SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
FÍK-80 R/C vitorlázó. http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=27&t=208 |
Oldal: 1 / 10 |
Szerző: | sry [ 2007 ápr. 02. - 21:10 ] |
Hozzászólás témája: | FÍK-80 R/C vitorlázó. |
Üdv. Mindenkinek! Ezt a topicot azért nyitottam, hogy bemutassam a FÍK-80 repülőgépmodell R/C átalakításának menetét. Ez a kis szerkezet már bebizonyította, hogy alkalmas arra, hogy egy abszolut kezdő modellező megtegye az első lépéseket segítségével. A gép beszerzésének és felszerelésének költsége is igen barátiak, ami szintén nem elhanyagolható szempont egy kezdő modellezőnél. Na de először ismerjük meg magát az "alapgépet". A gyártó az EPPLANES s.r.o., Letisko Senica, Slovenska republika anyaga a modellezők számára már jól ismert EPP, ami egy a hungarocellhez hasonló szerkezetű, de inkább szivacsosabb jellegű műanyag hab. Ellentétben a Hungarocellel ezt az anyagot nem oldja a ciánakrillát, a benzin és más oldószerek, valamint igen tartós és ellenálló. A cég web-oldala http://www.epplanes.aero. A gép több méretben kapható 30, 45, 60, 80, 100, 120, 150 cm fesztávval. Ezekből R/C modellé való átépítésre alkalmas a 80, 100, 120 cm fesztávú változat. A kisebbek már túlságosan kicsik, a 150 cm fesztávú változat pedig már túlságosan nagy az alapanyag mechanikai jellemzőihez képest. A 80 cm fesztávú változat bolti ára 3.400. Ft. (http://www.origomodell.hu) Az egyszerű csomagolást kibontva 4 alkatrészt találunk. 1.) Törzs függőleges vezérsíkkal és orrsúlyokkal (35 gramm) 2.) Fülezett szárny (33 gramm) 3.) Vízszintes vezérsík (5 gramm) 4.) Szárnyrögzítő gumi (1 gramm) Összesen 74. gramm. ![]() folyt. köv.... üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2007 ápr. 03. - 7:34 ] |
Hozzászólás témája: | |
Essünk is neki az átalakításnak! Először is a géptörzs orrában lévő két nagyméretű csavart kell kivenni. Ezek szolgálnak orrsúlyként. Úgy kell kitekerni őket mint bármely más csavart , így nem rongálják meg nagyon a törzs orrészét. Nem utolsó szempont, hogy ezzel a gép könnyebb lesz 14 grammnyi tömeggel. ![]() Ez követően a vízszintes vezérsíkot vegyük kezelésbe. Az előző FÍK átalakításoknál mindíg gondot jelentett a vezérsíkok flexibilitása. Az EPP anyagból vágott 6 mm vastag lapok elhajlanak, gyűrődnek, nem elég szilárdak. A gép így is repképes, de azért jobb ha azok az irányfelületek egyenesen állnak. Ezért a vízszintes vezérsík kilépőélétől 8 mm-re egy 1,5 mm mély kis árkot kell reszelni az anyagba, erre vékony (1...1,5 mm) pengéjű tűreszelőt használtam. Először fémvonalzó mellett egy bevágást készítettem a vezérsakon snicerrel, majd ezt vezetőként használva kireszeltem a pici árkot. ![]() Ezt követően a vezérsíkot síklapra fektetve súlypokkal rögzítettem, az árokba 1,5 mm vastag és 320 mm hosszú szénpálcát fektettem amit pillanatragasztóvan (CA) végig befolyattam. A ragasztó megkötéséig így lerögzítve maradt a vezérsík. ![]() Ezzel kiküsuzöböltem a káros hajlíkonyságot, gyűrődéseket. Amíg köt a ragacs méregessünk kicsit. A szárny fesztávja 780 mm, de ha nem vesszük figyelembe a lekerekítéseket akkor csak 760 mm. A szárny húrhossza 132mm. Ezekből az adatokból már számolható is a szárnyfelület A=10,032 dm2. A gép eredeti "dobálós" verzióban 74 grammos volt, amivel egy igen jó 7,4 gramm/dm2 felületi terhelést kapunk. Sajnos az R/C verzió ilyen adata ennél sokkal rosszabb lesz a beépített további alkatrészek tömege miatt. folyt. köv... üdv.:SRY |
Szerző: | user_8 [ 2007 ápr. 03. - 19:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ezt a szénszálas megoldást átveszem a következő fik 120 amnál---ha nem jogvédett ![]() |
Szerző: | sry [ 2007 ápr. 11. - 22:00 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia Kornél! Nálam semmi sem jogvédett, mindenki használjon mindet egészséggel, belátása szerint. Na de építsük tovább a kis masinériát.... Először is finom csiszolóvászonnal csiszoljuk le a vezérsík felületeit. Egyszer azért mert a pillanatragasztó rücskössé teszi a felületet, másrészt meg azért, mert a melegszállal vágott EPP felületre nem tapad a ragasztószalag. A csiszolt és portalanítottra viszont nagyon jól ragad. ![]() Ezt követően 6 mm vastag depronból vágjunk le egy 25 mm széles 34 cm hosszú csíkot és az egyik oldalát 40 fokban törjük le csiszolással. A letört oldallal illesszük a vízszintes vezérsíkhoz és üvegszálas ragasztószalaggal rögzítsük. ![]() A felesleges túlnyúlásokat munkáljuk le, hogy a magassági kormány (mert most éppen ezt készítettük el) vonala illeszkedjen a vízszintes- vezérsíkhoz. Ha szépen megformáltuk a magassági kormányt akkor szereljük rá fel a kormányemelőt is. A formányemelő a FELSŐ részre kerüljön. ![]() Most vegyük elő a törzset mert az oldalkormány fogjuk elkészíteni folyt. köv..... üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2007 ápr. 20. - 18:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Itt a folytatás! Most a függöleges vezérsíkot, és az oldalkormányt készítjük el. Először a függőleges vezérsík anyagából kell kimunkálni az oldalkormányt, valamint a magassági kormány mozgását gátló részt kell levágni. ![]() A vágásokat sniccerrel a sárga vonalak mentén kell elvégezni. A vágás után így néz ki a függőleges vezérsík: ![]() Ezt követően a függőleges vezérsík kilépő élébe (a friss vágási felületbe) egy hosszanti árkot kell csiszolni , amiben elfér az 1,5 mm vastag szénszál. Először snicerrel egy hosszanti vágást kell készíteni fémvonalzó mellett, majd ezt vezetőként használva lehet becsiszolni a szénszál helyét. ![]() Itt nagyon nagy segítség lehet egy asztalos satu amibe be lehet fogatni a függőleges vezérsíkot. Ha kész az árok akkor ide be leher ragasztani a szénszálat. A ragasztáshoz CA ragasztót (pillanatragasztót) érdemes használni. ![]() Ez a szénszál meggátolja a függöleges vezérsík oldalirányú kihajlásait. folyt. köv....[/url] |
Szerző: | sry [ 2007 ápr. 20. - 18:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
..... A függőleges vezérsíkból levágott darab sem megy kárba, mivel ebből lesz az oldalkormány. Először is a vágási felületet 40 fokos letörésben le kell csiszolni. ![]() Majd a csiszolt élet függőleges vezérsíkhoz illesztve ragasztószalaggal rögzítjük. ![]() Ezt követően még fel kell szerelni a kormányemelőt az oldalkormányra, de ez már igazán nem nehéz feladat. Ezzel el is készült a farokrész. A gép most 31 grammig kergeti ki a mérleget. Tanulságos a súlypont helyzete is: ![]() Mint látható igencsak eltolódott a farokrész irányában. Ezt csak azért mutatom meg, mert afféle általánosság. A repülőgépek törzse a szerelt farokrésszel minden esetben ilyen hátsó súlyponttal rendelkezik, ezt tervezésnél nem árt figyelembe venni. folyt. köv.... üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2007 ápr. 23. - 11:42 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Egy kis előzetes ![]() ![]() haladok, mint az írkálással (szerencsre). Kész a kis FÍK-80R/C Glider. ![]() Már be is repültük, sőőőt a vele együtt készülő párjájával (ami Crazy Flyer gépe) már "köteléket" is repültek a kis vadorzók. http://videa.hu/play.php?v=7g29wus5FpVj9Ey0 Az építési leírás is folytatva lesz, mert tényleg érdemes megépíteni ezt a masinát, nagyon jól lehet vele szórakozni, modellreptetést oktatni, stb.... üdv.:SRY |
Szerző: | user_96 [ 2007 okt. 30. - 14:42 ] |
Hozzászólás témája: | |
SRY és a szárnyba gyárilag bennevan a szénpálca???? Ha nem akkor mekkora kell bele??? Ja és mien aksi????? De csak Lipo töltőnk van |
Szerző: | sry [ 2007 nov. 01. - 10:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szasz! A szárnyban nincs benne a szén azt utólag kell illeszteni. 1,5 mm-es szénpálca kell. Az akksi mindegy , de ne legyen nehezemm 30 gramm-nál, ez a lényeg. Ha LiPo akksit használsz akkor kell majd egy BEC elektronika, vagy egy egyszerű szavályzó ami biztosítja a vevő és a szervok áramellátását. üdv.: SRY |
Szerző: | user_115 [ 2008 júl. 04. - 14:38 ] |
Hozzászólás témája: | motor |
Hello! Azt szeretném kérdezni, hogy motort lehet rá rakni? Én így gondoltam: Le kéne vágni az orrából valamennyit, és ráragasztani Epoxi ragasztóval egy balsa darabot. És arra rá lehetne ragasztani. mi a véleményed? Üdv.: zoli201 |
Szerző: | sry [ 2008 júl. 04. - 19:55 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia! Az ötlet jó és kivitelezhető! Én is elekítottam át motorsra FÍK-80 -akat, azokat, amik már teljesen tönkrementek, éés vitorlázónak már nem lehet használni őket. Valóban le kell vágni az orrát, de nem balsa, hanem rétegelt lemezt kell felragasztani. Jó bele a 180-as kefés motor 110-es légcsavarral, illetve a pici 10-25 grammos kefenélküli motorok a megfelelő légcsavarokkal. Olyan 2 cellás 700 mAh-s akkumulátorokat bír el , azzal még normálisan repül. Nagyon kell figyelni a lehúzatásra és az oldalra húzatásra. Az egész nagyjából így néz ki: http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2846274 http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2846272 Ez a lehúzatás elég vadnak néz ki, pedig ennyi kell kb. Ilyenkor tud szépen lassan motorral repülni és nem emelgeti az orrát. üdv.:SRY |
Szerző: | user_115 [ 2008 júl. 04. - 21:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
Hello! Én ilyen konfigot gondoltam hozzá: Motor: http://www.eder-mt.com/product_info.php?info=p426_EMAX-CF-2812.html 30A-es szabályzóval 1250Mah 3 cellás Li-Po akksi Dynam 6 csatornás adó-vevő szett 2 micro szervó Üdv.: zoli201 |
Szerző: | sry [ 2008 júl. 04. - 21:46 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia! Sok lesz ! Ez a konfig túl nehéz egy 80-ashoz. Vettél már valamit a géphez, vagy csak most csapsz bele a vásárlásba? Ha csak most célzod meg a beszerzést, akkor 2 db. Tower Pro SG90 szervo ![]() 1 db. 15 A szabályzó ![]() 1 db. kis kék moci ![]() 2 cellás 700-800 mAh LiPo akkumulátor ![]() Ez a moci amit kénéztél egy zabagép. Nekem is van egy, de nagyon nem szeretem, mert inkább a levegőt fűti, minthogy dolgozna ![]() A Dynam adó-vevőt én nem ajánlanám, az nagyon egbízhatatlan egy valami, akkor már inkább a GWS Dream Starter, az nagyon gagyinak néz ki de sokkal jobb. De most már tuti jó Futaba szettet is lehet venni használtan , jó állapotban 9-10.000. Ft.-ért rendes vevővel. üdv.:SRY |
Szerző: | user_115 [ 2008 júl. 04. - 22:00 ] |
Hozzászólás témája: | nincs |
Hello! Ezek a cuccaim vannak amit leírtam.Azért kérdeztem. A Fík 120-as-hoz nem jók? |
Szerző: | sry [ 2008 júl. 04. - 22:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
A 120-hoz már jók lesznek, az elég nagy, hogy elbírja. üdv.:SRY |
Oldal: 1 / 10 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |