SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 19. - 21:28

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 6 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: 1909.október 17. emlékére,
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 22. - 20:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkienk!

1909. október 17.-én a Kis Rákosi gyakorlótéren 200.000. ember
színe előtt egy bizonyos Louis Blériot levegőbe emelkedett gépével.
Csodás tiszta repidőben, még kétszer megismételte ugyanezt a
hőstettet. A tömeg le volt nyűgözve a látottaktól és erről írtak a lapok
is címlapjaikon. Ez volt az első merev szárnyú repülőgépes repülés
Magyarországon. A méltán világhírű Blériot volt az első ember aki
repülőgépről láthatta hazánkat.

A neves személyiség a maga által tervezett és épített gép típusszáma
a Blériot Type XI. volt és azonos volt azzal amivel Blériot 1909.
július 25-én átrepülte a La Manche csatornát.

A gép önmagában is tetszetős, arányos szerkezet, és mivel ilyen
híres események is kapcsolhatóak hozzá gondoltam érdemes a
CO2-ős "megzenésítésre".
Az már csak hab a tortán, hogy kifejezetten könnyű szerkezetű
masináról van szó, ami CO2 motoros meghajtásnál az egyik legfontosabb
szempont.

A munka alapja ez a rajz:
Kép

a többit később... :wink:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 22. - 21:15 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Meghatároztam a kicsinyítés léptékét is. A modell M 1:15 léptékben fog
épülni. Ez 7,57 dm2 szárnyfelületet jelent. A saccolt repképes össztömeg
75 gramm (amit igen nehéz lesz elérni). Tehát a vágyálom felületi
terhelés 9,9 g/dm2. Na jó, ha 10 g/dm2 lesz a vége akkor sem fogok
elkeseredni :D.

De ha jobban megnézem a gépet akkor emelőcsillapítósra kell építeni,
mert egyébként orrnehéz lesz mint a balta. Így a hasznos szárnyfelület
tovább növekszik 1,44 dm2 -el és akkor már a 75 gramm össztömegre
számolt felületi terhelés: 8,32 g/dm2 . Na ez már tényleg a vágyálom
kategória, de hát ha nem merünk nagyokat álmodni akkor ne is
kezdjünk el soha modellezni.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 23. - 13:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Üdv. Mindenkinek!

Meghatároztam a kicsinyítés léptékét is. A modell M 1:15 léptékben fog
épülni. Ez 7,57 dm2 szárnyfelületet jelent. A saccolt repképes össztömeg
75 gramm (amit igen nehéz lesz elérni). Tehát a vágyálom felületi
terhelés 9,9 g/dm2. Na jó, ha 10 g/dm2 lesz a vége akkor sem fogok
elkeseredni :D.

De ha jobban megnézem a gépet akkor emelőcsillapítósra kell építeni,
mert egyébként orrnehéz lesz mint a balta. Így a hasznos szárnyfelület
tovább növekszik 1,44 dm2 -el és akkor már a 75 gramm össztömegre
számolt felületi terhelés: 8,32 g/dm2 . Na ez már tényleg a vágyálom
kategória, de hát ha nem merünk nagyokat álmodni akkor ne is
kezdjünk el soha modellezni.

üdv.:SRY


Illetve ebben az esetben kicsiket :D
Amúgy erre nagyon kíváncsi leszek :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 24. - 10:17 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia Attila!

Én is nagy reményekkel nézek a dolgok elébe, aztán majd meglátjuk
mi lesz.

Egyenlőre a gép szerkesztése folyik CAD-ban. Először nagyon
örültem, hogy sok rajz és fotó lelhető fel a masináról. Aztán alapos
rajzolvasási kurzus után rájöttem, hogy igen nagy a káosz a témában.
A rajzok pontatlanok, hibásak, össze-vissza van minden. A törzs
felülnézete egyik fellelt rajzon sem jó. A fotókon egyértelműen látható a
megfelelő törzskialakítás, mihez hasonlót is alig találtam. Aztán a törzs
oldalnézetével is komoly gondok vannak, meg az egyes szerkezeti
elemek egymáshoz képesti helyzetével is. Minden rajzon van egy-egy
részlet ami helyes, aztán a többi használhatatlan. Így nem maradt más
hátra újra kell szerkeszteni az egész masinát. Ánéztem Blériot összes
repülőgépét, hogy rájőjjek milyen tervezési elveket vallott, milyen
megoldásokat alkalmazott szívesen. Aztán az is világossá vált, hogy a
Type XI-ből minimum 4 de inkább 5 verzió volt és ezekeknek az elemeit
keverik, kutyulják a rajzolók, és így szülenek a hibás rajzok.
Így az újratevezéssel eljutottam egy sematikus felülnézetig amire
támaszkodva fel lehet építeni az egész konsrukciót:

Kép

A rajzon már beillesztettem a Modela 0,27 motort is az arányok
érzékeltetése végett. A kicsinyítés mértéke , mint már írtam, 1:15
és ezzel 600 mm fesztáv és 140 mm húrhossz adódik. Ez a 140 mm
húrhossz különösen tetszik mert emeli a szárny Reynoldsz számát, ami
ezekben a kis méretekben kifejezettem hasznos.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 26. - 14:55 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Már van szárnyszelvényünk is a modellhez. Hosszas vívódás után a
Jef Raskin féle alacsony Reynolds számú áramlásokra ajánlott szelvényt
választottam. Ezt szerkesztettem ki 140 mm-es húrhosszal a géphez:
Kép
A szelvény kiszerkesztésének menetét felraktam az oldalamra a
http://users.atw.hu/sry/jrf.htm
címen.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 máj. 07. - 20:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A hétvégén Kassán voltam és mit találtam a Szlovák Légierő
Múzeumában :?: na mit :D :?:

Kép
Kép

volt ám öröm. Egy csomó olyan részletet meg tudtam nézni amiben
eddig nem voltam biztos. Van valami érdekes és különös abban, ha
az ember találkozik egy repülőgéppel amit csak rajzokról meg
képekről ismer, de azokról olyan jól mint a tenyerét. És akkor ott van
az ember előtt. Nézed-nézed és rájössz,hogy ismered is meg nem is,
minden alkatrészét alaposan tanulmányoztam már, többet fejből le
is tudom rajzolni, de élőben akkor is más, de mennyire más. Szóval
így teljes lett a kép.

Kiderítettem (már itthon a könyveimből), hogy miért van ott ez a
gép. 1910 június 19.-én egy szép vasárnapi napon Jan Kaspar Cseh
aviatikus repült először a Cseh föld felett. Ezért építetté ezt a
szép múzeumi replikát.

Hááááát ennyi erővel nálunk is lehetne egy Blériot Type XI replika,
mert ügye 1909. október 17.-én....................... :wink:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 6 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség