Üdv.
Régen voltak ilyen szívótorok lezárós kísérletek, de azért nem váltak be mert a (jó) motor úgy viselkedik szívó ütemben mint egy kompresszor, és igencsak leszűkített résen is képes elegendő levegőt beszívni. Ezért próbálkoztak azzal, hogy egyszerre folytották a szívótorkot és a kipufogót is. A kipufogó folytás a hasznosabb mert a kétütemű motor lelke a gázlengés, és ha nem megy végbe rendesen a kipufogás, akkor azonnal leáll, mert a hengerben a szívóütemre is hátramarad az égéstermék, nem jön létre az öblítés és így nincs ami a következő ütemben robbanjon.
Sajnos az Mk-17-en nincs konkrét kipufogó csonk kialakítva így ezt elég nehéz kivitelezni, bár a COX 0,49 Babe Bee-n sincs, de én arra meg egy elforgatható gyűrűt készítettem, ami átöleli a hengert és ha elfordítottam lezárta a kipufogónyílásokat. Teljesen jól működött, a motort ugyan ezzel sem lehet szabályozni, de leállítani le lehet.
A kitérések kérdése teljesen szárnyszelvány és sebesség függő.Ez a gép nem lesz túl gyors, a szelvény pedig erősen ívelt így fel és le 12-15° kitérés a szokásos. Ha nem elég hatékony a kormányzás, akkor nem a kitérés szögét kell növelni (mint teszik sokan balga módon) hanem az adott kormányfelület nagyságát !!! Lehet ez furcsa formákat fog eredményezni, de nem kell azért elkeseredni a legnagyobbak is így csinálják, a leg gondosabb számítások, szélcsatorna kísérletek ellenére is kiderülhet a berepüléskor, hogy "sikerült" valamit nem jól eltalálni:
Nézd csak meg a Mig-29 oldalkormányát, hát milyen randán kilóg a függőleges vezérsík vonalából a kilépője
Na hát nekik sem sikerült rendesen méretezni ezt az elemet, és utólag nagyobbították meg. Ha a komplett Mig tervezőirodának, meg a TSAGI-nak megfelelt ez a megoldás, akkor egy modellezőnek meg főleg jó lesz
Üdv.: SRY