SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

Szerszámgép(ek) modellezőknek - eszterga, maró, fúró
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=34&t=766
Oldal: 16 / 18

Szerző:  rgform [ 2012 nov. 12. - 19:33 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Visszatérünk a már elkészült "gyűrűhöz". A gépről levesszük a késtartót, a keresztszánra egy körasztal kerül. A körasztalt központozzuk. A körasztalra központozva egy hárompofás tokmányt teszünk. Abba befogjuk a gyűrűt. 1,6mm -es fúróval 120 fokonként átfúrjuk. A furatokba a későbbiekben M2 menetet fogunk vágni.

Kép
Kép

Mára ennyi...

folyt. köv.

Üdv, Géza

Szerző:  rgform [ 2012 nov. 14. - 14:45 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Mint már mondtam a java még csak most jön. Az eddig külön-külön "farigcsált" alkatrészeket ma kell összerakni "készüléknek" ! Ha jó munkát végeztünk az eddigiek folyamán akkor passzolni fog, ha nem akkor kezdhetjük javítgatni...

Elsőként a kétoldali csapos pajzsokat is kifúrjuk 120 fokonként, csak azt 2mm-es fúróval. Arra vigyázzunk az osztókör ugyanaz legyen mint a gyűrűn! Ha valaki nem biztos benne, fogja össze szorítóval és átjelölve fúrja.

Kép

Majd a gyűrűn minden lukba mindkét oldalról M2 menetet vágunk.

Kép

Előzetesen komplettírozzuk a "készülékházat":

Kép

Ezután csináljuk meg a forgórészhez szükséges tengelyt. 3mm-es ezüstacél rúdból. Kb. 35mm anyag kell, a két végén az éleket letörjük 45 fokban. Ezt követően elővesszük a karos présünket. A karos présre egy talpas anyát teszünk. Arra jön a két oldalról kimunkált és középen átfúrt forgórész. A tengelyt befújjuk egy kis üregelő szprével, majd megnyomjuk a préssel.

Kép
Kép

Ha jól csináltuk, a tengely kb. 4mm-t kiáll a forgórész túloldalán, és az többé nem nagyon akar lejönni erről a tengelyről. Valahogy így néz ki:

Kép

A teljesen átfúrt pajzsot felerősítjük a gyűrű oldalára 3 darab M2 csavarral.

Kép

Majd megfordítjuk és beletoljuk a tengelyt, forgórészt. És mivel jó munkát végeztünk eddig az bele is megy.

Kép

Igen, ennek így kell kinéznie, a forgórész a gyűrű legszélesebb részén hozzáér a házhoz, vele szemben pedig 1,3mm-es hézag van.

folyt. köv.

Üdv, Géza

Szerző:  rgform [ 2012 nov. 20. - 10:28 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Szünet a projektben, míg a 2mm-es maró megérkezik... (azt hittem van nekem, de nem volt...)

2mm-es fűrésztárcsám van, de azt meg nem tudom úgy befogni, hogy aláférjen az osztófejbe fogott munkadarab. Ez egy súlyos konstrukciós hibája az AT-125 gépnek!!! :twisted: :twisted: :twisted:

Igaz olyan apró a munkadarab, hogy tokmányba fogva a fűrésztárcsa a tokmányt is fűrészelné, így csak tüskére húzva lehetne tárcsával megmunkálni.

Üdv, Géza

Szerző:  rgform [ 2013 jan. 04. - 14:47 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Elmúltak az ünnepek, ideje elgondolkodni a további munkafogásokon. A feladat egymástól 120 fokra eltolva, 3 darab 2mm-es hornyot marni a központi henger palástjába. Ehhez kell:

1 db AT-125 univerzális gép
1 db UNIMAT maróasztal feltét, mert az AT-125 tárgyasztala keskeny bármilyen körasztal rögzítéséhez.
1 darab "legkisebb" körasztal
1 darab a körasztalra "ragasztott" 3 pofás tokmány

A konstrukció az alábbi képen látható:

Kép

A tokmányba már be van fogva a henger, a fúrótokmányt célszerű patronra cserélni, mert az jobban fogja a marót. Ezt követően rövid ima a 2mm maró lelki üdvéért, majd öregesen addig előre-hátra, míg a horony elég mély nem lesz. Ezután 120 fok tekerés, és jön a következő horony....majd az utolsó...

Üdv, Géza

Szerző:  rgform [ 2013 máj. 17. - 9:58 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

A WEB-en találtam, AT-125. Illetve LG-110?!

Mindenesetre néhány "modding" van rajta az alapmodellhez képest.

Kép

Üdv, Géza

Szerző:  rgform [ 2013 szept. 04. - 14:49 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Elfoglaltságom miatt nehezen tervezem a futó projektjeim folytatását, de azért néha elkapja az embert a dolgozhatnék.

Nekem ilyen célokra mindig vannak félretéve AD-HOC projektek. Ezeket általában "körbejártam" már, hogy is csinálta más, mit írt róla egyéb fórumokon. Általában az "esetlegesen" szóba jöhető anyagokat beszereztem és/vagy olyan "dolgokat" spájzoltam amiből "talán" meg lehet csinálni. Nem szoktam hosszasan, profi tervrajzot készíteni, alapvető 10-20 perces skiccek után egyből megy a gyártás, mert úgy pihentető igazán.
:P :P

Elsőként 1mm falvastagságú 10mm átmérőjű sárgaréz csőből levágok 70mm-es darabot. Ennek jó eséllyel 8mm-es "szűk tűrésű" a belseje.
Eszterga tokmányba fogom és síkba munkálom, kicsit kívül-belül letöröm az éleket.

Kép

Előkeresek a "készletből" 2 darab "zsugorbronz" siklócsapágyat. Belső furata 4mm, a nyaka 8mm-be szorosan illeszkedik, pereme 'majdnem' 10 mm. Karos préssel a cső mindkét végébe besajtolom, és kész egy mini tönkcső. Zsírzó furata nincs, mert beépítése folytán a tengely könnyen kihúzható lesz, és a vége felől feltölthető.

Kép

Kép

Ezután turkálás a régebben "leesett" maradék anyagok között, és egy kb. 15mm átmérőjű 20mm hosszú "pogácsa" a munkadarab. Ekkora volt, ekkorát munkálunk meg. Átmérő 13mm-re lemunkáljuk, majd egyre nagyobb fúróval, több lépésben átfúrjuk. Átmérő 9,8 - nél megállunk, és onnantól 11mm-es fúróval csak félig fúrjuk. Ezután lyukkésre váltunk és a 9,8 lyukat felmunkáljuk 10mm közelébe. Így készítettünk egy 10mm/11mm belső furatú illesztő karmantyút.

Kép

Kép

Kép

A karmantyút a karos préssel felsajtoljuk a tönkcsövünkre, hogy a siklócsapágy pereme éppen a 10/11 átmérőváltás határán legyen.

Kép

Nagyon szeretek sajtolt kötésekkel dolgozni, az "általános" közhiedelemmel szemben a jól méretezett kötés akár többször is oldható és újra létrehozható, állítható...

A telefon sajnos nem tud olyan jó képet készíteni, a "supermacros" fényképezőgépem meg nem volt nálam.
Mindenesetre az első képen a "kehely" mélyén a siklócsapágy látható, a második képen pedig egy műanyag kúpfogaskerék néz ránk vissza az üregből... :lol: :lol:

Kép

Kép

Igen, ez az egész munka azért volt, hogy a 11mm átmérőjű - helikopter alkatrész - kúpfogaskerék elférjen oda ahova szántam. Persze még legalább egy nagyobb munkamenet hátra van. Kell kotornom egy 35-40mm hosszú átmérő 18mm-es sárgaréz darabot, és azt is össze-vissza fúrnom, hogy a kúpkerék párja is kerüljön valahova, meg még illesztenem is kell ehhez a karmantyúhoz...

A hogyan leírása a folytatásban...

Üdv, Géza

Szerző:  rgform [ 2013 szept. 05. - 13:09 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Túrtam a hulladékból egy darab 18mm átmérőjű rezet. Nem igazán kéne 18-as, de ilyenem van, azután meg 15mm-es, az meg karcsú a dologhoz...
Befogtam tokmányba, két végét leoldalaztam, úgy hogy kb. 35 mm hosszú legyen. Ezt követően ugyanazzal a fogással lyukat fúrtam bele, fokozatosan emelve 9,8 mm-ig.

Kép

Ezután áttértem a palástján lévő furat elkészítésére. Ehhez egy cseles szerszámot veszek igénybe, ami a szegnyeregbe fogható. Ebbe kell szorítókkal rögzíteni a hengeres munkadarabot, és az esztergagép főorsójában (MK1!) cserélgetni a fúrókat. A 9,8 mm fúróig keresztben teljesen átfúrom a munkadarabot, a 13mm-es fúróval csak kb. félig.

Kép

Kép

Az így elkészített 13mm -es furatba, szorosan passzol a karmantyú, íme "Popeye pipája".

Kép

Vagy mégsem pipa?! Ígérem a későbbiekben lesz még néhány részlet meg rajz. Most még hiányzik némi további finomítás az eddigi lyukakon, erről a folytatásban.

Üdv, Géza

Szerző:  máv275 [ 2013 szept. 06. - 13:33 ]
Hozzászólás témája:  Re

Tiszteletem,

bevallom férfiasan nem láttam ilyen szerszámot de még csak a nevét sem sejtem. Ha nem titok áruld el a nagyérdeműnek. Egyébként gratula a munkádhoz.

Üdv. máv275 :)

Szerző:  rgform [ 2013 szept. 06. - 14:01 ]
Hozzászólás témája:  Re: Re

Sziasztok!

máv275 írta:
...bevallom férfiasan nem láttam ilyen szerszámot de még csak a nevét sem sejtem. Ha nem titok áruld el a nagyérdeműnek...
Üdv. máv275 :)


Sajnos én is csak az angol nevét tudom: 1MT Vee Tailstock Adaptor

Ez szabad fordításban: Morze egy (kialakítású) szegnyeregbe való V adapter.

Tudni kell az angol a rúdanyag befogására alkalmas prizmát Vee-Block néven tiszteli.


Üdv, Géza

Szerző:  máv275 [ 2013 szept. 06. - 18:20 ]
Hozzászólás témája:  re

Köszönjük a gyors választ , vétel heleyett valószínű elkövetek egy hasonlót.

Üdv. máv275 :)

Szerző:  rgform [ 2013 szept. 06. - 18:56 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv!

Kemény 14,5 GBP, azaz kb. 5200 Ft. Igaz majdnem ennyi a postaköltsége is...

Üdv, Géza

Szerző:  máv275 [ 2013 szept. 07. - 8:37 ]
Hozzászólás témája:  Re

Köszönöm a választ ,

az RDG nél megtaláltam szó szerint ahogy írtad.
12.08 + 8.5 + 4.12 =24.7 Ł ~ 9000 Ft.

Ezért nem biztos , hogy érdemes sajátban készíteni , ja , és az MT2 nek is ugyan az az ára.

Üdv. Imre :)

Szerző:  rgform [ 2013 szept. 07. - 20:03 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Eddig még semmit nem írtam arról mi is lesz ez az "izé", amit csinálok.

Elsőként annyit, hogy remélhetőleg a springerek tolóhajó versenyein fog jövőre debütálni a kis "Navy pusher tug" - omban.

Másodikként egy bibliai idézet, és folyománya:

"Megteremté az Úr a Funcoptert és az ő Gear Set-jét, és látá, hogy ez jó".

Én meg látám, hogy ez nekem is jó. Egész pontosan erről van szó:

Kép
Kép

Mintegy 3690 Ft-ért hozzájutunk, és ha nem is pontosan jó a céljaimra, de egy kis átalakítással többet fog érni. Ha kész lesz egy körülbelül 33000 Ft-os szerkezetet fog kiváltani :?:

Üdv, Géza

Szerző:  rgform [ 2013 szept. 11. - 9:44 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Előrebocsátom, hogy a fogaskerekekkel még dolgozni kell, hogy megfelelően rögzíthetőek legyenek. A döntés fő oka a szett mellett az volt, hogy a külső méretek megfelelőek voltak, és a szükséges 6 db fogaskerékből 4 db benne volt.

Az előző képen látható, hogy a nagy (alumínium betétes) és egyik kis kúpos kerék belső furat átmérője azonos, mégpedig 4 mm. Ilyen ezüstacél rudam van, van annak két végére fel tudom húzni. Ráadásul a nagy kerék hernyócsavaros, a kis kerék "stiftes" rögzítésű. Így a kihajtás alsó vége fix, a tengely alulról "feltolva" szerelhető marad a végső beépítést követően is, illetve az egész '"tönkcső" szerkezet lefelé kihúzható lesz...

Egy rajz a kis kerék eredeti beépítéséről:

Kép

Mint látható csak "úgy" fel van húzva egy 4mm-es rúdra, és ott a stifttel rögzítve.

Ha FunCopteres olvassa ezt, magyarázza el nekem, hogy ezek után miért van a kis fogaskerékbe hatszög formájú üregelés mint az a képeken látható? Semmi alakos darab nem csatlakozik bele, legalábbis a gyári rajzok szerint...

Én viszont szeretném ezt a hatszöget kihasználni, így első megoldandó feladat lesz a 4mm rúd végét hatszögletűre alakítani.

A másik két fogaskerék estében egy "keresztbe" betolt, belül menetes rézcső adja a rögzítési lehetőséget. Itt az alapprobléma, hogy a helinél egy kb. 1,5mm-es acélszál (ami a farokcsőben fut több helyen perselyezve) két végére kell felcsavarozni. Az én esetemben a kisebbik fogaskerékben futó tengely végére M4 menetet kéne tudnom vágni, legalábbis ez egyszerűbb lenne lenne min 1,5 -2 mm-es tengely végére közdarabot készíteni (újabb lecsavarodó dolog). A réz elem kb. 5mm átmérőjét tekintve 3mm-es keresztfuratot még igen jól elviselne, főleg ha tömörre cserélem. A hernyócsavaros rögzítésről lemondok, stiftes lesz mindenhol. Egy helikopternél nem gond ha lecsavarodik valami, leesik, összesöpörjük, kész! De egy hajóért be kell menni a vízbe! :lol: :lol:

Itt valószínűleg a megoldás az lesz, hogy egy 4 mm ezüstacél tengely lesz a fogaskeréktől 3mm -re lemunkálva, első csapágya 4mm-es, hátsó csapágya 3mm-es lesz.

A "nagyobbik kis kerékbe" is mehet 3mm tengely, a behajtómotor tengelye 3,12mm vagy 4mm, de 3/3,12 vagy 3/4 mm-es kuplung létezik...

Igazából már csak el kell szöszölni a megcsinálásukkal.

Üdv, Géza

Szerző:  rgform [ 2013 szept. 13. - 13:41 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Akkor folytassuk. Elsőként véglegesítem a 4mm tengely méretét 110mm-re. Leoldalazom éleket letöröm.

Kép

Következik a "hatszögremunkálás". Tokmányba fogok 4mm laptávú sárgaréz hatszög anyagot. Leoldalazom, majd 2,5mm -es fúróval kb. 10 mm mélyen kifúrom. Ezután 8mm-re leszúrom.

Kép
Kép
Kép

A 4mm tengelyt tokmányba fogom, és 8mm hosszon, szoros illeszkedéssel 2,5mm-re lemunkálom. A tengelyt a hatszöganyagba préselem. Belepróbálom a fogaskerékbe.

Kép
Kép

folyt. köv.

Üdv, Géza

Oldal: 16 / 18 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/