SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Buzdítsuk SRY-t egy új habgép terv elkészítésére.... http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=26&t=257 |
Oldal: 1 / 5 |
Szerző: | user_83 [ 2007 júl. 30. - 21:41 ] |
Hozzászólás témája: | Buzdítsuk SRY-t egy új habgép terv elkészítésére.... |
Erről a témárol már ejtettünk pár szót SRY-al, a FIRST-STAGE (terv) topicpan. Csak azért említem meg itt is, hátha többen felfigyeltek a téma FONTOSSÁGÁRA. Véleményem szerint nagy szüksége lenne mindenkinek (de főleg a kezdő modellezőknek) egy nyugott kis "masinára", amivel nem csak a repülést, hanem az elkészítését is el tudja sajátitani. Üdv: joeskac[/quote] |
Szerző: | sry [ 2007 júl. 31. - 9:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Nem vagyok én semmi jónak az elrontója ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Leírom mire gondoltam, aztán ezen lehet változtatni, gyúrni, formálni az igények szerint. 1.) Ennek a gépnek legyen futóműve. De nem olyan sematikus valami ami csak csüng a gép alján, mint a karácsonyfán a dísz. Komoly, erős futóra gondoltam, amivel rendesen fel és le lehet szállni. Bírja a kiképzést. Ebből már látható, mi is a gép tervezésének fő irányelvei. Tehát úgy képzelem el a dolgot, hogy a gép futóról felszáll. Ez egy igen fontos momentum és gyakorolni kell, mert nem olyan egyszerű, mint amilyennek kinéz. A felszállást könnyítendő nagy átmérőjű kerekek leszmek, hogy az egyenetlen talajon is jól fusson (akinek saját betonozott reptere van az majd rak rá kissebb kereket ![]() Nem árt ha a gép keréken futva is iránystabil, ezért a keréktengelyek döntöttek lesznek. A felszállás két gyorsítási szakaszból áll: 1.) amikor még fognak a kerekek. Ez a gurulás. Ekkor az iránytartást a megfelelő futó geometria biztosítja. 2.) A kerekek részleges elemelkedése. Ekkor már a kerekek nem "fognak" tehát a gép elkezd kóvályogni, össze vissza elfordulni. Ekkor már az oldalkormánnyal kell "tartani" a gépet. Ezért a gépen mindenképpen lesz oldalkormány, és megfelelő hatékonyságú függőleges vezérsík. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2007 júl. 31. - 9:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
..... Ami felszállt annak előbb-utónn le is kell szállnia. Ezért a landolás igényeinek kielégítését is el kell érni. Az egyik legfontosabb követelmény az erős futószerkezet. Ezt már tárgyaltuk. A másik amit figyelembe kell venni, hogy a futószerkezet a landolás erőhatásait átadja a törzsnek , így ha nem megfelelő a törzs méretezése, a leérkezéskor eltörhet, torzulhat. Tehát megfelelően masszív törzsszerkezet kell. A leszállást elméletileg széllel szemben, vízszintes szárnyakkal, megfelelő siklószöggel, növelt állásszöggel és az ehhez tartozó mérsékelt sebességgel végezzük....elméletileg... ![]() valamelyik kritérium nem teljesül, akkor billegve, csúszva , túl gyorsan, túl meredeken száll le a gép. A legnagyobb veszély, hogy a billegő- csúszó-gyorsan érkező gép szárnya előbb ér talajt mint a futó. Ekkor a gép berádlizik (beperdül) és súlyos töréseket szenved. Tehát védeni kell a szárnyat a leéréstől, valamint elő kell segíteni a bejövetelnél a megfelelő pozíció felvételét. Ezért a szárny magasan lesz, és közepes "V" állással ellátott. További szempont, hogy a gép a kormánymozdulatokra ne hirtelen, és főleg ne túlzott mértékben reagáljon. Ehhez hosszú farokrész, és közepes méretű kormányok kellenek. Máris beleszaladtunk az első dilemmába. Az erős törzs követelménye azt kívánná, hogy rövid, zömök farokrész legyen. A nyugodt, finom kormányozhatóság meg hosszú-karcsú farokrészt kívánna. Hát itt kell valami okos kompromisszumot kiagyelni. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2007 aug. 01. - 21:25 ] |
Hozzászólás témája: | |
Semmi reakció? El elmélkedhetek ám itt magamban, a végén még repülőgép is lesz belőle, de az nem feltétlenül olyan lesz mint amit az FS utánni továbblépésre szeretnétek. Lehet elővezetni bátran az igényeket. üdv.:SRY |
Szerző: | Dokiii [ 2007 aug. 01. - 21:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nekem sztem mindegy milyen gép lesz FS utánra ugyis beszek egyet belőle ![]() Vezetni meg megtanulom azt is ![]() |
Szerző: | user_110 [ 2007 aug. 02. - 7:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
Csak egy ötlet: Szerintem az E-startrer stílusú futószárat kellene alkalmazni, mert nekem az nagyon sok durva leszállást kibírt ( füves terepen ). Keményebb leszálláskor mindig elhajlott egy kicsit de egy erősebb kézmozdulattal visszahajtottam az eredeti pozícióba és máris jöhet az újabb felszállás. Ezt a görbítgetést már rengetegszer megtettem, de az acéldrótnak semmi baja sincs, bírja az igénybevételt . A drót 1.8-as vagy 2.0-es lehet, meg kéne mérni csak éppen nem vagyok otthon. A rögzítésre meg az az ötletem, hogy L alakban kell meghajlítani a tetejét és akkor egy rétegelt lemezre rá lehetne csavarozni 3 csavarral. A törsz alja ahol a futószárak rögzítve lesznek szerintem mindenképpen 20-30mm vastag hungarocellből legyen, mert 1. a kukában mindig lehet találni kidobva még a tömörebb fajtából is , ezért ingyen van 2. abba tök jól belehet sűlyeszteni a rétegelt lemezt és erős a tartása üdv: Viktor |
Szerző: | user_83 [ 2007 aug. 02. - 11:02 ] |
Hozzászólás témája: | |
Idézet: Keményebb leszálláskor mindig elhajlott egy kicsit de egy erősebb kézmozdulattal visszahajtottam Nem akarok vitatkozni, de ezzel nem értek egyet. Mire jó egy olyan gép aminek állandóan hajtogatni kell a futómüét? Inkább valami olyan anyag kellene szerintem ami bírja a "gyürődést" és nem kell "állandóan" hajtogatni. Mert akkor el megy a kedve az embernek rendesen. A gép test teljesen jó szerintem úgy ahogy azt már SRY elemezte. Idézet: a szárny magasan lesz, és közepes "V"
állással ellátott. |
Szerző: | user_83 [ 2007 aug. 02. - 11:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
Bár már leírtam az "igényeimet" az FS topicban, de ide is bemásolom, hogy itt tudjuk átbeszélni egy picit. Idézet: Üdv SRY!
Nekem személy szerint a következők lennének az "igényeim". Ha lehet, tréner legyen, könnyen építhető, egyszerü, habból kivágható, profilos szárnyu, a szépség nem számottevő egyenlőre (amíg nem érzem "profinak" magam Very Happy És ha lehet utólag csürőt is lehessen rajt kialakítani (egy szervóval) Szóval az "igényeim" megvannak, csak megtervezni nem tudom. Embarassed Remélem jól körülírtam, de ha még nem elég részletes akkor csak szólj, mert nem igazán tudom milyen feltételei vannak egy gép megtervezésének. Tudom, hogy az igényeimnek megfelelő gépet talán még venni is lehetne, de abban nincs semmi "élvezet". A megépítésnél nincs jobb, meg a habvágó se porosodjon a szekrény tetején |
Szerző: | user_110 [ 2007 aug. 02. - 12:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
Idézet: Nem akarok vitatkozni, de ezzel nem értek egyet. Mire jó egy olyan gép aminek állandóan hajtogatni kell a futómüét? Ami nem hajlik az törik !! A hajtogatást csak példának írtam, hogy azt is bírja törés nélkül az acéldrót !!! Lényeg, hogy egy rugalmas anyagnak kell elnyelnie a nagy erőhatást, amit egy merev szerkezet nem tud elviselni törés nélkül. Ja, meg az ára is lényeges mivel hogy kezdő gép, az acéldrót 150-200 Ft métere, egy formás alu vagy karbon futószár 1000 Ft felett van csak. Minden futóműnek van rugalmassága, lásd a normál méretű gépeket. Szépen is néznénk ki ha merev lenne a futószár, minden egyes keményebb leszálláskor tőből szakadna ki a futómű !! Inkább hajtogatok, mint ragaszgassam a géptestet !! |
Szerző: | user_27 [ 2007 aug. 02. - 14:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
helo amire Ti gondoltok sztem az hogy legyen egy elég rugalmas futószár ami se nem törik se nem hajlik el maradandóan hanem egyszerűen rugózik és kész Sry írta az egyik CO2es topicban hogy a gépének csinált berakhatós futóművet ami, ha erősen ér földet a gép, kiesik és nem pedig kitör egy darabkát a gépből ami sztem ennél a gépnél is alkalmazható lenne Idézet: Üdv SRY! Nekem személy szerint a következők lennének az "igényeim". Ha lehet, tréner legyen, könnyen építhető, egyszerü, habból kivágható, profilos szárnyu, a szépség nem számottevő egyenlőre (amíg nem érzem "profinak" magam Very Happy És ha lehet utólag csürőt is lehessen rajt kialakítani (egy szervóval) Szóval az "igényeim" megvannak, csak megtervezni nem tudom. Embarassed Remélem jól körülírtam, de ha még nem elég részletes akkor csak szólj, mert nem igazán tudom milyen feltételei vannak egy gép megtervezésének. Tudom, hogy az igényeimnek megfelelő gépet talán még venni is lehetne, de abban nincs semmi "élvezet". A megépítésnél nincs jobb, meg a habvágó se porosodjon a szekrény tetején nekem is hasonlóak lennének az igényeim méghozzá abból a kék habból amiből az FS szárnya volt persze ez nekem tökmind1 |
Szerző: | user_83 [ 2007 aug. 02. - 19:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Idézet: amire Ti gondoltok sztem az hogy legyen egy elég rugalmas futószár ami se nem törik se nem hajlik el maradandóan hanem egyszerűen rugózik és kész levi, látom Te érted mire gondoltam. T. SRY! Még az RC elemek elhelyezéséről és a törzsről nem esett szó. Szerintem az RC elemeket a törzsre lehessen felfogatni (kivülről) mint az FS-en, és NE legyen dobozos a törzs mert az véleményem szerint sérülékennyé teszi. Üdv: joeskac |
Szerző: | sry [ 2007 aug. 03. - 6:13 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Ezt már nagyon tudom szeretni, amikor vita, eltérő nézetek vannak egy- egy alkatelem műszaki kialakítását illetően. először is a futómű: Szerintem két futóműfajta létezik. az egyik a funkcionális, a másik a dekorációs célú. Egy CO2 motoros makettmodellen dekorációs célt szolgálnak a futók, hiszen a gép kézből indul és a leérkezést követően sem nagyon gurulgat sehova. Általában beesik, beül a fűbe. Így lehet olyan trükköket alkalmazni amit Levi említett. Nem számít ha kiesős, kifordulós, leválós a futómű, hiszen az fontosabb szempont, hogy a törzs ne sérüljön, mint az, hogy jól guruljon. A másik csoport a keményebb diófa, ez pedig a funkcionális futóművek este. Itt bizony fel- és leszálláskor keményen részt vesz a "munkában" a futómű. Végül is két alapvető szempont van. 1.) Segítse a felszállást. Ez azt jelenti, hogy könnyen fussanak a kerekek de ami fontosabb ne legyen elakadásra hajlamos a futószár. A keresztben alacsonyan átvezetett tengely pl. kifejezetetten káros mert felakad a fűben, gazban és orravágódik a modell tőle. A másik fele a dolognak az egyenesen futás biztosítása, ezt megfelelő kerékdőléssel és jól megválasztott geometriával lehet elérni. 2.) Kibírja a leszállást. Ez tisztán szilárdságtani kérdés. A leszálláskor keletkező erőhatások igen nagyok (még kifejezetten kicsi gépeknél is). A valódi repülésben a törzset a leszálláshoz méretezik, így fordulhat elő, hogy a levegőben keletkező erőhatásokhoz képest a törzsszerkezet 20-30 szorosan is túl van méretezve. És ezért van az, hogy teljes terheléssel egy utasszállító sem tud leszállni, mert darabokra törne. Tehát a leszállásnál a legfontosabb követelmény a szilárdság. Persze itt is figyelmezni kell a könnyű futásra, és elakadásmentességre, mert az átvágódás veszélye itt is fennál, bár nem annyira mint felszálláskor. Ezek alapján az én álláspontom a funkciónális futóműveket illetően : Legyen szilárd, és rugalmas. A keletkező erőhatásokat vagy az acél, alu futószár-szerkezet megfelelő geometriájában lévő rugalmasság, vagy egyéb segédberendezés (pl gumikötél bandázs, rugóstag stb...) nyeli el, osztja szét. A futókerekek legyenek nagyok, hogy rossz talajon, fűben is könnyen mozogjon a gép. A kerekek vastag szivacs "gumikkal" ellátottak, tovább növelve a rendszerben lévő rugalmas, energiaelnyelő elemek számát. Az egész szerkezet legyen alaktartó, és szilárd. Azért nem jó a Tv kolléga által felvetett elhajló futószár, mert egyfelől megváltozik a futógeometria, és kézzel visszahajtogatva az már soha nem lesz olyan mint kéne lennie. Így a futómű elhúz, a gép nem egyenesen fut kiguruláskor, gyorsításkor. Ráadásul az elhajló futóval könnyen leérhet a légcsavar a talajhoz, és akkor nagy baj van. Végül, de nem utolsó sorban a futómű legyen szilárdan rögzítve a törzshöz. Ez a modellek egyik legnagyobb rákfenéje. Olyan hevenyészett futórögzítéseket látni, hogy az már fáj (legalább is nekem ![]() Én az évek alatt arra jutottam, hogy minden gépbe kell lennie egy "terhelési doboz"-nak (nem egy fantáziadús elnevezés, de jobb nem jutott még eszembe) Ez a "doboz" (ami átalában rácsszerkezet) köti össze a motortartót, a szárnybekötést és a futóművet. Ezek a leginkább erőhatásoknak kitett elemek. Ez afféle plusz csontváz a törzsön belül és a nagy terhelésekhez van méretezve. Így leszálláskor az erőhatásokat nem a tözs általánosságban veszi fel, hanem ez a terhelési doboz. "röviden" ![]() ![]() üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2007 aug. 03. - 6:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
Egy-két egyszerű futómegoldás: ![]() Többszörösen meghajtogatott acélszálból készült futószár, széncső törzsre gyantázva. Jól látható a törzset "átölelő" kengyel és a támasztó szárak. Nem egyszerű így meghajtogatni egy 1,5-ös acélszálat, de nem is lehetetlen, mint ahogy az a képen is látható. ![]() Rétegelt lemez törzskeretre "vart" és ragasztott futószárak. Ez egy kifejezetten erős megoldás. Ezzel még gondom soha nem volt. Ez a rétegelt lemez törzskeret is része a terhelési doboznak, mondjuk úgy ez a hátsó fala. ![]() Ugyanaz a megoldás brutál kiszerelésben. Hidegen kovácsolt alumínium fülekkel és acélcsavarokkal (a ragasztós cérnabandázs helyett). Ez mág 2-3 Kg-os gyors, robbanómotoros gépeket is elbír, mint pl. ez a nagy S.P.A.D. ![]() Rugalmas bekötésű, 0,8 mm-es acélból készült forrasztott futómű. Ez a keresztkötéses megoldás igen ellenállóvá, de rugalmassá is teszi a futószárakat. Üdv.:SRY (ui.: A törzsre később visszatérek még, de most vár egy Il-14-es, és annak egykori főszerelője.... megnézzük mit is rejteget a lemezek alatt az öreg masina) |
Szerző: | user_110 [ 2007 aug. 03. - 7:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
Már megbocsássatok Fiúk, de én ezt nem értem !! Ti elolvassátok rendesen a hozzászólásomat, vagy csak három szavanként átfutjátok a szemetekkel ? én ezt írtam Idézet: Keményebb leszálláskor mindig elhajlott egy kicsit a keményebb leszállást írtam és nem azt, hogy minden leszállásnál !ezt joeskac így értelmezte Idézet: Mire jó egy olyan gép aminek állandóan hajtogatni kell a futómüét? a következő hozzászólásomban már leírtam,hogy nem állandó hajtogatásról van szó Idézet: A hajtogatást csak példának írtam, hogy azt is bírja törés nélkül az acéldrót !!! ezen nagyon fennakadt a szemem, hogy SRY is félreértelmezte a dolgot Idézet: Azért nem jó a Tv kolléga által felvetett elhajló futószár ezek után elnézve SRY képeit Idézet: Többszörösen meghajtogatott acélszálból készült futószár ![]() ugyanarról az anyagról tett be képeket ( acéldrót ), mint amiről legelőször írtam Idézet: az acéldrótnak semmi baja sincs, bírja az igénybevételt . A drót 1.8-as vagy 2.0-es lehet Bocsánatot kérek ha valakit megbántottam nem ez volt a célom, csak helyesbítésként írtam, én így olvastam és értelmeztem a hozásszólásokat. üdv.Viktor |
Szerző: | sry [ 2007 aug. 03. - 11:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Tv! Akkor most jól elbeszéltünk egymás mellett. Tehát az a lényeg, hogy használjunk acél futószárat, vagy alumíniumot, de abból csak az edzett rugalmas fajtát. Az a lényeg, hogy kitárgyaljunk minden momentumot. Műszaki kérdéseket is, és a félreértéseket is. MÁS Megvolt az Il-14-el a haverkodás: ![]() Jó kis vas ez. A nagy múltbarévedést azért megzavarta néhány zajos fiatal, "akik" folyasmatosan ott dübörögtek felettünk: ![]() De sebaj, meg van nekik minden bocsátva. Csináltam 450 fényképet, meg jól összefirkáltam egy Il-14 tervrajzdokumentációt (természetesen csak a fénymásolatokat) Na de térjünk át a törzsre. Volt már olyan felvetés, hogy tömör legyen. Lehet az is, de lehet doboz is. Kinek melyik a szimpi? Joeskac a tömör mellett szavazott, így eddig tömör-doboz 1:0. üdv.: SRY |
Oldal: 1 / 5 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |