Megvolt ez eleje most jöhet az alja. Nézzük milyen "lábakon" is áll ez a
gép. A futómű nem szokott a repülőgépek leginkább érdeklődést kiváltó
alkatrésze lenni, pedig nagyon fontos elem. Egy rossz futó géptörést, balesetet,
halálesetet okozhat. Ráadásul egy átlagos gép többet tölt a futóművén
állva, mint a "szárnyain" repülve. A PO-2 üzemeltetési jellege miatt
különösen fontos a jó futómű, hiszen gyakran előkészítetlen,
szükségrepülőtereken üzemeltek.
Nézzük tehát ezt a szerkezeti elemet meg alaposabban:
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2124669Ez egy eredeti darab Szolnokról. Az első merev csüvek csuklósan
csatlakoznak a törzshöz, és a két keresztbe álló drótkötél feszíti meg,
ezzel erősítve a két függőleges szár és a keresztben lévő keréktengely
alkotta keretet. A hátsó szárakon lévő nagy "dobozok" szerepéről
mejd a következő kép kapcsán.
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2124665 A hátsó szárak a takaró "dobozok" nélkül. Látható, hogy ebben két
egymásbacsúszó villa van, amiket gumikötél fog össze. Ez a rugózás.
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2124657A rugózó-tag közelebbről. Ezért kell az első száraknak csuklósan
csatlakozni a törzshöz, hogy a rugós-tag okozta alakváltozásokat ,
lengéssel tudja kompenzálni a futómű.
A kerékgumik balonosak, a keréktengely merev, fék nincs. Ennél
egyszerűbben ezt már nem lehet kivitelezni.
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2124662A HA-PAO futóműve. Itt is fenn van a "doboz", de más alakú. Ez már nincs
lekerekítve a sarkokon. Jól látszanak az első szárakon lévő fellépő.
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2124666Ugyanaz elölről. Itt az is látható, hogy a két merevítő drótkötél a
keresztező pontban egy kis lemez elemmel össze van fogatva.
A gép farokcsúszós kialakítású, ezért vessünk egy pillantást a
farokcsúszóra is.
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2124655A csúszó mögött látható elem a vitorlázógép vontató szerelvény.
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2124661 A farokcsúszó is csuklós, fugalmas kialakítású. Az elján kis cserélhető
rátét van, ez kopik a súrlódástól.
nagyjából ennyit lehet elmondani a PO-2 futószerkezetéről.
üdv.:SRY