molnar attilla írta:
ÖÖÖÖizé, ezt a HM293-at hogy kell nézni?
Ez egy igen jó kérdés
Henri Mignet amikor az első égi bolhát
(sky flea) trervezte abból indult ki, hogy bárki, aki tud szerezni egy
közepes motorkerékpár motort, és van egy kissebb garázsa, meg
némi fa-anyaga az építhessen magának repülőgépet. A kis fesztáv,
kis méret elvárás arra vezette Mignet-et, hogy a nagyon ritka
tandemszárnyú elrendezést akalmazza. Ez két nagyjából egyforma szárny
egymás mögött. Az elöl lévőnek 2-4 fokkal nagyobb az állásszöge mint
a hátsónak. Lehetnek egy vonalban is, vagy lépcsőzőtten is. Vízszintes
vezérsík így nem is kell.
Ez egy ős Sky Flea
Az egyszerű szerkezet (és valószínűleg a jópofa forma) hatalmas
repülőgép-építési lázat váltott ki. A Francia és Angol fészerekben ,
garázsokban, nappalikban (ez nem vicc, tényleg többen építették a
nappalijukban) tömegével épültek az égi bolhák. Több konstruktőr is
belevágott a jövőt jelentő "néprepülőgép", a tandemszárnyú
csoda újjabb verzióinak tervezésébe.
Akkor miért nem lepik el manapság az eget ezek a kis szerkentyűk?
Már az elején a nagy repülőgépgyárak és tervezőik felhívták a
figyelmet arra, hogy ebből baj lesz. Persze lehurrogták őket, hogy csak
a pozíciójukat féltik és rosszindulatúan gáncsoskodnak. Aztán mégis
megtörtént (az elkerülhetetlen) elkezdtek potyogni a bolhák. Több súlyos,
halálos baleset történt. Viszonylag hamar hatóságilag tiltották meg a
bolhák repkedését. Mi volt az ok? A konstrukció gyökerében van a baj,
nem véletlenül nincsenek tandemszárnyú gépek. Vannak bizonyos
repülési helyzetek amikor a két szárny úgy viselkedik, mintha egy lenne.
Pontosabban egy réselt szárny. Viszont ilyenkor nincs vízszintes
vezérsík, a stabilitás megszűnik és mint egy falevél úgy esik le a
bolha, gyakorlatilag kezelhetetlenül, és menthetetlenül.
Mignet ezt később az elrendezés módosításával kiköszöbölte, de ezzel
oda is lett a varázsa a gépnek. Bonyolultabb lett, nehezebben
megépíthető, és már a nappali sem lett elég nagy a számára, mert a
méretei is jelentősen megnőtek. A rossz híre sem akart elmúlni a
"gyilkos bolha"-nak. Így aztán majdnem feledésbe merült az egész
szerkezet, csak néhány igazán elvetemült bolharajongó tartja ma is
életben ezt a gépet, mindannyiunk szerencséjére és a repüléstechnika
szinesítésére.
Még egy kis info égibolha ügyileg:
http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/Flying-Flea/info/info.htmüdv.:SRY