SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 24. - 3:06

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 125 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Evans Volksplane VP-1
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 15. - 11:13 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Újjabb CO2 motoros szabadonrepülő makett-modellel bővítem a
gépparkom. Mielőtt valaki megalomániával vádolna elmondom ,miért
is alakult ki ez a nagy tumultus a CO2 motoros makettmodelljeim
között.
A CO2 makett-modelleknél két alapvetően eltérő értékelési szempont
van: 1.) a kivitel 2.) a repült teljesítmény. Sajnos ez a kettő ellentmond
egymásnak, mert ha a legtökéletesebben élethű kivitelre törekszünk
akkor mind a gép súlya, mind légellenállása növekszik, így leromlik a
repülési teljesítmény.
Ha a legjobb repülési teljesítményre törekszünk akkor meg figyelembe
kell venni a motor által szolgáltatott relatív kicsi (1 Watt körüli)
vontatási teljesítményt. Ráadásul a motorjárati idő is korlátos, a
tartályban tárolt gázmennyiség miatt.

Tehát addig számolgattam míg kiderült, hogy egy olyan 75-80 gramm
körüli reptömegű gépet kéne építeni, aminek elég kicsiny a felületi
terhelése. És a főkivitelül választott eredeti "nagygép" is elég egyszerű
szerkezetű ahoz, hogy kellően élethűen megépíthető "kicsiben", úgy, hogy a
sok "sallang" nem okoz tömegnövekedést.

Persze könnyű ezt kitalálni, de annál nehezebb megcsinálni. A JAK-12A
nagyon szép volt és élethű mása az eredetinek, de sajnos nehéz mint a
kő. Némi áttervezéssel le lehetne fogyasztani egy olyan 30% tömeget
belőle, de még így is a közepes tömegű CO2 gépek közé tartozna. A
Blériot Type XI. elég könnyű, sőőőőőt nagyon könnyű, de élesben nem
igazán kapna magas kiviteli pontszámot.
Na a köztes megoldás lenne az Evans Volksplane. Ez elég egyszerű
szerkezet így megépíthető kis össztömegűre. Eléggé repülőgép szerű
is, így szépen ki lehet dolgozni, egy kis rafináriával nagyon mutatós
kis repülőgépmodell építhető belőle.

Először is egy szárnyszelvényt kerestem a géphez. A miniatürizálás
során 105 mm-re adódott a szárny húrhossza. Ha figyelembe vesszük a
kis össztömeget akkor bizony igen rossz áramlási jellemzőkkel bíró
, alacsony Re számú repüléshez jutunk ki. Tehát a tömeg alacsonyan
tartása mellett növelni kell a repülési sebességet. Ezt a Cy tényező
csökkentésével lehet elérni. A Cy-t csökkenthetjük az állásszög
csökkentésével és alacsony Cy értékű szelvény megválasztásával is.
Mivel az állásszög csökkentése rontja a siklószámot, marad a másik
szelvény megválasztása. De mit is?? A HK75 éppen jó lenne, csak az ilyen
kis méretben annyira vékony, hogy nem lehet megcsinálni. Nem
maradt más hátra alkotni kellett egy szelvényt a géphez. A kiindulási
alap a Clark Y volt, de a végeredményt megnézve ezt kevesen
gondolnák:

Kép

Ilyen lett. Kicsit hegyes ami javítja a nagy állásszögű viselkedést. 8%
vastag és 1,63 fok saját állásszöge van. A kilépő vágott, hogy ne legyen
sérülékeny. Az elmélet és a rajz a gyakorlatban így kezd testet ölteni:

Kép

folyt. köv...

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 15. - 19:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Épül tovább a néprepülőgép. Mivel a szárnyközéprész rajzai készültek
el először, így azzal folytatódik az építkezés. A rajz:

Kép

És ez elkészült szárnyközéprész:

Kép

Ez egy "hatalmas" alkatrész, összesen 46x91 mm alapterületű és 1
gramm tömegű.
Ez elég jellemző a gép méreteire.

folyt. köv...

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 16. - 8:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hmm, óvatosan azzal a súllyal, hamar elfogy alkatrészre meg borításra az a 70 gramm :))

Amúgy érdekes "projektnek" tűnik, kíváncsi vagyok, mi sül ki belőle...


Ja, és az a szárnyközép hova lesz? Nem tudom elképzelni hogy ebbe a gépbe mindek? De persze biztos megvan az oka :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 16. - 10:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia Attila!

Bizony, hogy óvatoskásan kell beépíteni az ezt-azt, mert a motor
kapásból 32 gramm. Tehát már ezt beépítettnek is tekinthetem, így
most tartok 33 grammnál, úgy, hogy sehol sem tartok :D

Na de nézzük mi a következő lépés. Tegnap éjfél magasságában
elkészültek a szárny rajzok is:
Kép

Ez sem kevésbé részletes mint a szárnyközép rajzai.Miért dolgozok ennyit
az egyes rajzok elkészítésével? Ennek nagyon egyszerű oka van. Az
egyes alkatrészeket előrajzoláskor közvetlenül a rajzokról másolom át
oldószeres technikával, így meg kell rajzolni minden egyes kis mütyűrt.
Ez itt alább pl. a két főtartó:

Kép

na megyek is és kivágom, kireszelem őket.....

De azért a felvetésre még válaszolok. Minek is kell a szárnyközép? A
szárny oldható módon lesz a törzshöz rögzítve. Egyszer azért, hogy
szerencsétlen leérkezéskor ne törjön, hanem elmozduljon és a rögzítő
gumi nyelje el a terhelést, ne a szárny szerkezete (ami azonnal eltörné)
másrészt, hogy a szárny állásszöge állítható legyen, erre a berepülések
során lesz nagy szükség a pontos beállítások megtalálása végett. Ezt a
két szempontot csak különálló szárnyszerkezettel lehet megvalósítani
ezért kell a két szárnyfelet összekötő, a terhelést a törzsre átvivő
szárnyközéprész.

folyt. köv....

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 16. - 10:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Igen, így világos.
Érdekes lesz a törzs konstrukciója...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 16. - 12:22 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia Attila!

Érdekes bizony :D

Amúgy meg elkészült egy félszárny, az meg burkolat nélkül összesen
4 gramm. A várakozások ellenére nem is nagyon nyaklik, pedig azt
hittem ennél flexibilisebb lesz, de úgy látszik a hosszas balsaválogatás
meghozta az eredményét. Széttúrtam az egész faraktáram :roll:
Mivel félgrammokat nem mér a mérlegem így azokat mindíg hozzáadom
a mért számokhoz. A két félszárny meg a szárnyközép így sacc 10-11
gramm lenne, de ehez még jön egy kis műgyanta (jó nehéz de sajna
nem lehet megkerülni) így olyan 14-15 grammos szárnyra számítok bevonás
előtt. Ez azért nem rossz egy 610 mm festávú 105 mm húrhosszú
szárnyacskától. Ez 6,4 dm2 hordfelület amire sacc 0,135 m2 burkolat
kell. Ha ezt Oralight fóliával csinálom (egy kis szentségtörés :twisted: )
akkor a fólia tömege (36 g/m2 a fólian önsúlya), 4,85 gramm, tehát
5 grammra vehető. Így a szárny tervezett tömege max 20 gramm
körüli lesz.

32 gramm a motor 20 gramm a szárny akkor most vagyunk elméletben
52 grammnál. Maradhat akár 28 gramm is a többis szerkezeti elemre.

Majd lesznek képek is hamarosan.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 16. - 21:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na eddig jó irányban ballagunk.

A szárny fa-szerkezete műgyantázás nélkül 9 grammot présel ki a
mérlegből. Most az jön, hogy tizedre összecsiszoljam a "V" állást
adó szélső bordákat, hogy a lehető legkevesebb műgyanta menjen
fel a szárnyra. Ha összeragasztom a három darabot már van is
egy szerkezetkész szárnyam.

Egyenlőre így nézünk ki:
Kép

Most egy napra világgá megyek de aztán folytatódik a VP-1 építése.

folyt.köv....

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 17. - 19:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hmm, minek az a műgyanta? Gondolom, ez itt valami érdekes trükk...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 18. - 21:14 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Sziasztok!

Minek is a műgyanta? A félszárnyak bekötése minden esetben igen
macerás és nagy figyelmet igénylő dolog. Ilyen pici gépeknél én nem
kötöm a főtartókat övekkel, lapolásokkal stb...más technikákkal. A
szárnyközép és a félszárnyak összekötését egy-egy vastagabb borda
(jelen esetben 2 mm kemény balsa) van összecsiszolással illesztve.
Ezek a bordák a félszárnyak felől és a szárnyközép felől is meg vannak
támasztva így át tudják adni a terhelést a főtartóknak és más szerkezeti
elemeknek.
A két illesztő borda van műgyantával összeragasztva. Ez egyféle
laminát, kompozit szerkezet. Egyfelől nagyon erős kötést ad, ami itt
fontos, másrészt a nagy viszkozitású műgyanta ragasztó kitölti a réseket,
megmunkálási hiányosságokat. Persze a műgyanta nehéz és ezért
óvatosan kell bánni vele, így illik minél pontosabb munkát végezni.

Kép

A szárny összeállításához minden esetben pontos sablont építek, Ez
nagyon fontos, mert a csavarodások, asszimmetriák így előzhetőek meg.

Kép

Sajnos a szárny tömegét illetően még nem tudok nyilatkozni, mivel a
ragasztást követően minimum 24 órát a sablonban hagyom a szárnyat.
Eleve nem szeretem az 5 perces epoxi ragasztót, és ez esetben is
1 órásat használok, és ennek a tubusára is rá van írva, hogy teljes
kötési idő 24 óra (amúgy ez általában rajta van az 5 percesen is).

folyt. köv....

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 19. - 9:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Reggel levágtattam a műhelybe, örömmel konstatáltam, hogy a békám
még mindíg megvan, vele osztom meg a birodalmam......
Kép
Nem tudom milyen fajú lehet, olyan másfél éve beköltözött és azóta
elvan a műhelyben.

Aztán lebontottam a szárnyat a sablonról és mérlegre vele:
11.gramm :D :D :D :D :D :D :D Na ezért kell nagyon óvatoskásan
kenegetni ezt a műgyantát, alig tettem fel valamennyit és a 9 grammos
szerkezetet egyből felhizlalta 11-re :? Persze az is igaz, hogy majd
reptetéskor ez meghálája magát kellő mechanikai szilárdság
formájában.

Most jön egy kis törzsépítkezés. 1,5 mm-es balsa lemezből elkészítem
a farokfelületeket. A technikát részletesen leírom mert más vékony
balsa lemez alkatrészeknél is használható. először jön az előrajzolás,
azt a már megszokott oldószerem másolásos úton oldom meg.
Kép

Kivágás pengével és csiszolás. De sajnos ezek a vékony balsa lemezek
nagyon szeretnek tekeredni , csavarodni. Ezért lakkozással stabilizálom.
Valami kevéssé zsugorodó lakkot, pl. Nitrolakk jól fel kell higítani és a
lemez MINDKÉT oldalát egyszerre lekenni vele. Aztán élére állítva hagyani
megszáradni. Fontos, hogy mindkét oldal egyszerre és azonos mértékben
legyen lelakkozva mert egyébként elhúzza a lakk és meggörbül. Ha
megszáradt síma felületre fektetve (üveglap, csempe stb...) le kell
csiszolni finom vászonnal csiszolóblokkal. Aztán újra lakkozás, híg
lakk , mindkét oldal egyszerre. Ezt a lakkozós csiszolós műveletet
meg kell ismételni 3-4x. A végére kemény alaktartó lesz a balsa lemez,
és ha jól van csiszolva alig lehet felfelé leszedni a csempelapról mert
odaszívja magát, olyan síma lesz.

folyt. köv....

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 19. - 19:38 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Némiképp megváltozott a VP-1 építési folyamata :D Felraktam az
Oralight fóliát, nagyon úvatosan meg is feszítettem, de akármit csináltam
úgy megtekeredett a szárny mit a dugóhúzó. Tehát Oralight kilőve,
mivel erősebb szárnyszerkezetet nem akarok csinálni. Előszedtem
egy ív színes japánpapírt és azzal vontam be a szárnyat.
Kép

Miért kék? Azért mert volt itthon narancssárga japánpapír másfél ív, azt
egy másik gépre szánom, volt citromsárga még a Jak-ról, de nem
akarok két egyforma színű gépet, így már csak a kék szín maradt :D
Más meg nincs itthon.
A képen éppen "permetezés" után látható a szárny. Feszítőlakkal
felragasztottam a borítást, aztán jött a permetezőkanna meg egy kis víz.
Mindenkinek javasolom, aki japánpapírral dolgozik, hogy szerezzen be
egy ilyen kis hobbi bermetezőgépek, nagyon szépen, szinte ködszerűen
porlaszt, és folyamatosan nyomatja a vizet. Így lepermetezve elég
rémisztően ragyás a burkolat, de ez ne tévesszen meg senkit.

Ez már a száradás közben készült:

Kép
már szépen feszül a borítás, de reggelre ez olyan lesz mint a dob, aztán
jöhet a nitrolakk is.

Ja és a lényeg: burkolva 13 gramm a szárny.

folyt. köv....

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 20. - 10:13 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Jőjjön egy kis farokfelület szerelés: A több rétegben, óvatosan lakkozott
függőleges- és vízszintes-vezérsíkba bele kell integrálni egy-egy
kis kormányfelületet a későbbi beállíthatóság miatt. Szerencsére Mr.
Evans gondolt a modellezőkre is :D Ugyan az eredeti gépen balansz
magassági és teljes felületében elmozgó oldalkormány-fűggőleges
vezérsík egység van, de mindkét irányfelületbe beépített egy-egy
felülető trimm lapot. A modellen ezek a trimmek lesznek a
tulajdonképpeni kormányfelületek.

A magassági trimm ugyanolyan 1,5 mm vastag balsa mint a vízszintes
vazérsík, és három alumínium zsanérral csatlakozik. Így állítható,
mozgatható.
Kép

Az alu zsanér anyaga vastag alu élelmiszeres tálcából van, de mint már
máshol volt erről szó, jó a kis mécsesek alu burkolata is.

Az oldalkormány tisztán alu lemez és kilóg a függőleges síkjából, akár
az eredeti gépen, ennek anyaga üdítős doboz. Ez sokkal ridegebb anyag
de erre a célra pont megfelelő.
Kép

A farokfelületek a trimmekkel készre szerelve újjabb 3 grammal hízlalták
a várható repképes össztömeget.
Kép

Viszont ezzel a megoldással tovább erősödött a gép scale jellege is,
hiszen körvonalra az eredetivel azonossá váltak ezek az alkatrészek.

folyt. köv....

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 20. - 19:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A törzs alapvetően 1mm vastag középkemény balsából épül, és
gyakorlatilag egy doboz. Ez a doboz a törzset alkotó felső lemezre
építettem fel.

Kép

A két oldalfalat törzskeretek támasztják meg. Az alsó részre (ami az
építéskor felül van) pedig szintén 1mm-es balza burkolat került.

Kép

Először a szárnyfelfekvőt csináltam meg, mert ennek pontossága
nagyon fontos. Aztán következett a farokrész felé eső törzsdarab.

Kép

Az orr rész már kicsit bonyolultabb mert ide be kell építeni egy futómű
tartó hidat, illetve a tűzfalat is meg kell rendesen támasztani, nehogy
a motor önálló életre keljen menet közben.

Kép

Az egész alsó részt leburkolva, formára csiszolva keletkezett egy
13 grammos "törzskoporsó"

Kép

A lakkozással a szárny meghízott 16 grammosra, de szerencsére ez már
végösszeg :D :D A törzskoporsó+farokfelületek+szárny a mérlegen
34 grammot mutat. A 32 grammos motorral ez most 66 gramm. A
maradék alkatrészekre (futó, orrburkolat, festés, dekor, szélvéfő stb..)
még mindíg van 14 grammom.

folyt. köv...

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 20. - 22:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Üdv. Mindenkinek!

Reggel levágtattam a műhelybe, örömmel konstatáltam, hogy a békám
még mindíg megvan, vele osztom meg a birodalmam......

Nem tudom milyen fajú lehet, olyan másfél éve beköltözött és azóta
elvan a műhelyben.


Levelibéka (Hyla arborea), feleségem elmagyarázta hogy honnan lehet felismerni. A hasát a hátától egy fekete csík választja el.
Nagyon kedves kis jószág.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 21. - 9:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Köszi Attila! :D Tényleg jó fej kis állatka, mióta tudja, hogy senki nem
bántja egy kissé elszemtelenedett, de ez sem zavar. Azt viszont nem
tudom miből él meg, mert azért ez mégiscsak egy műhely, és gépeken
alapanyagokon (nem meg repcsiken, hajókon, autókon stb...) kívül
nincs itt semmi.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 125 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség