SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Scale hajó kihajtás és kormány beépítése http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=34&t=2187 |
Oldal: 1 / 1 |
Szerző: | rgform [ 2012 aug. 12. - 17:01 ] |
Hozzászólás témája: | Scale hajó kihajtás és kormány beépítése |
Sziasztok! A leírás egy komplett hajóépítési topic egy fejezete lenne. Úgy gondoltam azonban, hogy a Műhelygyakorlatok topicban is megosztom veletek a műveletet, hiszen más hasonló hajó estében is alkalmazható. Ráadásul így nem kell éveket várni mig a komplett hajó elkészül, és önálló topicot kap. Amit a hajóról tudni kell: Egy Asheville class-ba tartozó "gunship" az USS CROCKETT a modell. Ami a mi szempontunkból most lényeges az az, hogy két propelleres, két kormánylapátos a konstrukció. Ami kissé egyedivé teszi az, hogy a kihajtótengely vezetése nem végig tönkcsőben futó. A tönkcső a hajó fenéknél végződik, majd a tengely szabadon fut a vízben, és egy "A-strut" - támaszóperselyen átvezetve szerelik rá a hajócsavart. A hajót eredeti "Ámerikai" rajzok alapján építem. Gyakorlatilag az építési idő 50%-t eddig az tette ki, hogy a neten megkeressem azokat a leírásokat, képeket ami alapján kiderül mi nem úgy van a valódi hajón mint a rajzon. Ennek ellenére a rajz jól használható arra, hogy az alapján a főbb méretek levehetőek legyenek. Mindössze talán annyi még hogy inch-ben van méretezve , úgyhogy folyamatos az átszámolás. A hajótest hátsó részenek kialakítása szerencsés, mert egy relatíve sík alsó részen kell dolgoznunk. A két rajzrészlet ami alapján elkezdhetünk dolgozni: A második rajzon jól látható "egylábú strut" is egy ilyen elnagyolás! Természetesen én kétlábút gyártottam a hajóhoz. Tanulmányozzuk a tönkcső kilépési pontok elhelyezkedését illetve a két hátsó borda pozicióját. Ezek alapján a hanyattfektetett hajóra rajzoljuk fel az alábbi hálót: A szerkesztés lépései: 1., hajótest elfelezése 2. jobbra - balra 1 11/16 inch-re tönkcső vonalának szerkesztése 3., A tat felöl bejelölve a hajó belsejében lévő kormánytönkcső tartó blokkok vonala, majd a kormánytönkcső furatának vonala 4., A "12-es" borda vonala, ahhoz képest a tatfelé a "strut" lábának vonala 5., A "11"-es borda vonala, ahhoz képest a tönkcső '"belépésenek" vonala Tekintettel arra, hogy a rajzon lévő - nem élethű - alkatrészek helyett másik kerül beépítésre, ezt követően nekiállunk "sakkozni" az alkatrészekkel, hogy optimálisan kerüljenek beépítésre. folyt köv Géza |
Szerző: | rgform [ 2012 aug. 12. - 17:28 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Indul a sakkozás. A végleges négytollú propeller még nincs meg, de azonos átmérőjü háromtolluak a dublőrők, akik segítenek az elhelyezésben. Rápakolom a hajótestre az alkatrészeket és megnézem egymáshoz képest, hogy is kéne őket elhelyezni, lehetőleg a megrajzolt rácson belül. Ez alapján pontosítom a méretvonalakat a hajótesten. Berajzolom a tönkcső szélességét, majd kifurom a "behatolási" nyilás elejét és végét. Ismerve a palánkolás vastagságát, és a körülbelüli szöget ez számolható, de célszerű kicsit nagyobbra hagyni. A beragasztásnál (microballonos epoxi) így masszivabb blokk alakulhat ki a tönkcső körül. Ezt követően műszerész fűrészlappal sliccelünk! Most már a tönkcsövek behelyezhetőek, és a beillesztett tengellyel meghatározható a propeller középvonalának szükséges mérete a tartónál, és ebből kiszámolom, hogy a két "A-strut'" lábait, hol kell párhuzamosra meghajlítani. Majd a meghajlitott lábaknak szükséges lyukak helyét felrajzolom véglegesen. 1,5 mm-es fúróval lyukak fúrása, tűreszelővel igazítás, és máris majdnem végleges az összeállítás. Ami nagyon fontos: A VÉGLEGES beállítás egy külön procedúra, most csak ELHELYEZZÜK az alkatrészeket. folyt. köv. Géza |
Szerző: | rgform [ 2012 aug. 12. - 17:46 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Eddig csak tologattuk a dolgokat, innentől véresen komolyan kell mérni és dolgozni! Bejelöljük a vizvonalat a taton és az orron. Készítünk egy "tapintót" és beállítjuk az orron látható jelöléshez. Majd alátétekkel a fart megemeljük, amit a tapintóval mérünk. Mi is a szerepe ennek? Az, hogy a kormánylapát tengelye a vízvonalra merőleges legyen! Fogunk egy oszlopos fúrót, kifordítjuk és 4mm-es fafúróval kifúrjuk a kormánytönkcsövek helyét. Kipróbáljuk, így fog kinézni. A lyukak megvannak, kb. passzol is minden mindenhez. Nekiláthatunk a végleges beigazitásnak. Ehhez levágunk egy kb 10cm-es darabot a kormánytönkcső anyagából, és ráerősítünk két szoritó gyűrüt a képen láható módon. A felső gyűrüt olyan magasan rögzitsük, hogy a hozzáérő tengely "propeller" magasságban fusson a megfelelő helyen. És most láthatunk neki a tönkcső furatok pontos méretre alakításához, iletve a két tartó pontos magasságának beállításához. folyt. köv Géza |
Oldal: 1 / 1 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |