SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
KIS ELEKTROMOS KATEGÓRIA http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=26&t=1442 |
Oldal: 1 / 11 |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 07. - 22:22 ] |
Hozzászólás témája: | KIS ELEKTROMOS KATEGÓRIA |
Uploaded with ImageShack.us felütésnek beszúrnám nagyrabecsült Czifra Lajos Modellező Kollégánk felhívását: Kis repülőmodell kategóriáink fejlődése Összeállította: Czifra Lajos A legtöbb modellező kis sikló majd vitorlázó modellek építésével kezdte bevált tervrajzok alapján. Sokan a híres Cinege III vitorlázó modellt is megépítették. Az 1960-as években modellező szakkörvezetők részére Tematikát állítottunk össze. Első kezdő versenymodellnek az Á/1 KIS VITORLÁZÓ kategóriát javasoltuk. Ehhez tervrajzokat szerkesztettek 15 éven aluli fiatalok részére. Felnőttek részére is rendeztek Á/1-es versenyt. Az antik modellezők újra megépítik a régi kedvelt modelleket távirányítással is. Az amerikai SAM szabályzatban meglévő 50 inch maximum 127 centiméter fesztávolságú kategóriát osztrák barátaink a „Kische Baby” iskola modelljükről nevezték el BABY KATEGÓRIÁNAK. A kis távirányítású modelleket együtt repítettük Spitzerbergben és a pusztában Kunszentmiklóson is éveken keresztül. Később ifjúsági kategóriaként nem rendeztek versenyt a kis vitorlázóknak. Többen újra megépítették a kedvelt Cinege III vitorlázó modellt, melyeknek nagy sikere volt találkozóinkon. Javasoljuk, hogy repítsük együtt a kis vitorlázó modelleket. A motoros repülőmodellek építése Blériot magyarországi látogatása után repülőgépekre hasonlító kis gumimotoros REPÜLŐGÉP MAKETTEK építésével kezdődött. Később légmotoros majd robbanó motoros modelleket is építettek. Tematikánkban is az első motoros versenymodellnek a KIS GUMIMOTOROS kategóriát javasoltuk. Ehhez több tervrajzot is szerkesztettek hátrahajló légcsavarral. A robbanómotoros kategóriába 1,5 cm3-es motorokhoz terveztek KIS MOTOROS modelleket. Legkedveltebb modell a „CSIMBI” KIS MECHANIKUS volt. Segédmotoros vitorlázó modelleket is készítettünk. Ehhez a kis motort vagy a modell orrába, vagy a súlypontjához a szárny fölötti bakra szereltük felfelé húzatással, a bólintó nyomaték miatt. Kis tartállyal magasra emelkedtek és utána sokáig vitorláznak a segédmotoros modelljeink. Bemutatóra még a Kirche Baby modellemre is segédmotort szereltem. Benedek György javaslatára a 0,27 cm3-es MODELA Csehszlovákiában gyártott olcsó szénsav motorral építettünk KIS CO2-es versenymodelleket. Évekig jártunk a Cseh versenyekre. Benedek Kladnóban JULIÁN modelljével megnyerte a nemzetközi versenyt. Cseh barátaink is eljöttek a Pusztába és elhozták a régi gépek két- és háromfedelű CO2 MAKETTEKET is. Néhányan maketteket is építettünk és építő dobozokat is lehetett kapni. A makett kategória mégsem terjedt el. Krassó Tamásék igyekeztek feltámasztani a CO2 MAKETT kategóriát. Recsken rendeztek versenyeket, ami ebben az évben sajnos elmaradt. A Budapesti Klubban a fiatalok az Á/1 VITORLÁZÓ után évekig CO2 MOTOROS verseny modelleket is építettek. Folytatásként a KIS ELEKTROMOS verseny kategóriát kísérleteztük ki. Ehhez a Conrad üzletben találtam olcsó kis elektromotort, melyből sajnos csak 30 darabot vettem meg. A CO2 szárnyakhoz doboz törzset készítettünk. A motor leállítását is gyújtó zsinórral időzítettük. Sajnos csak néhány klub csatlakozott és vett részt a versenyeken. Gere Józsefék Balassagyarmaton megoldották az elektronikus motor leállítást és az időzítést is. - 2 - Az ifjúsági versenyeken eredményesen szereplő fiatalok betöltötték a 15 életévüket. Ezért részükre NAGY ELEKTROMOS MODELT terveztem. Kísérleteim alapján a Speed 300 ferrit motorhoz 1 : 7 áttételhez 12 x 8 collos azaz 30 cm átmérőjű és 20 cm emelkedésű hátrahajló légcsavart használtam, kisméretű 7 cellás Nikkel Cadmium 500 milliamper órás akkumulátorral. Ehhez 1,5 méter fesztávú kis oldalviszonyú szárnyhoz doboz törzset és könnyű csillapítót készítettünk. Három modell készült, melyet több versenyen bemutattunk. Sajnos helyette a kísérleti nemzetközi kategóriát választották néhányan, ami rendkívül drága és veszélyes is! A mi NAGY ELEKTROMOS modellünk egyszerű, olcsón beszerezhető anyagokból és alkatrészekből készült. Ehhez megoldottuk az elektronikus motorleállítót és az időzítést is szervóval. A másfél méteres szárnyakhoz és a hajtóműhöz távirányításos törzset készítettünk, ami bevált gyakorló modellnek. Ma már a háromfázisú motorokkal és Lítium akkuval bármilyen kis modellt lehet repíteni. Többen kis vitorlázó modellbe épített háromfázisú motorral repítenek. Az ANTIK GUMIS ELEKTROMOS kategóriában áttértünk az egységes hajtóműre. Ehhez már 50 darab kínai háromfázisú elektromotor elfogyott.. A 2 cellás Lítium akkumulátorral 8 x 4,5 colos hátrahajló légcsavarral modelljeink egy perc alatt magasra emelkednek. A régi Rákosmezei hangárokban 1912-ben megépített Takács III REPÜLŐGÉP MAKETTJÉT 1 : 10 méretarányban áttételes ferrit motorral építettem meg, ami szépen repült. A kiállítás után a Közlekedési Múzeumban hagytam, mivel az után épített repülőgép még nem készült el. Jelenleg a Kvasz V. repülőgép makettje repül 3 fázisú motorral 2 cella Lítium akkuval. A Takács III REPÜLŐGÉP MAKETTJE CO2 motorral várja a jó időt. A kínai 3 fázisú olcsó motorok és a kis 2 – 3 cellás akkuk is megbízhatóan működnek. A kis szervók is olcsón beszerezhetők. Elterjedtek a 2,4 Gigahertzes rádió készülékek, melyekkel sok modell is együttrepülhet. A Kínában gyártott amerikai tervezésű HEXTRONIK kis olcsó töltővel egyszerre tölthető két darab 2 cellás, valamint 3 és 4 cellás kínai akkumulátor is. Javaslom, hogy a tél folyamán építsünk KIS ELEKTROMOS repülőmodelleket vagy REPÜLŐGÉP MAKETTEKET is. A tervrajz választáshoz, a szerkesztéshez és az építéshez tanácsokat tudok adni. Este felhívhattok a 06-1-383-2546 lakástelefonon. Kapható az üzletekben sok szép makett építődoboz is. Tavasztól repítsünk együtt a Fórumon egyeztetett megfelelő és könnyen megközelíthető, biztonságos modell repülőtéren. Az előre egyeztetett időpontot az időjárás előrejelzés alapján még szükség szerint módosítani lehet a Fórumon az egyeztetett új időpontra. Repüljenek a Cinege III és az elektromos modellek, valamint minden modell, ami repülő képes és frekvenciája nem zavarja a levegőben lévő repülőmodelleket. Várjuk véleményeteket, javaslataitokat, esetleges kérdéseiket az építésre és a közös repítésekre vonatkozóan a Fórumra. Budapest, 2010. december 7. Czifra Lajos |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 07. - 22:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ehez én az alábbiakat tenném hozzá: A CO2 motoros makett-modellek ideje legnagyobb sanálatomla leáldozóban van. Elsősorban a motorhiány, és a meglévő motorok alkatrészhiánya miatt egyre nehezebbé válik ezen versenyforma művelése. Viszont a motorhiány miatt nem kéne veszni hagyni azt a hatalmas tapasztalatot, modelltervezési és építési információt, ami ebben a kategóriában felhalmozódott !!! Nekem az a meglátásom, hogy bármelyik CO2 motoros makett-modell átépíthető, illetve a tervek átalakításával megépíthető elektromos R/C modell-ként! Mire alapozom a véleményem? A MODELA 0,27 ccm CO2 motor össztömege légcsavarral együtt 32 gramm, a motorteljesítmény 0,9-2,5 Watt között állítható be. Ezzel egy max 100 grammos repülőmodell még értékelhető eredményt érhet el. a mai viszonyok mellett beszerezhetőek igen kicsiny kefenélküli motorok is: Ez egy 4,3 grammos motor http://www.rcmodell.com/shop/product_in ... ts_id/5707 Teljesítménye 30 Watt !!!! De ha egy olcsó 10 grammos motort nézünk: http://www.rcmodell.com/shop/product_in ... ts_id/5696 http://www.zenn.hu/modelsport/product_i ... ts_id=1854 Akkor is 32-44 Watt teljesítményekkel számolhatunk. Ez több mint 10 szerese a Modela 0,27 ccm motornak ! Tehát a teljesítménnyel nincs gond, akár emelhetnénk bőven a 100 gramm fölé is a modell repképes össztömegét az sem jelentene gondot ezeknek az erőforrásoknak. Viszont én szeretném megtartani a lassan repülő tulajdonságait ezeknek a gépeknek, így maradjunk a 100 gramm-nál. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 07. - 22:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... Vegyük kiindulási alapnak a következő erőforrást: http://www.zenn.hu/modelsport/product_i ... ts_id=1854 Ez 10 gramm! 37 Watt teljesítményű, és kb 10 A terhelhetőségű szabályzót igényel. Az ára 3500-5000 Ft. között változó. A hozzá használható szabályzó legyen ez: http://www.zenn.hu/modelsport/product_i ... ts_id=3084 tömege 4,7 gramm. De eggyel nagyobb típusok is 7-8 grammot nyomnak mérlegen. Eddig 14,7 grammnál tartunk. Most jön a "neheze" mert kellene egy akkumulátor a gépezethez. Ez terhelhetőségben megfelelő is lesz: http://www.zenn.hu/modelsport/product_i ... ts_id=4787 tömege 17 gramm! Most tartunk összesen: 31,7 gramm-nál. Tehát ha csak a tömeget nézzük, akkor sikerült a CO2 motort helyettesíteni egy elektromos rendszerrel. Teljesen kommersz 5 grammos szervokkal és teljesen átlagos 10 grammos vevővel számolva még plusz 20 gramm lenne az R/C rendszer. Tehát az eredeti CO2 motoros gép kb. 20 grammal lenne csak nehezedd R/C elektromos-ként!!! Mint fentebb már volt erről szó ez az elektromos hajtás 12,8 x erősebb, mint a CO2 motor max fordulaton. A rendszer futásidejét a CO2 motorral nehéz összehasonlítani, mert R/C üzemmódban változó teljesítménnyel működtetjük a motort, felszállás, emelkedés idején nagyobb, utazórepülés, siklás idején lényegesen kisebb a motor leadott teljesítménye. A 250mAh kapacitású akkumulátor a motor teljes terhelése mellett (6A), kb. 150 másodpercig képez üzemeltetni azt. Ha egy átlagos 3 Amperes terhaléssel számolunk, akkor az üzemidő már 300 sec, ami 5 perc repidő. ez bőségesen elég egy makettmodell bemutató, de akár versenyrepüléséhez is. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 07. - 23:23 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... Természetesen el lehet menni az extremitások irányába is, léteznek 2,7 grammos motorok, 3,7 grammos szervok és hasonló különleges, és egyben költséges megoldások is. De ez már inkább pénztárca kérdése, és azért azt se felejtsük el, hogy nem sok értelme van egy volt CO2 modellbe ilyen szuperkönnyű elemeket beépíteni, ha a kisúllyozásnál a grága 2,7 grammos motor alá be kell teni egy szép nagy 10 grammos ólomdarabot, hogy ne legyen orrkönnyű a gépünk Van még egy érdekes lehetőség! Venni kell egy komplett modellt: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh ... duct=10081 Ez olyan 8-9.000. ft. postaköltség nélkül és benne van a motor, a szabályzó és két szupermini (2,5 grammos) szervo. Ezeket lehet átrakni a CO2 motoros makettmodellbe. Megjegyzem, hogy ez is átalakítás ezt a repülőgépmodellt régebben gumimotorosként árulták, a farokrészen még meg is van a gumi tartó csap helye Egy ilyen modellt én is beszereztem, hogy kipróbáljam és egész jó, bár ehhez az össztömeghez túl kicsi így egy elég gyors és izgága masina de lehet vele repülni. Simán felszáll kerékről. Miután kitárgyaltuk a technikai hátteret nézzük a gépeket. Van nekem 3 CO2 motoros makettmodellem, amik meg is lettek építve, kipróbált darabok, és ami sokkal fontosabb megvan a teljes rajzkészletük is. A YAK-12A , Evans Volksplane és a Fournier RF-4D. A rajzokat brkinek szívesen átadom. Ezek közül a Yak-12A és a Fournier RF-4D elég bonyolult szerkezetű gépek, de az Evans volksplane egy nagyon egyszerű masina. Kezdésnek az kiváló lenne R/C-sítésre. Ezt az egészet ötletadónak szántam, illetve meggyőzni mindenkit, hogy a CO2 motoros makett-modell sárkányszerkezete sikerrel összepárosítható a rendelkezésre álló R/C elektromos hajtásláncokkal és vezérlésekkel. Remélem lesz akiben megfogan a gondolat ez irányban. Üdv.: SRY |
Szerző: | Tamásbá [ 2010 dec. 08. - 7:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
Hu-ha ez végre nagy segítség az elinduláshoz és köszönjük SRY Mester! Végső soropn részemről csak az aprópénzt kell titokban gyüjtenem. (Amikor leküldenek vásárolni nem adom vissza a pénzügyminiszternek az aprópénzt!) Szóval ezen az elektromos témán gondolkodni kell és akinek van módja kezdje meg az építést. Csak közvetlen közelemben van négy csodálatos " reptér " ( Békásmegyer ) ahól bőven és zavartalanú lehet repiteni RC elektró modellt! Tamásbá Kiszámítottam: Vevő nélkül 12 790 Ft,- a költség Légcsavar 1 db. .. 690 Ft,- Töltő LIPO akkuhoz hálozati: 3 750 Ft,- |
Szerző: | user_205 [ 2010 dec. 08. - 13:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözlet! Nem bírtam a téma mellet szó nélkül elmenni, ez a gyengém. Néhány szót fűznék a témához, ill tapasztalatot. Szervó ügyileg: mára már fillérekért van mikró szervó: hazai vonalon is van elérhető áron 2g szervó http://www.modellhungaria.hu/szervo-power-hd1200a-p-13557.html?osCsid=e797146dda3cce2d7a9c7e3529489294 Kintről meg még olcsóbban van Ezeket még nem próbáltam http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14839 Ezt használom már egy jó ideje. Nagyon finom darab, gyors, pontos, iszonyat szépen mozog, nincs az a darabos mozgása mint a hasonló méretűeknek. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3714 Ha tényleg picire vágyunk........ Tényleg annyi a súlya, jó erős ellenben egy picikét pontatlan. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11737 Egy picit nagyobb 4,3g 0 holtjáték, ezekkel sincs probléma. Egy kicsit darabosnak találtam, de próbáltam más márkájút is, és ebbe a kategóriába mind így mozog, ennek legalább nincs holtjátéka és olcsó is. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5458. Üdvözlettel: Szilardka! ( Köszönjük, Tamásbá!) |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 09. - 11:37 ] |
Hozzászólás témája: | |
szilardka írta: Nem bírtam a téma mellet szó nélkül elmenni............... Mertem remélni, hogy Szilárdka nem megy el szó nélkül a téma mellett!!!! Ennek a reménybeli kategóriának van egy furcsa sajátossága. Zárttéri modelleket és sokkal nagyobb szabadtéri modelleket is bizonyos szempontból könnyebb építeni, mint egy kicsi szabadban repülő gépet. Ha ez még scale is akkor meg hatványozódnak a gondok! ÉS EBBEN ÉPPEN EZ A JÓ! Nagyon-nagyon jó lenne ha ez a kategória a CO2 motoros makettmodellek igényes, szép, műszakilag kihívást jelentő stílusát örökölné meg. Legyen ez MODELLEZŐ kategória. Nagybetűvel, olyan igazi tervezgetős, agyalós, balsa-fenyő-szén -akármi építésű repülő ékszer. Ez nagyon-nagyon-nagyon jó lenne. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 10. - 12:07 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Na de nézzük a lehetséges CO2 motoros alanyokat: 1.) Évans Volksplane VP-1 Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us ez egy kicsiny 60 cm körüli fesztávú repülgépmodell. Az R/C-sítést nehezítheti, hogy az eredeti gép farokfelületei (a vízszintes vezérsík és a függőleges vezérsík is) balansz rendszerű, azaz az egész felület egyben mozog. Ezt egy kis csalással át lehet hidalni. A gép doboztörzsű, viszonylag nagy hely van benne. Ami még érdekes a CO2 motoros modellben, hogy ehez két szárnyat terveztem és építettem. Van egy asszimmetrikus szelvényű, relatív gyorsz szelvénnyel szerelt verzió. Ezzel gyorsabban repül a gép, és nem igazán jó CO2 motoros gépnek, de szerintem R/C-verzióban ez a gyorsabb, és a nagyobb sebesség miatt stabilabb verzió a jó. Uploaded with ImageShack.us A másik szárny egy alul homorú nagy Cy tényezőjű Benedek-féle szelvénnyel szerelt. Ezzel lényegesen lasabban repül a modell, de a nagy felhajtóerő tényező sajnos egy szűk működési tartománnyal társul, és ezért sem a nagy, sem a kis állásszögeket nem szereti. Átesésre hajlamos. Szabadonrepülő gépnek kiváló, ha jól van beállítva le sem akar jönni a gép (mint, ahogy ezt a versenyen világgá ment volksplane gépem is igazolta). R/C-ben viszont, ahol sok eltérő sebesség, és állásszög állapot van ott nem biztos, hogy a legjobb megoldás. Bár ki kellene próbálni, lehet tévedek....... Uploaded with ImageShack.us Na de ezzel még nincs vége ................ Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 10. - 12:28 ] |
Hozzászólás témája: | |
Hoppá találtam lépet a harmadik volksplane-mról is. Uploaded with ImageShack.us Szóval vannak lehetőségek ebben a masinában. Ami lényeges ezzel kapcsolatban is, hogy A GÉP RAJZAIT BÁRKINEK NAGYON SZÍVESEN ÁTADOM. elektronikus formában természetesen ingyenes, de lehet nyomtatva, plottolva is ez esetben anyagköltségen. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 10. - 17:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! A második "alany" szerintem inkább alkalmas kis elektromos R/C modellnek mint CO2 motorosnak. Azért nem ezzel kezdtem mert a gép szerkezete lényegesen bonyolultabb, mint a Volksplane. Ez a Fournier RF-4D modellje, a CO2 motorosok között ritkaságnak számító 1 m-es fesztávval. Nagy Cy tényezőjű Benedek-féle szelvénnyel. Mivel az eredeti főkivitel motoros-vitorlázó, ezért vannak ilyen karcsú vonalai, könnyed szerkezete a gépnek. Ez a sok és karcsú elem viszont különös gondoskodást igényel, pl. a szárnyat állandóan sablonban kell tartani és csak a repítések idejére szabad kivenni a sablonból. Igazán dekoratív modell R/C-sítése a nagy beltéri helyek a hagyományos kormányok miatt igen könnyű. A rajzai ennek is "közhasznúak" ha valakit érdekelne. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 10. - 17:16 ] |
Hozzászólás témája: | |
És végül: Az utolsó CO2 motoros makettmodellem, amit R/C-sítésre ajánlok a jó öreg Yak-12A lesz. (vannak még depron Co2 motoros gépeim is de most azt hagyjuk, bár lehet itt is kéne egy OPEN kategória) A Yak-12A érdekessége a trapézikus szárnyvég, de aki szeretné megépítheti téglalap alakú szárnyakkal kicsit módosított törzs-hátsó résszel és akkor Yak-12R verziót kap, ami rendszeresítve volt a Magyar Néphadseregben futérgépként. Magyarországon van most is üzemben Yak-12M verzió. Azért fontos a pontos verzió kiválasztása, mert jelentősen eltérnek egymástól. Ez egy lengyel repülőiskola Yak-12A, alább meg a honvédség Yak-12R -je (a háttérben meg a másik kedvencem egy Po-2) A gép törzye igen tágas, és ezt én már vagy 5 évvel ezelőtt átépítettem elektromos R/C modellé. Az átépítés nem sikerült a legjobban és az akkori lehetőségek miatt igen nehéz lett a modell. ennek ellenére jól repült. A rajzok szintén "közhasznúak" Üdv.: SRY |
Szerző: | user_170 [ 2010 dec. 12. - 16:13 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv! Nekem a Jodel BEBE D9 tetszene.CO2 változat gyönyörűen repül,motor járat után pedig hosszan és szépen siklik. Már gondoltam egy esetleges rc változatra. Tisztelettel: |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 12. - 18:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ez az Ezermester újság rajzai alapján épült? Üdv.: SRY |
Szerző: | user_170 [ 2010 dec. 12. - 18:18 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözlet SRY! Így van ez arról a tervről készült,igaz a webkönyvtárról szedtem le.A rajz és a leírás tökéletes.A végeredmény 100g alatt maradt/motorral együtt/.Arra gondoltam,hogy egy kicsit lehetne nagyítani százalékosan. Tisztelettel: |
Szerző: | sry [ 2010 dec. 12. - 18:32 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm a választ! Azért érdekelt, mert akkor ez is egy KIPRÓBÁLT MŰKÖDŐ TERV!!! Sajnos az interneten százával keringenek a nagyon csinos küllemű, de soha ki nem próbált, le nem tesztelt tervek. Ezek beleugrasztják a szerencsétlen modellezőt olyan munkába, költségbe, ami a világon sehova nem vezet és csak a bosszúság lesz a vége. De mivel az a Yodel KIPROBÁLT és JÓL MŰKÖDIK így ez is nagyon ajánlott darab a kis elektromos kategóriába. A FELNAGYÍTÁSRÓL meg annyit, hogy isten ments!!!! Épp ez lenne a lényeg, hogy ilyen kicsi maradjon. Ebben ez a művészet, és a feladat! 1,5 méteres fesztávú elektromos modellt mindenki tud építeni (lásd a kínai műanyag vackok százait) , de kicsi, scale modellt csak modellező tud építeni !!! Na ez lenne ebben a lényeg. Üdv.: SRY |
Oldal: 1 / 11 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |