SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 28. - 19:01

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 56 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 03. - 8:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia milotti!

A PC-ről történő vezérlésnek semmi akadálya! Számítógéppel elvben bármit vezérelhetünk, akár robotpilótaként is használhatjuk, ha... :roll:

A probléma a PC és a modell (pontosabban annak vezérlőjelei) közötti "nyelvi különbségek" áthidalása. Ez megoldható többféle módon, de mindenképpen kell hozzá némi elektronikai és programozási ismeret és természetesen egy kis barkácsolás. A PC soros vagy USB portját kell valahogy a távirányítóhoz kapcsolnunk, ehhez viszont szükség lesz valamilyen átalakító áramkörre, ami a PC-ből érkező utasításoknak megfelelően előállítja a távirányító adója számára a modulációs (tipikusan PPM vagy PCM) jeleket... (számtalan variáció képzelhető el, kevés itt a hely hogy a részletekbe belemenjek).

Lehet, hogy ez elsőre elrettentően hangzik, de ha valaki szereti az elektronikai bütykölést, akkor egy szép project lehet belőle! Egyébként sokan foglalkoznak ezzel, keress rá a google-ben (pl: "RC model control from PC") és sok információt/megoldást/videót fogsz találni.

Ha tényleg érdekel a dolog és valami részleteket illető kérdésed lenne, szívesen segítek!

Üdv / Feri


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 03. - 21:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszi a választ! Csak az a baly h nem nagyon értek elektronikához. Majd kisérletezek kicsit!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 05. - 22:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv megint! Azt szeretném kérdezni ,hogy 3db szabályzót ,hogy lehet 1 csatornára kötni? Meg azt ,hogy a vevőnek kell-e külön aksi?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 06. - 12:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia,

1) Elvben rá tudsz kötni több szabályzót is egy csatornára készen vásárolt vagy saját gyártmányú úgynevezett Y kábellel, de néhány dologra oda kell figyelni.
a) célszerű ugyanolyan típusú szabályzókat használni
b) közösíteni kell a szabályzó akkumulátor felé menő tápvezetékeit (piros a piroshoz, fekete a feketéhez)
c) a BEC csatlakozást a vevő felé (ez már részben a második kérdésedre vonatkozik, részletek ott) viszont csak az egyik szabályzó esetében illik használni, a többinél a piros vezetéket el kell vágni és leszigetelni (mondjuk visszahajlítva lezsugorcsövezni). A fekete(barna) és a sárga(fehér/narancs) vezetéket nem kell bántani. Ennek a vagdalózásnak az a célja, hogy ne kössük össze több szabályozott feszültségforrás kimenetét, mert gondokat okozhat.

2) A kapható szabályzók szinte mindegyikében van BEC (akkumulátort pótló) áramkör is, ami stabilizált 5V feszültséget állít elő a vevő és a szervók részére, ezért általában nincs szükség külön akkumulátorra. Ha valaki valamilyen ok miatt mégis külön akkut szeretne használni, akkor a szabályzóról a vevő felé menő piros vezetéket a fent leírtakhoz hasonlóan meg kell szakítani. Ilyen esetben ez kötelező, elkerülendő a két akkucsomag szembekapcsolását és tönkrementelét.

A külön akku használata pl. elvben előnyös lehet, ha felhasznált motor miatt az akkumulátor feszültsége relatíve nagy, mondjuk 12V (többet az átlag szabályzók nem is nagyon bírnak). Mivel a BEC általában egy sima lineáris disszipatív feszültségszabályozó, ezért nagyobb feszültségkülönbség esetén rengeteg energiát alakít hővé. Pl. 12 volt esetén ha a BEC kimentén a vevő és a szervók felvesznek 1W teljesítményt, akkor közben a BEC-en hőben elvesztünk kb. 1.4 W-ot. (Egy repülős erre nyilván azt mondja, hogy egye fene a meleget, "súlyosabb" szempont a külön akku tömege. Egy hajóban, ahol egy ólomakku balasztként is jól jön, ez a veszteség érdektelen, a telep kapacitása bőven elbírja).

Egy másik eset lehet, ha a motor túl sok elektromos zajt termel, ami zavarja a vevő működését. Ilyenkor a kondizáson kívül segíthet még a különálló vevőakkumulátor is.

A harmadik eset a leggyakoribb. Ez akkor fordul elő, amikor sok funkciót/szervót szeretnénk használni. A szabályzókban levő BEC áramkör teljesítménye általában 3-4 szervó táplálásra elég (az akkufeszültségtől és a szervók teljesítményétől függően, komolyabb vitorlaszervóknál lecsökkenhet 2-re is). Ha ennél többet szeretnénk használni, mindenképpen javasolt a külön akkumulátor.
A külön vevőakkunak a legfőbb hátránya szerintem az, hogy két akkuval kell foglalkozni a modellben (feltöltöttem, nem töltöttem fel?)

Remélem tudtam segíteni, üdv / Feri


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 06. - 18:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm szépen!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 09. - 23:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
T. ZF
Ilyen szabályzokat használok(szaretnék használni):
http://www.zenn.hu/modelsport/product_i ... ts_id=3362
akkor ugye ha jol értem akkor a 3 vezetékböl a vevő felé (barna-piros-sárga) a középső-piros-vezetéket az egyik szabinál el kell vágni? Vagy hogy? Mertez még kicsit zavaros.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 10. - 13:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Igen, pontosan úgy, ahogy írtad!
(Ezt azért célszerű megtenni, mert az ördög tudja pontosan milyen az elektronika a szabályzóban, így azt sem lehet megjósolni, mit történik ha több BEC kimenetét párhuzamosan összekötjük. Félek tőle, hogy bár az eredmény "tünetmentes" is lehet, de gerjedés vagy akár tönkremenetel is elképzelhető. Jobb biztosra menni!)

Ha valami nem egészen tiszta, akkor jön a rajz! :)

Csináltam egy gyors vázlatot, ezzel biztosan egyértelműbbek lesznek a korábban leírtak:

Kép
Ezen ugyan csak két szabályzó van, de nyilván továbbiak is beköthetők hasonló módszerrel. Venned vagy csinálnod kell Y, illetve három szabályzó esetén Ψ kábelt. Boltban 3-as elágazásút még nem láttam, de két sima kétágú Y-ból összerakható a Ψ kábel. Az olcsóbb megoldás persze az, ha szerzel szerelhető szervócsatlakozót és saját magad készítesz kábelt.

A bekötés egyszerű, a vevőbe dugjuk az Y vagy a Ψ alsó végét, a szabályzókat pedig a felső ágakhoz csatlakoztatjuk úgy, hogy csak az egyik szabályzóhoz csatlakozzon piros vezeték.

Bár nem tudom, mire szeretnéd használni az egy csatornára kötött három szabályzót, de megjegyezném, hogy a közös vezérlőjel ellenére a szabályzók kimenetén jelentős jelkülönbségek lehetnek majd, tehát pl. a rájuk kötött motorok nagy valószínűséggel különböző fordulatszámon fognak dolgozni!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 10. - 13:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszi! Akkor mit javasolsz ,hogy egyenletes legyen a 2 motor fordularszáma? Amugy 1 tolohajoba lesz beépitve.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 12. - 20:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Akkor most 2 vagy 3 motor? :wink:
Bár tulajdonképpen mindegy, minden megoldható.

Két közönséges kefés motor fordulatszámát nem egyszerű szinkronizálni, egy külön szabályzó elektronikára lenne szükség, ami valahogy méri a motorok fordulatszámát és folyamatosan hozzáigazítja az egyikét a másikéhoz. És sajnos még ez sem garantálja, hogy a hajó egyenesen fog úszni, mert a hajótest legkisebb szimmetriakülönbsége már eltériti valamelyik oldalra.

No de pont itt van a megoldás, a különbségben! Ha a két kihajtást a hajó bal és jobb oldalára (bocsánat: backbord és steuerbord... :lol: ) teszed és mindegyiket egy-egy csatornáról vezérled, akkor a helyzet olyasmi lesz, mint egy lánctalpas járműnél: ha a bal hajócsavar gyorsabban forog mint a jobb, akkor a hajó orra elfordul jobbra és vica versa. Ha a két motor fordulatszámát megpróbálod azonos szinten tartani, akkor előre megy. Szinte kormánylapátra nincs is szükség! Egy ilyen kialakítással viszont nyilván nagyon ügyetlen dolgozni, a modell úgy fog kóvályogni, mint az a bizonyos gólyahír a levegőben. Az ok az, hogy a távvezérlőn a két botot elég komplex módon kell(ene) egyszerre mozgatni.

Ezért találták ki a mixelést (azaz két vezérlőcsatorna jeleinek a keverését), amit ma már a legolcsóbbak kivételével minden távirányítóban megtalálsz (a repülősök meg a helisek tudnak sokat mesélni róla). Ilyenkor a távirányítón sokkal egyszerűbb a helyzet: az egyik bottal a sebességet, a másikkal a jobbra-balra fordulást tudod vezérelni. A hajóban viszont ilyenkor mindkét motornak saját szabályzója van, melyek külön-külön csatornára csatlakoznak. A teleppótló (BEC) vezetéket ebben ez eseten is meg kell szakítani az egyik szabályzó esetén!

Ha a távvezérlődön nincs mixelési lehetőség, akkor sincs baj, lehet készen venni egy kis áramkört, ami a vevő oldalán végzi el szükséges keverést. Ez nem a reklám helye, de mivel találtam egy olyan céget, akinek többféle mixere van, a legbonyolultabb akár három motort + egy kormánylapátot is vezérel két csatornával, ráadásul a honlapjukon levő rengeteg rajzon sok további információt megtalálsz (én meg megspóroltam a rajzolást :D ), ezért javaslom az alábbi linkeket:

http://www.action-electronics.co.uk/pdfs/Twins%20Ver2.pdf

http://www.action-electronics.co.uk/pdfs/P40C.pdf

(Ami érdekes, az az, hogy az utóbbinál önálló akkut javasol minden szabályzóhoz/motorhoz, de szerintem megkockáztatható a működés egy akkuról is)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 12. - 21:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kszönöm!!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 13. - 12:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Közben eszembe jutott, hogy mit felejtettem el tegnap még írni... :twisted:

Ha megnézed az alábbi linket, akkor ott megtalálod az összes szóbajöhető megoldást a két motor + kormánylapát vezérlésre.
Ami külön hasznos, hogy a bal oldalon látod, hogy melyik bottal mit lehet vezérelni.

Az első az, amikor egy szabályzóra van kötve a két motor, plusz van egy kormánylapát, amivel ki lehet egyenlíteni a hajó elhúzását.
A második az, amiről először beszéltünk, azaz két szabályzó egy csatornán, a szükséges korrekciót itt is a kormánnyal tudod biztosítani.
(hogy melyik a jó megoldás, az részben izlés kérdése, részben attól függ, hogy az egy darab szabályzó el bírja-e látni mindkét motort [terhelhetőség ill. áramfelvétel])
A harmadik egy "mixes" megoldás.
A negyedikhez már három csatorna kell, aminél önállóan tudod vezérelni a jobb és baloldali motort valamint a kormányt is.

http://modelboatmayhem.co.uk/Common/Electrics/Images/setupsA4JPG.jpg


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 56 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség