SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 25. - 13:21

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 79 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: MK-17 Vlado's Trainer építése
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 07. - 12:41 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Sziasztok!

Egy másik fórumon kezdtem építeni ezt a gépet, gefreiter ajánlására ide is beraknám. Végül is, több szem többet lát.. :D

Elöljáróban csak annyit szeretnék leírni, hogy teljesen kezdő vagyok, ez az első gépem, szóval minden kritikát szívesen fogadok!

Az építéshez adott volt az MK-17 motor.

Ez a video adta az ihletet:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nUf_BEXPkyM&noredirect=1

Az eredeti tervrajz nem balsához volt tervezve, meg csűrő nélküli volt, ezért ki kellett egészíteni (bordakiosztás stb.)

Kép

Kép

Kép

Egy tapasztalt fórumozó (Péter) javaslatára erősítettem az orr részen:
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 07. - 12:44 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Jöjjön néhány kép:
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 07. - 12:45 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 07. - 12:45 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Elkezdtem japánpapírozni, az ezen a fórumon leírtak alapján, ezúton is köszönet érte! :)

Kép
Kép


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára stanci 2012 nov. 07. - 12:51-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 07. - 15:10 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Lenne is egy kérdésem, a szárnyprofilnál annyiban eltértem az eredeti tervrajztól, hogy a kilépőt kb. 5 mm-rel szélesebbre hagytam.
Tehát a rajzon szereplő 180 mm helyett, 185 mm széles a szárnyam. Lehet ebből bármi hátrányom?

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 07. - 20:44 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

A kérdésedre az a válasz, higy : Semmi!

A szárnyszelvény vége a kilépőélnél már akármilyen lehet, mert mire ideér az áramlás már rég levált a szelvényról. Ha nagyon extrémen sikerül kialakítani a kilépőélt, az a csűrő hatékonyságának rovására mehet, illetve a hátsó torlópont "felmászhat" a szárnyszelvény felső íváre, de ezektől a problémáktól még te nagyon messze vagy :-)

Szépen alakul a masina, gratula hozzá. A motor a fix járású lesz, vagy átalakítod R/C-re ? Mondjuk egy r/C Mk-17 az igazi unikum lenne :-)


dv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 07. - 21:33 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Köszönöm a választ, ez jó hír! :)

Egyelőre marad fix járású, majd később lehet megpróbálom szabályozni valahogy.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 07. - 21:50 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
:roll: :roll: :roll:

Nem nagyon lehet ezt szabályozni sehogysem :D :D annó körrepülőbe nem is kellett, de azért R/C-ben jól jönne néha. Azért egy plusz szervot elbírna a gép, amivel legalább az üzemanyag csövet el tudod zárni (szorítani), hogy leálljon a masina.

Jártam én már úgy, hogy sokat tankoltam a körrepülőbe és majdnem elestem a szédüléstől mire kifogyott :-) odaverni meg mégsem kellett volna, hogy úgy álljon le .

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 08. - 8:26 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Igen, a leállítás az hasznos lenne, még nincs elvetve teljesen ez a funkció, az a baj, hogy az üzemanyag cső eléggé ki van centizve, nem is igazán férek hozzá, arra gondoltam, hogy a motor levegő szívó csonkját zárnám el egy kis "lapáttal" ami rá lenne kötve egy kapcsolóra is meg egy potira (vagy a gázkarra), így el lehetne zárni rögtön, meg fokozatmentesen is, de ezt előtte tesztelnem kell, hogy működik-e, meg milyen reakcióidővel.. Jövő hétvégén szerintem kipróbálom!

Ha meg nem lesz leállítható, akkor baromira el kell találni az üzemanyag mennyiségét.. :D

A kormányfelületek kitéréseit mekkorára állítsam? Már kaptam rá egy ajánlást, de kíváncsi lennék több véleményre is!

ITT egy videó, ezen nincs beállítva, csak kipróbáltam, hogy minden működik-e.. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 08. - 9:29 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

Régen voltak ilyen szívótorok lezárós kísérletek, de azért nem váltak be mert a (jó) motor úgy viselkedik szívó ütemben mint egy kompresszor, és igencsak leszűkített résen is képes elegendő levegőt beszívni. Ezért próbálkoztak azzal, hogy egyszerre folytották a szívótorkot és a kipufogót is. A kipufogó folytás a hasznosabb mert a kétütemű motor lelke a gázlengés, és ha nem megy végbe rendesen a kipufogás, akkor azonnal leáll, mert a hengerben a szívóütemre is hátramarad az égéstermék, nem jön létre az öblítés és így nincs ami a következő ütemben robbanjon.


Sajnos az Mk-17-en nincs konkrét kipufogó csonk kialakítva így ezt elég nehéz kivitelezni, bár a COX 0,49 Babe Bee-n sincs, de én arra meg egy elforgatható gyűrűt készítettem, ami átöleli a hengert és ha elfordítottam lezárta a kipufogónyílásokat. Teljesen jól működött, a motort ugyan ezzel sem lehet szabályozni, de leállítani le lehet.

A kitérések kérdése teljesen szárnyszelvány és sebesség függő.Ez a gép nem lesz túl gyors, a szelvény pedig erősen ívelt így fel és le 12-15° kitérés a szokásos. Ha nem elég hatékony a kormányzás, akkor nem a kitérés szögét kell növelni (mint teszik sokan balga módon) hanem az adott kormányfelület nagyságát !!! Lehet ez furcsa formákat fog eredményezni, de nem kell azért elkeseredni a legnagyobbak is így csinálják, a leg gondosabb számítások, szélcsatorna kísérletek ellenére is kiderülhet a berepüléskor, hogy "sikerült" valamit nem jól eltalálni:

Kép

Nézd csak meg a Mig-29 oldalkormányát, hát milyen randán kilóg a függőleges vezérsík vonalából a kilépője :D :D :D :D Na hát nekik sem sikerült rendesen méretezni ezt az elemet, és utólag nagyobbították meg. Ha a komplett Mig tervezőirodának, meg a TSAGI-nak megfelelt ez a megoldás, akkor egy modellezőnek meg főleg jó lesz :-)

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 08. - 10:52 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Majd azért megpróbálom lefojtani a motort, bár sok reményt nem fűzök hozzá, de nem kerül semmibe, egy próbát megér..:)

Akkor a kormánykitérések is megvannak, kb 5 mm-t ajánlottak, ez megfelel a 15°-nak!

Tubi írta, mégegyszer köszönet neki, ha erre járna.. :) bemásolom a hozzászólását:
Csűrő: fel 5mm, le 3mm ( a vezérsíkok végén mérve a szárny síkjától)
Magassági: fel 8mm le 5mm ( a vezérsík végén mérve a magassági síkjától)
Oldalkormány: 10-10 mm ( a középvonaltól)
Expo: -70 % (le kell butítani)
Csűrő és oldalkormány mix 50%

Az expo-t nem tudja a távom. A csűrőbe mixeljek szerinted oldalkormányt? (Valahol olvastam, hogy kezdőknek nem ajánlott)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 10. - 12:28 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv!

Eszembe jutott még valami:
A vezérsíkok és a kormányfelületek közti hézagokból lehet gond?
Besüllyesszem a zsanérokat? Ha nem muszáj, lehet nem bonyolítanám.. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 10. - 12:43 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

Nem nagyon van gond a résekből, de azért ne legyenek túl nagyok! Ha előre kikísérletezett, tervezett réseket alkalmaz az ember még jót is tehet, de akkor meg kell változtatni a szárny és a kormányfelület profilját is. A modelleknél az a kis átszívás ami a rések miatt keletkezik sem nem segít, sem nem árt.

Az Expo, Mix és hasonlókat szerintem még ne eröltesd. Ezek olyan beállítások amik nagyon nagy gyakorlatot igényelnek, aki nem érzi, hogy ide még kéne egy kis oldalkormány mix, az nem is tudja miért kéne oda. Erre nincsenek ilyen ökölszabályok, hogy 50-70% meg hasonlóak. Olyan ez mint a formila 1. beáll a pilóta és mondja a szerelőknek, hogy a gép balkanyarban kissé alulkormányzott egy bizonyos sebességnél, kéne egy kis leszorító erő a jobb elejére. Na ha Pistitől, akinek 2 hete van jogsija és már vezetett is egy automata, diesel, VW Golfot megkérdezzük, hogy miként is viselkedik a gép a balkanyarban 80 Km/h-nál nagyjából a kérdést sem érti, nemhogy válaszolni tudna rá :-)

Ilyen dolgok ezek a Mix-ek is, aki már elég rutinos, hogy érezze kéne egy kis mix mert csúszik a gép, vagy nagyon húzza az orrát csűrésben vagy akármi hasonló annak van értelme ezzel foglalkozni. Akinek már az is sikerélmény (még), hogy egyáltalán a levegőben tud maradni, annak teljesen felesleges ilyesmivel foglalkozni. Ennek is eljön majd az ideje 1-2-3-4 év (kinek mennyi) repülési gyakorlat után.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 11. - 13:26 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv!

Meggyőztél. A rések maradnak, mixek egyelőre nem lesznek. :)

Kicsit kísérleteztem, működik a motor leállítás az én módszeremmel, hogy elzárom a levegőt. Építettem hozzá egy kütyüt:
Kép

Sajnos a gumi tömítés hamar elengedte, más fajta ragasztót kell kipróbálnom, de azért feldobok egy videót, így lötyögős gumival is lehet valamennyire szabályozni a motort. Ezzel a szerkezettel nem akartam szabályozni, csak a leállításhoz csináltam, de lehet, hogy a szabályzás is működne valami komolyabb szeleppel: (persze csak bizonyos mértékben:))

http://www.youtube.com/watch?v=7LHvLQu1GVI&feature=youtu.be


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 nov. 15. - 8:23 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv!

Kíváncsiságból mérnék egy húzóerőt. Pár helyen láttam, hogy úgy mérik, hogy felfüggesztik a modellt, és mérleggel mérik. Ez használható módszer? Ilyenkor muszáj, hogy be legyen építve a modellbe a motor? (én úgy gondolom, hogy nem)

Szóval én így mérném:
Kép

Van ennek értelme, vagy teljesen hülyeséget csinálnék?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 79 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség