SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

Po-2 modell mint mini R/C vontatógép
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=26&t=1067
Oldal: 1 / 2

Szerző:  sry [ 2009 nov. 18. - 11:43 ]
Hozzászólás témája:  Po-2 modell mint mini R/C vontatógép

Üdv. Mindenkinek!

Mivel az elkészült a "Pacsirta" Mini R/C vitorlázógép rendelkezik
motoros vontatáshoz szükséges szerelvénnyel, kellene egy motoros
gép is, amivel vontatható a "Pacsirta"

A "Pacsirta" repülési jellemzői eléggé kilógnak a nagy átlagból, ami az
igen kicsi össztömegnek, és az építés módjának köszönhető:
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic. ... 51&start=0
Tehát a vontatónak is hasonló tulajdonságokat kell mutatnia, magyarán
egy igen lassan repülő motoros gépet kell építeni.

A tervezés alapja két adat:
1.) A "Pacsirta" felületi terhelése ami 11,6 g/dm2
2.) A "Pacsirta" fesztávja, mert azért a vontatgépnak legyen már kisebb
a fesztávja, mint a vitorlázó, mert az úgy szép. A "Pacsirta" fesztávja
B= 794 mm

A nagy szárnyfelület és kis fesztáv követelménye nagyjából be is
határolta a lehetőségeket. Szinte csak kétfedelű repülőgépek jöhetnek szóba. Ebben a műfajban két jelölt volt: 1.) GAK-22 "DINO" , 2.) Po-2 .
Sajnos a "DINO" hamar kiesett, mert ebben a kis méretben a keskeny
szárnyai nem adnak elegendő szárnyfelületet. Maradt a Po-2. Ez is egy
kultikus gép, sokan ismerik, és mivel ma már nagyon kevés a
repülőképes , kétfedeles gép igen nagy népszerűségnek örvend.

A fesztáv követelményt megtartva az M 1:15 lépték mellett döntöttem.
Így a gép fesztávja
B= 758-760 mm
Hossza = 544 mm
magassága = 230 mm
Szárnyfelület = 14,19 dm2

Így a választott felületi terheléssel számolva (11,6 g/dm2) a repképes
össztömegnek m=164,6 gramm kell legyen. Na ez sem lesz egyszerű feladat. Motoros R/C gép 165 gramm alatt :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
lesz min agyalni.

folyt. köv.

üdv.: SRY

Szerző:  user_119 [ 2009 dec. 03. - 22:41 ]
Hozzászólás témája: 

Szia SRY!
A PO-2-esen gondolkodtam már mint hatos Depronból elkészíteni való tündér szép kis slowflierre méter körüli fesztávval, de most egy kicsit leülök és nézlek. Ha segíthetek és kéred, akkor szivesen megteszem.
Eredetileg a HA-PAO-n gondolkoztam. de nyitott vagyok. :D
Tudom a technikai részek neked nem jelentenek gondot, de ha kell szivesen segítek ha kell.

Szerző:  sry [ 2009 dec. 03. - 22:53 ]
Hozzászólás témája: 

sanyi1959 írta:
Szia SRY!
A PO-2-esen gondolkodtam már mint hatos Depronból elkészíteni való tündér szép kis slowflierre méter körüli fesztávval, de most egy kicsit leülök és nézlek. Ha segíthetek és kéred, akkor szivesen megteszem.
Eredetileg a HA-PAO-n gondolkoztam. de nyitott vagyok. :D
Tudom a technikai részek neked nem jelentenek gondot, de ha kell szivesen segítek ha kell.


Szia!

Köszönöm a felajánlást, lehet szevedon foglak, és élek vele!

Idehaza 3 PO-2 van, én is ezek közül választottam, csak nem a Gold
Timer Alapítvány repképes HA-PAO-t, hanem a Szonoki Repülési
gyűjteményben lévő 43-as oldalszámút! A két gép nagyon hasonló, csak
a HA-PAO szárnyain vannak piros-fehér csíkik is. Azért választottam a
43-ast, mert a Múzeum volt olyan rendes és megengedte, hogy az
utoljó csavarig lefotózzam a gépet kívül-belül. Sokszáz fotót
csinálhattam a feltett masinájukról, így gondoltam ez lesz a meglepi.
Újra repül a 43-as :twisted:

üdv.:SRY

Szerző:  user_6 [ 2009 dec. 04. - 22:42 ]
Hozzászólás témája:  Repül a 43-as?

És mikor?
Tudod hogy a PO-2 a szívem csücske...

Szerző:  sry [ 2009 dec. 05. - 10:20 ]
Hozzászólás témája:  Re: Repül a 43-as?

Füligjimmy írta:
És mikor?
Tudod hogy a PO-2 a szívem csücske...


Mit mikor :?: :roll: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

A szárnyai már készen vannak! Sőt már a farokrész is! A törzzsel még
küzdök rendesen, mert nagyon szűk és bele kéne tuszkolni a teljes
R/C zubehőrt.

üdv.:SRY

Szerző:  user_119 [ 2009 dec. 19. - 19:55 ]
Hozzászólás témája: 

sry írta:


Azért választottam a
43-ast, mert a Múzeum volt olyan rendes és megengedte, hogy az
utoljó csavarig lefotózzam a gépet kívül-belül. Sokszáz fotót
csinálhattam a feltett masinájukról, így gondoltam ez lesz a meglepi.
:twisted:

üdv.:SRY


Így akkor örülök, hogy büszke lehetek a volt kollégáimra!!! :D :D :D

Szerző:  sry [ 2009 dec. 19. - 20:44 ]
Hozzászólás témája: 

sanyi1959 írta:
sry írta:


Azért választottam a
43-ast, mert a Múzeum volt olyan rendes és megengedte, hogy az
utoljó csavarig lefotózzam a gépet kívül-belül. Sokszáz fotót
csinálhattam a feltett masinájukról, így gondoltam ez lesz a meglepi.
:twisted:

üdv.:SRY


Így akkor örülök, hogy büszke lehetek a volt kollégáimra!!! :D :D :D


Csak nem Szolnok-Szandaszőlős-ön dolgoztál?

Üdv.: SRY

Ui.: Sajnos egy kicsit megfeneklett a Po-2 projekt, sehogy nem tudok
rájönni Polikarkov gondolatmenetére, hogy mikét tervezhette a törzset.
Mik voltak azok a sarokpontok, alapvető elképzelések, ami miatt így
alakult a dolog, ahogy. Amíg erre nem találok megoldást nem nagyon
tudok továbblépni :? :? :? :? :? :?

Szerző:  Tamásbá [ 2009 dec. 20. - 9:29 ]
Hozzászólás témája: 

Modellnél egy rácsszerkezetet érdemes csinálni és a belső huzal-cérna merevítés csak disznek kell!
Légyszives nézd meg a CO Topikot ott talász " létra " rácsszerkezetű törzset eleget.

Szerző:  sry [ 2009 dec. 20. - 11:10 ]
Hozzászólás témája: 

T. Antikos!

De jó is lenne ha már ott tartanék, hogy létraváz, vagy laptörzs, vagy
valami más kivitelen kéne gondolkodni!

A probléma babban van, hogy amikor egy tervező elképzel, és
megalkot egy repülőgépet, akkor van egy bizonyos gondolatmenete.
Mondjuk felrajzolja a szárnyat, hozzá képest felületben elhelyezkedésben
a farokrészt aztán a szárnybekötést...stb...stb.... és így egy logikai soron
felépíti az egész rendszert. Ha ennek a folyamatnak a menetére ráérez
valaki, akkor egy csomó minden, ami előtte értelmetlennek, túlságosan
bonyolultnak tünt, megvilágosodik, és a gép alapján építendő modell
tervezése is gyorsan halad. Ráadásul az így tervezett modellek
lényegesen élethűbbek is, mert nem csak a külméretek megfelelően
kicsinyített vonalait követi a szerkezet, hanem az egész elgondolás
elveit, logikáját is.

Na ezt a logikai menetet, amivel Polikarpov felépítette a Po-2-t nem
találom sehogy. Már átnéztem Polikarpov más kétfedeles gépeinek
a rajzait is hátha ott a megoldás, de nem. Még megkeresem a Po-2
eredeti verziójának dokumentációját, mert a mindannyiunk által ismert
Po-2 egy afféle "lebutított" változat , hogy könnyebben, olcsóbban
gyártható legyen. Az Eredeti U-2 terv sok elemében másként nézett ki.
Hátha abban van a megoldás!

Üdv.: SRY

Szerző:  Tamásbá [ 2009 dec. 20. - 11:26 ]
Hozzászólás témája: 

Rögtön elnézést kérek NEM NÉZTEM MEG A HOZZÁSZÓLÁS SZERZŐJÉT!
aZÉRT NEKED " FINOBABBAN " ADTAM VOLNA ELKÉPZELÉSEKET-NEM TANÁCSOT!

Én inkább a kétfedelünél a súlypontra lennék kiváncsi?

Különben lehet kárörvendezni mert egy csomó nagykép eltünt a
klubhireknél az az ocska képfeltevő program miatt.
Én már csak kicsi képet fogok feltenni a jövőben.

Szerző:  user_119 [ 2010 jan. 09. - 11:49 ]
Hozzászólás témája: 

Csak nem Szolnok-Szandaszőlős-ön dolgoztál?

Üdv.: SRY

1986-tól 2001-ig. Mondhatnám:- Nyitástól-zárásig! :lol:
15 év. Hm.. Szép volt. Több mint 3000 repült óra Mi-8-ason, Aranykoszorús első osztályú repülő-hajózó cím!!!
A rácsszerkezettel van gond, vagy egyéb? Ha jól emlékszem csőszerkezet volt vászon borítással és nitrovászonfeszítővel feszítve. A bordázat és a hosszmerevítő diafragma készlet fából volt. Olvastam, sokszor repülés után egy macskát is beraktak a gépbe a törzsnyílás-fülkék) betakarása előtt az egerek ellen. (Gondolom az egerek nagyobb kárt okoztak a rágcsálásaikkal mint a macskakarmok! )
A koncepció az volt, hogy egy könnyű-fordulékony gépet építsenek ami a felderítésben szerepet vállal a vadászrepülő és gyalogos alakulatoknak, és adatokkal szolgál a csapatmozgásokról. A későbbiekben úgy voltak vele, hogy "ha már ott van" akkor kisebb méretű bombákat, gránátokat is kidobálhatnak az ölükből az ellenségre. Ezzel pánikot idézve elő és demoralizálják az ellenséget. Ez tényleg így volt, mert a pilóta (aki nagyon sok esetben meglepetésre a szebbik nem soraiból került ki!) mögött elhelyezkedő megfigyelő, és géppuska-kezelő egy kosárban vitte fel a gránátokat és nemes egyszerűséggel az ellenséges vonalak felett kidobálta az öléből. :lol:

Szerző:  user_6 [ 2013 júl. 12. - 12:50 ]
Hozzászólás témája:  helyzet?

Teljesen véletlenül ráakadtam ismét erre a rég elaggott topikra, és felmerült bennem egy gondolat:
Ugyanmár kedve Sry kolléga, mi van már ezzel a géppel?
Nem láttam még repülni.
Csak nem sutba dobtad ezt a szépreményű projektet he' !!!???
Irgum-burgumát neki, tessék csak elővenni.
Július van, augusztus közepére már repülhet.
Szóval húzzunk bele!

Szerző:  sry [ 2013 júl. 12. - 15:40 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv.

Mi van ezzel a géppel? Megakadt mint a szekér a sárban. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: ennek viszonylag egyszerű oka van : nagyjából senkit nem érdekelt, és az én kedvem is elment tőle. Ez nem a gép hibája , sőt a Po-2 megérdemelne már egy igazi lassanrepülő penge modellt, olyat ami modellként is vissza adja az eredeti gép tulajdonságait. Különösen azt a hihetetlen lassú, billegő repülést, amit a Po-2 olyan utánozhatatlanul tud mutatni.

A számítások 80%-ban elkészültek, az elvi rajzok is 50-60%-osak, a konkrét modell rajzai is egész jól álltak, amikor felfüggesztettem a dolgot. Nem feladtam, mert egyszer biztos kell egy ilyet építenem, csak félbehagytam. Sajnos nem ez az egyetlen félbehagyott modelltervezésem, de a többségét nem bánom, viszont van pár amit igen, ilyen a Po-2 is.

Ha esetleg folytatnád neked nagyon szívesen átadok minden eddigi anyagot, a rengeteg fotót amit az eredeti Po-2 ről készítettem, a rajzokat, leírásokat stb... van bőven.

Üdv.: SRY

Szerző:  user_6 [ 2013 júl. 13. - 7:13 ]
Hozzászólás témája:  Po-2

Kedvenci tipusom, de jelenleg a modellezést minimumra járatom.
Dolgozom amíg tehetem aztán majd a szünetben folytatom.
Én a Dínóval állok így.

Szerző:  mamut [ 2013 júl. 15. - 16:07 ]
Hozzászólás témája: 

Még 2008 készítettem egy hasonlót típust, He-51-et. emlékeim szerint 51cm fesztáv, és 109g repsúly. Nagyon virgonc volt a levegőben, és erősen túlmotorozott.

Kép

Kép

Kép

Oldal: 1 / 2 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/