SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
1909.október 17. emlékére, http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=3&t=185 |
Oldal: 1 / 1 |
Szerző: | sry [ 2007 feb. 22. - 20:07 ] |
Hozzászólás témája: | 1909.október 17. emlékére, |
Üdv. Mindenkienk! 1909. október 17.-én a Kis Rákosi gyakorlótéren 200.000. ember színe előtt egy bizonyos Louis Blériot levegőbe emelkedett gépével. Csodás tiszta repidőben, még kétszer megismételte ugyanezt a hőstettet. A tömeg le volt nyűgözve a látottaktól és erről írtak a lapok is címlapjaikon. Ez volt az első merev szárnyú repülőgépes repülés Magyarországon. A méltán világhírű Blériot volt az első ember aki repülőgépről láthatta hazánkat. A neves személyiség a maga által tervezett és épített gép típusszáma a Blériot Type XI. volt és azonos volt azzal amivel Blériot 1909. július 25-én átrepülte a La Manche csatornát. A gép önmagában is tetszetős, arányos szerkezet, és mivel ilyen híres események is kapcsolhatóak hozzá gondoltam érdemes a CO2-ős "megzenésítésre". Az már csak hab a tortán, hogy kifejezetten könnyű szerkezetű masináról van szó, ami CO2 motoros meghajtásnál az egyik legfontosabb szempont. A munka alapja ez a rajz: ![]() a többit később... ![]() üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2007 feb. 22. - 21:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Meghatároztam a kicsinyítés léptékét is. A modell M 1:15 léptékben fog épülni. Ez 7,57 dm2 szárnyfelületet jelent. A saccolt repképes össztömeg 75 gramm (amit igen nehéz lesz elérni). Tehát a vágyálom felületi terhelés 9,9 g/dm2. Na jó, ha 10 g/dm2 lesz a vége akkor sem fogok elkeseredni ![]() De ha jobban megnézem a gépet akkor emelőcsillapítósra kell építeni, mert egyébként orrnehéz lesz mint a balta. Így a hasznos szárnyfelület tovább növekszik 1,44 dm2 -el és akkor már a 75 gramm össztömegre számolt felületi terhelés: 8,32 g/dm2 . Na ez már tényleg a vágyálom kategória, de hát ha nem merünk nagyokat álmodni akkor ne is kezdjünk el soha modellezni. üdv.:SRY |
Szerző: | user_25 [ 2007 feb. 23. - 13:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
sry írta: Üdv. Mindenkinek! Meghatároztam a kicsinyítés léptékét is. A modell M 1:15 léptékben fog épülni. Ez 7,57 dm2 szárnyfelületet jelent. A saccolt repképes össztömeg 75 gramm (amit igen nehéz lesz elérni). Tehát a vágyálom felületi terhelés 9,9 g/dm2. Na jó, ha 10 g/dm2 lesz a vége akkor sem fogok elkeseredni ![]() De ha jobban megnézem a gépet akkor emelőcsillapítósra kell építeni, mert egyébként orrnehéz lesz mint a balta. Így a hasznos szárnyfelület tovább növekszik 1,44 dm2 -el és akkor már a 75 gramm össztömegre számolt felületi terhelés: 8,32 g/dm2 . Na ez már tényleg a vágyálom kategória, de hát ha nem merünk nagyokat álmodni akkor ne is kezdjünk el soha modellezni. üdv.:SRY Illetve ebben az esetben kicsiket ![]() Amúgy erre nagyon kíváncsi leszek ![]() |
Szerző: | sry [ 2007 feb. 24. - 10:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia Attila! Én is nagy reményekkel nézek a dolgok elébe, aztán majd meglátjuk mi lesz. Egyenlőre a gép szerkesztése folyik CAD-ban. Először nagyon örültem, hogy sok rajz és fotó lelhető fel a masináról. Aztán alapos rajzolvasási kurzus után rájöttem, hogy igen nagy a káosz a témában. A rajzok pontatlanok, hibásak, össze-vissza van minden. A törzs felülnézete egyik fellelt rajzon sem jó. A fotókon egyértelműen látható a megfelelő törzskialakítás, mihez hasonlót is alig találtam. Aztán a törzs oldalnézetével is komoly gondok vannak, meg az egyes szerkezeti elemek egymáshoz képesti helyzetével is. Minden rajzon van egy-egy részlet ami helyes, aztán a többi használhatatlan. Így nem maradt más hátra újra kell szerkeszteni az egész masinát. Ánéztem Blériot összes repülőgépét, hogy rájőjjek milyen tervezési elveket vallott, milyen megoldásokat alkalmazott szívesen. Aztán az is világossá vált, hogy a Type XI-ből minimum 4 de inkább 5 verzió volt és ezekeknek az elemeit keverik, kutyulják a rajzolók, és így szülenek a hibás rajzok. Így az újratevezéssel eljutottam egy sematikus felülnézetig amire támaszkodva fel lehet építeni az egész konsrukciót: ![]() A rajzon már beillesztettem a Modela 0,27 motort is az arányok érzékeltetése végett. A kicsinyítés mértéke , mint már írtam, 1:15 és ezzel 600 mm fesztáv és 140 mm húrhossz adódik. Ez a 140 mm húrhossz különösen tetszik mert emeli a szárny Reynoldsz számát, ami ezekben a kis méretekben kifejezettem hasznos. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2007 feb. 26. - 14:55 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Már van szárnyszelvényünk is a modellhez. Hosszas vívódás után a Jef Raskin féle alacsony Reynolds számú áramlásokra ajánlott szelvényt választottam. Ezt szerkesztettem ki 140 mm-es húrhosszal a géphez: ![]() A szelvény kiszerkesztésének menetét felraktam az oldalamra a http://users.atw.hu/sry/jrf.htm címen. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2007 máj. 07. - 20:23 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! A hétvégén Kassán voltam és mit találtam a Szlovák Légierő Múzeumában ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() volt ám öröm. Egy csomó olyan részletet meg tudtam nézni amiben eddig nem voltam biztos. Van valami érdekes és különös abban, ha az ember találkozik egy repülőgéppel amit csak rajzokról meg képekről ismer, de azokról olyan jól mint a tenyerét. És akkor ott van az ember előtt. Nézed-nézed és rájössz,hogy ismered is meg nem is, minden alkatrészét alaposan tanulmányoztam már, többet fejből le is tudom rajzolni, de élőben akkor is más, de mennyire más. Szóval így teljes lett a kép. Kiderítettem (már itthon a könyveimből), hogy miért van ott ez a gép. 1910 június 19.-én egy szép vasárnapi napon Jan Kaspar Cseh aviatikus repült először a Cseh föld felett. Ezért építetté ezt a szép múzeumi replikát. Hááááát ennyi erővel nálunk is lehetne egy Blériot Type XI replika, mert ügye 1909. október 17.-én....................... ![]() üdv.:SRY |
Oldal: 1 / 1 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |