SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 25. - 4:31

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 33 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: 1910. január 10.-én kezdődött !
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 19:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Mint a cím is jelzi 1910 január 10-én elemelkedett a földről Adorján
János Magyar Aviatikus "Libelle" nevű repülőgépe. Magyar ember,
Magyar tervezésű és építésű repülőgéppel, Magyar föld felett repült!
Hamarosan ennek 100 éve lesz, és remélem a könyökünkön fog kijönni
a sok rendezvény, újságcikk stb... ami a témával foglalkozik. Ne
maradjunk ki mi se ebből. Ezt a topicot ezért nyitottam. Na de ne
csak lelkendezzünk, hanem próbáljuk meg átfogni a hazai repülőgépek
színes, és érdekes történetét!

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 19:49 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na akkor kezdjünk neki:

Az első!

Tervezte és építette: Adorján János 1909
Motor: Adorján-Debics 25LE
Szárnyfesztáv: 8,8 m
Hossz: 7,3 m
magasság: 2,1 m
Üres tömeg: 210 Kg
Repképes össztömeg: 290 Kg
sebesség: 55 km/h

Sajnos elérhető tervrajz nincs a gépről. A Közlekedési-Múzeumban
metekinthető az Adorján-Debics féle két hengeres legyezőmotor. Ez
egy eredeti darab, és megvallom őszintén, egyszer meg is símogattam.
Tudom, hogy nem szabad, és nagyon haragszanak a Múzeum
alkalmazottai, ha mindenféle alakok tapizzák a pótolhatatlan értékű
műtárgyakat. Teljesen igazuk is van, de hát ez nekem olyan mint a
vallásos embernek a szent ereklye.

A motor:
Kéthengeres álló "V" elrendezésű motor
Ilyen motorokat ma is gyártanak, pl. a Harley Davidson
motorkerékpárokba. Egyébként az első repülőgépmotorok is
motorkerékpár motorok voltak, vagy azokból építették át, mint pl a
híres Anzani 3 hengeres legyezőmotort, ami eredetileg szintén "V" 2
volt, és csak később kapott egy harmadik hengert. Ilyen motor volt
Louis Bleriot híres Type XI gépében is.

furat/löket: 120/135 mm
Lökettérfogat: 1500 ccm
teljesítmény: 25 LE
fordulatszám: 1600 1/min
Szerkesztette: Adorján János és Debics Ferenc 1909-ben. A motort
Debics Ferenc és Debics Kálmán üzeme építette. A típusból 2 db.
készült. egyik példány Adorján János "Libelle" gépében üzemelt, majd
ennek összetörése után "Strucc" nevű gépében repült. A másik motor
Takács Béla gépébe került (Takács Béla nem adott neveket a gépeinek,
csak sorszámot I. - III. római számozással). Takács Béla a háborúban
meghalt, és motorja a háború után motorkerékpárba építve díjjat nyert.

Pár képem a motorról:
Kép

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468431

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468430

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468426

Adorján János "Libelle" nevű gépéről a Közlekedési Múzeumbal látható egy nagyon jó modell!

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9468388

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468423

A gép erősen "hajaz" Bleriot Type XI gépére, de ez nem von le semmit
az értékéből. A törzs érdekes módon bambusz rudakból van összeállítva.
A szárny ívelt lap profilú, és csak felül van bevonva selyemmel. A
kormányzás is trükkös, mert az egész farokrész mozog egyfajta
kardámcsuklón. ezt később Adorján lecserélte Bleriot típusú kormányra.
Gondolom vezetni is nehéz volt az eredeti megoldással, na meg komoly
súlypont, és stabilitási problémái lehettek. A modellt ábrázoló képeken
az eredeti farokrész van, ezért is áll olyan csámpásan, mert elnyaklott
a kardámcsuklón.

És a legutóbbi időkig itt véget is ért volna a történetem.

DE !!!!!

Atkárom (Atkár-Magitkút) Váradi László megépítette a gép replikáját. Az
utolsó feszítő-huzalig az eredetit követő gép gyönyörű lett! Az AERO
MAGAZIN legfrissebb számában (2009.12-2010.1) nagyon jó cikk van
a gépről, építéséről, és az alkotótól. Az újság két napja jelent meg így
még bőven kapható az újságárúsoknál, csapjatok le rá, mert sok más
érdekesség is van benne!!! Sok szuper fotó illusztrálja a cikket !!!
Esetleg ha Czifra Nagymester bevetné kapcsolatait és egy-két rajzot
meg lehetne szerezni Váradi Úrtól, azért igen-igen hálás tudnék
(tudnánk) lenni.

Üdv.: SRY


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2009 nov. 30. - 20:46-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 19:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://mek.niif.hu/02100/02185/html/812.html


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Tamásbá 2009 dec. 01. - 8:44-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 22:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egy kis cikk az ÚJ "Libelle"-ről!

http://www.matra-aero.hu/index.php?opti ... &Itemid=50


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 22:52 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Adorján János mint első fecske szerencsére nem volt egyedül.

Történetünk következő szereplőja Horváth Ernő volt. Míg Adorján János
a korszak "keményfiúja" volt, autószerelő, autóversenyző, és Adnrássy
Gróf sofőrje, addig Horváth Ernő matematika-fizika szakos tanár,
igazi kemény kalapos, szemüveges úriember. Mint jó reálszakoshoz illik
a tudomány felől közelítette a témát, számításokat végzett, komoly
munkát fektetett a mérnöki, elméleti alalpok kidolgozásába is.
A gépeket diákjai segítségével építette, így bevonta a lelkes fiatalokat is
a munkába, ami sokak számára "végzetes repülőgép fertőzést" okozott
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Horváth ernő több gépet épített és ezekkel először maga is repült, de sok
később híres pilóta, repülőgép konstruktőr tanult meg repülni gépein.
A történet érdekessége, hogy Horváth Ernő 1910-ben alkotta meg első
gépét a Horváth I. típus 1. sorszámú változatát, miközben Horváth Tanár
Úr már 1909-től MODELLEZŐ SZAKKÖRT szervezett és vezetett Kőbányán!
Így Horváth ernő előbb volt repülőmodellező, mint konstruktőr, minden
repülőmodellező legnagyobb örömére.

Az első gépei szintén erős Bleriot hatást mutattak, de már a híres
Horváth III C "Fecske" igazi egyéni formájú, és kifejezetten szép vonalú
kontrukció.

Sajnos képeim csak papíron vannak Horváth ernő gépeiről :? Viszont
a Horváth III C Fecske-ről van háromnézetim is (papíron)
Horváth ernő 8 gépet tervezett és épített. A Hirváth I/1 , I/2, I/3 és II.
Anzani 3 hengeres legyezőmotorral épült, a III/A, III/b, III/C 40 Lóerős
Daimler motorral és az utolsó a Horváth "Hadigép" egy 70 LE-s Daimler
motorral épült. Ez a gép volt akkor az Osztrák Magyar Monarchia
leggyorsabb repülőgépe a maga 110 Km/h sebességével.

Kép

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 23:18 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Olyan kincseket találtam, hogy csak na!

http://pumaszallas.hu/multimedia-olvaso ... rnyak.html

Itt elérhető a MAGYAR SZÁRNYAK 1930-as évek belé néhány lapszáma.
Az újság tematikája szerint a végén vannak a (bőséges) repülőmodellező
hírek!!

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 01. - 9:53 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Tegnap este már nem jutott eszembe, de ma reggel igen és most
javítom a hibát!

Arról van szó, hogy Horváth Ernő gépei közül fennmaradt egy!!! A
Horváth III-ról van szó, amely annak idején több híres repülés végzett,
pl. A Quarneo-i tegeröböl átrepülése, vagy éppen Budapest átrepülése
a Duna vonalát követve (tehát É-D irányban hosszában). Epítettek egy ű
hiteles másolatot a gépről és (most fog megütni ismét a guta amikor erre
gondolok) 1983-től ez a másolat megtekinthető, közszemlére van téve.
Na de az a nem mindegy, hogy hol!!!! Nem ám a Közlekedési
Múzeumban, nem ám valami közgyűjteményben, hanem az egykor
ATRIUM HYATT ma (most figyeljetek) Hotel Sofitel Budapest Chain Bridge
szállodában lóg a mennyezetről az aulában :? :? :? :? :? :? :?
Pont ott kell lennie egy ilyen értékes műszaki emléknek :? :? :? :?
(egyébként Bp. v. ker Roosevelt tér 2, a cím a Lánchíd mellett, szemben
az Akadémia épületével) A hotel 5 csillagos, ha bemész, hogy "elnézést
szeretném lefotózni a Horváth III monoplánt" akkor úgy vágnak ki, hogy
a lábad nem éri a földet.

Na de néhány kép az internetről,
Kép

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/004g_Átrium_Hyatt.jpg/450px-004g_Átrium_Hyatt.jpg[/img]
Éppen látszik valami a gépből, a fotóst jobban izgatta a lift.

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Ezeket a képeket egy Spanyol túrista készítette, aki megszállt a hotelben.
Köszönet érte!

Üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 01. - 13:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Rendhagyó könyvajánló a témában

Svachulay Sándor : A természet aviatikusai 1940
Svachulay Sándor : Repülő életem 1943
vitéz Hefty Frigyes : Mégis repülünk 1943
Horváth Ernő : Replőmotorok 1922

A címek is érdekessek, hát még a szerzők !!! A legelső könyv néhány
példánya ma is elérhető, még a Vatera-n is árulnak párat !!!

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: rendezvények
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 01. - 15:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nagyon kiváncsi vagyok hogy milyen rendezvények lesznek e nevezetes alkalommal.
Mindenesetre már tervezem is hogy aznap rá fogok érni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: rendezvények
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 01. - 15:20 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Füligjimmy írta:
Nagyon kiváncsi vagyok hogy milyen rendezvények lesznek e nevezetes alkalommal.
Mindenesetre már tervezem is hogy aznap rá fogok érni.


Majd figyelek és próbálok tájékoztatni.

Úgy néz ki Kecskeméti Repülőnap az lesz !

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 03. - 10:52 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Most nézzünk meg egy másik darabok repülésünk hajnaláról:
Svachulay Sándor "Kolibri" nevezetű gépét.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/7373218

Ez a replika a Közlekedési Múzeum-ban található meg.

A gép egy ANZANI 15 Lóerős motorral épült meg. A fesztávolsága 7m , hossza 5 m volt. Üres tömege 96 kg (!!) volt repképesen 170 Kg. Hát
mit mondjak tényleg kolibri. Nagyon kicsi, nagyon könnyű. Repülősebességre 70 km/h-t ír a szakirodalom, de olyat is olvastam
már, hogy ez a gép repképtelen volt.

További érdekesség, hogy a gép 1906-ban épült (!!) ami azért nem
semmi. A múzeumi darabon valamiért 1909 szerepel, azt sajnos nem
tudom miért.

A gép jellegzetessége a vászonnal bevont acélcsővát. Ez ma már
teljesen természetes, de azért a repülés hajnalán megjelenő favázas,
huzalok kusza rengetegével merevített gépek között igencsak feltűnő
jelenség ez a letisztult, önhordó szárnyszerkezettel rendelkező tisztán
acél-csővázas gép. Sok-sok évnek kellett még eltelnie mire a gépek
általánosan ilyen szerkezetűek lettek.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373220

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373223

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373227

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373235
A futómű rugózott, de ami ennél sokkal meglepőbb fékezhető is. Na ez
sem volt a korabeli gépek általános jellemzője.

Més sok érdekesség van a gépen. A legyezőmozgást áramlásrontó
lapokkal oldotta meg a tervező, a magasségi kormány már a vízszintes
vezérsík osztásával készült, ráadásul olya módon mint a mai gépeken.
Blériot a vezzársík végeit mozgatta a gépén, vagy az egész vezérsíkot.

Nagyszerű repülőgép, rengeteg innovatív, némely részeiben még ma
is korszerű megoldással.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 03. - 11:00 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A 100. évforduló előtt még el lehet sütni ezt a korabeli gúnyverset:

"Repül a fecske, repül a gólya,
Repül a franciák Bleriotja,
Repül a Paulhan, repül a Latham,
Warhalowsky is repül már tán,

Repül a gólya, repül a fecske,
A német sas, az olasz kecske,
Csak a szegény magyar turul
-gurul."


Ez igaz is volt 100 évvel ezelőtt...mivel akkor még csak 2010. január 04.
volt. Na de 6 nap múlva :!: :!: :!: :!: :!: belefagyhatott a tinta a
rímfaragók tollába. (sajnos olyan versem nincs, ami dicsőítené a
Magyar Repülő Enber első sikeres repülését.)


üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 03. - 20:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv SRY!

Mindíg örömmel olvasom az írásaidat.
Mert mostanra már kiolvastam egy-két repüléssel foglalkozó könyvet, de amiket írsz még egyik sem taglalta ilyen részletességgel.

Csak így tovább.
FOLYTASD. :)

Maradok Tisztelettel: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 04. - 9:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=4395
Repülőnap Erdélyben!

http://www.filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=360
Repülőkiállítás


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 04. - 10:41 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
antikos írta:


Fiat Br-20
Bánhidi Gerle
Lampich L-2 Róma

hát mit mondjak szép felhozatal. Külön érdekes, hogy az mindíg-
mindenhol leírják, hogy Endrész-ék óceánrepülő Lockhead gépének
Justice for Hungary volt a neve, de azt még nem nagyon láttam mellé
téve, hogy a gép megsemmisülése után az Olaszoktól ajándékba
kapott Fiat Br-20 kétfedeles bombázó is megkapta ezt a nevet, csak
nem Angolul, hanem stílusosan Olaszul. Giustizia di Ungheria (remélem
jól írtam, mert nem igazán tudok Olaszul :roll: :twisted: )

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 33 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség