SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
1910. január 10.-én kezdődött ! http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=29&t=1074 |
Oldal: 1 / 3 |
Szerző: | sry [ 2009 nov. 30. - 19:32 ] |
Hozzászólás témája: | 1910. január 10.-én kezdődött ! |
Üdv. Mindenkinek! Mint a cím is jelzi 1910 január 10-én elemelkedett a földről Adorján János Magyar Aviatikus "Libelle" nevű repülőgépe. Magyar ember, Magyar tervezésű és építésű repülőgéppel, Magyar föld felett repült! Hamarosan ennek 100 éve lesz, és remélem a könyökünkön fog kijönni a sok rendezvény, újságcikk stb... ami a témával foglalkozik. Ne maradjunk ki mi se ebből. Ezt a topicot ezért nyitottam. Na de ne csak lelkendezzünk, hanem próbáljuk meg átfogni a hazai repülőgépek színes, és érdekes történetét! üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 nov. 30. - 19:49 ] |
Hozzászólás témája: | |
Na akkor kezdjünk neki: Az első! Tervezte és építette: Adorján János 1909 Motor: Adorján-Debics 25LE Szárnyfesztáv: 8,8 m Hossz: 7,3 m magasság: 2,1 m Üres tömeg: 210 Kg Repképes össztömeg: 290 Kg sebesség: 55 km/h Sajnos elérhető tervrajz nincs a gépről. A Közlekedési-Múzeumban metekinthető az Adorján-Debics féle két hengeres legyezőmotor. Ez egy eredeti darab, és megvallom őszintén, egyszer meg is símogattam. Tudom, hogy nem szabad, és nagyon haragszanak a Múzeum alkalmazottai, ha mindenféle alakok tapizzák a pótolhatatlan értékű műtárgyakat. Teljesen igazuk is van, de hát ez nekem olyan mint a vallásos embernek a szent ereklye. A motor: Kéthengeres álló "V" elrendezésű motor Ilyen motorokat ma is gyártanak, pl. a Harley Davidson motorkerékpárokba. Egyébként az első repülőgépmotorok is motorkerékpár motorok voltak, vagy azokból építették át, mint pl a híres Anzani 3 hengeres legyezőmotort, ami eredetileg szintén "V" 2 volt, és csak később kapott egy harmadik hengert. Ilyen motor volt Louis Bleriot híres Type XI gépében is. furat/löket: 120/135 mm Lökettérfogat: 1500 ccm teljesítmény: 25 LE fordulatszám: 1600 1/min Szerkesztette: Adorján János és Debics Ferenc 1909-ben. A motort Debics Ferenc és Debics Kálmán üzeme építette. A típusból 2 db. készült. egyik példány Adorján János "Libelle" gépében üzemelt, majd ennek összetörése után "Strucc" nevű gépében repült. A másik motor Takács Béla gépébe került (Takács Béla nem adott neveket a gépeinek, csak sorszámot I. - III. római számozással). Takács Béla a háborúban meghalt, és motorja a háború után motorkerékpárba építve díjjat nyert. Pár képem a motorról: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468431 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468430 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468426 Adorján János "Libelle" nevű gépéről a Közlekedési Múzeumbal látható egy nagyon jó modell! ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9468388 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9468423 A gép erősen "hajaz" Bleriot Type XI gépére, de ez nem von le semmit az értékéből. A törzs érdekes módon bambusz rudakból van összeállítva. A szárny ívelt lap profilú, és csak felül van bevonva selyemmel. A kormányzás is trükkös, mert az egész farokrész mozog egyfajta kardámcsuklón. ezt később Adorján lecserélte Bleriot típusú kormányra. Gondolom vezetni is nehéz volt az eredeti megoldással, na meg komoly súlypont, és stabilitási problémái lehettek. A modellt ábrázoló képeken az eredeti farokrész van, ezért is áll olyan csámpásan, mert elnyaklott a kardámcsuklón. És a legutóbbi időkig itt véget is ért volna a történetem. DE !!!!! Atkárom (Atkár-Magitkút) Váradi László megépítette a gép replikáját. Az utolsó feszítő-huzalig az eredetit követő gép gyönyörű lett! Az AERO MAGAZIN legfrissebb számában (2009.12-2010.1) nagyon jó cikk van a gépről, építéséről, és az alkotótól. Az újság két napja jelent meg így még bőven kapható az újságárúsoknál, csapjatok le rá, mert sok más érdekesség is van benne!!! Sok szuper fotó illusztrálja a cikket !!! Esetleg ha Czifra Nagymester bevetné kapcsolatait és egy-két rajzot meg lehetne szerezni Váradi Úrtól, azért igen-igen hálás tudnék (tudnánk) lenni. Üdv.: SRY |
Szerző: | Tamásbá [ 2009 nov. 30. - 19:54 ] |
Hozzászólás témája: | |
http://mek.niif.hu/02100/02185/html/812.html |
Szerző: | sry [ 2009 nov. 30. - 22:32 ] |
Hozzászólás témája: | |
Egy kis cikk az ÚJ "Libelle"-ről! http://www.matra-aero.hu/index.php?opti ... &Itemid=50 |
Szerző: | sry [ 2009 nov. 30. - 22:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Adorján János mint első fecske szerencsére nem volt egyedül. Történetünk következő szereplőja Horváth Ernő volt. Míg Adorján János a korszak "keményfiúja" volt, autószerelő, autóversenyző, és Adnrássy Gróf sofőrje, addig Horváth Ernő matematika-fizika szakos tanár, igazi kemény kalapos, szemüveges úriember. Mint jó reálszakoshoz illik a tudomány felől közelítette a témát, számításokat végzett, komoly munkát fektetett a mérnöki, elméleti alalpok kidolgozásába is. A gépeket diákjai segítségével építette, így bevonta a lelkes fiatalokat is a munkába, ami sokak számára "végzetes repülőgép fertőzést" okozott ![]() ![]() ![]() ![]() Horváth ernő több gépet épített és ezekkel először maga is repült, de sok később híres pilóta, repülőgép konstruktőr tanult meg repülni gépein. A történet érdekessége, hogy Horváth Ernő 1910-ben alkotta meg első gépét a Horváth I. típus 1. sorszámú változatát, miközben Horváth Tanár Úr már 1909-től MODELLEZŐ SZAKKÖRT szervezett és vezetett Kőbányán! Így Horváth ernő előbb volt repülőmodellező, mint konstruktőr, minden repülőmodellező legnagyobb örömére. Az első gépei szintén erős Bleriot hatást mutattak, de már a híres Horváth III C "Fecske" igazi egyéni formájú, és kifejezetten szép vonalú kontrukció. Sajnos képeim csak papíron vannak Horváth ernő gépeiről ![]() a Horváth III C Fecske-ről van háromnézetim is (papíron) Horváth ernő 8 gépet tervezett és épített. A Hirváth I/1 , I/2, I/3 és II. Anzani 3 hengeres legyezőmotorral épült, a III/A, III/b, III/C 40 Lóerős Daimler motorral és az utolsó a Horváth "Hadigép" egy 70 LE-s Daimler motorral épült. Ez a gép volt akkor az Osztrák Magyar Monarchia leggyorsabb repülőgépe a maga 110 Km/h sebességével. ![]() üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2009 nov. 30. - 23:18 ] |
Hozzászólás témája: | |
Olyan kincseket találtam, hogy csak na! http://pumaszallas.hu/multimedia-olvaso ... rnyak.html Itt elérhető a MAGYAR SZÁRNYAK 1930-as évek belé néhány lapszáma. Az újság tematikája szerint a végén vannak a (bőséges) repülőmodellező hírek!! üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 dec. 01. - 9:53 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Tegnap este már nem jutott eszembe, de ma reggel igen és most javítom a hibát! Arról van szó, hogy Horváth Ernő gépei közül fennmaradt egy!!! A Horváth III-ról van szó, amely annak idején több híres repülés végzett, pl. A Quarneo-i tegeröböl átrepülése, vagy éppen Budapest átrepülése a Duna vonalát követve (tehát É-D irányban hosszában). Epítettek egy ű hiteles másolatot a gépről és (most fog megütni ismét a guta amikor erre gondolok) 1983-től ez a másolat megtekinthető, közszemlére van téve. Na de az a nem mindegy, hogy hol!!!! Nem ám a Közlekedési Múzeumban, nem ám valami közgyűjteményben, hanem az egykor ATRIUM HYATT ma (most figyeljetek) Hotel Sofitel Budapest Chain Bridge szállodában lóg a mennyezetről az aulában ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pont ott kell lennie egy ilyen értékes műszaki emléknek ![]() ![]() ![]() ![]() (egyébként Bp. v. ker Roosevelt tér 2, a cím a Lánchíd mellett, szemben az Akadémia épületével) A hotel 5 csillagos, ha bemész, hogy "elnézést szeretném lefotózni a Horváth III monoplánt" akkor úgy vágnak ki, hogy a lábad nem éri a földet. Na de néhány kép az internetről, ![]() [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/004g_Átrium_Hyatt.jpg/450px-004g_Átrium_Hyatt.jpg[/img] Éppen látszik valami a gépből, a fotóst jobban izgatta a lift. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ezeket a képeket egy Spanyol túrista készítette, aki megszállt a hotelben. Köszönet érte! Üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 dec. 01. - 13:35 ] |
Hozzászólás témája: | |
Rendhagyó könyvajánló a témában Svachulay Sándor : A természet aviatikusai 1940 Svachulay Sándor : Repülő életem 1943 vitéz Hefty Frigyes : Mégis repülünk 1943 Horváth Ernő : Replőmotorok 1922 A címek is érdekessek, hát még a szerzők !!! A legelső könyv néhány példánya ma is elérhető, még a Vatera-n is árulnak párat !!! üdv.:SRY |
Szerző: | user_6 [ 2009 dec. 01. - 15:03 ] |
Hozzászólás témája: | rendezvények |
Nagyon kiváncsi vagyok hogy milyen rendezvények lesznek e nevezetes alkalommal. Mindenesetre már tervezem is hogy aznap rá fogok érni. |
Szerző: | sry [ 2009 dec. 01. - 15:20 ] |
Hozzászólás témája: | Re: rendezvények |
Füligjimmy írta: Nagyon kiváncsi vagyok hogy milyen rendezvények lesznek e nevezetes alkalommal. Mindenesetre már tervezem is hogy aznap rá fogok érni. Majd figyelek és próbálok tájékoztatni. Úgy néz ki Kecskeméti Repülőnap az lesz ! üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 03. - 10:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Most nézzünk meg egy másik darabok repülésünk hajnaláról: Svachulay Sándor "Kolibri" nevezetű gépét. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/7373218 Ez a replika a Közlekedési Múzeum-ban található meg. A gép egy ANZANI 15 Lóerős motorral épült meg. A fesztávolsága 7m , hossza 5 m volt. Üres tömege 96 kg (!!) volt repképesen 170 Kg. Hát mit mondjak tényleg kolibri. Nagyon kicsi, nagyon könnyű. Repülősebességre 70 km/h-t ír a szakirodalom, de olyat is olvastam már, hogy ez a gép repképtelen volt. További érdekesség, hogy a gép 1906-ban épült (!!) ami azért nem semmi. A múzeumi darabon valamiért 1909 szerepel, azt sajnos nem tudom miért. A gép jellegzetessége a vászonnal bevont acélcsővát. Ez ma már teljesen természetes, de azért a repülés hajnalán megjelenő favázas, huzalok kusza rengetegével merevített gépek között igencsak feltűnő jelenség ez a letisztult, önhordó szárnyszerkezettel rendelkező tisztán acél-csővázas gép. Sok-sok évnek kellett még eltelnie mire a gépek általánosan ilyen szerkezetűek lettek. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373220 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373223 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373227 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7373235 A futómű rugózott, de ami ennél sokkal meglepőbb fékezhető is. Na ez sem volt a korabeli gépek általános jellemzője. Més sok érdekesség van a gépen. A legyezőmozgást áramlásrontó lapokkal oldotta meg a tervező, a magasségi kormány már a vízszintes vezérsík osztásával készült, ráadásul olya módon mint a mai gépeken. Blériot a vezzársík végeit mozgatta a gépén, vagy az egész vezérsíkot. Nagyszerű repülőgép, rengeteg innovatív, némely részeiben még ma is korszerű megoldással. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 03. - 11:00 ] |
Hozzászólás témája: | |
A 100. évforduló előtt még el lehet sütni ezt a korabeli gúnyverset: "Repül a fecske, repül a gólya, Repül a franciák Bleriotja, Repül a Paulhan, repül a Latham, Warhalowsky is repül már tán, Repül a gólya, repül a fecske, A német sas, az olasz kecske, Csak a szegény magyar turul -gurul." Ez igaz is volt 100 évvel ezelőtt...mivel akkor még csak 2010. január 04. volt. Na de 6 nap múlva ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() rímfaragók tollába. (sajnos olyan versem nincs, ami dicsőítené a Magyar Repülő Enber első sikeres repülését.) üdv.:SRY |
Szerző: | user_83 [ 2010 jan. 03. - 20:44 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv SRY! Mindíg örömmel olvasom az írásaidat. Mert mostanra már kiolvastam egy-két repüléssel foglalkozó könyvet, de amiket írsz még egyik sem taglalta ilyen részletességgel. Csak így tovább. FOLYTASD. ![]() Maradok Tisztelettel: joeskac |
Szerző: | Tamásbá [ 2010 jan. 04. - 9:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
http://www.filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=4395 Repülőnap Erdélyben! http://www.filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=360 Repülőkiállítás |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 04. - 10:41 ] |
Hozzászólás témája: | |
antikos írta: http://www.filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=360 Repülőkiállítás Fiat Br-20 Bánhidi Gerle Lampich L-2 Róma hát mit mondjak szép felhozatal. Külön érdekes, hogy az mindíg- mindenhol leírják, hogy Endrész-ék óceánrepülő Lockhead gépének Justice for Hungary volt a neve, de azt még nem nagyon láttam mellé téve, hogy a gép megsemmisülése után az Olaszoktól ajándékba kapott Fiat Br-20 kétfedeles bombázó is megkapta ezt a nevet, csak nem Angolul, hanem stílusosan Olaszul. Giustizia di Ungheria (remélem jól írtam, mert nem igazán tudok Olaszul ![]() ![]() üdv.: SRY |
Oldal: 1 / 3 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |