SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 okt. 19. - 14:52

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 79 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 15. - 9:17 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ez így nem lesz jó!

Mivel a motor járatásakor a függesztő paralellogramma is elmozdul egy körív mentén és a motor által kifejtett húzóerő egyrészt a mérőszálat húzza, másrészt viszont emeli az egész szerkezetet. Tehát a valós húzóerőnek csak egy részét fogja mutatni a mérleg!!!

Ez egy jó megoldás:
Kép

Itt a szerkezet minden eleme merev, nincs nyúlás. Arra viszont figyelni kell, hogy a forgásponttól a motor vonóerő vektora és a mérleg feltámasztási (mérési) pontja nem feltétlenül azonos távolságban van!!! Tehát a mérleg NYOMATÉKOT MÉR (!!!) és nem abszolut vonóerőt, így a vonóerőt a mérleg adatából számolni kell !!!!

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 15. - 9:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Elektromos motorhoz meg egy jó megoldás (ma már a vonóerőnél tartunk):

http://shop.singahobby.com/?q=node/13499

Kép

Kép

ez itt egy kis kompakt nagyon ügyes szerkezet vonóerő mérésére. Csak felszereljük a motort, rögzítjük a készüléket és már direktben le is olvashatjuk az eredményt !!!

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 15. - 10:31 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Huhh.. :o
És mire kell odafigyelni, ha építek egy ilyen állványt?
Számolni az A ás B hosszból kell, és C-nek nincs jelentősége, jól sejtem?
A D minél rövidebb, annál jobb, vagy mindegy? Fizikából nem voltam túl "aktív".. :D


Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 15. - 12:25 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Találtam egy videót egy ilyen szerkezetről:
http://www.youtube.com/watch?v=ZnsD-jwBuzM

Ez azért is lenne jó nekem, mert a motor elé kerül a mérleg, így nem csapódik rá az üzemanyag.. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 15. - 12:26 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ha a rajz szerint készíted el a készüléket és minden mindennel derékszögben áll allor:

A motor kifejette nyomaték az állvány forgáspontjára
Mm= A x Fm

Az ezzel ellent tartó nyomték ami a mérleg mérőlapján keletkezik:
Ms=B x Fs

A két nyomaték azonos nagyságú, de ellentétes értelmű ezért felírható

Mm=Ms

tehát


AxFm=BxFs

ebből kifejezve a modellmotor vonóereje:

Fm=(BxFs)/A [gramm]

Mivel a mérleg tömeget még (ramm-ban) a vonóerő Newtonban:

Fm = (BxFs*9,81)/A [Newton]

A mérés kezdetekor még álló motornál a mérleget le kell nullázni (TARA funkció), hogy a mérési összeállítás okozta mérési hibát kiküszöböljök, magyarán a motor súlya okozta statikus nyomatékot ne adjuk hozzá a vonóerő okozta nyomatékhoz és ezzel fals eredményt kapjunk.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 15. - 12:29 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ja és még annyi, hogy ez statikus vonóerő !!!! mozgó repülőgépben más értékek adódnak. Érdemes kipróbálni, hogy szemből megfújatod egy erős ventillátorral,vagy hajszárítóval érdekes változások lesznek a vonóerőben.

Általában a mozgó (dinamikus) vonóerő kisebb a statikusnál, bár nagy állásszögű, nagyfordulatú légcsavarok esetében pont fordítva van :-)

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 15. - 14:14 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Azt hiszem, értem. Ha eleve úgy építem meg, hogy A egyenlő legyen B-vel, akkor Fm=Fs, és így egyszerűbb az egész, nem? (Most ezzel lehet kiderül, hogy teljesen vakon vagyok.. :oops: :D )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 15. - 14:40 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Természetesen ha A = B akkor

Fm=(BxFs)/A = (B/A)xFs mivel A=B => Fm=1xFs = Fs [gramm]

tehát teljesen jól gondolod.

viszont a vonóerő átszámítást ettől még meg kell csinálni, mert a mért eredmény grammban van a mérleg kijelzőjén.

Az előbb pedig MARHASÁGOT ÍRTAM mert természetesen ha a mégleg gramm-ban mér akkor a helyes üsszefüggés :

Fm= (BxFsx9,81)/Ax1000 [Newton]

mert ügye SI-ben dolgozunk, vagy mi a szösz.

És ha már a mérésügynél tartunk meg kell említenünk a Mérésügyi Hivatal volt vezetőjét, aki nagyon sokat tett és áldozott azért, hogy Magyarországon a világon elfogadott mérési rendszereket és szabványokat vezessünk be. Ezért van az, hogy ha egy hazai cég 1 kg-ot ír egy termékre azt elfogadják bárhol a világon hitelesnek. És ki is ez a nagyszerű ember? Hát Beledi Dezső !!! És akinek ismerős lenne ez a név a szárnyashajók, vízsugárhajtóművek, motorcsónakok világából nem téved. Ez a ugyanaz a Beledi Dezső! Szóval Dezsőbácsinak nem csak a csodás hajókat, és rengeteg nagyszerű hajózási újítást köszönhetünk, de azt is, hogy Magyarország teljes jogú SI tagállam, és a világon mindenhol elfogadják a mi méréseinket hitelesnek.....

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 17. - 0:51 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
:? Azt hiszem hülyeséget csináltam. Megépítettem az állványt, de kb 12 cm széles deszkából. Szerintem ezzel így nem lehet mérni. Vagy működhet?
Kép
Lehet, hogy holnap megcsinálom fémből, kicsit szellősebbre..


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 17. - 10:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
:D :D

Igen ez egy klasszikus hiba!!! A légcsavar körüli áramlásrendszer nem korlátozódik a légcsavar által "beszántott" korong alakú területre. Előtte és utánna is jelentős távolságokban kialakul egy áramkép. Elméletileg ennek az áramképnek zavartalannak kéne lennie a korrekt méréshez.

A légcsavar előtt a szívott térben sokkal kisebb az áramkép kiterjedése (kb. max. fél légcsavar átmérőnyi), viszont mögötte igen nagy!!! Az átmérő többszöröse. Ebben a cikkben ( http://users.atw.hu/sry/aligator_site_e ... as_HTI.pdf ) az "Aerodinamikai párnahatás" fejezetben szépen ki van fejte hogy mi történik, ha a légcsavart elhagyó áramlés talajba , vagy más szilárd testbe ütközik. Esetünkben az az érdekes, hogy ez megváltoztatja a vonóerőt, tehát nem azt méred amit szeretnél hanem egy fals adatot.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 18. - 20:49 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv!

Köszi a linket!
Átalakítottam ma a szerkentyűt, most csak kapkodva mértem egyet (meg a szabályzással is játszottam kicsit, nem is biztos, hogy teljesen halott ügy..), 420 grammot (4.12? Newton :)) mértem, én többre számítottam, de elvileg ennyivel ugye repülnie kéne..? (950 gramm körül saccolom a gép végleges súlyát, ami az első hozzászólásomban van gép, az azt hiszem 970 grammos)


Két kép az újabb verzióról: :D

Kép

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 02. - 21:13 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv!

Japánpapíroztam a törzset, kiderült, hogy japánpapírból is van kínai..
Az előző amit használtam, a piros, víz hatására megtartotta a színét,
amit a törzshöz vettem zöldet, abból vízzel érintkezve azonnal kioldódik a festék.

Szárazon:
Kép
Vizesen:
Kép

Szóval elég "egyedi" lett a gép színe.. :D
Kép
Kép
Kép
Még jön két réteg lakk a szárnyra és a törzsre is. Érdemes az utolsó réteget parketta lakkal lakkozni vászonfeszítő helyett?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 02. - 22:38 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

A parketta-lakk nehéz és nem bírja az ilyesmit. Ha mindenáron lakkozni akarsz még, akkor nitrolakk, és abból is valami selyemfényű, de ez is tök felesleges. Mondjuk annyiban jó, hogy megvédi a törzset az üzemanyagtól, ilyen szempontból nem hülyeség.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 03. - 23:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Stanci!

Szuper, amit eddig csináltál. Békebeli klasszikus modellezés. Sajnálom, hogy így elcsúnyította az igényes munkád egy ilyen ócska papír. Nem lehet segíteni rajta valahogy, hogy a foltok eltűnjenek? Átfesteni valami nitrofestékkel vékonyan? Egyébként hol vetted a sötétzöld papírt? Kifejezetten japánpapírként árulták? A parkettalakkot én is olvastam azt hiszem a Hársfalvi féle könyvben, kétkomponensűt ajánlottak, talán Geminit. (nem tudom árulnak-e még) az biztos, hogy jó nehéz lakk, de az üzemanyag ellen valami védelem kéne, mert nem lesz tartós a bevonat. Nem okoskodom tovább, várom a folytatást...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 04. - 7:41 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Köszi Ranti!

Az első gondolatom nekem is az volt, hogy nézek rá valami festéket, de ezzel már nincs kedvem kísérletezgetni, beletörődtem, hogy ez ilyen lesz, végül is gyakorló gép, tanultam belőle, a következőnél odafigyelek erre.. Igen, japánpapírként árulták, a Paco Modellnél. (A pirosat az Origo modellnél vettem.)

Gefreiter (a Bajai Modellező Szakkör :D :D :D másik tagja) ötlete, hogy utolsó rétegként műgyantázzam le a gépet, ezt fogom kipróbálni parkettalakk helyett.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 79 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség