-nyit. Ezek tapasztalati számadatok.
A nehéz (1500 grammos) ES-ünk esetében válasszunk egy +15% körüli
súlynövekedést, és így az úszótalpakkal szerelt gép repképes
össztömege nagyjából m = 1700 grammnak adódik.
Most egy kis számolgatás jön:
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/7976419Először meghatározzuk az úszótalpak összes térfogatát. Ez egy réges
régi képlettel történik
V = G m Ahol V az úszótalpak térfogata cm3-ben
G a repülőgép súlya gramm-ban
m pedig a biztonsági-méretezési tényező. ennek értéke a különféle
modellek esetében:
gumimotoros modell m= 2,5 ... 3
mechanikus motoros modellnél m= 4 ...5
Ezt mi most m=3,5 -re vesszük.
Különösen fontos a mértékegységek megtartása, mert csak így működik
a képlet, ez még az SI előtt született
Szóval a szükséges összes úszótalp térfogat: 5 950 cm3
hát mit mondja nem kevés. Mivel kétúszós megoldást választottam
egy úszótalp 2 975 cm3 térfogatú kell legyen.
...
..
.