SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Evans Volksplane VP-1 http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=3&t=196 |
Oldal: 1 / 9 |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 15. - 11:13 ] |
Hozzászólás témája: | Evans Volksplane VP-1 |
Üdv. Mindenkinek! Újjabb CO2 motoros szabadonrepülő makett-modellel bővítem a gépparkom. Mielőtt valaki megalomániával vádolna elmondom ,miért is alakult ki ez a nagy tumultus a CO2 motoros makettmodelljeim között. A CO2 makett-modelleknél két alapvetően eltérő értékelési szempont van: 1.) a kivitel 2.) a repült teljesítmény. Sajnos ez a kettő ellentmond egymásnak, mert ha a legtökéletesebben élethű kivitelre törekszünk akkor mind a gép súlya, mind légellenállása növekszik, így leromlik a repülési teljesítmény. Ha a legjobb repülési teljesítményre törekszünk akkor meg figyelembe kell venni a motor által szolgáltatott relatív kicsi (1 Watt körüli) vontatási teljesítményt. Ráadásul a motorjárati idő is korlátos, a tartályban tárolt gázmennyiség miatt. Tehát addig számolgattam míg kiderült, hogy egy olyan 75-80 gramm körüli reptömegű gépet kéne építeni, aminek elég kicsiny a felületi terhelése. És a főkivitelül választott eredeti "nagygép" is elég egyszerű szerkezetű ahoz, hogy kellően élethűen megépíthető "kicsiben", úgy, hogy a sok "sallang" nem okoz tömegnövekedést. Persze könnyű ezt kitalálni, de annál nehezebb megcsinálni. A JAK-12A nagyon szép volt és élethű mása az eredetinek, de sajnos nehéz mint a kő. Némi áttervezéssel le lehetne fogyasztani egy olyan 30% tömeget belőle, de még így is a közepes tömegű CO2 gépek közé tartozna. A Blériot Type XI. elég könnyű, sőőőőőt nagyon könnyű, de élesben nem igazán kapna magas kiviteli pontszámot. Na a köztes megoldás lenne az Evans Volksplane. Ez elég egyszerű szerkezet így megépíthető kis össztömegűre. Eléggé repülőgép szerű is, így szépen ki lehet dolgozni, egy kis rafináriával nagyon mutatós kis repülőgépmodell építhető belőle. Először is egy szárnyszelvényt kerestem a géphez. A miniatürizálás során 105 mm-re adódott a szárny húrhossza. Ha figyelembe vesszük a kis össztömeget akkor bizony igen rossz áramlási jellemzőkkel bíró , alacsony Re számú repüléshez jutunk ki. Tehát a tömeg alacsonyan tartása mellett növelni kell a repülési sebességet. Ezt a Cy tényező csökkentésével lehet elérni. A Cy-t csökkenthetjük az állásszög csökkentésével és alacsony Cy értékű szelvény megválasztásával is. Mivel az állásszög csökkentése rontja a siklószámot, marad a másik szelvény megválasztása. De mit is?? A HK75 éppen jó lenne, csak az ilyen kis méretben annyira vékony, hogy nem lehet megcsinálni. Nem maradt más hátra alkotni kellett egy szelvényt a géphez. A kiindulási alap a Clark Y volt, de a végeredményt megnézve ezt kevesen gondolnák: ![]() Ilyen lett. Kicsit hegyes ami javítja a nagy állásszögű viselkedést. 8% vastag és 1,63 fok saját állásszöge van. A kilépő vágott, hogy ne legyen sérülékeny. Az elmélet és a rajz a gyakorlatban így kezd testet ölteni: ![]() folyt. köv... üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 15. - 19:47 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Épül tovább a néprepülőgép. Mivel a szárnyközéprész rajzai készültek el először, így azzal folytatódik az építkezés. A rajz: ![]() És ez elkészült szárnyközéprész: ![]() Ez egy "hatalmas" alkatrész, összesen 46x91 mm alapterületű és 1 gramm tömegű. Ez elég jellemző a gép méreteire. folyt. köv... üdv.: SRY |
Szerző: | user_25 [ 2007 márc. 16. - 8:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
Hmm, óvatosan azzal a súllyal, hamar elfogy alkatrészre meg borításra az a 70 gramm ![]() Amúgy érdekes "projektnek" tűnik, kíváncsi vagyok, mi sül ki belőle... Ja, és az a szárnyközép hova lesz? Nem tudom elképzelni hogy ebbe a gépbe mindek? De persze biztos megvan az oka ![]() |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 16. - 10:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia Attila! Bizony, hogy óvatoskásan kell beépíteni az ezt-azt, mert a motor kapásból 32 gramm. Tehát már ezt beépítettnek is tekinthetem, így most tartok 33 grammnál, úgy, hogy sehol sem tartok ![]() Na de nézzük mi a következő lépés. Tegnap éjfél magasságában elkészültek a szárny rajzok is: ![]() Ez sem kevésbé részletes mint a szárnyközép rajzai.Miért dolgozok ennyit az egyes rajzok elkészítésével? Ennek nagyon egyszerű oka van. Az egyes alkatrészeket előrajzoláskor közvetlenül a rajzokról másolom át oldószeres technikával, így meg kell rajzolni minden egyes kis mütyűrt. Ez itt alább pl. a két főtartó: ![]() na megyek is és kivágom, kireszelem őket..... De azért a felvetésre még válaszolok. Minek is kell a szárnyközép? A szárny oldható módon lesz a törzshöz rögzítve. Egyszer azért, hogy szerencsétlen leérkezéskor ne törjön, hanem elmozduljon és a rögzítő gumi nyelje el a terhelést, ne a szárny szerkezete (ami azonnal eltörné) másrészt, hogy a szárny állásszöge állítható legyen, erre a berepülések során lesz nagy szükség a pontos beállítások megtalálása végett. Ezt a két szempontot csak különálló szárnyszerkezettel lehet megvalósítani ezért kell a két szárnyfelet összekötő, a terhelést a törzsre átvivő szárnyközéprész. folyt. köv.... üdv.: SRY |
Szerző: | user_25 [ 2007 márc. 16. - 10:47 ] |
Hozzászólás témája: | |
Igen, így világos. Érdekes lesz a törzs konstrukciója... |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 16. - 12:22 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia Attila! Érdekes bizony ![]() Amúgy meg elkészült egy félszárny, az meg burkolat nélkül összesen 4 gramm. A várakozások ellenére nem is nagyon nyaklik, pedig azt hittem ennél flexibilisebb lesz, de úgy látszik a hosszas balsaválogatás meghozta az eredményét. Széttúrtam az egész faraktáram ![]() Mivel félgrammokat nem mér a mérlegem így azokat mindíg hozzáadom a mért számokhoz. A két félszárny meg a szárnyközép így sacc 10-11 gramm lenne, de ehez még jön egy kis műgyanta (jó nehéz de sajna nem lehet megkerülni) így olyan 14-15 grammos szárnyra számítok bevonás előtt. Ez azért nem rossz egy 610 mm festávú 105 mm húrhosszú szárnyacskától. Ez 6,4 dm2 hordfelület amire sacc 0,135 m2 burkolat kell. Ha ezt Oralight fóliával csinálom (egy kis szentségtörés ![]() akkor a fólia tömege (36 g/m2 a fólian önsúlya), 4,85 gramm, tehát 5 grammra vehető. Így a szárny tervezett tömege max 20 gramm körüli lesz. 32 gramm a motor 20 gramm a szárny akkor most vagyunk elméletben 52 grammnál. Maradhat akár 28 gramm is a többis szerkezeti elemre. Majd lesznek képek is hamarosan. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 16. - 21:19 ] |
Hozzászólás témája: | |
Na eddig jó irányban ballagunk. A szárny fa-szerkezete műgyantázás nélkül 9 grammot présel ki a mérlegből. Most az jön, hogy tizedre összecsiszoljam a "V" állást adó szélső bordákat, hogy a lehető legkevesebb műgyanta menjen fel a szárnyra. Ha összeragasztom a három darabot már van is egy szerkezetkész szárnyam. Egyenlőre így nézünk ki: ![]() Most egy napra világgá megyek de aztán folytatódik a VP-1 építése. folyt.köv.... üdv.:SRY |
Szerző: | user_25 [ 2007 márc. 17. - 19:14 ] |
Hozzászólás témája: | |
Hmm, minek az a műgyanta? Gondolom, ez itt valami érdekes trükk... |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 18. - 21:14 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Minek is a műgyanta? A félszárnyak bekötése minden esetben igen macerás és nagy figyelmet igénylő dolog. Ilyen pici gépeknél én nem kötöm a főtartókat övekkel, lapolásokkal stb...más technikákkal. A szárnyközép és a félszárnyak összekötését egy-egy vastagabb borda (jelen esetben 2 mm kemény balsa) van összecsiszolással illesztve. Ezek a bordák a félszárnyak felől és a szárnyközép felől is meg vannak támasztva így át tudják adni a terhelést a főtartóknak és más szerkezeti elemeknek. A két illesztő borda van műgyantával összeragasztva. Ez egyféle laminát, kompozit szerkezet. Egyfelől nagyon erős kötést ad, ami itt fontos, másrészt a nagy viszkozitású műgyanta ragasztó kitölti a réseket, megmunkálási hiányosságokat. Persze a műgyanta nehéz és ezért óvatosan kell bánni vele, így illik minél pontosabb munkát végezni. ![]() A szárny összeállításához minden esetben pontos sablont építek, Ez nagyon fontos, mert a csavarodások, asszimmetriák így előzhetőek meg. ![]() Sajnos a szárny tömegét illetően még nem tudok nyilatkozni, mivel a ragasztást követően minimum 24 órát a sablonban hagyom a szárnyat. Eleve nem szeretem az 5 perces epoxi ragasztót, és ez esetben is 1 órásat használok, és ennek a tubusára is rá van írva, hogy teljes kötési idő 24 óra (amúgy ez általában rajta van az 5 percesen is). folyt. köv.... üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 19. - 9:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Reggel levágtattam a műhelybe, örömmel konstatáltam, hogy a békám még mindíg megvan, vele osztom meg a birodalmam...... ![]() Nem tudom milyen fajú lehet, olyan másfél éve beköltözött és azóta elvan a műhelyben. Aztán lebontottam a szárnyat a sablonról és mérlegre vele: 11.gramm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() kenegetni ezt a műgyantát, alig tettem fel valamennyit és a 9 grammos szerkezetet egyből felhizlalta 11-re ![]() reptetéskor ez meghálája magát kellő mechanikai szilárdság formájában. Most jön egy kis törzsépítkezés. 1,5 mm-es balsa lemezből elkészítem a farokfelületeket. A technikát részletesen leírom mert más vékony balsa lemez alkatrészeknél is használható. először jön az előrajzolás, azt a már megszokott oldószerem másolásos úton oldom meg. ![]() Kivágás pengével és csiszolás. De sajnos ezek a vékony balsa lemezek nagyon szeretnek tekeredni , csavarodni. Ezért lakkozással stabilizálom. Valami kevéssé zsugorodó lakkot, pl. Nitrolakk jól fel kell higítani és a lemez MINDKÉT oldalát egyszerre lekenni vele. Aztán élére állítva hagyani megszáradni. Fontos, hogy mindkét oldal egyszerre és azonos mértékben legyen lelakkozva mert egyébként elhúzza a lakk és meggörbül. Ha megszáradt síma felületre fektetve (üveglap, csempe stb...) le kell csiszolni finom vászonnal csiszolóblokkal. Aztán újra lakkozás, híg lakk , mindkét oldal egyszerre. Ezt a lakkozós csiszolós műveletet meg kell ismételni 3-4x. A végére kemény alaktartó lesz a balsa lemez, és ha jól van csiszolva alig lehet felfelé leszedni a csempelapról mert odaszívja magát, olyan síma lesz. folyt. köv.... üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 19. - 19:38 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Némiképp megváltozott a VP-1 építési folyamata ![]() Oralight fóliát, nagyon úvatosan meg is feszítettem, de akármit csináltam úgy megtekeredett a szárny mit a dugóhúzó. Tehát Oralight kilőve, mivel erősebb szárnyszerkezetet nem akarok csinálni. Előszedtem egy ív színes japánpapírt és azzal vontam be a szárnyat. ![]() Miért kék? Azért mert volt itthon narancssárga japánpapír másfél ív, azt egy másik gépre szánom, volt citromsárga még a Jak-ról, de nem akarok két egyforma színű gépet, így már csak a kék szín maradt ![]() Más meg nincs itthon. A képen éppen "permetezés" után látható a szárny. Feszítőlakkal felragasztottam a borítást, aztán jött a permetezőkanna meg egy kis víz. Mindenkinek javasolom, aki japánpapírral dolgozik, hogy szerezzen be egy ilyen kis hobbi bermetezőgépek, nagyon szépen, szinte ködszerűen porlaszt, és folyamatosan nyomatja a vizet. Így lepermetezve elég rémisztően ragyás a burkolat, de ez ne tévesszen meg senkit. Ez már a száradás közben készült: ![]() már szépen feszül a borítás, de reggelre ez olyan lesz mint a dob, aztán jöhet a nitrolakk is. Ja és a lényeg: burkolva 13 gramm a szárny. folyt. köv.... üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 20. - 10:13 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Jőjjön egy kis farokfelület szerelés: A több rétegben, óvatosan lakkozott függőleges- és vízszintes-vezérsíkba bele kell integrálni egy-egy kis kormányfelületet a későbbi beállíthatóság miatt. Szerencsére Mr. Evans gondolt a modellezőkre is ![]() magassági és teljes felületében elmozgó oldalkormány-fűggőleges vezérsík egység van, de mindkét irányfelületbe beépített egy-egy felülető trimm lapot. A modellen ezek a trimmek lesznek a tulajdonképpeni kormányfelületek. A magassági trimm ugyanolyan 1,5 mm vastag balsa mint a vízszintes vazérsík, és három alumínium zsanérral csatlakozik. Így állítható, mozgatható. ![]() Az alu zsanér anyaga vastag alu élelmiszeres tálcából van, de mint már máshol volt erről szó, jó a kis mécsesek alu burkolata is. Az oldalkormány tisztán alu lemez és kilóg a függőleges síkjából, akár az eredeti gépen, ennek anyaga üdítős doboz. Ez sokkal ridegebb anyag de erre a célra pont megfelelő. ![]() A farokfelületek a trimmekkel készre szerelve újjabb 3 grammal hízlalták a várható repképes össztömeget. ![]() Viszont ezzel a megoldással tovább erősödött a gép scale jellege is, hiszen körvonalra az eredetivel azonossá váltak ezek az alkatrészek. folyt. köv.... üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 20. - 19:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! A törzs alapvetően 1mm vastag középkemény balsából épül, és gyakorlatilag egy doboz. Ez a doboz a törzset alkotó felső lemezre építettem fel. ![]() A két oldalfalat törzskeretek támasztják meg. Az alsó részre (ami az építéskor felül van) pedig szintén 1mm-es balza burkolat került. ![]() Először a szárnyfelfekvőt csináltam meg, mert ennek pontossága nagyon fontos. Aztán következett a farokrész felé eső törzsdarab. ![]() Az orr rész már kicsit bonyolultabb mert ide be kell építeni egy futómű tartó hidat, illetve a tűzfalat is meg kell rendesen támasztani, nehogy a motor önálló életre keljen menet közben. ![]() Az egész alsó részt leburkolva, formára csiszolva keletkezett egy 13 grammos "törzskoporsó" ![]() A lakkozással a szárny meghízott 16 grammosra, de szerencsére ez már végösszeg ![]() ![]() 34 grammot mutat. A 32 grammos motorral ez most 66 gramm. A maradék alkatrészekre (futó, orrburkolat, festés, dekor, szélvéfő stb..) még mindíg van 14 grammom. folyt. köv... üdv.:SRY |
Szerző: | user_25 [ 2007 márc. 20. - 22:22 ] |
Hozzászólás témája: | |
sry írta: Üdv. Mindenkinek! Reggel levágtattam a műhelybe, örömmel konstatáltam, hogy a békám még mindíg megvan, vele osztom meg a birodalmam...... Nem tudom milyen fajú lehet, olyan másfél éve beköltözött és azóta elvan a műhelyben. Levelibéka (Hyla arborea), feleségem elmagyarázta hogy honnan lehet felismerni. A hasát a hátától egy fekete csík választja el. Nagyon kedves kis jószág. |
Szerző: | sry [ 2007 márc. 21. - 9:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszi Attila! ![]() bántja egy kissé elszemtelenedett, de ez sem zavar. Azt viszont nem tudom miből él meg, mert azért ez mégiscsak egy műhely, és gépeken alapanyagokon (nem meg repcsiken, hajókon, autókon stb...) kívül nincs itt semmi. üdv.:SRY |
Oldal: 1 / 9 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |