SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Telemaster (mini és "normál") http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=26&t=210 |
Oldal: 1 / 1 |
Szerző: | user_93 [ 2007 ápr. 13. - 22:15 ] |
Hozzászólás témája: | Telemaster (mini és "normál") |
Sziasztok! Először is üdv mindenkinek, új vagyok még itt, a modellezést is csak egy hónapja kezdtem... ![]() Azonban az elmúlt egy hónapban nem voltam tétlen: megépítettem életem első modelljét, egy Mini Telemastert, amit ma kicsit megrepítgettem Monoron, Sry és Endre társaságában! Gondolom, akad néhány Telemaster-es itt a környéken, szóval gondoltam, megér egy témát ![]() A képek: ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu ![]() A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu |
Szerző: | user_93 [ 2007 ápr. 13. - 22:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
Rögtön az első kiegészítés: a gépecske nekem az eredeti méretben készült el, kicsit nagyobbított kormányfelületekkel. Mondhatom, hogy a legszebb repülési tulajdonságot a 8x6-os légcsavar adta meg a gépnek. 2 cellás, 1850mAh akksival bő egy órát repült... Igaz, nem full gázon. ![]() |
Szerző: | sry [ 2007 ápr. 14. - 10:34 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szióka! Üdvözöllek a fórumon! Ez a Mini Telemaster-es téma, igazán stílusos belépőnek sikerült. Nem készültek véletlenül az építés során konstrukciós fényképek? Azok is nagyon tanulságosak lehetnek, sőőőőőőt még többet elmondanak egy repülőgépről mint a kész végeredmény. üdv.: SRY |
Szerző: | user_93 [ 2007 ápr. 14. - 19:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
A légcsavarokról: Csak ma vettem észre, hogy igazából nem is slowflyer légcsavart nyomtak a kezembe az Origósok... hanem egy "hagyományos" electric 8x6-os légcsavart. Óriási a különbség... Azt vettem észre, hogy a kis Telemaster a slowflyer légcsavarokkal "erőlködik"... vagyis egy 9x6-os légcsavarral lassan repül ugyan, de kell a teljes gáz, hogy szép egyenletesen szálljon. Viszont egy 8x6-os electric légcsavarral félgázon vígan repdes, és van elég tartalék erő is benne (full gázon is teljsen jól irányítható)! Bár nem értek még annyira a légcsavarokhoz, de szerintem ez utóbbi nem is terheli annyira a motort -> tovább repül ugyanannyi akksival. Ez esetben (vagy inkább: mikor?) van értelme a slowflyer légcsavarnak? |
Szerző: | sry [ 2007 ápr. 16. - 10:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
suntime írta: A légcsavarokról: Csak ma vettem észre, hogy igazából nem is slowflyer légcsavart nyomtak a kezembe az Origósok... hanem egy "hagyományos" electric 8x6-os légcsavart. Óriási a különbség... Azt vettem észre, hogy a kis Telemaster a slowflyer légcsavarokkal "erőlködik"... vagyis egy 9x6-os légcsavarral lassan repül ugyan, de kell a teljes gáz, hogy szép egyenletesen szálljon. Viszont egy 8x6-os electric légcsavarral félgázon vígan repdes, és van elég tartalék erő is benne (full gázon is teljsen jól irányítható)! Bár nem értek még annyira a légcsavarokhoz, de szerintem ez utóbbi nem is terheli annyira a motort -> tovább repül ugyanannyi akksival. Ez esetben (vagy inkább: mikor?) van értelme a slowflyer légcsavarnak? Szióka! Ez nem a slow flyer, nem slow flyer kérdése. A probléma a következő: A 9x6-os légcsavarral nagyobb statikus vonóerőd van, és a nagyobb átmérő miatt nagyobb nyomatékkal terheli a motort a légcsavi, így az többet is fogyaszt. A légcsavar átmérője és a felvett nyomaték között valami sokadik hatványú összefüggés van, így kis légcsavar átmérő növekedés is jelentős felvett nyomatéknövekedést okoz, ami elektromos hajtásánál a felvett áramban jelenik meg. Mi történik ha 8x6-os csavit tezsel fel? Kisebb lesz a nyomaték, kisebb a felvett áram, csökken a fogyasztás, de ami fontosabb megnő a fordulatszáma a csavarnak. Ez pedig nagyobb repülési sebességet eredményez. A Telemastered picit nehéz...az 500 gramm levegőben tarttásához egy ekkora gépnél kell sebesség. Ha nincs sebességed (mint ahogy a 9x6-al sokkal lasabban repülsz mint a 8x6-al) akkor a gép szenved, nehezen irányítható, nagy állásszögön repülsz. Ha 8x6 van fenn nagyobb a repülési sebesség, és a gép sokkal szebben, nyugodtabban repül. Mivel a keletkező felhajtóerő és a repülési sebesség négyzetes összefüggésben van, ez a relatív kicsi sebesség növekedés , amit a kisebb átmérőjű csavar okoz már elégséges a gép rendes repüléséhez. Ha levinnéd a gép repképes összömegét kb. 300 grammra (kisebb aksi) akkor a 9x6-al is szépen és sokkal lasabban repülne. Ennél a repképes ösztömegnél (500 g) viszont kell a tempó a normál repülési helyzethez. Mint látható a légcsavar megválasztása nem egyszerű feladat. A gép jellege, a repülési sebesség tartománya, a repülés jellege (pl. 3D-hez már teljesen eltolódna a csavarválasztás a nagy statikus vonóerők felé) a gép össztömege, a rendelkezésre álló motorteljesítmény és még egy-két apróság befolyásolja, hogy mitől is jó az a légcsavar vagy nem jó. Ezt a rengeteg tényezőt nagyon nehéz egy számításnál figyelembe venni, és a számítás is igen bonyolult. ezért marad az autentikus módszer.....felteszünk egy csavart és nézzük mit művel vele a gép....aztán egy másikat....és így tovább amíg meg nincs a jó megoldás.....próbálgatni kell. üdv.:SRY |
Szerző: | user_93 [ 2007 ápr. 16. - 18:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
sry írta: Ez nem a slow flyer, nem slow flyer kérdése. A probléma a következő: Huh, ezt jól leírtad! Köszi! A helyzet az, hogy nagyjából ezekkel már tisztában vagyok... a neten való keresgélés, fórum olvasgatás azért sokat számít ![]() Pontosabban a 9x6-os SF légcsavar. Feltettem próbára egy 9x7.5-öst (SF), azzal már sokkal szebben repül. Talán ez lenne a legjobb, ha nem lenne gyárihibás... Rezonál nagyon és nem egyenes a "forgási képe" (nem tudom, hogy nevezik nevén), ezért levettem. Maradtam a 8x6-os electricnél. Egyébként súlyban teljesen jó vagyok, nagyjából a tervrajz szerinti súlyt értem el. Az biztos viszont, hogy sokat kell még tanulnom a motorokról és légcsavarokról... főleg azért, mert az új abb projekt (ami még mindig képlékeny, hogy mi lesz), terveim szerint egy nagyobb gép lesz, legalább 1400 mm-es fesztávval... Visszatérve a Telemasterre: a 9x4.7-es SF légcsavarral is szépen repül, nem ezzel van a bajom. A problémám pusztán ott kezdődik, hogy teljes gázon kell repülnöm, mert alacsonyabb gázon csak teljes szélcsendben repül szépen (ami pedig ritkán adatik meg). Így egy pici szellő esetén már kell a teljes gáz... Gondoltam még arra is, hogy nagyobb feszültség kéne ennek a motornak. Azért azt ne felejtsük el, hogy egy Welgard 2212-13 típusú motor van rajta, ami 2-3 cellás lipóhoz van tervezve. Ez a motor pedig max. 750-850g súlyú gépekhez ajánlott. A felső határnál már természetesen kell a 3 cella, így az, hogy az 550g-os Telemaster-t két cellával csak jól megválasztott légcsavarral húzza el, szerintem természetes, sőt - érthető is. De csekély ismerettel rendelkezem ezen a téren, szóval várok megerősítést. ![]() |
Szerző: | user_93 [ 2007 máj. 09. - 21:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
A tervrajz letölthető itt: http://corsair.flugmodellbau.de/files/b ... LEMAST.ZIP |
Szerző: | user_111 [ 2007 aug. 03. - 15:34 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Szerdán repültem egy jó nagyot a TM-el, és végre sikerült videót is készítenem a magasból. Remélem tetszik nektek. http://rcuvideos.com/item/BJC41M8X8FRFMNT9 Előre felé tekintve is készült (volna), csak valami nyűgje van állandóan a FlyCamnak, és 20 perc repülés után ki akarom kapcsolni, és hát nem kikapcsolt magától? Gyakorlatilag a földön való tetvészkedést vette csak fel... ![]() ![]() Shot with NIKON D50 at 2007-08-01 |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 aug. 03. - 15:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nekem nagyon szimpatikus a repcsi és a videó is, gratulálunk! |
Szerző: | user_111 [ 2007 aug. 03. - 15:59 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm! ![]() |
Szerző: | user_215 [ 2008 aug. 10. - 19:29 ] |
Hozzászólás témája: | mini telemaster tervrajz |
Sziasztok . Teljesen kezdőként vagyok és szeretném megépíteni a mini telemastert. Sajnos seholnem találtam meg a rajzát.Nekem olyan formátumba kellene hogy A/4-re kinyomtatom jpg-ből és kész.Ha valaki ezt eltudná küldeni azt nagyon megköszönném. |
Oldal: 1 / 1 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |