Repülőgép maketteket építünk
A közelgő százéves évfordulók alkalmából a régi folyóiratokban az Aeró, Ezermester-Repülés, Magyar Szárnyak és az Ifju Repülőben, valamint az 1940-es évekig megjelent versenyszabályokban is a REPÜLŐGÉP MODELLEZÉS-ről írnak. Az 1960-as évekig repülőmodellezésünk a sportrepüléssel együtt Repülőklubok modellező szakosztályaiban, valamint iskolákban és üzemekben alakított modellező körökben készítették modelljeiket. A fővárosban 1960-ban 5 szakosztály és 50 modellező szakkör működött.
Az 1810-es években Rákosmezőn a repülőversenyre épített hangárokban Blériot látogatása nyomán fellelkesült emberek repülőgépeket építettek. Aerokörökben repülőgép maketteket készítettek, melyekről sajnos kevés dokumentáció maradt meg. Néhányat a Közlekedési Múzeum kiállításán láthatunk.
Az 1960-as években Rákosmezőn megépített repülőgépekről fényképek, tervrajzok és a Winkler archívumban 1 : 72 méretarányban készült makettek is vannak. Ezek közül kiválasztottam CO2-es dugattyús gázmotorhoz 1 : 15 körüli méretaránnyal 600 - 800 mm fesztávval több 1 : 5 méretű tervrajzot készítettem A/4 formátummal. Ezek közül lehet választani régi magyar repülőgép maketteket.
Az év elején megépítettem a Takács III repülőgép 1 : 15 méretaránnyal 650 mm fesztávolságú makettjét, melyet sárga japánpapirral vontam be. A gép 1912-ben épült,melyről Ungár László Úr 1 : 10 méretarányú építési rajzot készített 1 méter fesztávval, melyről R/C elektromos makettet készítettem 300-as áttételes elektró motorral 7 cellás 500 mAó akkumulátorral szépen repült. Nehezen tudtam elhelyezni a háromszögletű törzsben az alkatrészeket és a súlypont is hátrább került, ezért a szárnyat hátrább kellett helyezni.
A Farkashegyi repülőtéren láttuk az elkészült Takács III. repülőgép törzsét, melynek felületeit és motorját készítik és ősszel szeretnék berepíteni az utánépített repülőgépet.
A két repülőgép makett építésénél szerzett tapasztalataimmal a következő makettnek a Budaőrsi repülőtéren megnézett Kvasz II. háromszögletes 7 méter hosszú törzs helyett, a négyszögletes törzsű 1913-ban épitett Kvasz V. gépet választottam, melynek 10,25 méter hosszú törzse volt. A Winkler archívumból Gibás úr háromnézeti rajza alapján elkészítettem az építési rajzokat háromfázisú elektromotorhoz LiPol akkumulátorral építem meg.
A repülőgép makettek építéséhez, a tervek kiválasztásához, az építési rajzok megszerkesztéséhez, valamint az építési anyagok, motorok, légcsavarok, akkumulátorok kiválasztásához az érdeklödő modellező barátaim rendelkezésére állok. A közelgő jó időjárásban repítsünk együtt baráti találkozókon. Mivel még nincs internetem, hívjatok fel a 06-1-383 25 46 lakástelefonon este vagy reggel Czifra Lajost.
|