SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

Telemaster (mini és "normál")
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=26&t=210
Oldal: 1 / 1

Szerző:  user_93 [ 2007 ápr. 13. - 22:15 ]
Hozzászólás témája:  Telemaster (mini és "normál")

Sziasztok!

Először is üdv mindenkinek, új vagyok még itt, a modellezést is csak egy hónapja kezdtem... :oops:

Azonban az elmúlt egy hónapban nem voltam tétlen: megépítettem életem első modelljét, egy Mini Telemastert, amit ma kicsit megrepítgettem Monoron, Sry és Endre társaságában! Gondolom, akad néhány Telemaster-es itt a környéken, szóval gondoltam, megér egy témát :)

A képek:

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Szerző:  user_93 [ 2007 ápr. 13. - 22:24 ]
Hozzászólás témája: 

Rögtön az első kiegészítés: a gépecske nekem az eredeti méretben készült el, kicsit nagyobbított kormányfelületekkel. Mondhatom, hogy a legszebb repülési tulajdonságot a 8x6-os légcsavar adta meg a gépnek. 2 cellás, 1850mAh akksival bő egy órát repült... Igaz, nem full gázon. :roll:

Szerző:  sry [ 2007 ápr. 14. - 10:34 ]
Hozzászólás témája: 

Szióka!

Üdvözöllek a fórumon!

Ez a Mini Telemaster-es téma, igazán stílusos belépőnek sikerült.
Nem készültek véletlenül az építés során konstrukciós fényképek?
Azok is nagyon tanulságosak lehetnek, sőőőőőőt még többet elmondanak
egy repülőgépről mint a kész végeredmény.

üdv.: SRY

Szerző:  user_93 [ 2007 ápr. 14. - 11:32 ]
Hozzászólás témája: 

sry írta:
Nem készültek véletlenül az építés során konstrukciós fényképek?
Azok is nagyon tanulságosak lehetnek


Dehogyisnem! Jó, hogy rákérdeztél, elfelejtettem volna, hogy menet közben többször is fotóztam :)

Bizony, egyetértek azzal, hogy sokat segíthet is akár egy-egy fotó. Nos, íme néhány... sajnos nem mindenről csináltam képet, de azt hiszem, ezek a legfontosabb momentumok. Íme:

Kép
Az első egy óra lépései. Sablon átrajzolása, majd a törzs elejének kivágása. A képen a két rész arra vár, hogy összecsiszoljam őket (egy csipesz leszed, alatta lecsiszol, csipesz visszarak...)

Kép
A már összeillesztett törzs ragasztása, majd csiszolása.

Kép
Mivel a vízszintes csillapító profilos, ezért a kicsi bordákat formára kell csiszolni (a szárnybordáknál is ezt a módszert követtem).

Kép
Szervók rögzítése a törzsbe. Első konstrukciós hiba: a két féltörzs összeillesztése után (száradás közben) elcsavarodott az első törzsborda, s az egy picit húzta magával a többit is. Mindössze 1,5mm elcsúszás történt, így a kész törzset később összecsiszoltam (így kívülről teljesen egyenes és szimmetrikus). :oops:

Kép
A vízszintes csillapító összeállításának menete. Nikecell, arra a tervrajz (rögzít)...

Kép
...majd a tervrajzon gombostűket szúrtam a szárnybordák leendő helyére, szigorúan derékszögben (derékszögű vonalzó elengedhetetlen :) ), s így illesztettem végül össze az elemeket. A módszer meglepő módon egész sikeresnek bizonyult.

Kép
Ugyanezt a módszert követtem a szárny esetében is. Itt már a két félszárny látható, némi csiszolás és módosítás még azért lesz rajtuk...

Kép
Nem konstrukciós hiba, inkább esztétikai: a mini barkácsgéppel belekaptam a tűzfalba :D

Kép
Szárnyak, fóliázás közben. Hagyományos, Óósan-ban vásárolt Tectron márkájú vasalóval lett vasalva :) Azért, akárki akármit is mond, hőlégfúvóval érdemes végigmenni rajta, ha kész. Szépen kifeszült a fólia.

Kép
Itt azért már látszik, hogy sikerült elég szépen kiküszöbölni a féltörzsek piciny elmozdulását...

Kép
Az eredeti futómű felfogatás. Azóta újat kapott (Sry-től először kaptam némi ragasztószalagot, majd a szép zöld színű szigetelőszalaggal lett átmenetileg megoldva, csak egy reptetésig :) végül, egy egyszerű és eddig stabilnak tűnő megoldást választottam... képet majd csatolok).
A futóműről annyit, hogy még mind a mai napig nem tudom, hogy kell felrögzíteni egy egyszerű draótból hajlított futószárat. Ezért a magam esze szerint oldottam meg a kérdést: a törzs aljával párhuzamosan hajtottam a futószárba egy U alakot, ez adja meg a felfekvést a törzsre. Innen jöttek a gondok, míg rá nem jöttem, hogy egy keresztbe fektetett acéldrót kiváló támasztékként szolgál... (mondom, lesz róla kép is)

Kép
Miért ne csinálhatnánk meg mindent cserélhetőre és szerelhetőre, ha tehetjük? :) Ezentúl is így fogom csinálni...

A kész állapot fentebb látható. :)

Megjegyzés: ez az első modellem, mielőtt berepítettem a már kész Telemaster-t, még csak messziről se láttam modellezőket :) Tehát tanács és egyéb segítség nélkül készült el a gép. Ezért, ha valami nem "szabályosat" véltek felfedezni, akkor örülnék, ha megosztanátok velem - így legalább a most épülő Papillon esetében nem vétek építési hibákat! :shock:

Thx :mrgreen:

Szerző:  user_93 [ 2007 ápr. 14. - 18:21 ]
Hozzászólás témája: 

No, kérem szépen... Az ígért képek:

Kép
"Gumikarika-tuning" után így fest a gép :)

Kép
...és ilyen lett az új futó. Rém egyszerű, és stabil (eddig). Picit epoxy-val rögzítettem a műanyag pánthoz, de azon kívül semmi más nincs. Továbbra is cserélhető, javítható a futómű. Egy is vasalás még ráfér a fóliára majd...

Ma sajnos nem tudtam repülni, nem találtam igazi reptető helyet :( Aki tud Budaörsön vagy környékén egy jó reptető helyet, kérem segítsen ki! Most költöztem ide.... :roll:

Szerző:  user_93 [ 2007 ápr. 14. - 19:21 ]
Hozzászólás témája: 

A légcsavarokról:

Csak ma vettem észre, hogy igazából nem is slowflyer légcsavart nyomtak a kezembe az Origósok... hanem egy "hagyományos" electric 8x6-os légcsavart. Óriási a különbség...

Azt vettem észre, hogy a kis Telemaster a slowflyer légcsavarokkal "erőlködik"... vagyis egy 9x6-os légcsavarral lassan repül ugyan, de kell a teljes gáz, hogy szép egyenletesen szálljon. Viszont egy 8x6-os electric légcsavarral félgázon vígan repdes, és van elég tartalék erő is benne (full gázon is teljsen jól irányítható)!

Bár nem értek még annyira a légcsavarokhoz, de szerintem ez utóbbi nem is terheli annyira a motort -> tovább repül ugyanannyi akksival.

Ez esetben (vagy inkább: mikor?) van értelme a slowflyer légcsavarnak?

Szerző:  sry [ 2007 ápr. 16. - 10:17 ]
Hozzászólás témája: 

suntime írta:
A légcsavarokról:

Csak ma vettem észre, hogy igazából nem is slowflyer légcsavart nyomtak a kezembe az Origósok... hanem egy "hagyományos" electric 8x6-os légcsavart. Óriási a különbség...

Azt vettem észre, hogy a kis Telemaster a slowflyer légcsavarokkal "erőlködik"... vagyis egy 9x6-os légcsavarral lassan repül ugyan, de kell a teljes gáz, hogy szép egyenletesen szálljon. Viszont egy 8x6-os electric légcsavarral félgázon vígan repdes, és van elég tartalék erő is benne (full gázon is teljsen jól irányítható)!

Bár nem értek még annyira a légcsavarokhoz, de szerintem ez utóbbi nem is terheli annyira a motort -> tovább repül ugyanannyi akksival.

Ez esetben (vagy inkább: mikor?) van értelme a slowflyer légcsavarnak?


Szióka!

Ez nem a slow flyer, nem slow flyer kérdése. A probléma a következő:

A 9x6-os légcsavarral nagyobb statikus vonóerőd van, és a nagyobb
átmérő miatt nagyobb nyomatékkal terheli a motort a légcsavi, így az
többet is fogyaszt. A légcsavar átmérője és a felvett nyomaték között
valami sokadik hatványú összefüggés van, így kis légcsavar átmérő
növekedés is jelentős felvett nyomatéknövekedést okoz, ami
elektromos hajtásánál a felvett áramban jelenik meg.

Mi történik ha 8x6-os csavit tezsel fel? Kisebb lesz a nyomaték, kisebb
a felvett áram, csökken a fogyasztás, de ami fontosabb megnő a
fordulatszáma a csavarnak. Ez pedig nagyobb repülési sebességet
eredményez.

A Telemastered picit nehéz...az 500 gramm levegőben tarttásához
egy ekkora gépnél kell sebesség. Ha nincs sebességed (mint ahogy a
9x6-al sokkal lasabban repülsz mint a 8x6-al) akkor a gép szenved,
nehezen irányítható, nagy állásszögön repülsz. Ha 8x6 van fenn
nagyobb a repülési sebesség, és a gép sokkal szebben, nyugodtabban
repül. Mivel a keletkező felhajtóerő és a repülési sebesség négyzetes
összefüggésben van, ez a relatív kicsi sebesség növekedés , amit a
kisebb átmérőjű csavar okoz már elégséges a gép rendes repüléséhez.

Ha levinnéd a gép repképes összömegét kb. 300 grammra (kisebb aksi)
akkor a 9x6-al is szépen és sokkal lasabban repülne. Ennél a repképes
ösztömegnél (500 g) viszont kell a tempó a normál repülési helyzethez.

Mint látható a légcsavar megválasztása nem egyszerű feladat. A gép
jellege, a repülési sebesség tartománya, a repülés jellege (pl. 3D-hez
már teljesen eltolódna a csavarválasztás a nagy statikus vonóerők felé)
a gép össztömege, a rendelkezésre álló motorteljesítmény és még
egy-két apróság befolyásolja, hogy mitől is jó az a légcsavar vagy nem
jó. Ezt a rengeteg tényezőt nagyon nehéz egy számításnál
figyelembe venni, és a számítás is igen bonyolult. ezért marad az
autentikus módszer.....felteszünk egy csavart és nézzük mit művel
vele a gép....aztán egy másikat....és így tovább amíg meg nincs a jó
megoldás.....próbálgatni kell.

üdv.:SRY

Szerző:  user_93 [ 2007 ápr. 16. - 18:11 ]
Hozzászólás témája: 

sry írta:
Ez nem a slow flyer, nem slow flyer kérdése. A probléma a következő:


Huh, ezt jól leírtad! Köszi!

A helyzet az, hogy nagyjából ezekkel már tisztában vagyok... a neten való keresgélés, fórum olvasgatás azért sokat számít :) Amit viszont nem tudtam, hogy az 550g-os gépnek a 9x6-os légcsavar kevés.

Pontosabban a 9x6-os SF légcsavar. Feltettem próbára egy 9x7.5-öst (SF), azzal már sokkal szebben repül. Talán ez lenne a legjobb, ha nem lenne gyárihibás... Rezonál nagyon és nem egyenes a "forgási képe" (nem tudom, hogy nevezik nevén), ezért levettem. Maradtam a 8x6-os electricnél.

Egyébként súlyban teljesen jó vagyok, nagyjából a tervrajz szerinti súlyt értem el. Az biztos viszont, hogy sokat kell még tanulnom a motorokról és légcsavarokról... főleg azért, mert az új abb projekt (ami még mindig képlékeny, hogy mi lesz), terveim szerint egy nagyobb gép lesz, legalább 1400 mm-es fesztávval...

Visszatérve a Telemasterre: a 9x4.7-es SF légcsavarral is szépen repül, nem ezzel van a bajom. A problémám pusztán ott kezdődik, hogy teljes gázon kell repülnöm, mert alacsonyabb gázon csak teljes szélcsendben repül szépen (ami pedig ritkán adatik meg). Így egy pici szellő esetén már kell a teljes gáz... Gondoltam még arra is, hogy nagyobb feszültség kéne ennek a motornak. Azért azt ne felejtsük el, hogy egy Welgard 2212-13 típusú motor van rajta, ami 2-3 cellás lipóhoz van tervezve.

Ez a motor pedig max. 750-850g súlyú gépekhez ajánlott. A felső határnál már természetesen kell a 3 cella, így az, hogy az 550g-os Telemaster-t két cellával csak jól megválasztott légcsavarral húzza el, szerintem természetes, sőt - érthető is.

De csekély ismerettel rendelkezem ezen a téren, szóval várok megerősítést. :shock:

Szerző:  user_93 [ 2007 máj. 09. - 21:15 ]
Hozzászólás témája: 

A tervrajz letölthető itt:

http://corsair.flugmodellbau.de/files/b ... LEMAST.ZIP

Szerző:  user_111 [ 2007 aug. 03. - 15:34 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Szerdán repültem egy jó nagyot a TM-el, és végre sikerült videót is készítenem a magasból. Remélem tetszik nektek.

http://rcuvideos.com/item/BJC41M8X8FRFMNT9


Előre felé tekintve is készült (volna), csak valami nyűgje van állandóan a FlyCamnak, és 20 perc repülés után ki akarom kapcsolni, és hát nem kikapcsolt magától? Gyakorlatilag a földön való tetvészkedést vette csak fel... :?

Kép
Shot with NIKON D50 at 2007-08-01

Szerző:  Tamásbá [ 2007 aug. 03. - 15:57 ]
Hozzászólás témája: 

Nekem nagyon szimpatikus a repcsi és a videó is, gratulálunk!

Szerző:  user_111 [ 2007 aug. 03. - 15:59 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm! :D

Szerző:  user_215 [ 2008 aug. 10. - 19:29 ]
Hozzászólás témája:  mini telemaster tervrajz

Sziasztok .
Teljesen kezdőként vagyok és szeretném megépíteni a mini telemastert.
Sajnos seholnem találtam meg a rajzát.Nekem olyan formátumba kellene hogy A/4-re kinyomtatom jpg-ből és kész.Ha valaki ezt eltudná küldeni azt nagyon megköszönném.

Oldal: 1 / 1 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/