SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 15. - 20:06

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 257 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 ápr. 23. - 5:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Manópapa írta:
Szervusz Géza :D

Én más jellegű munkáim miatt, heti rendszerességgel járok Bronzker Bt-hez.
Ha esetleg szükséged van valamire, írd meg és beszerzem.
Ők még mindig olcsóbbak, mint az OBI.

Üdv Szilveszter :D


Szia Szilveszter!

Köszönöm előre is. Ha csak lehet én is a Szabolcs utcai boltban vásároltam, amíg volt ott velük szemben ügyfelem akihez jártam. :lol: :lol:

Az igazság az, hogy van tervben sok minden, akár a következő egy évre elegendő. Általában úgy szoktam náluk vásárolni, hogy "nincs véletlenül leesve egy darab 12mm-es alu???", stb.. "És az milyen széles", stb.. Azután ha van olcsón anyag akkor azt a projektet veszem előre.

Pl. most igen agyalok egy szög alá állítható asztal készítésén. Relative olcsón beszerezhető, de annak nagy a mérete a gépemhez. Világszerte sokan gyártják le maguknak aluból, én is megpróbálnám:

Kép

Ez áll 2db 8-12 mm vastag 100x120 méretű aluból + 2 db 3-4mm vastag 40x40 aluból. De nyilván egy-két mm nem számít. Ezt hulladékból fillérekért ki lehet hozni...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 ápr. 24. - 19:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Dolgoztam a géppel, hogy lássam "lefelé" hol a határ ami még kezelhető vele. Szándékosan nem raktam fel patront, a tokmányt használtam. Tudom nem összehasonlítható egy komplett gőzgép drehálásával, de ujjgyakorlatnak elmegy.

A kiindulás 8mm sárgaréz rúd. Próbaképp kicsit "megkarcoltam" a felületét, mennyire körkörös...
Elsőként a fedélzetbe ragasztandó 4mm-es csapot alakítottam ki:

Kép

Leszúrtam a szükséges hosszra.

Kép

Megfordítva visszafogtam, központfúróval meginditottam, majd 4mm-es fúróval kialakítottam az oszlopcső fészkét:

Kép
Kép

Ezután a talpkorongig a szélesebb átmérőre alakítani. Majd a késszánt szög alá, és jöhet a kúpos rész kialakítása.

Kép

Így lesz belőle egy oszlopcső talp a springeremre - kell még további öt.
A méretét szemléteik a képek.

Kép
Kép
Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 15. - 21:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kezdőként csatlakozom, és üdvözlök mindenkit az AT-125-ösök klubjában!

Köszönöm az ebben a topikban az elmúlt hónapokban olvasható eszmefuttatásokat. Nekem sokat segítettetek. Most kezdem a felszerszámozást, és a szoba sarkában egy kisasztalnyi "műhely" kialakítását. Még csak egy Erba 11 db-os kés készletet vettem hozzá. Egyelőre még csak az esztergálás élményéért kezdek most ezzel foglalkozni. Annak idején még a középiskolai "politechnikai oktatás" keretében tanultam a fémes szakmát kb. 45-47 éve. :D :!: A többit meg majd meglátjuk! Minden jó tanácsot, tapasztalatot nagyon megköszönök, szívesen fogadok.

Ha valami érdemlegeset sikerül "alkotnom", érdekesnek tűnő infót megtudnom, arról beszámolok.

üdv, Greguss Pál


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 16. - 7:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
NAGYON JÓ EZ A TOPIC ÉS KÖSZÖNET MINDENKINEK KÜLÖNLEGESEN " REFORM"-NAK!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 05. - 21:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
paligreg írta:
Kezdőként csatlakozom, és üdvözlök mindenkit az AT-125-ösök klubjában!

üdv, Greguss Pál


Üdv a fedélzeten!

Jó ideje nem írtam már, de csak azért mert el voltam foglalva a gépem "felszerszámozásával". Úgy érzem sok mindent sikerült hozzá szereznem elfogadható áron, ami kell a minőségi munkához.

Csak dicsekvésként, és persze infóként az utolsó szerzeményeim, 4 pofás tokmány MK1 száron és 22mm-es átmérővel kiesztergálófej MK1 száron...


Kép

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 szept. 01. - 8:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Közel 1 éves várakozás után az előjegyzés meghozta gyümölcsét. Megérkezett Walter Bartsh Esztergálás című könyve!

Mondhatni, amiről ez könyv nem tesz említést azt nem is kell tudnia egy sztergályosnak... :lol: :lol:

Kép
Kép
Kép
Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 11. - 14:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv

Becsületes nevem Hargitai János új vagyok itt meg úgy az egész szakmában.... van sejtéseim errő-arról de sok oylan is van amiről még azt sem tudom hogy nem tudom.
Minden estre célom egy rgform-énál valamivel nagyobb gép beszerzése igényeim szerinti felszerszámozása és persze használata..

Mint írtam sokmindenről még fogalmam sincsen ezért szeretettel várok mindenféle jótanácsot észrevételt hozzászólást... hamarosan kérdések és felvetések tömegével fogok előállni...

Rögtön itt az első: ezt a bizonyos Walter Bartsh Esztergálás c. könyvet honnan lehetne hamarjában beszerezni, illetve van e ennek valami újabb kiadása?

köszi


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 11. - 15:26 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. itt minálunk!

Esetleg ezt érdemes lenne megnézni:

http://www.eladomakonyvem.hu/antikvarium.php?id=72907

Én abban a kényelmes helyzetben vagyok, hogy gépipari technikumba
jártam (ez már történelem) így jól el vagyok látva témába vágó
irodalommal :roll: :roll: :roll:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 11. - 21:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
üdv

Azt az oldalt én is megtaláltam, most regisztráltam is. Az a helyzet hogy ott is csak a kép van kint amúgy a sokadik sorban ki van nyögve hogy nincs raktáron. MInden esetre beírtam a kívánság listába remélem nem 1 évet kell rá várni.

Majd benézek 1-2 antikváriumba meg a könyvtárba. Jó lenne az nekem fénymásolva szkennelve akárhogy csak legyen.

Hamarosan pár szó arról, hogy kb. mit akarok és mire...

Apropó hogyan is tudok linket használhatóan beilleszteni??? Látom az url gombot de nem igazán tudom mit kéne és hogyan :roll:


üdv NmJ


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 14. - 11:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
üdv

Ezeket a könyveket kínálják nekem megvételra az árak egyenlőre még nem tisztázottak... http://kepfeltoltes.hu/view/091014/img0 ... es.hu_.jpg

A sokat emlegetett Walter Bartsh könyv 1966-os a többi sem lehet sokkal fiatalabb ránézésre. Kérném mielöbbi hozzászólásotokat hogy melyiket vegyem illetve hogy vegyem e egyáltalán?
A 1975 ös kiadáshoz képest a 66 os menynivel (rosszabb) kevesebb??

Illetve nem létezik valami jelenleg is boltban kapható (modern) könyv ami jó lehet nekemí?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: ....
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 21. - 0:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Látom errefelé megszünt az élet

mindenesetre már van 4 esztergálásról szóló könyvem.. Össz életkoruk 147 év ...
nem semmi

Legalább a régi dolgokat profin fogom gyártani :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: ....
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 21. - 8:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
NmJ írta:
Legalább a régi dolgokat profin fogom gyártani :D



Meg újjakat is! A 20-as évektől az esztergálás, meg úgy általában a gépi forgácsolás semmit nem változott az NC , CNC rendszerek megjelenéséig.
Talán annyit, hogy a műhelyekben nem transzmitterekkel hajtották meg
a gépeket, mint a hőskorban, hanem egyedi elektromotorokkal.

A technológiában még lényedi változást hozott a lapkás forgácoló
szerszámok megjelenése, főleg a termelékenység és a selejt
leszorítása terén, de mege a munkafolyamat semmit nem változott ettől.

Az első igazi ugrás a lyukkártyás, majd lyukszalagos NC gépek
megjelenése volt, én még dolgoztam ilyen rendszerű fúró-maró
művön, aztán meg CNC vezérelt esztergákon is. Na az teljesen
más világ, mint kézi állítású gépeké. Viszont ilyen szerkezetek nem
nagyon kerülnek a hobbisták kezébe, vagy ha mégis, csak olyan ember
vesz ilyesmit, aki ért is hozzá.

Szóval semmi gond! 1966-ban sem tudtak többet a gépi forgácsolásról, mint 1920-ban, de 2009-ben sem lehet többet tuni róla egy sorral sem.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 21. - 23:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kösz a megnyugtató szavakat...

És rögtön a (széles) publikum elé tárnám az elképzelésemet, szóval valami ilyesmiben gondolkodom az ahelyzet, hogy elvesztem a bőség zavarában. Meg abban hogy melyik gépet lehet valóban és egyszerűen beszerezni és melyiket kell fél évig intézni.
Nameg hát a pénznek is gyűlnie kéll...

Minden esetre a képen látható gépből az 550-es lenne a szinpatikus

Ahogy jelenlegi tudományommal meg tudom ítélni ez bőven elegendő a terveimhez
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu[/img]

Nem tudom melyik csoportba sorolhatom magam az ilyesmi gépekkel de tény hogy ha tehetem kettővel jobbat veszek mindenből mint amire éppen szükségem van. A ki tudja mit hoz a jövő nagyon tud nálam munkálkodni ilyen kérdésekben.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 06. - 20:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves NmJ!

Alapvetően azt kell eldönteni, hogy most, és az elkövetkező harminc-negyven évben mire akarod használni a gépet. Egy ilyen vasdarab ugyan is hosszú távú befektetés, nem romlik meg. Amikor első esztergámat öreg barátommal építettük, én is elvesztem a hány főorsó fordulatszám, milyen előtolások kérdéskörében. Aztán a gépet használva teljesen igazat adtam öreg, a szakmát kiválóan ismerő barátomnak, aki azt mondta, hogy lehet a gépnek x db főorsó fordulatszáma, a gyakorlatban úgy is néhányat fogsz használni. A menetvágás pedig gyorsabb, és kényelmesebb menetfúróval és metszővel, csak nagyon ritkán szükséges a gépi menetvágás. Az általad kinézett gép egy "túlméretes" kínai fajta hobbi gép. A norton rendszerű mellék hajtóművébe jó pár előtolási sebességet beépítettek, de bizonyos menetemelkedésekhez szükséges a cserekerék. Ebből nyilván csak néhány darab van, és nem egy 20 fogtól legalább 130 fogig öt foganként emelkedő fogszámú sorozat, mint a békebeli szerkezeteknél. A főorsó fokozatmentes fordulatszám szabályozása váltó áramú egy fázisú kommutátoros motort sejtet. Ezt nyilván azért alkalmazzák, mert egy viszonylag olcsó elektronikával meg tudják oldani a fordulatszám szabályozást. Nekem fenntartásaim vannak e motorfajtával szemben, ugyanis nagyobb terhelés hatására fordulatszám ejtőek, és a szénkefék, és a kommutátor kopó alkatrész. A motor jellegéből eredően zajosabb üzemű, mint az egy, vagy három fázisú aszinkron motor. A 0 fordulatszám körüli szabályozási érték jól néz ki, de egy adott fordulatszám alatt gyakorlatilag a motor teljesítménye elégtelen a kívánt feladathoz. Többnyire a gyártók arról is megfeledkeznek, hogy tartósan kis fordulatszámon járatva a motor hűtésére elégtelen mennyiségű levegőt szállít a tengelyére szerelt ventilátor. Póthűtést pedig többnyire nem építenek be. Amit írtam, természetesen csak egy vélemény. Fontos az is, hogy mik a gyári tartozékai. Úgy látom, hogy három pofás 125-ös tokmánya van. No de síktárcsát, álló és futóbábot, forgó és állócsúcsot adnak-e hozzá? Aztán az is szempont, hogy a gép méretéből tömegéből eredően, nem lehet csak úgy feltenni a konyha asztalra, majd a hón alá csapva elvinni onnan. Egy állandó helyen egy masszív lehetőleg fémből készült állványra kell tenni. Lehet, hogy jó árért adnak hozzá ilyet is. Aranyos a gép tartozék leírása. Olyanokat sorol fel, mintha vennél egy autót és tartozékoknak azt írnák hogy: kormánykerék, szélvédő, kipufogó cső stb..


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 07. - 9:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Kedves NmJ!

A gépválasztás a egyik lehető legszubjektívabb dolog a világon, csak az dönti el mik a prioritások az igényeid között.

Nálam két fő dolog határolta be a gépet, a többi szempont ezeknek lett alárendelve:

1., Ennyi helyem van a műhelyemben elhelyezni a gépet, és néha el is kell tenni a munkaasztalról kicsit odébb, hogy más technológiának is legyen helye.

2., Az általam "nagy darabszámban" tervezett gyártandó alkatrészek mérete nem igényel nagyobb gépet. Ebbe belefér az, hogy egy-egy szerszámot, vagy nagyobb méretű alkatrészt (1db/év) legyártassak mással egy nagyobb esztergán...

Másodlagos(?) szempontok:

3., Épp a helyhiány miatt döntöttem maróval kombinált gép mellet. Bár megjegyzem a géphez beszereztem függőleges szánt (supportot), hogy egyes marási műveleteket az esztergarészen is el tudjak végezni.

4., Hosszú ideig a C1 méretű gép vezette a listát, de végül az AT-125 mellet döntöttem több ok miatt is. Kedvezőbb áron volt beszerezhető Mo.-n, hagyományos fordulatváltós, nem elektronikus szabályozású, minden csatlakozása MK1. Ebben az apró méretben a "professzionális" kis esztergák jellemzően ilyenek, lásd Manix/Toyo.

Itt röviden hadd magyarázkodjak és utaljak a Gyr által leírtakra. Szakmai végzettségem villamos mérnök, mégpedig teljesítményelektronikai vezérlés szakon. Diplomamunkám annak idején "Egyenáramú villamos targonca nyomatéktartó fordulatszám szabályozása"... Vagyis vannak ismereteim a kis sebesség és nyomatéktartás által támasztott igényekre, mai napig meg tudnék tervezni egy ilyen áramkört...
Szóval maradtam a hagyományos fordulatváltás mellett.

Mivel minden MK1 így a szegnyeregbe illeszkedő szerszám mehet a főorsóba vagy a maróorsóba ha szükséges.

5., Nem igaz, hogy MK1 csatlakozású szerszámok nem szerezhetőek be, akár angol szerszámboltokból, akár az Ebay-ról eddig minden megrendelhető volt. Postaköltséggel terhelten is fele mint itthon a vezető szerszámáruházakban.

6., Mivel előtte hosszú időn át volt Unimat SL gépem, meg tudtam ítélni mi minden kivitelezhető egy ekkora gépen...

Hangsúlyozom ezek az én szempontjaim, és hangsúlyozom nem bántam meg a választást, nem vágyom nagyobb gépre.

Természetesen a te választásodat a te szempontjaid motiválják, döntésedet azok alapján kell meghoznod.

Üdv, Géza

P.s: saját mottóm:

"Házikertet nem szántunk Zetorral!"


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 257 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség